Permalänk

Cpu fläkt på 100% hela tiden?

Hej
Jag köpte ett Cooler Master 212 Hyper för att kyla min cpu, På idle ligger den på 40 grader och när den arbeter blir det runt 60 grader, Men fläkten går alltid på hundra, Jag försökte fixa det i bios men MSI bios är jättekonstiga och man kommer ingen var, Det är en 4pin så är lite fundersam,
Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Tanka speedfan eller liknande program och sätt en fläktkurva. Fungerar fint för mig.
Edit: kom och tänka på en sak, vilken port satte du fläkten i? CPU_FAN eller CPU_OPT?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk

Ladda ner Speedfan men var helt värdelöst, Man kom ingen vart :'(
Finns inge CPU OPT, Endast en CPU FAN som jag satt den i.Vad är OPT?

Permalänk
Medlem

det är om man har t.ex. en kylare med två fläktar så kan man köra en fläkt i varje.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag har en sådan kylare och min går inte på 100 hela tiden. Den går upp och ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

det är om man har t.ex. en kylare med två fläktar så kan man köra en fläkt i varje.

Det rekommenderas väll mer en splitter (specialsplitter om man behöver extra ström) så båda fläktarna kör på samma varvtal. Opt kan brukar man ha till andra grejer, exempelvis chassi, står förmodligen för optional. Själv kör jag alla chassifläktar att gå på cpu-temperaturstyrningen, varvar ca 250-300 rpm i idle.

Permalänk
Medlem

Har du PWM-styrning för CPU_fan på moderkortet? Dvs 4 pins kontakt?

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det rekommenderas väll mer en splitter (specialsplitter om man behöver extra ström) så båda fläktarna kör på samma varvtal. Opt kan brukar man ha till andra grejer, exempelvis chassi, står förmodligen för optional. Själv kör jag alla chassifläktar att gå på cpu-temperaturstyrningen, varvar ca 250-300 rpm i idle.

OPT kan man tydligen sätta en pump i till eventuell vattenkylning.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av Langelus:

Har du PWM-styrning för CPU_fan på moderkortet? Dvs 4 pins kontakt?

Jepp