Permalänk
Medlem

D800 och hjälp med linser

Hej

Ska uppgradera eller göra om lite i mitt objektiv förråd och önskar lite tips.
Till bägge dessa alternativen så kommer "Samyang 14mm 2.8" eller "Nikkor 18-35mm 3.5-4.5" att inköpas, för inomhus mäklare bild.
Eller har ni några andra väldigt goda ultra vidvinklar att rekommendera?

Dem objektiven inom - objektiv - kommer att köpas till något av paketen en bit längre fram i tiden
Dem inom parenteser (objektiv) kommer att en av dessa objektiv köpas inom en månad)
Dem utan ""¤¤%%&& och liknande är det som jag sitter på nu.

Nuvarande (paket 1)

(Samyang 14mm f/2.8) - blir köp av denna eller (Nikkor 18-35mm f/3.5-4.5)
- Sigma Art 85mm - blir köp av denna längre fram
- Tamron 70-200 - blir köp av denna längre fram
Sigma Art 35mm - har nu
Tamron 24-70 - har nu

Mer ombyggd variant med försäljning av Tamron 24-70 f/2.8 (paket 2)

(Samyang 14mm f/2.8) köp av denna eller ni (Nikkor 18-35mm f/3.5-4.5)
(Sigma Art 50mm) - Blir köp av denna och säljer Tamronen 24-70
- Sigma Art 85mm - blir köp av denna längre fram
- Tamron 70-200 - blir köp av denna längre fram
Sigma Art 35mm - den enda jag sitter kvar med nu, om jag säljer min tamron 24-70

Vilket paket hade ni gått för? Jag tänker att om jag går för ett alternativ i paket 2 så har jag nästan täckt upp de flesta brännvidderna med fast gluggar. Blir ju lite mer flyttande av kroppen men de gör inte så mycket.
Vidderna jag skulle sakna med paket 2 vs paket 1 skulle vara 35-50mm och 50-70mm. Om jag går för Nikkor 18-35mm

Beklagar hur ohyggligt fult detta upplägget blev.
Men får inte till det med att tabba och göra ett iaf lite mer lätt överskådligt paket överssende.

Hoppas att någon önskar sig ta tid att läsa igenom och hjälpa. Blev ju nu tyvärr inte det mest läsvänliga....

Övrigt så gillar jag verkligen mitt sigma 35 och tamron 24-70. Tycker de är riktigt fina linser

Andra tips, ideér och dyl. uppskattas väldigt
Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

För att ta "breda" bilder inomhus där det ändå är en statisk miljö kan du ju bara snurra runt o fota och sedan sätta ihop bilderna med tex Hugin http://hugin.sourceforge.net/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att ta "breda" bilder inomhus där det ändå är en statisk miljö kan du ju bara snurra runt o fota och sedan sätta ihop bilderna med tex Hugin http://hugin.sourceforge.net/

Okay.. Får ta och prova och se resultat när jag är tillbaks i lägenheten om 3v. Men med det där programmet så skulle de vara möjligt att ex. Ta en bild på halva sovrummet, en till på andra halvan och slå ihop dem på ett panorama liknande sätt? Eller iofs, det är väl bara lägga ihop två bilder bredvid ändå?

Permalänk
Rekordmedlem

Du tar ett antal överlappande bilder och låter sedan programmet sätta ihop dem till en så brukar det bli bra via automatik, att försöka passa in kanterna är mest dumt för det ska vara överlapp om automatiken ska fungera smidigt annars har den inte så mycket referenspunkter att synka med. 25-50 % överlapp brukar bli bra.
Hugin brukar fungera bra så länge motivet står stilla och om man tex vill ta "vidvinkeltelebilder" för att få ett annat perspektiv på bilder än det som normalt blir så är det ju svårt att byta optik och få liknande effekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack så väldigt mycket för tipset
Ska ta och prova detta, får väl återkomma med resultat om cirka 3v. då jag drar mig till varmare breddgrader nu.

Ser att detta blir ett ganska långt inlägg men hoppas att någon av sweclockers vänliga själar kan hjälpa en liten vilsen man i candyworld of lenses.
Men det finns ett intressant tips i slutet av sidan texten så keep on reading

______________________________________________________________________________________________________

För övrigt då, om vi glömmer det här med trånga rum där man behöver ultra vidvinkel och/eller överlappning av bilder.

