Permalänk
Medlem

Hur gör man bäst hål i aluminium?

Hur gör man bäst hål för USB och audio i aluminium? Varje hål måste också sitta med rätt avstånd till nästa hål

*** Rubrik förtydligad /Mod ***

Permalänk

har man inte tillgång till cncfräs eller laserskärare.

skjutmått, måttstock, borrmaskin, borr, lämpligt formad fil, och lugnt och eftertänksamt arbete för att inte göra fel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

rätt moderkortsplåt eller skall du göra hål i ett chassi?

Permalänk
Medlem

Om du menar själva kontakten (avlång för USB och rund för ljudplugg) så är det väl bara att borra. Vill du ha hålet rektangulärt för USB är det bara att använda dremel eller fil.

Att hålen ska vara på rätt avstånd från varandra ordnar du lättast genom att mäta och markera mitten för varje hål och sedan borra med en borr som har samma diameter som önskat hål.

Tänk på att man lätt slinter om man borrar på en slät och hård yta som aluminium. Vad du måste göra är att använda en stativborr eller slå en liten bula med en spik eller liknande som du sedan kan borra i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

har man inte tillgång till cncfräs eller laserskärare.

skjutmått, måttstock, borrmaskin, borr, lämpligt formad fil, och lugnt och eftertänksamt arbete för att inte göra fel.

Du glömde syl för att göra ett litet hål innan borrning

Annars fungerar en hålpunch bra

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

^ Antingen en syl, men en pryl går bra den också. Det är nästan krav på det så att man slipper att borren börjar vandra när man börjar borra, vilket gör att man tappar precision.

Ett enkelt sätt att få rätt mått mellan hål samt storlek på dem om man nu inte gillar att mäta en massa. Är att först använda et CAD program och rita upp hur det skall se ut, sen skriva ut i 1:1 för att sen limma fast pappersbiten där hålen skall vara, då får man fina linjer att gå efter.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Har provat att limma papper som mall men det funkade så där. Blir nog att mäta och borra med för litet borr och sedan slipa. Tack för idéerna. Tyvärr har jag inte tillgång till fräs. Det hade varit något

Permalänk
Inaktiv

Har du några hundralappar över så kan du beställa färdiga paneler.

http://www.schaeffer-ag.de/en/

Bara att ladda ner deras programvara gratis, rita upp och beställa.

Permalänk
Medlem

Tack compaqoffer.
När jag redan är gång, om jag vill böja en plåt så att hörnen blir "runda" och inte skarpa hur beräknar jag vart jag ska börja vecket?

Permalänk
Medlem

ska du bocka för hand eller i bockmaskin?

Permalänk
Medlem

För hand om möjligt annars får jag lämna in plåten och få det gjort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baldakin:

Tack compaqoffer.
När jag redan är gång, om jag vill böja en plåt så att hörnen blir "runda" och inte skarpa hur beräknar jag vart jag ska börja vecket?

Du måste bestämma dig för vilken radie du vill ha på hörnet och göra en beräkning utifrån det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Det är hur man gör själva beräkningen jag inte vet hur man gör. Bestämma radien gör jag lätt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baldakin:

Det är hur man gör själva beräkningen jag inte vet hur man gör. Bestämma radien gör jag lätt

Samma princip som här

http://www.sandvik.coromant.com/sv-se/knowledge/milling/getti...

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Ge mig måtten kan jag räkna det åt dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Ge mig måtten kan jag räkna det åt dig.

Grymt! Vilka mått behöver du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Radien på insidan eller utsidan, plåtens stocklek och som jag förstått det ska plåten ha två 90 bockar, som ett U. Då behöver jag hur långa du vill att de tre sidorna ska vara och om det är ytter- eller innermått.
Då kan jag lätt räkna ut totallängden på hur lång plåten ska vara, och vart de två bockarna börjar, slutar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den där lilla prytelen så man kan markera i plåten så inte borren ska slinta iväg kallas körnare, och är av hårdmetall, och så en liten hammare till det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Den där lilla prytelen så man kan markera i plåten så inte borren ska slinta iväg kallas körnare, och är av hårdmetall, och så en liten hammare till det.

Tvivlar rätt starkt på att körnare är gjorda av hårdmetall. Det är rätt skört.
Tror mer på någon form av stållegering, typ kromvanadin.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Tvivlar rätt starkt på att körnare är gjorda av hårdmetall. Det är rätt skört.
Tror mer på någon form av stållegering, typ kromvanadin.

