i5 2500K + Hyper 212 Evo. Något höga temperaturer?

Permalänk
Medlem

i5 2500K + Hyper 212 Evo. Något höga temperaturer?

Tjenare Sweclockers!

Förra veckan bestämde jag mig för att, efter 2 år byta CPU kylare. Det är första gången jag bytte (mitt första bygge för övrigt) så det var lite komplicerat att installera kylaren men den sitter på plats.

Jag är på jobbet nu så jag har ej tillgång till de exakta värdena.

Min 2500K @ stock ligger på cirka 37-38 grader i idle och ligger på 55 grader (högsta värdet jag hittills observerat) i Prime95. Jag har endast stock fläkten i kylaren.

Jag tror att kan bero på att jag använde för mycket kylpasta, då jag fick "ketchupeffekten" (mycket på fn gång) när jag applicerade det.

Fläktar och chassi:
Define R3
1 x 120 mm i fronten (in)
1 x 120 mm i sidan (in)
1 x 120 mm bak (ut)
1 x 120 mm topp (ut)

Är dessa temperaturer normala eller ligger de för högt? Verkar något höga enligt min uppfattning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

De är helt normala. Idle-värdet är inte mycket att kolla på och 55 grader är ganska bra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

ser inte så illa ut, hur varmt har du det i rummet?
nu på sommaren blir det lätt varmt i gamingrummen och det ökar såklart värmen på våra komponenter

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Det är väldigt bra resultat för temperaturen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej vad grymt! Det blir väl ungefär 25 grader i rummet i och med att solen skiner in.

Tror ni det är lugnt att prova på lite överklockning med dessa temperaturer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axxident:

Okej vad grymt! Det blir väl ungefär 25 grader i rummet i och med att solen skiner in.

Tror ni det är lugnt att prova på lite överklockning med dessa temperaturer?

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge temperaturen håller sig under 70 grader är det lugnt enligt mig, men bristningsgränsen når du vid 90.
Arbeta långsamt och stegvis när du ska överklocka så går det bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Så länge temperaturen håller sig under 70 grader är det lugnt enligt mig, men bristningsgränsen når du vid 90.
Arbeta långsamt och stegvis när du ska överklocka så går det bra.

Okej!
Ökar temperaturen något markant även om jag bara skulle öka med 200 MHz eller? Av någon anledning har jag inbillat mig att så fort man klockar så blir temperaturen hög väldigt snabbt. Har jag fått det om bakfoten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axxident:

Okej!
Ökar temperaturen något markant även om jag bara skulle öka med 200 MHz eller? Av någon anledning har jag inbillat mig att så fort man klockar så blir temperaturen hög väldigt snabbt. Har jag fått det om bakfoten?

Skickades från m.sweclockers.com

att bara öka frekvens utan Vcore ökning gör inte jättemycket på tempen,
det enklaste är helt enkelt att du prövar dig fram och kör tills du når en stabil OC med temps du är bekväm med

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axxident:

Okej!
Ökar temperaturen något markant även om jag bara skulle öka med 200 MHz eller? Av någon anledning har jag inbillat mig att så fort man klockar så blir temperaturen hög väldigt snabbt. Har jag fått det om bakfoten?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en stegvis process, jag hade rekommenderat att du ökar med 50-100 Mhz per steg och testar en 30 minuter till en timme med prime95 mellan varje steg för att kolla så det är stabilt. Som det skrevs är det vcore som avgör temperaturen mest.

Det finns flera bra överklockningsguider på forumet som du kan läsa.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Tror ni jag kan få ner temperaturen ännu mer om jag köper en till fläkt och kör push/pull ist för endast push som i dagsläget?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axxident:

Tack för tipsen!

Tror ni jag kan få ner temperaturen ännu mer om jag köper en till fläkt och kör push/pull ist för endast push som i dagsläget?

Skickades från m.sweclockers.com

kommer inte hjälpa mycket, något som hjälper är en bättre kylare däremot
212 EVO är inte den bästa kylaren som finns direkt, men den är bra mycket bättre och tystare än stockkylare

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Okej vänner, nu är jag hemma och provar på min första överklockning!