Vad skulle ni föredra av dessa paket? De hör just nu till en D800.
Samyangen 14mm skippar jag nog helt

Paket 1:
Nikkor 18-35mm f/3.5-4.5G ED
Tamron 70-200mm f/2.8
Sigma 85mm A (vet att den inte har haft release ännu)
Tamron 24-70mm f/2.8 (Har den nu)
Sigma 35mm A (Har den nu)
(~27 000nok)

Paket 2 - Säljer mitt Sigma 35mm A
Nikkor 18-35mm f/3.5-4.5G ED
Tamron 70-200mm f/2.8
Sigma 50mm A
Sigma 85mm A (vet att den inte har haft release ännu)
Tamron 24-70mm f/2.8 (Har den nu)
(~30 000nok)

Anledningen till sälj av Sigma 35mm är att jag kommer ha två objektiv som täcker den vidden, Nikkor 18-35mm och Tamron 24-70mm.

Paket 3 (Det blev ett till önskepaket.) - säljer mitt Tamron 24-70mm:
Nikkor 18-35mm f/3.5-4.5G ED
Tamron 70-200mm f/2.8
Sigma 50mm A
Sigma 85mm A (vet att den inte har haft release ännu)
Sigma 35mm A (har den nu)
(~28 000nok)

((~xxxxx) betyder vad jag ungefär kommer behöva betala för resp. paket inkl. sälj av resp. lins för det paketet, där har jag räknat med ett säljpris på kr 2000 nok under nypriset.
Priset för Sigma 85mm A har jag räknat högt på 10 000nok, kanske lite högt räknat med tanke på att Sigma A 35 och 50mm kostar 7000nok. Detta gäller alltså nok (norska kronan) ifall nu någon vill prova göra något liknande och ni får helt andra siffror.)

______________________________________________________________________________________________________

Både paket 1 och 2 innehåller vidder från 18-200mm, då de innehåller tre zoom linser. Det blir lite mindre brännvidder jag har att röra mig med i paket 3 är. Men hur viktigt är det egentligen att täcka varenda liten mm vidd?

Dem jag kommer sakna med paket 3 är 35-50mm, 50-70mm och 70-85mm. Big deal?
Jag har inte så stora problem med att gå några fram och tillbaka några meter istället för att använda zoomen.
Den kortaste brännvidden i alla paketen är på 18mm ändå, så om jag inte kan gå bakåt längre p.g.a. ex. en vägg så kan jag inte göra det med något av dessa paket ändå. Att gå framåt istället för att bruka en Prime brukar väl i de flesta fall fungera..?

Eller är det här bara överdrivet helt åt skogen? Kanske jag ex. bara kan sälja min Sigma 35mm A (favorit linsen ett jag har) eller 24-70mm i något annat paket, bara för att de kan täcka varenda mm inte är så nödvändigt? Synpunkter?
För, som sagt, att täcka varenda millimeter är kanske lite/mycket överdrivet?

Men så läste jag om den gyllene trion- Nikon 14-24, 24-70mm och 70-200mm. Alla dessa är ju zoomvinklar som täcker varenda mm men samtidigt så presterar väl ofta zoomar sämre än en prime, även om de är Nikons topp zoomar?
Återigen, så viktigt kan de väl omöjligt vara att täcka varendaste mm?
Eller skulle de gott och väl hålla med zoom linser till en D800? Men så har man läst så mkt om att en så högupplöst kamera som D800 ställer stora krav på linserna.

Har ni kritik mot nämnda objektiv så vill jag gärna höra dom och är ni ändå ambitiösare och skulle orka att tipsa om andra linser eller paket så uppskattas detta stort. Men alla tips, idéer och hjälp uppskattas stort.

Ett tips bara.
Nikkor 18-35mm f/3.5-4.5G ED 4 994 nok på japanphoto norge - 4 994nok ~ 5 475 sek
Nikkor 18-35mm f/3.5-4.5G ED 5 890 sek på fotokungen sverige (prisjakt). 415 kr billigare. För en relativt billig lins.
jämför prisjakt. no och prisjakt. se. Fast ja, då tillkommer ju tullavgiften.