Skickades från m.sweclockers.com

Om inte annat så brukar dom vara härdade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Den där lilla prytelen så man kan markera i plåten så inte borren ska slinta iväg kallas körnare, och är av hårdmetall, och så en liten hammare till det.

Hårdmetall är generellt sett såpass hårt och sprött, att om du tappar du ett hårdmetallborr i ett betonggolv, så bör du köpa en trisslott om det förblir intakt, det är 'stålpulver' som är pressat under mycket högt tryck som blir hårdmetall, så det är inte lämpat att använda till en körnare.

Att man sedan ofta kan slipa om spetsen på en körnare, får mig att tro att det som ovan skrivs är att de tillverkas av av en stållegering.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Den där lilla prytelen så man kan markera i plåten så inte borren ska slinta iväg kallas körnare, och är av hårdmetall, och så en liten hammare till det.

Det finns även automatiska körnare så slipper man hammaren, bra speciellt i trånga utrymmen.

http://m.clasohlson.com/se/Automatkörnare-Cocraft/40-7503

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Hårdmetall är generellt sett såpass hårt och sprött, att om du tappar du ett hårdmetallborr i ett betonggolv, så bör du köpa en trisslott om det förblir intakt, det är 'stålpulver' som är pressat under mycket högt tryck som blir hårdmetall, så det är inte lämpat att använda till en körnare.

Att man sedan ofta kan slipa om spetsen på en körnare, får mig att tro att det som ovan skrivs är att de tillverkas av av en stållegering.

På förra jobbet hade vi både legeringsborr och stålpulverborr. Enda skillnaden var att stålpulverborr inte tål att vinklas vid borrning, då går de av men att tappa ifrån 100-150cm var aldrig några problem. Hände mig massor av gånger då en av våra chuckar var kass. Att slipa om till körnare är heller inga problem men dom är hemska att slipa i!

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

På förra jobbet hade vi både legeringsborr och stålpulverborr. Enda skillnaden var att stålpulverborr inte tål att vinklas vid borrning, då går de av men att tappa ifrån 100-150cm var aldrig några problem. Hände mig massor av gånger då en av våra chuckar var kass. Att slipa om till körnare är heller inga problem men dom är hemska att slipa i!

Snälla säg inte stålpulver, det är hårdmetall och innehåller inte stål.
Sen beror det ju självklart på hur borren landar och på vad osv. men generellt så flisar du eggen extremt lätt på hårdmetallverktyg då dom är väldigt spröda vid slag.

Och vad menar du med vinklas? Menar du att du angriper ytan snett med borren? Då lär du ju få ovala hål då HSS borren flexar, inga borrarna är gjorda för att borra snett in i en yta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Snabbstål är ordet ni söker.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Snabbst%C3%A5l

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fextreme_fa:

Tvivlar rätt starkt på att körnare är gjorda av hårdmetall. Det är rätt skört.
Tror mer på någon form av stållegering, typ kromvanadin.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av golom:

Om inte annat så brukar dom vara härdade.

Körnare har en hårdmetallspets och seghärdat slaghuvud

Skrivet av ilstallione:

Snabbstål används endast i svarv, fräs och i borrar, har inget med körnare att göra

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Snabbstål används endast i svarv, fräs och i borrar, har inget med körnare att göra

Tack för info, jag är utbildad verktygsmakare. Varför citerar du mig..?

Edit: Lade till en smiley, lät lite drygt från mig.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilstallione:

Tack för info, jag är utbildad verktygsmakare. Varför citerar du mig..?

Edit: Lade till en smiley, lät lite drygt från mig.

Sorry, fastnade i körnare och lade inte märke till att diskussionen gått till något så otroligt som till ett verktyg som inte finns, stålpulverborr, wtf is that? LOL
Är utbildad CNC'are

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rajat:

Sorry, fastnade i körnare och lade inte märke till att diskussionen gått till något så otroligt som till ett verktyg som inte finns, stålpulverborr, wtf is that? LOL
Är utbildad CNC'are

Ahh då är jag med. Ser i efterhand att det inte var så solklart som jag själv tyckte.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Körnare har en hårdmetallspets och seghärdat slaghuvud

Efter att ha kollat här hemma i div. Kataloger finns det i både kromvanadin och de med hårdmetall spets. Beror helt på hur mycket man vill punga ut för en körnare. 140kr vs 40kr

Själv använder jag spetsen från en xpi-spridare till en Scaniamotor.

Skickades från m.sweclockers.com