NZXT släpper Kraken X41 och X61 med Aseteks senaste vattenkylardesign

Permalänk
Melding Plague

NZXT släpper Kraken X41 och X61 med Aseteks senaste vattenkylardesign

Variabel pumphastighet och avancerad styrning är huvudnumren när NZXT släpper en ny generation av de slutna vattenkylningssystemen i familjen Kraken.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fint, det behövs bra och sofistikerade slutna vattenkylare, för att täppa till luckan på luftkylargänget.:)

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Nu blev jag faktist lite intresserad.

Permalänk
Medlem

Skulle sitta fint i taket på mitt Prodigy-M.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Eh, lite väl dyrt eller?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

finns ingen chans att få in en x61 på en fractal design r4 va..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu, vattentrycket har väl ändå en väldigt minimal om ingen alls inverkan på temperaturen för CPUn?
Känns mer som att det är ännu ett moment som kan gå sönder, varför inte bara ställa in allt perfekt redan från fabrik..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Fint, det behövs bra och sofistikerade slutna vattenkylare, för att täppa till luckan på luftkylargänget.:)

Kommer aldrig hända!
Vattenkylning blir aldrig lika häftigt (vi tycker det är häftigt med en stor klump metall), snyggt (blank metall liksom) och framför allt - robust.
Metall (lite fyllning i heatpipsen) och ett par fläktar. Enkelhet är snyggt.

PS. Tycker Silverstones slutna vattenkylare är ganska snygga. Alla andra ser ut som skit.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mimematis:

Vänta lite nu, vattentrycket har väl ändå en väldigt minimal om ingen alls inverkan på temperaturen för CPUn?
Känns mer som att det är ännu ett moment som kan gå sönder, varför inte bara ställa in allt perfekt redan från fabrik..

Trycket är kopplat till flödet som är kopplat till temperaturen. Det är trycket som är den drivande kraften för att skapa ett flöde. Ett högre flöde ger lägre temperaturer. Vad jag har sett av pumpdesignen med små impellrar så handlar det primärt om dynamiskt tryck och inte statiskt tryck.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Snusfri

Oerhört snyggt och stilrent GUI på programvaran, tänk om fler kunde anamma detta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

finns ingen chans att få in en x61 på en fractal design r4 va..

Jag har fått in en H110 så det borde gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Kommer aldrig hända!
Vattenkylning blir aldrig lika häftigt (vi tycker det är häftigt med en stor klump metall), snyggt (blank metall liksom) och framför allt - robust.
Metall (lite fyllning i heatpipsen) och ett par fläktar. Enkelhet är snyggt.

PS. Tycker Silverstones slutna vattenkylare är ganska snygga. Alla andra ser ut som skit.

Hehe jag förstod väl det.:D
Det finns många luftkylare som är snygga, men de slutna vattenkylarna och custom-water har vunnit min gunst.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tur att jag inte fått min X40 än då. Blir att se över den bokningen.

Permalänk

Så länge den blir tyst så kan det vara intressant.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Nu har jag en Antec men kylningen och ljudnivån är inte tillräckligt bra anser jag. Fick köpa olika fläktar tills jag fick fram ett bra resultat och då blir det dyrare än vad man tror.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Release the kraken! Verkar intressant.

Permalänk
Medlem

Såg att tek syndicate fick ett demo av programvaran på Computex för en vecka sedan:

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd

Varför betala för sån här vattenkylning. Om där nu ändå krävs 2 fläktar för att kyla så kan man lika bra köpa luftkylning som också kräver 2 fläktar på de flesta highend kylarna. De flesta luftkylarna ligger även på samma tempnivå som dessa sorters vattenkylare. Helt galet. Sen riskerar man heller inte hela systemet för en läcka. Ska man köra vattenkylning ska man fan göra det ordentligt och bygga ihop ett med egna delar. Då får man det både billigare(kanske), tystare och snyggare. Man kan tillochmed köra det utan fläktar. Fan, hatar dessa custombygda vattenkylarna av tillverkarna. Så satans fula också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Trycket är kopplat till flödet som är kopplat till temperaturen. Det är trycket som är den drivande kraften för att skapa ett flöde. Ett högre flöde ger lägre temperaturer. Vad jag har sett av pumpdesignen med små impellrar så handlar det primärt om dynamiskt tryck och inte statiskt tryck.