För bara någon månad sedan var all elektronik jag sett på billigare i Norge än Sverige.
Ikväll när jag skriver det här inlägget är det första gången på 2 år som jag ser att viss elektronik har blivit dyrare i Norge än Sverige. DSLR, objektiv, laptops, stationära, hybrider m.m har av det jag sett, alltid varit billigare i Norge än i Sverige. Under de åren jag varit bosatt där.

Hoppas på någon där ute kan hjälpa ge era åsikter om vilket paket du hade valt eller om de är helt åt skogen, överdrivet eller värdelösa linser etc.
Ha en god semester
Mvh F

Permalänk
Medlem

Inomhus mäklare bild tolkar jag som att du behöver en ganska så raktecknande vidvinkel, så köp inte Samyangs 14mm, den har en jobbig distortion. Nikon 18-35 är helt ok, jag har den äldre AF-versionen, men kanske för lite vidvinkel för såna bilder. För den typen av bilder, om du ska fota inomhus seriöst skulle jag säga Nikon 14-24.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att göra panorama inomhus är inte helt okomplicerat. Allt som är nära kameran blir lätt förvrängt , och svårt att räta i efterhand. För inte så länge sen gjorde jag ett panorama med en brygga i bild, jag fick räta den för hand med warpverktyget, ingen lens correction biter på sådant. Dessutom, att ständigt vara tvungen att göra panoraman med en D800 är nog ingen höjdare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Inomhus mäklare bild tolkar jag som att du behöver en ganska så raktecknande vidvinkel, så köp inte Samyangs 14mm, den har en jobbig distortion. Nikon 18-35 är helt ok, jag har den äldre AF-versionen, men kanske för lite vidvinkel för såna bilder. För den typen av bilder, om du ska fota inomhus seriöst skulle jag säga Nikon 14-24.

Det är inte så seriöst som ett mäklarjobb iaf. Så jag hoppas att ett 18-35 ska hålla?
Men oh god Marie96, nästan det jag var rädd för. Datorskill förutom fixa lite distort, vingetting och Light rooma lite kan jag inte alls, inget vidare iaf...
Synd bara att det är en lins som kostar humongous. Får ju en Sigma 50 A och nikkor 18-35 för samma pris

Får undersöka vidare.
Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst igenom allt i tråden, för det var lite mycket text och har barnen springande "runt fötterna", men även om du inte kommer använda så mycket vidvinkel som som 12mm för mäklarfoto (12mm är ganska extremt på FX) så skulle ju Sigma 12-24 komplettera Tamron 24-70 bra. Det blir lite komplicerat att använda filter på Sigma 12-24 (det blir det på Nikon 14-24 åxå), men har du inte det behovet så...
Nikon 16-35 är ju annars åxå riktigt bra. Nikon 18-35 når, IMO, inte riktigt upp dit, men är helt okej.

Att ta panoraman inomhus är, som sagt, inte helt okomplicerat. Det mer eller mindre KRÄVER att man har ett panoramahuvud, annars kommer det bli riktig en plåga att sätta ihop bilderna sedan pga parallaxfel. Sen är ju, som Marie96 antyder, bilderna från D800 rätt tunga och det blir lite tungrott om man ska göra panoraman ofta.

Permalänk

Fundera även på ett tilt/shift objektiv för att räta upp vinklarna. Nikons är inte så heta men jag vet inte om samyangs 24mm TS är bättre iom att nikon inte har ett 17mm alternativ. Iom att du ska fota för en mäklare är det en bra ide att fixa perspektivet. Objektiven är dock rätt dyra men fungerar utmärkt till landskap och produktfoto även om 24mm kan bli i kortaste laget för det.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Prova PTGui, starkare panoramaprogram kan du nog inte hitta där ute. Hugin slås med elefant på girafflängder med det programmet.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

"""Dumbo"""
Menar du att 18-35mm inte riktigt når dit för "mäklar fotografi" eller att linsen inte är bra nog?
Annars så ja, kanske ett Sigma 12-24 och även om du säger 12 ger en extrem vidvinkle så kan man ju köra på högre oxå.
Annars så såg jag 16-35 kostade väldigt mycket mer och hittade inte heller de bästa reviewsen för sigma 12-24..

