Permalänk

kylning av 4690k

hej

har inte så mycket erfarenhet av i5-i7k så jag har lite frågor till de mer erfarna "klockarna"

skall snart ha 4690k och jag har funderat länge på vilken kylning jag ska skaffa.. skulle ha gjort det för länge sedan men stock cooler räcker bra just nu för att kyla ner min g3220... 1.07v är default men det går bra att köra t.om 0.95V!!..(temp på max 65 grader med 70% fläktbelastning på 1.07.....på 1.20V blev tempsen 70 men då började fläkten höras ...100% belastning...)

Jag jobbar mycket med grafer och analyser så jag öppnar många hundra program och flikar dagligen, att öppna program på 0.5sek istället för 0.9sek sparar mycket i längden.... behöver därför mer snabbheten och belastar processorn nästan aldrig 100%....4,2 -4,4 Ghz skulle vara fint

Det skulle vara lätt men jag vill ha det ljudlöst!! så jag har dessa funderingar till dem som har haswell (främst 4670-4770)

1) spänning 1.00-1.10V tänker jag prova först.. börjar först med samma stockkylare som nu..Har ni en aning vilka hastigheter man kan köra på 1.00-1.10V????

2) Vilka lägsta spänningar har ni kört med? (i alla reviews så ser man bara hur höga spänningar man överklockar med)

3) ska skaffa en kylare sen beroende på spänningar/hastigheter/ljudet/tempsen.... men har funderat på vattenkylning.. är det ljudlöst??? eller hör man pumpen som går hela tiden??

Tacksam för all hjälp jag kan få!!! :=)

Permalänk
Medlem

Jag kyler min 4670k med en Corsair h80i (vattenkylning). Medföljande fläktar låter en del, men om man byter kan man få riktigt skaplig ljudnivå. Pumpen hörs inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Jag kyler min 4670k med en Corsair h80i (vattenkylning). Medföljande fläktar låter en del, men om man byter kan man få riktigt skaplig ljudnivå. Pumpen hörs inte.

okej... då ska jag inte utesluta vattenkylning . byter alltid alla fläktar till de tystaste som finns