Permalänk
Medlem

Logitech Ljudsystem till bil. Hjälp.

Hejsan.. jag är inte så jättehaj på just detta. men tanken är... jag har ett ljudsystem logitech z-2300 på 200w. som då är datorhögtalare.
Jag har skitljud i jobb bilen rent ut sagt och detta system spelar förvånandsvärt bra.
kan man på koppla in det i en bil med en spänningsomvanlare. och på hur många watt måste den vara för att vara säker att allt kommer fungera problem fritt ? går det ens ? kan ett 12v uttag omvandlas till så många watt ?
ursäkta. men är helt okunnig inom detta.

Tacksam för alla svar

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går men det känns rätt bökigt att göra så istället för att montera in en bilstereo som låter bättre. omvandlare finns det men du ska mata den också och cig uttagen lär inte fungera om du verkligen ska ha ut 20 A.
Och hur ska du montera sakerna så att de inte innebär en trafikfara pga att de inte sitter fast ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går men det känns rätt bökigt att göra så istället för att montera in en bilstereo som låter bättre. omvandlare finns det men du ska mata den också och cig uttagen lär inte fungera om du verkligen ska ha ut 20 A.
Och hur ska du montera sakerna så att de inte innebär en trafikfara pga att de inte sitter fast ?

saken är den att jag hade max tänkt lägga ett par hundringar på de... isåfall måste man både byta stereo.. 500 + högtalare 3-400.. och där finns bara plats för små högtalare i dörrarma.. 5,25. jag hade gärna haft lite bas i sakerna. det var tanken.

Bilen är inte värd några pengar alls så arbetsgivaren lägger inte en krona. tanken är att denna bilen skall bara rulla tills den inte går igenom besiktiningen längre. för den är inte värd att laga.

allt kommer givevis lastsäkras bakom stolarna. finns bara 2 stolar i bilen.

ok. jag är inte kunnig i hur elen fungerar. hur gör man på smidigast sätt tycker du ? som sagt.. det ska vara en så billig lösning som möjligt då jag redan har högtalarna.

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem

ta högtalarna och koppla direkt på nuvarande bilstereo, finns ju ingen anledning att gå omvägen spänningsomvandlare, 220, spänningsomvandlare likström i logitechprylarna, osv osv, dessutom kommer du elda upp Logitechsystemet om du kör med en billig 220 omvandlare med fyrkantsvåg.

dra ur bilstereon, dra kablar från den till dit du vill ha logitechhögtalarna, löd på kontakten direkt till dem, förbi allt med förstärkare.

eventuellt kan du parallelkoppla dem med nuvarande högtalare, eller så skiter du i det helt..

eventuell kostnad blir kablage+ eventuellt en ny stereo, om du vill ha USB/AUX och annat, fritt för dig att sno med när du är klar, så ingen värdelös investering. en riktig spänningsomvandlare med din effekt börjar vi prata åtminstone en tusenlapp+

en bilstereo driver lätt 6-8" högtalare av duglig kvalitet om du inte förväntar dig massivt/högt ljud.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Tror dock inte logitechsystemet tar någon direkt skada av fyrkantsvåg.
Enda jag stött på som är kinkigt med en ren sinuskurva var mina studioblixtar

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

högtalarna i sig tror inte jag behöver 230v. utan du kan koppla in dom direkt i stereon om du vill.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Tror dock inte logitechsystemet tar någon direkt skada av fyrkantsvåg.
Enda jag stött på som är kinkigt med en ren sinuskurva var mina studioblixtar

ett switchat-nätagg kan klara av fyrkantsvågen, men det är fortfarande ineffektivt och ger onödig värme/slitage, att smacka på sådana spikar på grejer ger både induktans och spikar, (de kommer oftast inte upp i de 340volt du har i vägguttaget som max på en normal sinusvåg, var hamnar arbetet istället?)

men ja, det fungerar. har du däremot bara en ren transformator, så blir det allvarliga problem, eller ja helt enkelt inte fungerar. (gissar att dina studioblixtar har transformatorer och inte switchade nätagg.)

det känns ju fortfarande onödig väg att gå genom 12-220volt omvandling, logitechs 220v till 12volt, eller vadhelst den nu kör, för att sen driva högtalarna, kör han fyrkantsvåg till en högtalare borde man ju kunna räkna med ordentliga störningar/brummande.