"""Dumbo, Marie 96, Inveramsay, HCOC"""
Jag tror inte att jag är där riktigt än. Iaf inte med tilt-shit som jag faktiskt knappt vet vad det är. Lappa över två bilder kanske jag klarar men vet inte hur mitt resultat skulle bli och hur varmt min dator skulle gå om jag prövade något sådant.

Det är bara åt en komis jag tar inne oss och vill bara få till det så bra som möjligt :). Men har lite problem med linsen vallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

"""Dumbo"""
Menar du att 18-35mm inte riktigt når dit för "mäklar fotografi" eller att linsen inte är bra nog?
Annars så ja, kanske ett Sigma 12-24 och även om du säger 12 ger en extrem vidvinkle så kan man ju köra på högre oxå.
Annars så såg jag 16-35 kostade väldigt mycket mer och hittade inte heller de bästa reviewsen för sigma 12-24..

Jag menar att 18-35:an inte riktigt når upp till samma kvalitet som 16-35:an, som ju bara är en aning sämre än 14-24:an, som ju utklassar allt, typ. 18-35:an annars helt okej.
Det finns två versioner av Sigma 12-24. Är det recensioner av den senare versionen "II", som du läst? Den är nämnligen ganska mycket bättre än första versionen.

Cyberphoto ger den "Toppklass" och skriver såhär (ganska kort) om den:
"Sigmas andra version av sin populära vidvinkelzoom 12-24/4,5-5,6. Skillnaden är bl.a. färre antal linser för att öka bildkvalitén, och det har de absolut lyckats med.

[...]

Bra skärpa till större del av bilden över hela zoomomfånget redan på största öppning, men är man som jag kräsen på hörnskärpa och vinjettering bör man blända ner till f/8 eller f/11 beroende på brännvidd, vilket är i och för sig inte alls ovanligt med dessa brännvidder. Kromatisk aberration går att finna om lägger ner sin själ på att leta, men lär knappast märkas för normalt bruk. Vinjetterar lite på största öppning, men försumbart vid bländare 8 eller mindre. Några reflexer när solen lyser direkt på frontlinsen får man kallt räkna med, det är ytterst ovanligt att det inte uppstår med den här typen av zoomoptik.

12mm är verkligen en extrem vidvinkel när den används med en 24x36mm fullformats-kamera. Distorsionsbilden längst ner på 12mm är tagen närmare än 1 meter från porten, och det är inte någon liten port. Angående distorsion på de kortaste brännvidderna kan man inte klaga speciellt mycket, den är faktiskt mer raktecknande än de allra flesta extrema vidvinkelobjektiv som börjar på brännvidder runt 10-16mm (gjorda för fullformat). Men på 24mm hade jag gärna sett aningen mindre kuddformig distorsion. Det enda som var lite bättre på den förra versionen var att den gav mindre distorsion."

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1224hsm2ni

Photozone har testat både Sigma 12-24 och Nikon 18-35 G och även siffrorna inte är 100% jämförbara eftersom de inte är tagna med samma kamera så ser man att prestadan på Sigma 12-24 är ungefär liknande Nikon 18-35 i det brännviddsområde som de har gemensamt. Sedan blir sigman lite mjukare, särskilt i hörnen (det rimmar väl ganska bra med vad cyberphoto skriver åxå), på kortare brännvidder men där kan ju 18-35:an inte ta några bilder alls.
http://www.photozone.de/canon_eos_ff/676-sigma1224f4556iiff?s...
http://www.photozone.de/nikon_ff/821-nikkorafs18353545ff?star...

Edit:
De har ju skrivit lite om objektiven i slutet på recensionerna (sista sidan) på photozone åxå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag menar att 18-35:an inte riktigt når upp till samma kvalitet som 16-35:an, som ju bara är en aning sämre än 14-24:an, som ju utklassar allt, typ. 18-35:an annars helt okej.

