DVD-brännare finner inga filer på skivor.

Permalänk

DVD-brännare finner inga filer på skivor.

Hej.

Vi har flertalet datorer här på vårat nätverk som kan bränna bilder på skivor, men när dom ska kolla att allting gick bra så är skivan "tom".
Filer har bränts på skivan, syns både på undersidan av skivan och att det står att t.ex "359MB av 4.9GB är använt".

Det är som att filerna är osynliga. Men vi kan inte se eller få tag på dom.

Detta händer enbart för vissa, inte alla.
Men om vi sätter samma skiva i en annan dator så kan det synas, det beror på om datorn har problem med det eller inte.

Jag jobbar på IT-avdelningen på en kommun, så det mesta är nytt och kopplat till samma nätverk om det nu skulle göra någon skillnad.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Hej.

Vi har flertalet datorer här på vårat nätverk som kan bränna bilder på skivor, men när dom ska kolla att allting gick bra så är skivan "tom".
Filer har bränts på skivan, syns både på undersidan av skivan och att det står att t.ex "359MB av 4.9GB är använt".

Det är som att filerna är osynliga. Men vi kan inte se eller få tag på dom.

Detta händer enbart för vissa, inte alla.
Men om vi sätter samma skiva i en annan dator så kan det synas, det beror på om datorn har problem med det eller inte.

Jag jobbar på IT-avdelningen på en kommun, så det mesta är nytt och kopplat till samma nätverk om det nu skulle göra någon skillnad.

Off topic; men ni har inte funderat på att nyttja ett mer modernt lagringsmedium...?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Skrivet av Jilted:

Off topic; men ni har inte funderat på att nyttja ett mer modernt lagringsmedium...?

Smidigast för olika dagis att ge ut skivor till barnens föräldrar där det är bilder på deras barn under året som gott.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Rekordmedlem

Optiska enheter kan vara känsliga för skivkvalitet, det var ju vanligare för när det var formatkrig mellan + och - men det kan kanske påverka vissa nyare enheter ändå.

Alla enheter läser inte alla format så exakt vad avser du med bränna, vilken booktype http://en.wikipedia.org/wiki/Book_type bränner du till och klarar utrustningen av att läsa den eller behövs det nått program för det även om hårdvaran kan läsa det fysiska mediet?
Bränning på (fysiskt sett) dvd+r skivor brukar innebära att man manuellt kan välja booktype med en del brännarprogram.
Dvd-r brukar vara hårdkodade

Verifierar du bränningen så att du vet om brännaren kan läsa skivan så att det inte beror på dålig kvalitet på skivan?

Förresten, stänger du skivorna eller gör du nån multisession/udf skiva? Det kan ju påverka det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Optiska enheter kan vara känsliga för skivkvalitet, det var ju vanligare för när det var formatkrig mellan + och - men det kan kanske påverka vissa nyare enheter ändå.

Alla enheter läser inte alla format så exakt vad avser du med bränna, vilken booktype http://en.wikipedia.org/wiki/Book_type bränner du till och klarar utrustningen av att läsa den eller behövs det nått program för det även om hårdvaran kan läsa det fysiska mediet?
Bränning på (fysiskt sett) dvd+r skivor brukar innebära att man manuellt kan välja booktype med en del brännarprogram.
Dvd-r brukar vara hårdkodade

Verifierar du bränningen så att du vet om brännaren kan läsa skivan så att det inte beror på dålig kvalitet på skivan?

Förresten, stänger du skivorna eller gör du nån multisession/udf skiva? Det kan ju påverka det också.

Jag tror det var DVD-R eller -RW dom körde på. Jag själv har faktiskt haft bättre historia med +R eller +RW när det kommer till att bränna ut filmer.
Själva brännaren/läsaren ska det inte vara något problem alls med. Vi provade både att bränna med utforskaren och Imageburn. Imageburn verifierar bränningen och säger att det var successful.
Dom bränner så dom "låser" skivan.

