AMD Mantle antyds vara på väg till Linux och Steam OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

SteamOS är inget nytt OS, det är bara en Linuxdist (baserad på debian). Och att beskylla någon som väljer att använda Linux som alternativ till Windows att arbeta för monopol tycker jag känns bakvänt. Jag ser det tvärtom - det är positivt för konsumenten med valfrihet att använda alternativa operativsystem. Tack vare satsningen på SteamOS så blir stödet för Linux bättre. Att det finns andra utvecklare är för lata för att satsa på Linux ser jag inte som något positivt för konsumenterna.

Att det är en variant av linux gör det inte mindre låst. I dagens läge kan man endast spela Steam spel på det vilket inte är bra för konkurrensen. Jag skulle tyckt det varit perfekt om de stöder en omodifierad version av linux istället. Jag tycker Steam är bra men detta är inte bra för konsumenten om du nu tror det.

Visa signatur

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde2:

Att det är en variant av linux gör det inte mindre låst. I dagens läge kan man endast spela Steam spel på det vilket inte är bra för konkurrensen. Jag skulle tyckt det varit perfekt om de stöder en omodifierad version av linux istället. Jag tycker Steam är bra men detta är inte bra för konsumenten om du nu tror det.

Steam på endast Windows är väl mera låst än Steam på windows eller Linux? Steam i sig är lika låst oavsett vilket operativsystem det körs på. Och att Steam anpassas för Linux sätter väl inga käppar i hjulen för andra spelutvecklare som inte använder Steam men ändå vill använda Linux? I så fall sabbar Steam konkurrensen lika mycket på Windows.

Jag anser heller inte att SteamOS är en "modifierad version av Linux". Som jag fattat det är det vanliga debian i botten som man installerat sina applikationer på och kallar det för SteamOS. Det är inte mer modifierat Linux än exempelvis ubuntu eller Linux Mint som också är specialanpassade versioner av debian. Det är ingen egen Linuxkärna eller något om du tror det, det är vanlig GNU/Linux med utvald programvara som förinstallerats ovanpå. Det finns inget som hindrar en användare av SteamOS att installera andra programvaror än de som ingår från början. Lika lite som någon som kör Steam på Windows hindras att installera konkurrenternas spel och program.

Jag kan installera Steam på Arch Linux eller ubuntu och få exakt samma funktionalitet om jag så önskar. Så alla Linux-distar drar fördelar av den utveckling som Valve genomför i Linux (även om de väljer att kalla sin linuxdistribution för SteamOS så är det egentligen inget eget operativsystem). Man måste alltså inte använda SteamOS för att använda Steam på Linux. Det går bra med andra distar också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Läs igen vad jag citerade....

Motbevisat? Det kanske du tycker men så är det inte.

Vad du tycker verkar vara fakta enligt dig men så är det tyvärr inte.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Metal är på inget sätt en konkurrent till Mantle då det är specifikt riktat mot Ios.

Kanske lite sidofrågor, men kom att få några relaterade funderingar när jag läste ovan påstående (som kanske strikt logiskt och helt avgränsat visserligen kan ses som korrekt):

Skulle det inte kunna vara det? Surfplattor och mobiler tar över allt mer av de sysslor som skrivbordsdatorer tidigare stod för, inklusive spelande. Är det inte då dags att fokusera även på denna mer framtidsinriktade sektor? Om Mantle skall vara så öppet och brett och omfamna flera plattformar, borde inte det då vara vettigt att även satsa på på mer moderna mobila system som köps och används i allt större utstäckning? Konkurrerar inte både OpenGL och DX även på mobila enheter just därför? Borde inte det finnas även 3D-API:er som är "cross-platform" emellan datorer, surfplattor och mobiler för att underlätta för utvecklare att porta sina motorer/appar emellan dessa?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av martinot:

Kanske lite sidofrågor, men kom att få några relaterade funderingar när jag läste ovan påstående (som kanske strikt logiskt och helt avgränsat visserligen kan ses som korrekt):

Skulle det inte kunna vara det? Surfplattor och mobiler tar över allt mer av de sysslor som skrivbordsdatorer tidigare stod för, inklusive spelande. Är det inte då dags att fokusera även på denna mer framtidsinriktade sektor? Om Mantle skall vara så öppet och brett och omfamna flera plattformar, borde inte det då vara vettigt att även satsa på på mer moderna mobila system som köps och används i allt större utstäckning? Konkurrerar inte både OpenGL och DX även på mobila enheter just därför? Borde inte det finnas även 3D-API:er som är "cross-platform" emellan datorer, surfplattor och mobiler för att underlätta för utvecklare att porta sina motorer/appar emellan dessa?

Fast Apple har ett helt stängt ekosystem. Metal verkar ju snarare vara ett steg från öppna standarder som OpenGL. Det kan ju inte direkt vara en konkurrent om de inte har möjlighet att dela marknad. För att de överhuvudtaget ska kunna konkurrera måste det ju finnas en chans att Apple skulle släppa in Mantle på sina mobila plattformar vilket låter extremt långsökt eftersom det inte ens verkar finnas några planer på Mantle för ARM eller så måste Metal släppas till andra plattformar vilket inte heller verkar troligt. Deras vägar kommer ju aldrig korsas. Är i så fall Sonys GNM och PSSL konkurrenter till Mantle? Eller Nintendos GX2?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24