Permalänk
Medlem

Misstänkt problem med nätverkskortet

Hej,

Jag fick nyligen fiber från bredbandsbolaget (100 mbit) i mitt hus, men har trots det märkt att jag endast når hastigheter på 1,5 mbit trådlöst. Till saken hör att:

  • Jag når 10 mbit på mobilen (Xperia tipo)

  • Jag når 120 mbit med sladd

  • Jag når 15-20 mbit upp både på datorn med wifi, på datorn med wireless och på mobilen

Jag har pratat med bredbandsbolaget, och dom säger att det förvisso är väldigt mycket störningar i mitt hus, men att jag åtminstone borde nå 15-20 på datorn om mobilen når 10. De testade även olika band där det var mindre störningar utan framgång. Jag misstänker därför att något är konstigt med mitt nätverkskort, vilket inte skulle vara oväntat eftersom jag har en skitdator (HP Envy 4-1080eo) som har fått sig ett par smällar och har en fläkt som är lite nyckfull. Jag kommer att inhandla en ny dator i höst, men skulle gärna göra vad jag kan för att få en bättre uppkoppling än 1,5 mbit tills dess. Finns det något jag kan göra? Finns det några ändringar i mjukvaran som kan vara relevanta? Kan man diagnostisera det exakta felet på något vis?

Tack på förhand,

Permalänk
Hedersmedlem

Kikat om du har senaste drivrutinerna för nätverkskortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Nya drivrutiner verkar ha löst det! Har nu 35 ner, men man kan väl inte vänta sig så mkt mer med standard-modemet från bbb?

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Du skriver att du får 120 Mbit med sladd, så problemet är det trådlösa och inte BBB eller deras router(modem). Det kan iofs vara problem med sändare eller mottagaren i din dator särskilt om det är en gammal dator.

Bor du i hyreshus så kan du förvänta dig störningar med trådlöst eftersom det antagligen finns en mängd trådlösa routrar som slåss om en liten yta.