Ska föreslå +R eller +RW här till dom andra på avdelningen. Kan återkomma med svar.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Smidigast för olika dagis att ge ut skivor till barnens föräldrar där det är bilder på deras barn under året som gott.

Ah, I see. Off topic igen, ett alternativ vore ju att dela dem på dropbox eller liknande för att sedan radera bilderna efter X antal dagar / veckor när filerna laddats ned.

Edit: inte meningen att vara jobbig men anser att skivformat är så otroligt omständigt och osäkert, ofta krångel

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Jag tror det var DVD-R eller -RW dom körde på. Jag själv har faktiskt haft bättre historia med +R eller +RW när det kommer till att bränna ut filmer.
Själva brännaren/läsaren ska det inte vara något problem alls med. Vi provade både att bränna med utforskaren och Imageburn. Imageburn verifierar bränningen och säger att det var successful.
Dom bränner så dom "låser" skivan.

Ska föreslå +R eller +RW här till dom andra på avdelningen. Kan återkomma med svar.

+R skivor brända som dvd rom är nog det som ger högst kompatibilitet, kollade i Imgburn och det verkar bara som att vissa brännare stödjer att man ändrar booktype.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

CD/DVD skivor är ju extremt opålitliga och precis som andra säger så bör man bränna och sen verifiera det som brändes ut sen kan
vissa skivor fungera sämre i vissa läsare och perfekt i andra gör som jilted säger dela dem på dropbox i några dagar man kan dela "mappar" med andra personer med där annars får du köpa lite dyrare kvalitets skivor typ som tdk osv hoppas det löser sig!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Jilted:

Ah, I see. Off topic igen, ett alternativ vore ju att dela dem på dropbox eller liknande för att sedan radera bilderna efter X antal dagar / veckor när filerna laddats ned.

Edit: inte meningen att vara jobbig men anser att skivformat är så otroligt omständigt och osäkert, ofta krångel

Lugnt! Men det är ju under förutsättningarna att dagismammorna och föräldrarna ska lära sig allt detta. Det fanns ju trots allt inte under deras generation.
Är inte ovanligt att den äldre generationen är envisa nog med att "hålla sig till det som funkar", även om det inte alltid funkar.

Skrivet av mrqaffe:

+R skivor brända som dvd rom är nog det som ger högst kompatibilitet, kollade i Imgburn och det verkar bara som att vissa brännare stödjer att man ändrar booktype.

Vi provade att "bränn från mapp till DVD" i imgburn, istället för att bränna den som en slags dvd rom, om det är det du menar? Har tyvärr inte programmet framför mig nu..

Skrivet av Hagis2k:

CD/DVD skivor är ju extremt opålitliga och precis som andra säger så bör man bränna och sen verifiera det som brändes ut sen kan
vissa skivor fungera sämre i vissa läsare och perfekt i andra gör som jilted säger dela dem på dropbox i några dagar man kan dela "mappar" med andra personer med där annars får du köpa lite dyrare kvalitets skivor typ som tdk osv hoppas det löser sig!

Jo, men även om vi verifierade det och imgburn ger klartecken så visas det ju fortfarande inte på den datorn. Jag vet heller inte om det har med deras behörigheter att göra, iom. att dom har många begränsningar i deras konton.
Vi ska prova att bränna en ny skiva imorgon, inloggade som admin.

Skrivet av jookeer:

Har haft samma problem som TS - provade läsa i flera olika DVD/CD-enheter å de flesta gick då att läsa in med annan enhet

Känns ju som att det ska finnas någon slags logisk förklaring, men det verkar också som att detta är helt slumpmässigt. Vi kanske ska göra en extra noggrann koll på vilka slags skivor det är som funkar och vilka det är som krånglar.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

Det finns flera typer av CD och DVD-skivor

CD-ROM (Pressad) / CD-R / CD-RW
DVD-ROM - (Pressad) / DVD-RAM / DVD-R / DVD-RW / DVD+R / DVD+RW

