Linux - galet enkelt att uppgradera hårdvara! (dagens lilla pyssel hemma) :-)

Permalänk
Medlem

Linux - galet enkelt att uppgradera hårdvara! (dagens lilla pyssel hemma) :-)

Ja, så är det tydligen, jag gjorde just det idag:

Min gamla server(webb/musik/film/android-utveckling) började upplevas lite väl seg jämfört med min gamingrigg, såpass att jag börjat utveckla en del på gamingriggen men den är dock inte helt ideal för typ 24/7-bruk eftersom den är maxklockad och inte direkt jättetyst(dock helt ok för gaming). Dessutom är gamingriggen nerlusad med NTFS diskar och partitioner som inte är så kul att hantera i Linux, alla rättigheter buggar så fort man skall göra något mer avancerat än vanlig filkopiering. Nej, en ren Linux-burk är en fröjd!

Så vad göra, tja jag behöver en burk som alltid står på och det skall INTE vara gamingriggen som både hörs och drar en massa ström, den gamla Q9450 har gjort sitt jobb alldels utmärkt sen 2008 men som sagt man märker skillnaden när man byter burk. Och den är inte särskilt strömsnål den heller.

Det logiska vore en i3 T-modell för att tillgodose serverbiten och bara dra lite ström, tyvärr är en sådan lite för klen för utveckling, och en till i7 blir typ kaka på kaka. Jag behövde en gyllene medelväg. Svaret blev en Core i5 4570S, just det S-modellen, som har mer tight satta regler för strömförbrukning i sin konfiguration än en icke S-modell men som ändå kan köra turbo till 3.6GHz vid behov. Helt ok enligt mig, tydligen enligt Apple också eftersom den är standard i iMac 21.5". En server som presterar identiskt med senaste iMac bör vara helt adekvat prestanda för det mesta man behöver göra, och att den ändå är hyfsat strömsnål verkade som en ren win-win för mig! Förutsättningarna för en riktigt tyst burk är också lovande.

Sagt och gjort, moderkort och processor inhandlades, minne snodde jag från gamingriggen eftersom jag aldrig upplevt att jag verkligen behövt 16GB RAM i den. 8GB i varje burk fungerar finfint. Kalaset landade på 2300Kr, rätt billigt för att uppnå identisk-med-iMac-prestanda.

Normalt sett, i Windows-världen, som med gamingriggar i allmänhet är det jobbigaste med att byta hårdvara att installera och konfigurera all mjukvara. Till att börja med själva Windows och sen alla sina favoritprogram. Jag hade förväntat mig något liknande med min Ubuntu-låda, en himla massa inställningar att behöva knåpa med. Men så ICKE!

Jag satte i de nya grejorna i den gamla lådan och WOAAA, allt, jag menar precis ALLT bara fungerar precis som vanligt. Alla diskar, mountpoints, genvägar, servrar, ja precis rubbet bara fungerar utan att ha behövt ställa in NÅGONTING. Och naturligtvis utan att behöva installera om Ubuntu. Jag är förbluffad, så enkelt har det aldrig varit att uppgradera hårdvara för mig. Stort tack till Ubuntu och Linux-communityn i stort som har åstadkommit ett så flexibelt OS med en så flexibel kärna!

Och prestanda då? Jo, allting är märkbart kvickare, Q9450 hade ett konstant microlagg vid handhavande som är helt borta. Inget snack om att burken är kvickare. Och tystare, jag böt till mer lågvarviga fläktar(som jag hade liggande) helt enkelt för att det inte behövs något bättre nu och ställde fläktprofilen i UEFI till "silent". Burken hörs numera nästan inte alls, tex blev det genast mer njutbart att lyssna på musik även på låg volym vid datorn. Bara en sån sak.

Glädjande nog är det första gången jag har en processor som stödjer alla Intels virtualiserings tekniker(saknas på K-processorerna), skall bli spännande att se vad det kan göra för Virtualbox tex.