vettigare att bara köra högtalarna direkt till en stereo med blåtand, usb och AUX, som han köpte för de pengar han skulle lagt på ett billig spännings-omvandlare

Disclaimer:
Jag är nu trött och seg, skriver utan att kolla upp, utan ur gammalt minne lätt smådragen, så sparka inte för hårt ifall jag har helt fel.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Ljudsystem i sig kör väl på 12v genom trafo?
Min logitech nånting hade en 230v-12v trafo, kopplade bara in på 12v utan trafo.
Men kan säga att datorhögtalare låter skit i en bil.
Vill du ha bra ljud i bilen så köp biltemas 5.25" till dörrarna, 300kr?
Hade sådan i min sunk 745a och det var garanterat bättre ljud än datorhögtalare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Jag har tänkt samma sak. när min bas till min logitech gav upp. Både basen och nätagget lät dåligt i logitechen. och mina jensen 100w gav upp i bilen.
så tog jag sateliterna o satte i fram.
ljudet? tja, ja funkar helt ok. bra ljudåtergivning men inget bra kräm. Men endå helt ok att lyssna på.

om du har ett fungerande ljud så är det inte värt att slita det i delar. då förstärkaren inbyggt i lådan är specialbyggd o anpassad till just den basen o just dessa högtalarna o vice versa

öppna "bara" lådan, koppla ur strömagget o löd på bilström där 12v går ut från agget in till förstärkaren/kretskortet. sen är det klart. var försiktig när du öppnar lådan o stänger den. de är inte gjorda för det. kan jag säga med erfarenhet. För korta kablar och mycket är fastlimmat, samt trångt.

sen alltid när det gäller bilström...glöm inte använda säkring annars gäller försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiddeX:

Hejsan.. jag är inte så jättehaj på just detta. men tanken är... jag har ett ljudsystem logitech z-2300 på 200w. som då är datorhögtalare.
Jag har skitljud i jobb bilen rent ut sagt och detta system spelar förvånandsvärt bra.
kan man på koppla in det i en bil med en spänningsomvanlare. och på hur många watt måste den vara för att vara säker att allt kommer fungera problem fritt ? går det ens ? kan ett 12v uttag omvandlas till så många watt ?
ursäkta. men är helt okunnig inom detta.

Tacksam för alla svar

Har gjort precis vad du tänkt göra, alltså kopplat in min z-2300 i min gamla bil.
Skaffade mig en spänningsomvandlare på Harald Nyborg, placerade den under framsättet och kopplade in den i bilbatteriet. Sen var det bara att tuta och köra, troligtvis inte optimalt någonstans men det lät iallafall

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B550M MORTAR | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | Kylare: Noctua NH-U12A | RAM: Kingston 32GB @3600 MHz | GPU: Gainward RTX 3080 Phoenix 10GB | Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Lagring: 2x Kingston A2000 1TB M.2 NVMe |

Permalänk
Medlem

Hur har de fungerat hittills? Hur länge har du kört med det så?
Jag hittade en på biltena nu som man bara kopplar in i cigguttaget så skulle de fungera . Den låg på 300w för 250kr om jag inte mins fel.
hur har det fungerat med säkringarna?

Visa signatur

Gtx 1080TI__I5 10400__Gigabyte B460m Pro__512GB SSD Samsung Evo__16Gb Corsair Vengance Pro 3200mhz__Corsair 850w__4TB WD black.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiddeX:

Hur har de fungerat hittills? Hur länge har du kört med det så?
Jag hittade en på biltena nu som man bara kopplar in i cigguttaget så skulle de fungera . Den låg på 300w för 250kr om jag inte mins fel.
hur har det fungerat med säkringarna?

Medans jag använde det fungerade det helt okej, dock var det några år sen och bilen är såld. Men problem upptäckte jag inte, dock körde jag på ett kraftigare som kopplades direkt i batteriet, osäker på hur det kommer fungera med ett i cigguttaget

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B550M MORTAR | CPU: AMD Ryzen 7 5800X | Kylare: Noctua NH-U12A | RAM: Kingston 32GB @3600 MHz | GPU: Gainward RTX 3080 Phoenix 10GB | Chassi: Fractal Design Define Mini C TG | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Lagring: 2x Kingston A2000 1TB M.2 NVMe |