Hemmanätverk Kabelmodem - Router - Router/Switch

Permalänk
Medlem

Hemmanätverk Kabelmodem - Router - Router/Switch

Hejsan!

Nu när semestern börjat bestämde jag mig för att försöka optimera mitt hemmanätverk, men efter några dagars knåpande och läsande får jag inte det att fungera som jag vill. Kanske kan någon här kan visa mig vägen?

Nätverks setup:
Cisco EPC3825 - Kabelmodem med inbyggd 4x portar rj45
Linksys WRT54G - Router flashad med dd-wrt
Cisco/lLnksys WAG 320N - ADSL modem, men port 1. går att använda som WAN.

Hårdvara som skall anslutas:
Laptop (trådlös)
Smartphone (trådlös)
RPi1 (leksaksserver)
RPi2 (...)
Desktop (fungerar som filserver)
HTPC (kör openelec med xbmc)
SmartTV

Mål:
-Att jag skall kunna använda WAG320:ans gigabitnätverk mellan Desktop/HTPC/TV
-Använda WRT54G som trådlös AP, för att ta bort lite belastning från WAG320 och för att signalstyrkan verkar vara bättre med WRT54G
-Kabelmodemet är ett måste av min internetleverantör.
-Alla datorer skall kunna nås av varandra. (samma IP-rymd)
-Statiska IP-adresser utsedda av xxx?

Extra:
-Gärna så att enheter anslutna till Modemet har IP 192.168.1.1x
-Gärna så att enheter anslutna till WRT54G har IP 192.168.1.2x
-Gärna så att enheter anslutna till WAG320N har IP 192.168.1.3x
-Gärna så att jag kan använda dd-wrts virtualnetwork till fullo.

Har prövat flera olika inställningar, men antingen är det någnon dhcp som blandar bort sig, eller så hittar jag inte enheterna från någon annan router.
För tillfället har jag WAG320n som switch (använder ej WAN) och har dd-wrt att dela ut IP till både WAG320 och WRT54G. Alla enheter hittas och jag slipper även åt alla routrar från allla ställen (192.168.1.1-3). Men av någon anledning är internet så jädrans slött till de enheter som är uppkopplade till WAG320n men inte till WRT54G..

Så finns här någon underbar själ som kan hjälpa mig, eller iaf ge mig några tips eller synpunkter?

Visa signatur

E8400, 4GB, 2TB, Win7x64, Radeon HD4870

Permalänk
Rekordmedlem

Adresseringen är binärbaserad och varje oktett http://sv.wikipedia.org/wiki/Oktett_%28datavetenskap%29 delen mellan punkterna i ett ipnummer är alltså 8 bitar stor så det 3-siffriga talet med basen 10 kan alltså inte börja på tal större än 2, det måste vara vara ett tal mellan 0 och 255

Att använda en wanport inom ett lan brukar betyda att det utförs nat och det brukar bara skapa problem.

Att ange statiska adresser innebär att det är DU som delar ut dem, det kan fungera bra hemma om du gör rätt, men det brukar vara rätt dumt att adressera enheter som flyttas mellan olika nät statiskt, du skriver nämligen mobil och laptop, är du verkligen säker på att du ska ge statiska ip till annat än saker som enbart används i ett och samma nät eller flyttar du inte på dem ?

Eftersom du troligen inte kan konfigurera "modemen" fritt så tror jag inte det går att lösa på det sätt du vill förutom att 3 är en omöjlig startsiffra i en oktett.

Om du definierar om ditt "adressmål" och funderar igenom om du verkligen vill ha statiska ip på laptopar och mobiler så går det kanske att lösa det

Att det går trögt via wag320n kan kanske bero på adresseringsproblem, även om du inte använder wanporten så måste du stänga av dess dhcp server (eller konfigurera om alla dhcpservrari nätet) om den ska agera "switch"
Dhcpservrarna får inte konfas så de kan ge samma addres till olika enheter, det brukar ge paketförluster och då går det segt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låt EN burk vara DHCP-server, så låt modemet (som tydligen är en router) vara default gateway och DHCP-server. Dvs, använd bara LAN-portar på din dd-wrt och WAG 320N samt stäng av DHCP-servern på dem.

Vad vad själva tanken med olika IP adress-grupper? Finns det någon egentlig anledning så kanske du kan skriva den, för annars begriper jag verkligen inte varför du vill dela upp enheterna enligt din defintion.

Teoretiskt kan man dela upp ett /24-nät i mindre delar, men här finns det ingen som helst anledning att göra som du gör. Du hade exempelvis kunnat ha delat det i /26, dvs att den första gruppen är från .1 -> .62, nästa är från .65 -> 126 osv. ( Den första adresser som .0 är nätadressen och den sista, vilket här är .63 är "broadcast" och kan inte heller användas).

Permalänk
Medlem

Okej, liten förklaring. Med "statiska IP" menade jag inte att jag ställer in det på nätverkskortet, utan låter bara dhcp dela ut samma IP till samma MAC. Orsaken att jag vill att samma enhet alltid skall ha samma är för att jag kör olika "remotes" lite kors och tvärs, även på laptop och telefon. Men inte nödvändigt dock.

Idén med att ha IP 2x och 3x vara bara egentligen en tanke, och inte något desto mera.

Huvudpointen är att WAG320 ansluts till HTPC, Desktop och TV, dessa har alltid samma IP. Och att dd-wrt fungerar som WLAN burk.

mrqaffe: vad menar du med att "konfigurera modemen fritt"? Jag når dem och slipper in på konfigurationssidan. Här kan jag nog ändra en hel del. Dock inte lika mycket som på dd-wrt..

Visa signatur

E8400, 4GB, 2TB, Win7x64, Radeon HD4870

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DioSSen:

mrqaffe: vad menar du med att "konfigurera modemen fritt"? Jag når dem och slipper in på konfigurationssidan. Här kan jag nog ändra en hel del. Dock inte lika mycket som på dd-wrt..

En alltiettburk brukar inte gå att göra särskilt mycket med men en dd wrt enhet är ett bra exempel på konfigurera fritt. Du kan tex stänga av routing och nat med dd wrt vilket du antagligen inte kan göra utan det och du verkar ju egentligen vilja använda switchar och accesspunkter snarare än routrar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska kabelmodemet fortsätta vara router, vilket det förmodligen inte finns någon anledning att förändra. Då skulle jag rekommendera följande.

Se till att både WAG320 och WRT54G INTE agerar DHCP-server. Se till att de INTE har 192.168.1.1, utan ge dem ett statiskt IP utanför DHCP-spannet. Koppla in dem UTAN att använda WAN-port, för då kommer de med största sannolikhet ge fasen i att adressöversätta osv.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!

Gjorde nu så att kabelmodemet fungerar som router och dhcp, de övriga använder jag bara som switch och wlanburk. Tackar!

Visa signatur

E8400, 4GB, 2TB, Win7x64, Radeon HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av DioSSen:

Tackar för svaren!

Gjorde nu så att kabelmodemet fungerar som router och dhcp, de övriga använder jag bara som switch och wlanburk. Tackar!

Går det fortfarande trögt genom wag320n eller blev hastigheterna acceptabla?

Permalänk
Medlem

Har hittills inte märkt några större problem. Surfning funkar bra, speedtest fullt resultat, mediastreaming via mina datorer funkar utan problem. Spel eller liknande har jag inte testat om det finns delay. Men pingen är nog också vad de skall vara.

Visa signatur

E8400, 4GB, 2TB, Win7x64, Radeon HD4870