Kör fortfarande på stockkylaren, den varvar i stort sett aldrig upp(fördelen med en S-processor) men den är egentligen det enda som öht går att höra fast svagt. Den kommer att bytas ut så småningom till en riktigt tyst cpu-fläkt men nu fick det a. inte kosta så mycket och b. hela burken är i alla fall klart tystare än innan.

Det hela blev en mycket användbar uppgradering för min Linux-server, och framförallt mer meningsfull(och billigare) än att göra något åt gamingburken som kommer att stå sig ett bra tag till just för spelande med sin något mindre tysta hårdvara.

Q9450 har nu ändstationen framför sig innan den pensioneras för evigt, det är att få sitta i htpcn i vardagsrummet där för tillfället en gammal E8400 gör jobbet hur bra som helst men fler kärnor är ju bättre det vet alla så så får det bli

edit. om någon undrar varför jag valde ett Z87-moderkort fast jag inte skall klocka så är det helt enkelt för att jag fick det lika billigt som ett H87-moderkort och då är det synd att klaga, överdimensionerad strömförsörjning som det är på Z-modellerna lär knappast skada om burken skall stå på 24/7 ... tvärtom kan det nog tom behövas vid tex långvarig kompilering som belastar systemet maximalt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ja, så är det tydligen, jag gjorde just det idag:

Normalt sett, i Windows-världen, som med gamingriggar i allmänhet är det jobbigaste med att byta hårdvara att installera och konfigurera all mjukvara. Till att börja med själva Windows och sen alla sina favoritprogram. Jag hade förväntat mig något liknande med min Ubuntu-låda, en himla massa inställningar att behöva knåpa med. Men så ICKE!

Jag satte i de nya grejorna i den gamla lådan och WOAAA, allt, jag menar precis ALLT bara fungerar precis som vanligt. Alla diskar, mountpoints, genvägar, servrar, ja precis rubbet bara fungerar utan att ha behövt ställa in NÅGONTING. Och naturligtvis utan att behöva installera om Ubuntu.

Välkommen till Linuxvärlden!

Permalänk
Medlem

För en server som inte kör något GUI är det sällan problem men kör man desktop och byter grafikkortstillverkare kan man behöva avinstallera grafikdrivrutiner och installera rätt grafikdrivrutiner manuellt (särskilt om man kör proprietära drivrutiner).

Bytte själv från intel Q9450 med nvidia grafikkort till AMD FX-8350 och AMD grafikkort på min desktopdator. Jag avinstallerade de proprietära nvidia-drivrutinerna för grafiken innan jag bytte grafikkortet och installerade AMD open source grafikfrivrutin men i övrigt behövde jag inte ändra något i installationen. Nu kör jag Arch Linux så kanske är det ännu mindre handpåläggning med ubuntu?

Vill man kan man förstås installera en optimerad kärna för sin nya processorarkitektur men det gör sällan någon större praktisk skillnad i prestanda. Kan kanske vara värt kompilera om vissa tyngre programvaror för att bättre utnyttja processorn, såsom ffmpeg om man komprimerar mycket video. Men den uppgradering som gjorde mest skillnad var nog ändå när jag satte i mer RAM-minne. 24 GB istället för 8 GB gjorde stor skillnad när jag videoredigerar, främst för att stora videofiler nu utan problem får plats i filcachen.

Permalänk
Medlem

Det är så det är med linuxkernels. Så länge kerneln har stöd för hårdvaran aktiverat i konfigen så behövs inget göras. Så jag vet inte varför du tummar upp för ubuntu när dom inte gjort något alls med kerneln annat än att försöka anpassa den till den nya linuxanvändaren

Själv föredrar jag custom kernels, men modulära precis som du upplevt nu med byte av hårdvara. Varför jag väljer egna konfade kernels är för att dom mer avancerade och äldre inställningarna är avaktiverade som standard.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Naturligtvis är det mest beroende på Linux-kärnan, ändå förvånande att Nvidia-grafiken och även Asus Xonar ST fungerade som de skulle på en gång. Riktigt smidigt och som sagt oändligt bättre än Windows.

