80gb "mainhd" 4gb kvar, har knappt lagrat något.

Permalänk
Medlem

80gb "mainhd" 4gb kvar, har knappt lagrat något.

Tjo, försöker göra ett "?" till ett "!" här, men är inte värst kunnig inom detta.

Har 2 hårddiskar i datorn.

1x 80gb där jag har OS
1x 250gb där jag lagrar grejer.

Problemet är att jag har 4gb kvar på 80gb disken, men har inte lagrat speciellt mkt där?

Inte överdrivet mkt program i listan där jag avinstallerar program i kontrollpanelen, inga filmer på disken eller liknande.

Någon som kan försöka sig på att hjälpa mig ?

Permalänk
Medlem

Gör en diskrensning. Skriv diskrensning eller disk cleanup så kommer du hitta ett program som tar bort temporära filer och annat skit som bara ligger och tar plats.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Om du inte valt den andra hårddisken som primär lagring för dina dokument ligger allt det på C:\.
Om det är en Laptop ligger det kanske en recovery partition på den som är dolt.
Är viloläge etc påslaget? Det tar plats.
Systemåterställning är standard och tar utrymme.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Entusiast

De två klassiska sakerna som tar massa plats är hibernation och page-filen.

Hibernation reserverar lika mycket lagringsutrymme som du har RAM för att alltid ha plats för att spara ner hela RAM till disk innan datorn går in i viloläge. Om du aldrig använder viloläget så går det att avaktivera helt varpå man får loss det utrymmet.

Page-filen är dit Windows skriver om RAM blir fullt. Om man har mycket RAM kan man minska den. Den går att ta bort helt men det är inte att rekommendera för det ställer till med en del trassel. Till exempel kraschar datorn om du någon gång skulle få slut på RAM. Pilla bara här om du har koll på hur mycket RAM du använder.

En del program har en förmåga att samla på sig massa skit. Windows update har redan nämnts. Spotify kan tugga i sig massa utrymme när den cachar musik. Om du använder Spotify kan det vara värt att gå in i inställningarna och begränsa mängden utrymme som används. Adobe har också en förmåga att spara enorma mängder previews och cachar lite överallt som kan ta massa plats efter ett tag.

Gamla avinstallerade program kan också lämna kvar massa skrot i AppData. Kan vara värt att titta lite för att se om något lämnats kvar av program du inte har kvar.

Det finns ett program som heter Treesize som ska vara väldigt bra på att visa vad det är som tar plats. Har inte använt det själv men det brukar alltid rekommenderas i den här typen av trådar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

En del program har en förmåga att samla på sig massa skit. Windows update har redan nämnts. Spotify kan tugga i sig massa utrymme när den cachar musik. Om du använder Spotify kan det vara värt att gå in i inställningarna och begränsa mängden utrymme som används. .

Den där har jag själv fallit för ett par gånger... "vart fan har jag trollat bort mitt lediga utrymme", jaha 3 tusen låtar nedladdade lokalt på datorn.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Även Steam/Origin kan tugga i sig massor av utrymme

Permalänk

skulle väl tippa på

hibernation filen = mängd ram ,

page filen = allt från 1gb till oändligheten beroende på rammängd som standard tror jag windows lägger filen nånstans mellan 50-75% av totalt ramminne.

Systemåterställningspunkter = brukar göras så fort win update kör en uppdatering eller att man installerar ett program eller drivrutin som kan ta en del plats på disken när de börjar bli många av dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du kan också rensa alla gamla uppdateringsfiler från Microsoft.... Kanske overkill, men efter ett par år är det en hel del...

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk

Ladda ned TreeSize Free så kan du få en grafisk vy över vilka filer och mappar som slukar hårddiskutrymme:

http://www.jam-software.com/treesize_free/

Permalänk
Medlem

Du kan även ha strul med windows side by side / winsxs höger klicka på den mappen ligger under: c:\windows\

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850