Jag följde rådet i "Den stora stråden för Sandy Bridge etc..." och satte Vcore till 1,275 manuellt. Jag märker dock att när datorn är i load i Prime95 så ligger Vcore och pendlar mellan 1,296 och 1,304. Nästan 0,3 V högre än vad jag satt spänningen till. Hur kommer sig detta?

EDIT: Har klarat 5 min på 3,6 GHz nu med temperaturer på max 60 grader i Prime.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Menar du inte 4,6 ghz?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Menar du inte 4,6 ghz?

Nej, jag har inte hunnit så långt än och jag tog en paus när jag upptäckte det jag skrev i min tidigare post.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Börja inte med att ratta upp spänningen
Kör bara med multipeln och spänningen justeras automatiskt (som du ju märkt).
Den borde utan vidare klara 4ghz, kanske t.o.m utan ökad spänning.

Permalänk
Avstängd

Ser normalt ut.

Vad hade för kylare förut?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Börja inte med att ratta upp spänningen
Kör bara med multipeln och spänningen justeras automatiskt (som du ju märkt).
Den borde utan vidare klara 4ghz, kanske t.o.m utan ökad spänning.

Hur bör jag gå till väga nu då? Ska jag ändra tillbaka spänningen till "auto" i bios tycker du?

Skrivet av m86s:

Ser normalt ut.

Vad hade för kylare förut?

MVH

Jag körde på stockkylaren faktiskt. Dum som jag är så kollade jag inte på temperaturen innan jag bytte så jag kan inte jämföra.

Visa signatur

Define C | ASUS PRIME B660-D4 PLUS | i5 12400F | Hyper 212 | RTX 3080 10 GB TUF OC | 980 Pro 1TB | Corsair Vengeance 32 GB 3600 MHz | Corsair RM750 | ASUS TUF VG27AQ | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Sätt spänningen manuellt till Stock värdet.
Därefter höjer du multi tills systemet blir instabilt.
Därefter höjer du spänningen.
Du gör detta växelvis tills du är nöjd med din OC.
Sen testar du slutligen för lång stabilitet.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axxident:

Hur bör jag gå till väga nu då? Ska jag ändra tillbaka spänningen till "auto" i bios tycker du?

Jag körde på stockkylaren faktiskt. Dum som jag är så kollade jag inte på temperaturen innan jag bytte så jag kan inte jämföra.

Japp, kör på AUTO och testa hur långt du kommer.
Ta steg för steg och håll koll på spänningar och temperaturer.

Blir det instabilt så ökar du spänningen en aning och testar igen

Men håll koll på tempen !

Permalänk
Medlem

2500k kommer ofta till 5GHz, bara så du vet
tror dock att du behöver lite fetare kylning för att ta den så högt!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Verkar helt normalt, min stock 2500k går också upp i ca 55 grader i load.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det beror på men min 2500k@stock gick över 1.3V Vcore.....gissa om den gick varm över 60°C med hyper 212 evo.

Följde OC-guiden här på forumet SLAVISKT å nu ligger den prime95 8+ timmar stabil i 4.2GHz @1.184V Vcore, fortfarande tyvärr drygt 60°C. Beror nog mer på slarvig montering från min sida, hade för bråttom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har ju jag en 612 som är något större och effektivare än 212, men jag kör min på 4.5GHz och 1.26V med nästan samma moderkort. Jag har ställt in min överklockning utan Turbo just nu, men jag testade även att klocka Turboläget och fick i stort sett samma resultat.

Jag började att sätta spänningen på 1.1V och sedan ökade jag multipel med 200MHz varje steg och testade med prime95. Jag gjorde så ända tills jag fick blåskärm. Då höjde jag spänningen några steg och provade igen. Efter ett tag hittade jag minsta spänningen den accepterade på 4.5GHz. Steget upp till 4.6 var inte värt eftersom spänningen ökade lite för mycket, och då även temperaturerna. Min spänning går upp till 1.401V under prime95, men håller sig under 1.35 i spel och temperaturerna går sällan över 60C.

Du kan läsa mina tidigare inlägg angående detta om du vill och om du har några frågor, säg bara till.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2