Jag stod ut en dag med stockkylaren, den är iofs rätt tyst men det ljud den ger är väldigt högt i frekvens och blir snabbt störande. Tyvärr inte så lätt att hitta s1150-kit till min Thermalright Ultra Extreme, så det fick bli en 212 Evo som snabbfix. 290Kr är överkomligt. Ställde ner min rpm för den till 200rpm i bios(den går på 400rpm vid normal användning vilket annars ger varningar) och chassifläktarna till 400rpm.

Nu är det riktigt behagligt, men som alltid tar man bort det ena hör man det andra, nu är det dom konventionella hårddiskarna för lagring som hörs istället(systemet är på ssd), men det kan jag leva med.

212 Evo på plats(bilden är såklart hostad på just den burken som är i bilden):

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Härligt att du tycker om Linux. Kanske till och med blir en total övergång till Linux i framtiden?

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Härligt att du tycker om Linux. Kanske till och med blir en total övergång till Linux i framtiden?

I stort sett är det så redan, det enda jag inte kan köra i Linux är merparten av spel och Cubase 7. Jag brukar ha Windows 7 i ett VM när jag är i Linux för att enkelt kunna köra saker som är scriptade för Windows utan att behöva skriva om skripten. Jag använder Linux till ungefär 85% skulle jag tro, för så mycket spelar jag inte eller skapar multimedia.

Därför det var trevligt att fixa till Linuxburken så den blev lagom speccad och tyst, Windowsburken är som den är, den är trimmad för maxprestanda med de nackdelar det för med sig("gamingrigg")och det behöver jag för det mesta inte i Linux. Men Q9450 började bli lite väl seg.

Och jag gillar att ha en burk som står på hela tiden, för vilket gamingriggen är ännu mer utesluten. Jag har sett folk med liknande riggar som min nya i5-rigg och de brukar dra 25-30W idle för hela systemet och 100W i full load. Det är en hel del skillnad mot min Windows-dator som kan dra flera hundra watt, så ja, bra uppgradering

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Entusiast

Microsoft har en helt annan målsättning med sitt Windows, gentemot vad Linux-communityn har med de fria Linux-distributionerna.

Microsoft skulle helst se att man köpte en ny Windows-licens varje gång man pluggar in eller tar bort hårdvara i eller kring sin dator, vare sig det handlar om en USB-driven mini-julgran, skrivare eller en ny processor. Dock så har användarna av Windows en del att säga till om, eftersom de är de som betalar. Microsoft ligger hela tiden och velar fram och tillbaka mellan smärtgränsen till vad användarna är villiga att betala för, och maximal vinst.
Microsoft skulle kunna göra ett flexibelt Windows-system som går att flytta mellan systemen utan ominstallation. Men det följer inte Microsofts målsättning med Windows: En ny såld licens för varje nytt system. Varför skapa eller förbättra något på en punkt som motarbetar ens målsättning?
En Windows-installation som inte fungerar väl på ett nytt system ökar chanserna att användaren skaffar sig en ny licens, när denne upptäcker att den gamla licensnyckeln inte fungerar på den nya datorn, då licensnyckeln redan används på det gamla systemet.

Som grädde på moset räcker det bara att man uppgraderar nätverkskortet, processorn eller moderkortet för att Windows skall anse det som "ett nytt system", och inaktivera den befintliga licensnyckeln. Återigen: Hade Microsoft fått som de velat, hade användarna varit tvungna att köpa en ny licensnyckel varje gång "systemkritiska" komponenter byts ut. Men Microsoft har återigen fått anpassa sig till användarnas smärtgräns, och tillåta "viss uppgradering" utan att licensen slås ut. Dock motvilligt.

Linux, och distributioner som använder Linux har däremot en målsättning att fungera på ett så brett urval av system som möjligt... och några fler. Här finns ingen ekonomisk vinst som målsättning. Att kunna flytta mellan olika system på ett flexibelt sätt ger bara fördelar. Både för de som utvecklar distributionerna såväl som användarna. Dessutom finns det ingen ekonomisk bromskloss som hindrar den här typen av flexibilitet.

