Gigabyte demonstrerar externt grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ok, så vi behöver bara en ny standard för extern PCIe som inte riktigt finns för tillfället för att det ska fungera. Men visst, det finns inga tekniska hinder för det, vi saknar bara viljan att utveckla en lämplig extern buss. För att få ett externt grafikkort som faktiskt orkar spela lite så det är värt besväret att bygga in det i skärmen så behövs en bandbredd på 4-8 GB/s. För de högst presterande korten behövs ännu mer. Nya Displayport kommer ha max teoretisk bandbredd på 4 GB/s. Fast det är ju bara i en riktning medan PCIe har full duplex så anrop från grafikkortet till moderkortet kommer inte fungera bra. Så Displayport är inte tillräckligt snabbt. Thunderbolt klarar 2,5 GB/s med duplex så där borde det gå att köra lite enklare kort hyfsat. Förutom att Intel inte certifierar några externa grafikkort av någon anledning. Finns en del som byggt egna adaptrar som fungerar hyfsat efter en del bråk med omskrivna drivrutiner med mera.

Personligen väntar jag fortfarande på att PCI-SIG ska ta sig i kragen och uppdatera den befintliga externa PCIe till högre bandbredd och smidigare kontakter. Just nu är kontaktdonen väldigt stora och vi är begränsade till PCIe 1.0. Fast det kommer nog inte hända. Ska vi vara realistiska så får vi nog vänta lite till så att optiska komponenter sjunker tillräckligt mycket i pris för att de ska vara intressanta att använda. Då kan vi se externa interface med tillräckligt med bandbredd för att driva ett kraftigt grafikkort utan problem.

Thunderbolt 2.0 kanske i framtiden när PCISIG har släppt sina nyheter senare i år? Kanske blir ett händelserikt år vem vet *håller tossingarna*

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Jag minns när jag var 10 år och förstod att de var mitt integrerade grafikkort från Intel som var min flaskhals så drömde jag om detta. Men tyvärr fanns de ingen sådan lösning då.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk

den här lösningen kostar just nu ofta mer än att köpa EN TILL dator med önskat grafikkort i. lite synd

Permalänk
Medlem

meeen STEAM OS löser grafik biten över LAN?? använd extra NIC istället för alla nya konstiga standarder och kablar/kontakt anslutningar?????

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.