Alla spelare ska kunna läsa ROM-skivor, om du använder DVD-RAM skivor kan dessa förväxlas med DVD-R (finns paket som innehåller DVD-RAM men det står DVD-R), vilket innebär att du förmodligen kan bränna till dom men inte läsa dom. Skriver du i för hög hastighet är också viss risk att skivan blir oläsbar ju fortare du bränner den.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Det finns flera typer av CD och DVD-skivor

CD-ROM (Pressad) / CD-R / CD-RW
DVD-ROM - (Pressad) / DVD-RAM / DVD-R / DVD-RW / DVD+R / DVD+RW

Alla spelare ska kunna läsa ROM-skivor, om du använder DVD-RAM skivor kan dessa förväxlas med DVD-R (finns paket som innehåller DVD-RAM men det står DVD-R), vilket innebär att du förmodligen kan bränna till dom men inte läsa dom. Skriver du i för hög hastighet är också viss risk att skivan blir oläsbar ju fortare du bränner den.

Hmm, vi provade med CD-R nu idag och vi fick samma problem.

FÖRUTOM;

Här har vi loggen från ImgBurn, det står att allting är bra, även om det inte fungerade efteråt.

Detta är då hur skivan ser ut EFTER att vi hade bränt bilder på den.

Jag provade allt möjligt, t.ex att bränna bilder från mitt konto på skivan, ungefär 7 bilder. Det gick strålande.
Jag provade att då välja ca 15 av hennes bilder istället för alla 350st och det fungerade då också.

Så min teori är att någon bildfil är korrupt eller fel på något sätt, som gör att det förstör "för alla andra" bilder.

För så fort vi provade att bränna alla ca 350 bilder så blev skivan "tom".

Men man ska inte behöva gå igenom en efter en tills skivan blir korrupt den också, men någonting som spökar är det verkligen.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

Jag antar att du tittat igenom bilderna med "fotovisaren"
samt kollat om något möjligen "sticker ut" i utforskaren,
tex filstorlek, konstigt tecken i filnamn...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kurdpopcorn:

Så min teori är att någon bildfil är korrupt eller fel på något sätt, som gör att det förstör "för alla andra" bilder.

För så fort vi provade att bränna alla ca 350 bilder så blev skivan "tom".

Men man ska inte behöva gå igenom en efter en tills skivan blir korrupt den också, men någonting som spökar är det verkligen.

Du skulle kunna prova om det finns "formatfel" i nån jpg eller om det funkar om du rensar metadata.
Hunter http://members.shaw.ca/archies-place/Hunter2-1.zip
Stripper http://www.steelbytes.com/?mid=30
jPEGSnoop http://www.impulseadventure.com/photo/jpeg-snoop.html
Kanske går att använda för att få ett "larm" eller så kan de åtgärda filen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Jag antar att du tittat igenom bilderna med "fotovisaren"
samt kollat om något möjligen "sticker ut" i utforskaren,
tex filstorlek, konstigt tecken i filnamn...

Fo3

Skrivet av mrqaffe:

Du skulle kunna prova om det finns "formatfel" i nån jpg eller om det funkar om du rensar metadata.
Hunter http://members.shaw.ca/archies-place/Hunter2-1.zip
Stripper http://www.steelbytes.com/?mid=30
jPEGSnoop http://www.impulseadventure.com/photo/jpeg-snoop.html
Kanske går att använda för att få ett "larm" eller så kan de åtgärda filen.

Fick en snilleblixt. Vi har pratat med flera olika dagisfröknar, där alla har samma problem med att dom ofta inte kan bränna ut.
Där alla säger att dom har tagit kort med flera olika slags kameror, såsom digitalkameror, systemkameror ELLER iphone/ipads.

Så jag tror helt ärligt att det är Apple som är boven bakom det hela. Jag har själv varit med om att jag inte ens har kunnat flippa en bild jag har tagit med min egna iphone, genom fotovisaren, hemma på min egna dator.

Så kan det vara så jävla ostabilt att det inte går att bränna en skiva där bilderna är blandade med digitalkamera-foton och "apple"foton?