Det faller sig alltså ganska så naturligt att Linux, och distributionerna är så pass flexibla.
Som grädde på moset faller underliggande bibliotek och tjänster efter i samma flexibla spår som Linux-kärnan. Et exempel på detta är X.org, som idag klarar sig helt utan en statisk konfiguration. Man kan, och bör utelämna xorg.conf -filen helt och hållet och låta xorg -servern sköta all detektering av hårdvara automagiskt. en xorg.conf-fil skapas bara om speciella konfigurationer som inte kan autodetekteras. T.ex en speciell ordning på bildskärmarna, eller en speciell knappuppsättning på musknapparna.

Windows har potential att vara rejält flexibelt, men av ekonomiska skäl är det inte så. Detta är ett exempel där pengar är en bromskloss. "Ekonomisk strategi i produkter" är dåligt, sett från användarnas/slutkonsumeternas vinkel.

TL;DR-versionen:
Windows är designat att vara statisk för att maximera antalet sålda licenser per system. Microsoft räkar även uppgraderingar som "nya system".
Linux har ingen ekonomisk vinst som drivkraft, utan här är det användarupplevelsen som är drivkraften. Flexibilitet faller sig som en naturlig del.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Sen finns det de gånger man är tvungen att sitta och kompilera ihop någon gammal drivrutin som knappt går att hitta på nätet till något trådlöst nätverkskort, har man tur kanske det fungerar efter 2 timmas arbete. Det är inte alltid fröjd och gröna skogar med Linux heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Sen finns det de gånger man är tvungen att sitta och kompilera ihop någon gammal drivrutin som knappt går att hitta på nätet till något trådlöst nätverkskort, har man tur kanske det fungerar efter 2 timmas arbete. Det är inte alltid fröjd och gröna skogar med Linux heller.

Nej, det är sant, det är det verkligen inte. Men just hårdvarudetekteringen i sig är exemplarisk, och att om inte all så i stort sett all hårdvara har en grundläggande drivrutin direkt i kerneln. Mycket huvudvärk som försvinner där.

Sen att Linux kan upplevas svårare att använda på många sätt stämmer ju, en hel del saker går bara att göra mha kommandorad. Men å andra sidan är Windows också rätt svårt om man skall använda det på ett mer avancerat sätt och inte bara konsumera saker. För ren konsumering är ju Windows mycket mera strömlinjeformat. Men om det är just avancerade saker man vill göra så är dom inte direkt lättare att utföra under Windows.

Linuxfolk är också mer öppna med att dela med sig av exakt hur dom löste avancerade problem, under Windows brukar det betyda att någon vill att man skall köpa ett dyrt program för att lösa samma uppgift.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Massy:

Sen finns det de gånger man är tvungen att sitta och kompilera ihop någon gammal drivrutin som knappt går att hitta på nätet till något trådlöst nätverkskort, har man tur kanske det fungerar efter 2 timmas arbete. Det är inte alltid fröjd och gröna skogar med Linux heller.

Om man vänder på steken, och samma situation hade uppstått under Windows, där hårdvara saknar drivrutin.
Då har man ännu mindre chanser att få hårdvaran att fungera igen. Där är det bara att bita i det sura äpplet och skaffa ny hårdvara istället.

Det är något som många inte tänker på. Att Linux ger en fler möjligheter att få igång exotisk/gammal hårdvara än vad man har med Windows under liknande situationer.
Som grädde på moset så tappar hårdvara oftast Windows-stödet långt innan det försvinner under Linux.
Exempel på det har jag själv på mitt skrivbord här. En färglaserskrivare vars tillverkare slutat supporta sedan Windows 2000/XP. Omöjlig att få igång under 64-bitars Windows på grund av extremt exotiska drivrutiner. Under Linux. Inga problem. CUPS-systemet stödjer skrivaren fullt ut. Till och med med fler funktioner än vad Windows-drivrutinerna från tillverkaren själv hade.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Om man vänder på steken, och samma situation hade uppstått under Windows, där hårdvara saknar drivrutin.
Då har man ännu mindre chanser att få hårdvaran att fungera igen. Där är det bara att bita i det sura äpplet och skaffa ny hårdvara istället.