Högre flöde behöver inte betyda lägre temperaturer. Har man för högt flöde så kan temperaturen bli lidande eftersom att vattnet inte stannar tillräckligt länge vid de olika blocken i systemet. Det är även andra faktorer som spelar roll, som slangstorlek. Där finns en magisk gräns(typ) på hur högt flödet ska vara med en viss utrustning. Man kan alltså inte bara pumpa igång med högt flöde, de är fel. Antagligen har NZXT tänkt på detta så man behöver nog inte bry sig om det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alibaba123:

Högre flöde behöver inte betyda lägre temperaturer. Har man för högt flöde så kan temperaturen bli lidande eftersom att vattnet inte stannar tillräckligt länge vid de olika blocken i systemet. Det är även andra faktorer som spelar roll, som slangstorlek. Där finns en magisk gräns(typ) på hur högt flödet ska vara med en viss utrustning. Man kan alltså inte bara pumpa igång med högt flöde, de är fel. Antagligen har NZXT tänkt på detta så man behöver nog inte bry sig om det.

Vad menar du med "vattnet inte stannar tillräckligt länge"? Den drivande kraften i värmetransporten från kylblock till vatten är temperaturskillnaden. Utöver det beror värmetransporten av värmeledningen i blocket respektive vattnet och av värmeövergångstalet som är en funktion av Reynolds bland annat. Så högre flöde ger generellt högre Reynolds vilket i sin tur leder till högre värmetransport. Det finns faktiskt kylblock som är designade efter den principen. De har ett litet munstycke vid inloppet för att få väldigt hög flödeshastighet vilket i sin tur ger väldigt hög turbulens som ger bra värmeöverföring. Tittar du på kylblocken kommer du få högre värmetransport av flera anledningar hela vägen upp tills det börjar kavitera. När man designar värmeväxlare industriellt vill man ha höga flödes hastighet just för att det ger bättre värmeöverföring. Det som sätter gränsen för flödeshastigheter är tryckfallet och eventuell kaviatation som inte brukar vara ett problem annat än i pumpar men det kan förekomma. Det finns dock en gräns när trycket blir för högt för att det ska vara värt det.

Om du har hittat en magisk gräns där flödet inte sänker temperaturen mer i en dator betyder det antingen att pumpen inte orkar öka flödet mer på grund av det ökande mottrycket eller så betyder det att du har hittat gränsen för hur mycket värme radiatorerna kan överföra. För intressant nog får du lite av en omvänd effekt i radiatorn. Du vill ju ha en så stor temperaturdifferens som möjligt då det är den drivande kraften i transporten (precis som tryck är den drivande kraften bakom flöde och spänning är den drivande kraften som ger en ström). Så högt flöde betyder att vattnet inte hinner värmas upp så mycket vilket ökar värmetransporten, se Fouriers lag. Fast samma sak gäller i radiatorn. Ju varmare vatten ju effektivare värmetransport mot luft. Så vid väldigt höga flöden kommer vattnet och luften hålla i princip samma temperatur vilket sänker effektiviteten. Fast det borde vara en rätt liten effekt då vattentemperaturen inte brukar vara så hög ändå.

Det verkar som om du ser värmetransport som ett system med diskreta vattenvolymer som fungerar som en lång rad med lastbilar där lastbilen först ska åka fram till kylblocket för att sedan stanna där en stund och lasta värme. Först när lastbilen är full så åker den vidare. Det är inte så verkligheten ser ut. Verkligheten är ett kontinuerligt transportband. Om vi istället för värme gör det lite mer konkret och använder grus som illustrativt exempel. En lastbil måste mycket riktigt stanna för att fyllas med grus. Om den bara kör rakt igenom röret som dumpar grus så kommer ytterst lite hamna på flaket och den största mängden kommer ligga kvar på marken. Fast nu är som sagt verkligheten ett transportband. Gruset som kontinuerligt rinner ner på bandet förs bort i samma takt. Om du ökar hastigheten på bandet så kommer fortfarande exakt samma mängd grus föras bort men det blir mindre grus per meter transportband. Hoppas det blev någorlunda pedagogiskt. Mina liknelser är inte alltid så logiska som jag tror de är när klockan är mitt i natten.