Om man ska lita på Cyberphoto så toppklassar de ju 18-35an också med orden
"Nikon har lyckats mycket bra med sin nya 18-35:a. Den är skarpare än väntat över hela bilden på samtliga brännvidder, och ger bra kant/hörn-skärpa redan på f/8. Den presterar bättre i kanter och hörn än den dyrare 16-35/4. På övriga partier i bilden ser vi ingen större skillnad. Nedbländad några steg är också skärpeskillnaden mot den fantastiska AF-S 14-24/2,8G ED knappt synbar för ögat, och det är ju otroligt bra. Kromatisk aberration går att finna i extrema fall om man går in för att leta, men det är så lite att det lär knappast störa för normalt bruk. Tunnformig distorsion i 18mm läget finns, men inte mer än vanligt och i 35mm läget är den nästan raktecknande. Vinjetterar en aning på största öppning men försumbart redan efter 1-2 steg."

Jag har inte provat denna nya version. Jag har som sagt den äldre, men för mäklarfoto är 18mm i minsta laget. Tog dessa bilder åt en förskola häromveckan, så gott som alla på 18mm, och det hade inte skadat med ett par mm till. http://www.vasterangen.com/vasterangen/extern/galleri.htm.

Jag provade alla panoramaprogram när jag höll på med min brygga, även PTGui, det spelar ingen roll, alla får problem när man har saker nära som förvrängts.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Frågade precis en kille som är en väldigt flitig mäklarfotograf i GBG vad an använder mest, 21mm på fullformat.
Sen kunde det ju bero lite på men det var det klart vanligaste för honom.
Tror han fotat denna om man vill få en uppfattning,
http://www.svenskfast.se/bostadsratt/vastra-gotaland/goteborg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Om man ska lita på Cyberphoto så toppklassar de ju 18-35an också med orden

[...]

Jag provade alla panoramaprogram när jag höll på med min brygga, även PTGui, det spelar ingen roll, alla får problem när man har saker nära som förvrängts.

Jag kanske blandar ihop med den gamla 18-35:an då? Fast jag den är ju riktigt mjuk, för att inte säga oskarp, i hörnen. Hur som helst så kollade jag lite andra tester på nya 18-35:an och den verkar prestera bättre än jag kom ihåg ur minnet iaf, så den kanske inte är så dum om man klarar sig på 18mm. Jag håller med om att 18mm skulle kunna vara lite mycket beroende på hur bostaden ser ut. Jag fotade en lgh med min 12-24 på APS-C och det var en aning trångt på sina ställen. Jag satte faktiskt ihop ett par bilder till panoraman, men det var struligt och blev inte så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag kanske blandar ihop med den gamla 18-35:an då? Fast jag den är ju riktigt mjuk, för att inte säga oskarp, i hörnen. Hur som helst så kollade jag lite andra tester på nya 18-35:an och den verkar prestera bättre än jag kom ihåg ur minnet iaf, så den kanske inte är så dum om man klarar sig på 18mm. Jag håller med om att 18mm skulle kunna vara lite mycket beroende på hur bostaden ser ut. Jag fotade en lgh med min 12-24 på APS-C och det var en aning trångt på sina ställen. Jag satte faktiskt ihop ett par bilder till panoraman, men det var struligt och blev inte så bra.

Ja, den gamla versionen är mjuk i hörnen. Man får tänka sig för vad man har där. Å andra sidan är den väldigt billig begagnad, jag köpte min för 1800. Trots dess oskärpa har jag tagit ett par av mina bästa bilder med den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite oftopic kanske..Men det kan ju vara roligt att utbyta erfarenheter av begreppen.

Men ordet linser? När man talar om objektiv?

Säger många så?

Själv säger jag glugg, men skriver istort sett alltid objektiv.

Objektiv, lins eller glugg inget är ju fel ordval alls.

Själv hörde jag en historia från en väldigt erfaren fotograf.

Och den gick så här:

Gå in i en välsorterad fotobutik, och säg att du vill titta på ett objektiv - och du kommer att få vanlig kundbetjäning.

Gå in i en välsorterad fotobutik, och säg att du vill titta på en glugg - och du kommer att få en blick från säljaren som glöder, han vet om att du varit med förr.

Sorry för utsvävningen, bara en tanke som dök upp.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Objektiv, lins eller glugg inget är ju fel ordval alls.

Ska man vara petig är ju lins en enda av alla glasbitar i ett objektiv. Användandet av "lins" för objektiv i svenskan kommer högst sannolikt från engelskan där man säger "lens" om objektiv och "lens element" om lins (åtminstone i vardagligt tal om foto).