Det är något som många inte tänker på. Att Linux ger en fler möjligheter att få igång exotisk/gammal hårdvara än vad man har med Windows under liknande situationer.
Som grädde på moset så tappar hårdvara oftast Windows-stödet långt innan det försvinner under Linux.
Exempel på det har jag själv på mitt skrivbord här. En färglaserskrivare vars tillverkare slutat supporta sedan Windows 2000/XP. Omöjlig att få igång under 64-bitars Windows på grund av extremt exotiska drivrutiner. Under Linux. Inga problem. CUPS-systemet stödjer skrivaren fullt ut. Till och med med fler funktioner än vad Windows-drivrutinerna från tillverkaren själv hade.

Såklart är det så, har själv en gammal Canon-scanner som inte fungerar med något nyare än XP 32-bitars. I Linux inga problem. Det är bra, jag har den undanstoppad men det händer att jag måste scanna något dokument att skicka som pdf emellanåt då är det praktiskt att slippa köpa något nytt för den saken.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

VIll bara nämna att jag är riktigt imponerad av 212 Evo, väl spenderade 290Kr, kompilerar just nu en Android-version och vid 100% belastning på alla kärnor överstiger cpu tempen inte 45C. Vid 50% belastning på alla kärnor överstiger den inte 35C. Idle ligger ca.29-30C på alla kärnor. Vad skönt, äntligen ett svalt och tyst system som omväxling till mina överklockningsriggar

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SysGhost:

Om man vänder på steken, och samma situation hade uppstått under Windows, där hårdvara saknar drivrutin.
Då har man ännu mindre chanser att få hårdvaran att fungera igen. Där är det bara att bita i det sura äpplet och skaffa ny hårdvara istället.

Det är något som många inte tänker på. Att Linux ger en fler möjligheter att få igång exotisk/gammal hårdvara än vad man har med Windows under liknande situationer.
Som grädde på moset så tappar hårdvara oftast Windows-stödet långt innan det försvinner under Linux.
Exempel på det har jag själv på mitt skrivbord här. En färglaserskrivare vars tillverkare slutat supporta sedan Windows 2000/XP. Omöjlig att få igång under 64-bitars Windows på grund av extremt exotiska drivrutiner. Under Linux. Inga problem. CUPS-systemet stödjer skrivaren fullt ut. Till och med med fler funktioner än vad Windows-drivrutinerna från tillverkaren själv hade.

Industrin för skrivare är verkligen ett område där de flesta gjort allt de kan för att skapa inkompatibilitet. Egentligen är det absurt, för om någon process kan standardiseras är det utskrifter. Stora schabrak på tiotusentals kronor kan bli till endast skrotvärde vid uppgraderingar. Jag tror det är sådant många här på Sweclockers missar när ojar sig över att företag är konservativa, för det är ju inte precis lockande att skrota något som håller toppklass för att i bästa fall köpa något nytt i samma klass.

Permalänk
Medlem

Jodå, en 4570 även fast det är den svalare S-modellen är rätt rejält snabbare än även en överklockad Q9450. Jag körde min Q9450 i 3.2GHz, alltså i praktiken en Q9650. Det tog ca. 100 minuter att kompilera en hel Android-dist inklusive program på den, med 4570S tog det 33 minuter, alltså ungefär 3 gånger snabbare! Dessutom utan någon vidare värmeutveckling(max. 45C). Flaskhalsen är nu hårddisken som emellanåt bromsar upp kompileringen när det skrivs mycket, funderar på att flytta över en SSD från gamingburken för att ha utvecklingsmiljön på ...

På min 2600K när jag kör den i 4.8GHz för maximal stabilitet tar det också ca. 30 minuter att kompilera en full Android, så en 4570S är alltså ungefär lika snabb för kompilering som en 2600K i 4.8GHz. Trots att den bara har 4 trådar, och bara kör Turbo till 3.6GHz. Imponerande!

Jag har nog underskattat Haswell, för vissa saker(som kompilering med GCC tex) är arkitekturen riktigt vass

(ändå är man ruggigt bortskämd här i Sverige, jag har kontakt med utvecklare i Asien som sitter på gamla i3-laptops med 2GB RAM för vilka det tar 10-12 timmar att kompilera en full Android. Needless to say kompilerar dom inte mycket utan gör andra saker istället)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ah, jag ville ha tillbaka 16GB till Windows-datorn så jag bet i det sura äpplet och skaffade till sist nytt minne till Linux-burken. 8GB DDR-1866 som jag kör i 1904MHz, får duga för tillfället!

edit. busenkelt att klocka upp minnena till 2244MHz, fungerar finfint! Körde lite bclk till 102MHz, det "låser upp" så att processorn kan köra Turbo på alla 4 kärnor samtidigt = en hel del mer prestanda. Som bonus blir maxklocken 3672MHz istället, och dit går den ofta. Rätt ok salongsklock på en 2900MHz processor - 772MHz, och utan att bli varm.

Kör bioset i Asus "prestanda"-läge, men med EPU aktiverat för automatiskt lägsta vcore, fungerar bra det med!

edit2. Fick backa på bclk, allting fungerade fint på 102MHz, utom nätverkskortet som gick ner till kryphastighet. Bara att ställa tillbaka till 100MHz, så nu går minnena i 2200MHz och Turbo är det vanliga 3600MHz. Men jag ställde i alla fall in manuellt så att alla 4 kärnor kan köra Turbo samtidigt.

edit3. det var INTE bclk det var fel på, jag körde minnena lite för högt och det drabbade bara nätverk konstigt nog. Nu är jag tillbaka på bclk 102MHz och kör minnena i 2175MHz istället och det verkar flyta finfint! Max. cpuklock blir då alltså 3672MHz.
(minnena går att köra högre, men då måste jag höja spänningen manuellt till dom, tyckte det var intressant att se hur moderkortets auto klarar saken)

En bild:

edit4. Minnesbandbredden i Phoronix Test Suite @ 2175MHz DDR RAM @ 1.5V, det finns potential med dessa minnen om man skulle börja höja spänningen(annars är det någonstans Linux suger så är det för att bencha hårdvara)

http://openbenchmarking.org/result/1406262-KH-RAMSPEED270

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Btw, nu ser ni hur oändligt klok och vis jag var som valde en LÅST processor, hade jag valt en K-modell till servern hade jag naturligtvis inte kunnat låta bli att pilla på den tills den blev varm som ett kärnkraftverk den med. Nu blev det bara lite trimmande av minnena utan att höja spänningen, bättre så för en 24/7-burk .....

edit. eller inte, som sagt, tur att processorn är låst men givetvis blev jag tvungen att testa en bclk på 105MHz som ju var stabilt för Swec när de testade Haswell Refresh. Och? Jo, det verkar stabilt, jag fick sänka minnena lite till 2100MHz(fortfarande utan att höja "volten") men istället så maxar min 2.9GHz processor nu i 3780MHz med alla kärnor på Turbo! 880MHz överklockning på en låst processor är inte så illa ändå ... Testade att köra SuperPi 1.5XS under Wine(som ju saktar ner det en del) och lyckades ändå komma under 10 s för 1M decimaler, rätt så hyfsat imho:

Puh, verkligen tur att denna saken är låst

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Prestandaoptimeringarna ovan, 105MHz bclk, max Turbo på alla kärnor och relativt snabbt minne i 2100MHz resulterar i att burken renderar i Blender exakt lika snabbt som en helt ny 4690 utan "S". Alltså min 2.9GHz-processor är exakt lika snabb som Intels helt nya 3.5GHz processor. Kul att det går att göra åtminstone lite även med de låsta cpuerna, och tur att det är låst annars skulle jag vara torsk på 4.7GHz ...

En screenshot av min benchmark i Blender med Swecs test från idag inklippt, Swec får 147 sekunder med i5 4690 jag får 148 sekunder med i5 4570S(som har fördelen av lägre vcore och lägre basklock för en generellt lägre strömförbrukning):

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Beroende på test kan det också vara lite svårt att jämföra Sweclockers tester gjorda i Windows mot samma tester i Linux. Ifall beräkningarna inte påverkas av t ex icke likvärdiga drivrutiner för GPU ger ofta Linux aningen bättre resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Beroende på test kan det också vara lite svårt att jämföra Sweclockers tester gjorda i Windows mot samma tester i Linux. Ifall beräkningarna inte påverkas av t ex icke likvärdiga drivrutiner för GPU ger ofta Linux aningen bättre resultat.

Sant, fast detta var ett rent cpu-test och visst finns chansen att Linux presterar bättre vilket inte gör något i det här fallet eftersom det bara finns Linux på den burken

Kan dock återigen understryka att det inte är någon rolig sak att åstadkomma konsistenta benchmarks under Linux, Linuxfolket är på det hela taget totalt ointresserade av benchmarks andra än möjligen skräddarsydda sådana för en egen applikation på ett specifikt system. Dom enda som gjort någonting för att åstadkomma något liknande brett jämförbara benchar som under Windows är Phoronix med sin Test Suite. Bra initiativ där!

edit. noterade att det var en relativt nytillverkad cpu jag råkade få, vecka 8 2014, Costa Rica. Inte för att det säger så mycket men fun facts ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Förklaringen tror jag ligger i att de med verkligt intresse för benchmarking för Linux vill se resultat som relaterar till verklig användning. Tester för de s k Top500 superdatorerna görs t ex med Linpack, men det erkänns också att det är oerhört svårt att egentligen ta fram en rättvist jämförbar siffra.

Du har också annat fokus på utvecklingen av Linux-kärnan och filsystem. Överlag sker fler förändringar av mjukvaran, vilket jag gissar leder till problem att försöka säkra några enkla parametrar. Windows är på det sättet mer statiskt. För Windows finns det också en annan marknad där testresultat, oavsett dess brister, fungerar som ett bra säljverktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Förklaringen tror jag ligger i att de med verkligt intresse för benchmarking för Linux vill se resultat som relaterar till verklig användning. Tester för de s k Top500 superdatorerna görs t ex med Linpack, men det erkänns också att det är oerhört svårt att egentligen ta fram en rättvist jämförbar siffra.

Du har också annat fokus på utvecklingen av Linux-kärnan och filsystem. Överlag sker fler förändringar av mjukvaran, vilket jag gissar leder till problem att försöka säkra några enkla parametrar. Windows är på det sättet mer statiskt. För Windows finns det också en annan marknad där testresultat, oavsett dess brister, fungerar som ett bra säljverktyg.

Jo, så är det, dock borde intresset för Linux ha ökat lite i och med saker som Steambox där också miljön blir mer statisk(Ubuntu).

Sant är att mjukvaran kan göra större skillnad under Linux, som du nämner finns en uppsjö av filsystem som bara dom presterar vitt olika på exakt samma hårdvara. På Windows finns bara NTFS. Och kör man Linux är det lättare att anpassa OSet efter en klenare hårdvara istället för att kasta bättre hårdvara på ett tungt OS. Det finns inget vinstintresse på samma sätt, som du nämner, så många bryr sig om att fortsätta använda gammal och långsam hårdvara.

Men Steambox igen, det blir mer statiskt, dels Ubuntu och sen samma typ av spel som är ungefär lika tunga att driva = mer fokus på hårdvaran kanske?

Men visst, det är bara att se på mig själv och mina egna prioriteringar, det är alldeles uppenbart att jag bedömer att min Windows 8.1 dator måste ha bättre presterande hårdvara än vad Linux datorn behöver ha för de olika saker dom skall utföra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag lekte lite mer med bclk och 106.5 är helt stabilt, det ger Turbo till 3834MHz. En 934MHz överklockning! Inte illa för en LÅST processor. Det gör också att mina minnen går i exakt 2133MHz vilket de klarar hur bra som helst(det var först en bit över 2200MHz de började agera konstigt som framgår av tidigare i tråden, för att få dom stabila i högre frekvens skulle jag antagligen behöva höja Vdimm men det vill jag inte). Basklocken ändrar sig pga detta till 3095MHZ istället för 2.9GHz som är default.

