Varning för kundundersökning om Google Chrome???

Permalänk
Medlem

Varning för kundundersökning om Google Chrome???

Så var det dags igen. Vid flera tillfällen har jag till slut tvingats byta telefonnummer för att slippa alla påstridiga säljare och penninginsamlare.

Häromdagen dök det upp en undersökning om Google Chrome, som vanligt med lockande men förmodligen obefintliga vinster.

Fyllde i de frågor de ville ha svar på - tog en stund och när jag kom till telefonnumret utelämnade jag det. Men se - det gick inte.

Varningsklockorna borde ha börjat ringa men då det gällde Google som redan har mitt nummer för ev. återställning, sänkte jag garden.

Det tog väl bara någon timma sedan började det ringa. I början var det ingen där - förmodligen någon robot som kollade om numret var aktivt.

Dagen efter var det kö av callcentertiggare som ville ha pengar till olika behov, mest i Syrien.

Jag trodde mer om Google än att de skulle sälja mitt telefonnummer - men tydligen inte.

Om någon mer skulle gå på det här - skriv in ett telefonnummer till yttre hybriderna eller något liknande så slipper du tiggarna.

Permalänk
Medlem

Men då var det ju Syrianska tiggare som hade gjort undersökningen, inte Google?

Permalänk
Entusiast

Om du har så stora problem med telefonförsäljare så låter det helt klart som om du måste vara mer försiktig med vem du ger numret till. Låter konstigt att Google skulle göra en undersökning om Chrome och erbjuda priset. Låg mailet i din spamkorg eller var det kanske en reklambanner någonstans? Google har betydligt bättre sätt att tjäna pengar på dig än att sälja ditt telefonnummer till suspekta företag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

ja precis. Troligast är väl att du blev lurad att tro att det var en googleundersökning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Undersökningen var säkert inte äkta men utgav sig för att vara Google för att fiska upp ditt tel nr.

Permalänk
Medlem

Jag blev precis lika förvånad när Dr. Mtumbwe inte alls skickade mina tre miljoner dollar som överenskommet. Han sa ju att han var doktor och dessutom en nigeriansk prins, och varför skulle han ljuga om det?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jag blev precis lika förvånad när Dr. Mtumbwe inte alls skickade mina tre miljoner dollar som överenskommet. Han sa ju att han var doktor och dessutom en nigeriansk prins, och varför skulle han ljuga om det?

Har du betalat de administrativa avgifterna? Jag är mitt i en utbetalning själv och vet vilken djungel byrokratin kan vara...

Åter till ämnet:
Jag är rätt säker på att Google får all feedback de behöver direkt via sina tech-forum och formuläret som finns inbyggt i Chrome. Rätt säker på att du fyllt i dina uppgifter till någon helt annan än Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jag blev precis lika förvånad när Dr. Mtumbwe inte alls skickade mina tre miljoner dollar som överenskommet. Han sa ju att han var doktor och dessutom en nigeriansk prins, och varför skulle han ljuga om det?

Ja, fortfarande extremt fascinerande att folk tror på att allt är som det utger sig för på internet. Borde krävas någon slags licens för att få vistas här. Typ åtminstone lära sig att läsa domäner innan man skriver in någon data.

Oh well.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det här är på skoj eller inte, men vi antar att det inte är det:

Var aldrig med i undersökningar. Klicka aldrig på konstiga länkar. Acceptera aldrig erbjudanden. Var aldrig med i tävlingar. Klicka aldrig någonsin på en länk i ett mail om du inte har beställt mailet själv. Aldrig. Aldrig någonsin.

Inget företag kommer någonsin be dig om några som helst uppgifter. De har redan allt de behöver. Ibland är det undersökningar som köper plats på en webbplats och då är det undersökningen som vill ha dina uppgifter och har betalt webbplatsen för att få fråga dig om dem. Fyll inte i. Aldrig.