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Rekordmedlem

Låter långsökt att det beror på Iphone, är det jpg filer så ska de följa vissa regler annars är det inte jpg och Apple har inte nått rykte om att göra "ful-jpg"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enligt loggen så har skriver du 24,5x i genomsnitt, prova en betydligt lägre hastighet (8x eller under). Prova dessutom att göra en ISO innan och se om den fungerar i virtuell enhet. Filer som är utspridda kan orsaka buffert underrun när man bränner så att ha en dedikerad partition och skapa en ISO på denna före bränning är det säkraste som finns.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Låter långsökt att det beror på Iphone, är det jpg filer så ska de följa vissa regler annars är det inte jpg och Apple har inte nått rykte om att göra "ful-jpg"

Ja, det är ju bara en teori jag har. Men tänk också att detta är personal som har väldigt lite behörighet samt att bilderna lagras på en extern hårddisk. Sen om Apple-bilderna på något sätt blir låsta? Inte att det är ful-jpg, men att bilderna som tagits från en iphone är låsta på något sätt, så om du blandar dom med vanliga jpegs så låser det ner alla bilder på skivan?
Vi ska beställa dvd+r och se om det är någon skillnad med detta.

Som sagt så har jag kunnat bränna enbart apple-bilder på en skiva och vi har kunnat bränna enbart digitalkamerabilder på en skiva med framgång, det verkar som att när vi blandar dessa filer så fungerar det inte.

Skrivet av OldComputer:

Enligt loggen så har skriver du 24,5x i genomsnitt, prova en betydligt lägre hastighet (8x eller under). Prova dessutom att göra en ISO innan och se om den fungerar i virtuell enhet. Filer som är utspridda kan orsaka buffert underrun när man bränner så att ha en dedikerad partition och skapa en ISO på denna före bränning är det säkraste som finns.

Oj, det hade vi missat helt. Nästa gång så kan vi prova med lägre hastighet.
Jag har provat att göra skivan till en virtuell enhet, då som ett USB-minne som man kan välja när man trycker in DVD-skivan.
Då förde jag över bilderna, men så fort windows var klar med att föra över alla bilder så försvann dom direkt. "Ingenting" hamnade på skivan/"USB".

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Rekordmedlem

Vet du om de optiska läsarna kan läsa något och i så fall vad ? Det kanske finns spärrar på dem av säkerhetsskäl ? Har du provat skivorna i "privata" datorer ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är kanske en äldre version av Imgeburn, som inte håller måttet? Testat med annat brännarprogram? Jag kör med Ashampoo och det är ett enkelt men användbart program.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har kört med https://cdburnerxp.se/sv/home sedan många år. Inte misslyckats med någon skiva på mycket länge, troligen runt 10 år. Använde programmet redan på XP-tiden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vet du om de optiska läsarna kan läsa något och i så fall vad ? Det kanske finns spärrar på dem av säkerhetsskäl ? Har du provat skivorna i "privata" datorer ?

Det ska inte vara några problem med dom vad jag vet..

Skrivet av Jalle64:

Det är kanske en äldre version av Imgeburn, som inte håller måttet? Testat med annat brännarprogram? Jag kör med Ashampoo och det är ett enkelt men användbart program.

Har för mig att det är senaste.

Skrivet av MultiMan:

Jag har kört med https://cdburnerxp.se/sv/home sedan många år. Inte misslyckats med någon skiva på mycket länge, troligen runt 10 år. Använde programmet redan på XP-tiden.

Tack, ska kolla upp om jag kan få prova det!

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag har kört med https://cdburnerxp.se/sv/home sedan många år. Inte misslyckats med någon skiva på mycket länge, troligen runt 10 år. Använde programmet redan på XP-tiden.

Provade nu och det fungerade alldeles strålande!
6 skivor kastade i papperskorgen iom. att jag provade alla i Utforskaren, ingen av dom ville få några bilder på sig, men CDburnerXP sög åt sig allt perfekt och det blev skitbra! Tack för tipset, många föräldrar som kommer bli glada nu tack vare dig!

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator