Microsoft Surface Pro 3 sågas i reparerbarhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Så att bara kasta en mobil (som kanske kostade 6500 kr) efter två år är bra och OK med dig? Vi får hoppas att inte alla tänker så kortsiktigt.

En iPad 3 är två år nu så det är bara att kasta den? OK...

Själklart är det inte okey, men saken är att folk verkar byta ut dom ändå så fort en ny modell kommer ut (gäller speciellt Apple användare).
Jag har fortfarande kvar och använder min gamla HTC Desire (köpt i maj 2010), har fått byta batteri en gång men det berodde snarare på ett tillverkningsfel i batteriet än att det blev utslitet.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Förstår inte riktigt detta:

Det låter som att skärmen är fastlimmad och att det gör att det är ett problem att byta ett skadat glas samtidigt som det står att man kan byta glaset utan att behöva byta skärmmodulen. Så är glaset fastlimmat så att det inte går att byta eller är det enkelt kunna byta ut?

Som jag förstår det så går det inte att byta glaset, utan hela skärmen måste bytas. Så när du tappat denna ömtåliga produkt och spräckt den, så blir det en dyr historia.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Som jag förstår det så går det inte att byta glaset, utan hela skärmen måste bytas. Så när du tappat denna ömtåliga produkt och spräckt den, så blir det en dyr historia.

750kr på hemförsäkringen, inte så farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är till exempel högre koncentration av guld i gamla telefoner än det är i guldmalm.

Heh, då har jag en guldgruva hemma

Permalänk
Avstängd

Man blir ju lite nyfiken på om det faktum att den är besvärlig att reparera indirekt leder till att den är mindre benägen att gå sönder?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bakemonster:

750kr på hemförsäkringen, inte så farligt.

Kanske första gången, under garantitid. Men jag tvivlar på att du kan få ditt försäkringsbolag att laga en 3 år gammal platta. Dessutom är det 750kr + ev ny premie om du har ett sämre bolag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Kanske första gången, under garantitid. Men jag tvivlar på att du kan få ditt försäkringsbolag att laga en 3 år gammal platta. Dessutom är det 750kr + ev ny premie om du har ett sämre bolag.

Men det gäller nog en nexus 7 som är tre år gammal med, det spelar nog ingen roll vilken elektronik det är.
Om man inte köper dom utan försäkring eller absolut vill mecka själv påverkar det inte konsumenten nå nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Själklart är det inte okey, men saken är att folk verkar byta ut dom ändå så fort en ny modell kommer ut (gäller speciellt Apple användare).
Jag har fortfarande kvar och använder min gamla HTC Desire (köpt i maj 2010), har fått byta batteri en gång men det berodde snarare på ett tillverkningsfel i batteriet än att det blev utslitet.

Men de kastar ju ändå inte mobilerna utan säljer dem på blocket, ger till barnen eller till någon släkting osv. Så någon kommer ju sitta där med ett kasst batteri, även om det råkar vara någon annan än prylb**gen som köpte mobilen från början. En tjejkompis med iPhone 4 har haft jättedåligt batteri kanske två år nu, så att alla batterier håller för evigt är ju knappast sant. Flickvännen har en Samsung från 2010 som också haft dåligt batteri länge nu, så jag köpte ett nytt batteri för 50 kr och ska ge bort den till en släkting.

Batteriet i min Nexus One är väl relativt bra också, men det är för att den inte använts så fantastiskt mycket. Hade du laddat din mobil varje dag sedan 2010 så hade batteriet varit helt kasst (alternativt märker du inte att kapaciteten är betydligt mindre nu än när mobilen var ny). Alla batterier följer fysikens lagar...

Att köpa en laptop där batteriet, RAM-minnena eller hårddisken inte går att byta skulle jag aldrig köpa och inte låta någon släkting köpa heller. Det har inget med "överklocka och byta allt" som någon snackade om utan normal användning. Jag hade tänkt köpa en ASUS-laptop nyligen men det blev ett annat märke eftersom batteriet inte gick att byta på den modellen.

Sen verkar folk här inte tänka på att världen består av andra än rika prylb**ar som hänger på teknikforum, många har varken råd eller lust att köpa nytt hela tiden.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Bra och intressant film, men just det med glödlampan blir missvisande. Moderna lampor glöder MYCKET hetare för att få den ljuskvaliten vi kräver idag, dessutom har dem högre effekt vilket sliter hårdare på dem. Att saker däremot tillverkas med sämre kvalitet än de kunde är däremot i princip fakta. Om det beror på "planned obsolesence" eller att konsumenter är snåla är dock en annan frågeställning

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte de båda samma sak? Högre effekt = hetare?

Hör och häpna, jag har faktiskt reparerat en MBP 2011. Min brors, fick byta ut hela moderkortet (logic board) för flera tusen beg. Macexperten sa att han var "vattenskadad". Sedan när han andra nyare MBP 2012-13 med i5/i7 gick ner i prestanda när man körde på batteri då sa dom igen att det var "vattenskada" och ville ha 9000:- för att laga den. Men dom kunde inte förklara hur den var paj. Idioter! Apple can go die in a fire.

Permalänk
Medlem

"Skruvar och lödtenn ersätts med lim och fogar, vilket gjuter nytt liv i teorierna om att tillverkarna medvetet försöker begränsa livslängden för att sälja fler enheter. "

Så sant som det är sagt. Profit vs humanity, och mänskligheten valde frivilligt profit/vinst.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Är inte de båda samma sak? Högre effekt = hetare?

Ja och nej, hetare tråd ger högre effekt per meter glödtråd, så kraftigare lampor har längre/tjockare tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sen är det inte sant att man inte gjort framsteg. Halogenlampan är ett exempel på en vidareutveckling av den vanliga glödlampan där man har en halogen som förångas och återkondenseras på glödtråden vilket får den att hålla längre. Dock användes den ökade livslängden till att öka temperaturen vilket i sin tur ökar verkningsgraden istället för att öka livslängden med befintlig urkass verkningsgrad.

Jag sade inte att man inte har gjort framsteg sen dess men om du ser den så under den tiden så var det inte så mycket som hände och man minskade drastiskt livslängden på en glödlampa med över 50% när man gick ihop alla företag.

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast reparerbarhet och kompakt formfaktor står i direkt motsatsförhållande. Så tyvärr får man prioritera.

http://www.swedroid.se/lg-g3-plockas-isar-sags-vara-latt-att-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vilka tillverkare har löstagbart batteri i surfplattor idag? Eller för den delen i ultrabooks?

Det finns t ex Dell Venue 11 Pro.

http://www.youtube.com/watch?v=U3MMxWxcRXg

Så det går om de vill.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

"Skruvar och lödtenn ersätts med lim och fogar, vilket gjuter nytt liv i teorierna om att tillverkarna medvetet försöker begränsa livslängden för att sälja fler enheter. "

Så sant som det är sagt. Profit vs humanity, och mänskligheten valde frivilligt profit/vinst.

Förjävligt och väldigt sant, gäller inte bara elektronik idag tyvärr...

Permalänk
Medlem

Klart

Det är ju självklart tillverkarna gör det med flit de vill ju bara sälja mera av samma vara. Det är likadant med bil industrin min kamrat behövde köpa ny styrbox den visa sig kosta ca 5800 kr till sin sportbil han sysslar med elektronik mm så han tog isär styrboxen o skulle leta fel .... hela skiten var dränkt av sillicon gegga o varenda komponent var skrapad .... det var bara o punga ut med 5800 + moms .....

Permalänk
Medlem

Att den är svår är reparera gör det bara bättre för oss konsumenter, ni undrar varför? Jo när den går sönder och när man lämnar in den på lagning under garantitiden då byter de ut surfplattan mot en ny istället för reparera den för att det är sååå krångligt :). Men efter garantitiden you are fu***d! :P.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Var ganska positiv till produkten, men ser nu att bytet till N-trig och hetsen att göra den tunnare har gjort ganska stora trade-offs när det väl kommer till det och när vi sett den i ett gäng recensenters och användares händer. T.ex. visar Anandtech på distorsion på LCD:n när de pressar hårt med pennan, de verkar gjort glaset alldeles för tunt och ömtåligt. En förklaring verkar vara att de skulle ha N-trig/aktiv-digitizer på Surface Mini och ha samma penna där och helt enkelt ville ha en billigare lösning. Klarar Samsung att använda Wacoms teknik på surfplattor med Android så tycker jag Microsoft bör klara det också. Annars verkar N-trig bättra på sig och de har ju Win-tab-drivare/shim nu för tiden, även om jag inte sett någon testa det med SP3 än, och här verkar det inte vara genomfört helt okej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Tråkig utveckling, byta batteri är det minsta man borde få göra utan problem.

Har väl aldrig varit ett problem när det gäller Apples produkter? Varför då denna?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Har väl aldrig varit ett problem när det gäller Apples produkter? Varför då denna?

Har väl skrivits en massa av negativt om apple??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Har väl skrivits en massa av negativt om apple??

Skillnaden här är att Ifixit klarade av att öppna deras kompakta produkter. Här fick Apples platta 2 av 10 och Microsofts tablet-pc/slate 1 av 10. De är inte partiska där. De skriver ut det som upplevs negativt. MBPr 15 fick t.ex. 1 av 10, MBPr 13 fick 1 av 10. Så det är helt rättvist. De hade nästan behövt negativ skala här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Skillnaden här är att Ifixit klarade av att öppna deras kompakta produkter. Här fick Apples platta 2 av 10 och Microsofts tablet-pc/slate 1 av 10. De är inte partiska där. De skriver ut det som upplevs negativt. MBPr 15 fick t.ex. 1 av 10, MBPr 13 fick 1 av 10. Så det är helt rättvist. De hade nästan behövt negativ skala här.

Skrivet av Boss302:

Har väl skrivits en massa av negativt om apple??

http://www.sweclockers.com/nyhet/15552-ifixit-oppnar-macbook-... O.s.v. har det skrivit om här.

Permalänk
Medlem

Ge mig lite tid och en vodka flaska så fixa jag det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Att den är svår är reparera gör det bara bättre för oss konsumenter, ni undrar varför? Jo när den går sönder och när man lämnar in den på lagning under garantitiden då byter de ut surfplattan mot en ny istället för reparera den för att det är sååå krångligt :). Men efter garantitiden you are fu***d! :P.

...och när man av misstag tappar det i backen så glaset spricker, you are fu***d...eftersom krossat glas knappast täcks av garanti...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Vilka tillverkare har löstagbart batteri i surfplattor idag? Eller för den delen i ultrabooks?

Min Dell Latitude E7440 (ultrabook) går att plocka isär som vilken bärbar dator som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Min Dell Latitude E7440 (ultrabook) går att plocka isär som vilken bärbar dator som helst.

Den är ju dubbelt så tjock och väger dubbelt så mycket!

Permalänk
Medlem

Jag tänker bli med Surface Pro 3 på TechEd Europe i höst

Den är snygg och kraftfull och bra mycket lättare än min Asus 4kg släp-top och har dessutom Touch och penna vilket gör Windows 8.1 roligare att använda.

Om den nu skulle gå sönder så får man väl ta det på försäkringen beroende på orsaken?
Jag är alltid rädd om mina elektronikprylar och har byggt mina egna datorer sedan 98 nångång och inget har brakat ihop ännu förutom hårddiskar och fläktar och nått enstaka minne.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Värdelöst som vanligt Microsoft, batterier är något en kund bör kunna byta det har de flesta tillverkare fattat men icke Apple och Microsoft de bore skämmas.

Vad dessa två företag fattar är att konsumenten köper nytt, nytt, nytt och åter nytt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Och alla som kontrar med att man kan ta det på försäkringen:

Har ni inte funderat att försäkringspremien sätts utefter de utbetalningar som bolaget gör? Om fler apparater blir dyrare att reparera så kommer premierna att gå upp? Försäkringsbolag håller inte på med välgörenhet så det är inte "skit samma, ta det på försäkringen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Man blir ju lite nyfiken på om det faktum att den är besvärlig att reparera indirekt leder till att den är mindre benägen att gå sönder?

Skickades från m.sweclockers.com

Oh ja. Vilken bra logik. Vi limmar fast batteriet så är riskem mindre att det går sönder?!

Eller inte.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841