Hur som helst säger (och skriver) jag oftast "objektiv" men kanske nån gång slänger mig med "glugg". Jag använder aldrig lins i betydelsen objektiv, eftersom det, i min värld, inte är korrekt svenska.

Permalänk
Medlem

""""DUMBO"""" (eftersom jag inte får till "citera flera")

Jag har faktiskt mest läst på DXOmark. En sida som jag har hört positiva saker men även väldigt negativa saker om. Ett ex. kan vara att dom ger Canon sämre resultat än de förtjänar. Men kör ju inte med kanon men ändå.
På den sidan, där de jämför massor av linser för D800/D800e så kom inte Sigma 12-24 speciellt högt upp på listan. Kan ju vara den gamla versionen som du säger, det vet jag faktiskt ingenting om.
Annars verkar 12-24 sigman som du visar väädligt fin!

Men en 12-24 vore väldigt fint att ha i bagaget iaf. Men den nya 12-24mm är för mig i dagsläget lite väl dyr, speciellt då jag tror att de inte kommer bli den mest använda linsen jag har.
Någon som har erfarenheter av Nikons 50mm f/1.4 vs f/1.8.
Har hört att skillnaden inte ska vara så speciellt stor och med tanke på att Sigma 85mm kommer bli en bjässe så kanske man kan hugga till med en 85mm Nikon f/1.8?

Beklagar stavfel och fel ev. fel av gluggar, linser objektiver etc. har lite stress

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fränkie:

Jag har faktiskt mest läst på DXOmark.

[...]

Men en 12-24 vore väldigt fint att ha i bagaget iaf. Men den nya 12-24mm är för mig i dagsläget lite väl dyr, speciellt då jag tror att de inte kommer bli den mest använda linsen jag har.
Någon som har erfarenheter av Nikons 50mm f/1.4 vs f/1.8.
Har hört att skillnaden inte ska vara så speciellt stor och med tanke på att Sigma 85mm kommer bli en bjässe så kanske man kan hugga till med en 85mm Nikon f/1.8?

Jag har inte läst särskilt mycket på DXOmark och jag kanske eg borde göra det för att bilda mig en ny uppfattning, men för många år sedan, när sidan var ganska ny, så använde de tämligen tveksam metodik i sina tester och kom ibland fram till resultat som gick emot hela världens samlade både seriösa testare av kamerautrustning och amatörer. Man hade tex bilder tagna på ett motiv där både avstånd och vinkel var annorlunda när man bedömde detaljrikedom mellan två olika kameramodeller.
Så för mig har de aldrig stått särskilt högt i kurs, men de jobbar säkert mer seriöst idag.

Ang. de två 50mm-objektiven så har jag inte nån erfarenhet av de nya G-modellerna av dem faktiskt. Jag har varken använt dem själv eller kollat särskilt mycket bilder eller så från dem eg. Jag vet att en del föredrar Sigma 50/1.4 framför nikons egen
Av 85:orna så tycker jag eg att Nikon 85/1.8 känns vettigast att köpa om man inte MÅSTE ha f/1.4, för skillnaderna är, IMO, relativt små i prestanda, men skillnaderna i pris är rätt stora.

Permalänk
Medlem

Sorry Dumbo. Menade såklart 85mm: orna och inte blanda in 50mm f/1.8 och f/1.4. Har precis som du hört att det ska fungera lika ungefär lika bra med Nikkor 85mm f/1.8 som f/1.4. Känner inte att jag behöver det väldigt många extra slantar är värda det enda lilla steget.

Sen så har jag precis som du läst (DXOmark som vanligt) att Nikon 18-35mm slog 16-35 på de vinjettering, distorsion och P-Mpixel. Då priset är billigare så blir jag väldigt tveksam till 16-35an. Sätter man det på att stativ borde de väl gå ganska fint...?

Men så dök Dumbo upp och igen och berättade om en Sigma 12-24 II som låter väldigt intressant och som jag inte visste existerade ens... Aja, har lite resarch att göra helt enkelt.
Tack för alla råd och så
Drar till Turkiet nu.
Adorama.gr verkade inte ha några vettigare priser än i Sverige.
Någon som vet av liknade butiker i möjligtvis Turkiet? Blir några dagar där oxå.

God semester på er