Jag höjde även den maximalt tillåtna effektförbrukningen för cpun till 151Watt(den är ratad för 65W). Allt som allt gav dessa senaste små finjusteringar en 11% snabbare cpu i Blenders Island bench. Imponerande. Nu slår den 4690 helt klart och är uppe och nosar på 2600K som har dubbelt så många trådar. Japp, nu tar Island bench bara 132 sekunder, mycket nära 2600K med sina 128 sekunder och det är snabbare än FX8350 trots att FX8350 har 8 "moduler"(FX8350 tar 135 sekunder).

Förvisso kan hända att Linux vs Windows i Swecs refererade test ger en liten prestandafördel, men jag kör Linux så det är den prestanda jag har till förfogande IRL.

Screenshot:

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Btw, jag glömde nämna den viktigaste skillnaden, jag ville ju göra 24/7-datorn mer strömsnål. Det verkar vara åstadkommet med råge, jag brukar ha ett trådlöst tangentbord liggande på servern. Med C2Q var tangentbordet alltid rejält varmt när jag plockade upp det. Nu är tangentbordet iskallt, och lådan är iskall. Inte mycket värme som skall bort där mot tidigare. Precis som jag ville ha det, men det kommer att bli kallt i skrubben i vinter

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt att bilderna försvann men jag klantade när jag skulle uppgradera programvaran till min hemsida(MySql vägrade att hitta de gamla databaserna), det går att fixa men jag tyckte inte det var värt att lägga ner tiden, så viktiga bilder var det inte. Hemsidan är dock uppe igen, men med annat innehåll

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Såklart är det så, har själv en gammal Canon-scanner som inte fungerar med något nyare än XP 32-bitars. I Linux inga problem. Det är bra, jag har den undanstoppad men det händer att jag måste scanna något dokument att skicka som pdf emellanåt då är det praktiskt att slippa köpa något nytt för den saken.

OT: Det finns de som gör business på att Canon inte uppdaterar drivrutinerna: Hamrick VueScan

Permalänk
Medlem

Bilderna är tillbaka

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

Jag gjorde precis samma sak med Windows här om dagen och det fungerade också fint

Gick från en trött 5400K till en lite snabbare i3a utan problem. Tog några sekunder precis efter boot att installera de nya enheterna sen var det bara att tuta och köra

Har aldrig förstått tjafset om att Windows skulle behöva ominstalleras bara för att man byter burk, har gått utmärkt för mig att byta hårdvara med samma OS sedan Windows XP och vilken variant av Linux jag nu körde på den tiden. Windows XP hade ju lite sämre stöd för nätverkskort så ibland fick man ju ge den rätt drivare över USB men annars har det alltid fungerat perfekt.

Permalänk
Medlem

Lite nytta av VT-d i alla fall, Windows Aero tex fungerar perfekt under Virtualbox, som syns i bakgrunden av mitt skrivbord. Prestanda på Windows 7 när jag kör med 3 kärnor i VBox är i stort sett identisk med en 4 kärnig Q9650 som kör på ren hårdvara enligt dom flesta delmoment i Aida64 när jag kör det i VMet. Det som skiljer mest är minnesbandbredden som är vansinnigt mycket bättre i min VM. Hursomhelst, en virtualiserad Windows 7 flyter hur bra som helst vilket är trevligt!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag gjorde precis samma sak med Windows här om dagen och det fungerade också fint

Gick från en trött 5400K till en lite snabbare i3a utan problem. Tog några sekunder precis efter boot att installera de nya enheterna sen var det bara att tuta och köra

Har aldrig förstått tjafset om att Windows skulle behöva ominstalleras bara för att man byter burk, har gått utmärkt för mig att byta hårdvara med samma OS sedan Windows XP och vilken variant av Linux jag nu körde på den tiden. Windows XP hade ju lite sämre stöd för nätverkskort så ibland fick man ju ge den rätt drivare över USB men annars har det alltid fungerat perfekt.

Det låter trevligt, men något fick du installera i alla fall typ vissa drivrutiner för moderkortet. Jag behövde inte installera någonting, ALL ny hårdvara på det nya moderkortet fungerade på en gång.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||