Formatera om hårddisk - göra det omöjligt att återfå data?

Permalänk
Medlem

Formatera om hårddisk - göra det omöjligt att återfå data?

Hej!

Jag ska sälja min gamla dator så jag formaterade om hårddisken och ominstallerade Windows. En vän berättade dock att det fortfarande möjligt att använda ett "recovery program" och återfå gammal data. Det är självfallet användbart i vissa fall, men jag undrar dock om det finns en möjlighet att formatera hårddisk så att det inte är möjligt att återfå gamla filer?

Eller räcker det bara med att jag gör en vanlig formatering när jag säljer datorn?

Mvh,

Flomer

Permalänk
Skrivet av Flomer:

Hej!

Jag ska sälja min gamla dator så jag formaterade om hårddisken och ominstallerade Windows. En vän berättade dock att det fortfarande möjligt att använda ett "recovery program" och återfå gammal data. Det är självfallet användbart i vissa fall, men jag undrar dock om det finns en möjlighet att formatera hårddisk så att det inte är möjligt att återfå gamla filer?

Eller räcker det bara med att jag gör en vanlig formatering när jag säljer datorn?

Mvh,

Flomer

med recovery program kan allt som inte skrivs över bli återställt, gör du ominstallation så skrivs inte allt över utan görs tillgängligt "ledigt utrymme"
sälj utan hdd eller använd killdisk för att radera allt skriv över allt flera gånger sen gör du installationen av windows

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644