Angående frågeställningen i ditt tidigare inlägg så är svaret utrymme. Det brukar inte vara några problem att få in en sluten vattenkylare i en liten låda medan stora tornkylare är problematiskt eller omöjligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Varför betala för sån här vattenkylning. Om där nu ändå krävs 2 fläktar för att kyla så kan man lika bra köpa luftkylning som också kräver 2 fläktar på de flesta highend kylarna. De flesta luftkylarna ligger även på samma tempnivå som dessa sorters vattenkylare. Helt galet. Sen riskerar man heller inte hela systemet för en läcka. Ska man köra vattenkylning ska man fan göra det ordentligt och bygga ihop ett med egna delar. Då får man det både billigare(kanske), tystare och snyggare. Man kan tillochmed köra det utan fläktar. Fan, hatar dessa custombygda vattenkylarna av tillverkarna. Så satans fula också.

förstår att du bygger dina egna bilar oxå...

det är enkelt och alla kanske inte vill ha en kylare som kanske täcker ramminnen med höga flänsar. sen så har jag kollat på vatten kylning om man ska ha ok saker så sticker priset ofta iväg, ibland rätt rejält.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Varför betala för sån här vattenkylning. Om där nu ändå krävs 2 fläktar för att kyla så kan man lika bra köpa luftkylning som också kräver 2 fläktar på de flesta highend kylarna. De flesta luftkylarna ligger även på samma tempnivå som dessa sorters vattenkylare. Helt galet. Sen riskerar man heller inte hela systemet för en läcka. Ska man köra vattenkylning ska man fan göra det ordentligt och bygga ihop ett med egna delar. Då får man det både billigare(kanske), tystare och snyggare. Man kan tillochmed köra det utan fläktar. Fan, hatar dessa custombygda vattenkylarna av tillverkarna. Så satans fula också.

jag skulle köra towerkylare om jag kunde. Slutna vattenkylare är helt enkelt bättre lösning i vissa fall. Dessa system är garanterat läckfria till skillnad från att sätta ihop ett eget vilket du inte tycker är så dumt. Så du säger emot dig skälv lite grann.

Permalänk
Skrivet av Pudeln:

jag skulle köra towerkylare om jag kunde. Slutna vattenkylare är helt enkelt bättre lösning i vissa fall. Dessa system är garanterat läckfria till skillnad från att sätta ihop ett eget vilket du inte tycker är så dumt. Så du säger emot dig skälv lite grann.

Är lika vanligt som att dessa börjar att läcka som ett korrekt monterat paket med lösa delar

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Är vattenkylning verkligen något för vanliga användare?
Är det inte mer för överklockare.
Om vattenkylning kunde bli ett tystare alternativ och dessutom kyla både CPU och GPU hade det kunnat bli intressant även för oss "vanliga" användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Är vattenkylning verkligen något för vanliga användare?
Är det inte mer för överklockare.
Om vattenkylning kunde bli ett tystare alternativ och dessutom kyla både CPU och GPU hade det kunnat bli intressant även för oss "vanliga" användare.

Tystare beror ju på vad du jämför med. Pumparna brukar ju ha ett litet ljud, men med tex styrning av den så kan det också bli "lagom".
Tror säkert att du kan ordna ett relativt tyst kylsystem för både GPU och CPU, men poängen är, varför om du inte ska överklocka?

Anledningen varför vätskekylning började användas var ju pga en vanlig fläkt inte kunde hantera den värmen som behövdes ledas bort. Det fanns helt enkelt ingen annan lösning som klarade det då. Nu så har "heatpipes" gjort detta i ett helslutet system så att du kan få dessa tornkylare (som faktiskt är gas/vätske kylare) enkelt och prisvärt.
Ett vätske-system kan hantera mer effekt av värme än iaf de flesta tornkylare, men normalt så har man inte denna enorma värme om man inte överklockar.
Så visst KAN du få ett tyst system för allt, men det kostar så pass mycket mer än bra luftkylare så att de ofta inte är lönt.