2500k med ändrad ratio klockar inte ner sig i idle

Permalänk
Medlem

2500k med ändrad ratio klockar inte ner sig i idle

Jag har nyss överklockat min 2500k till 4 Ghz med mitt Msi z77a-g43, temperaturerna är bra än så länge, men problemet är att den vägrar klocka ner sig i idle.

Jag har satt ration på 40 och EIST (speedstep) är på enabled, men ändå så ligger den på 4GHz i idle.

Vad kan jag göra så att den klockar ner sig i idle?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Jag har nyss överklockat min 2500k till 4 Ghz med mitt Msi z77a-g43, temperaturerna är bra än så länge, men problemet är att den vägrar klocka ner sig i idle.

Jag har satt ration på 40 och EIST (speedstep) är på enabled, men ändå så ligger den på 4GHz i idle.

Vad kan jag göra så att den klockar ner sig i idle?

Hej.

Du kan testa att aktivera "Intel C-state(s)" i BIOS, under "CPU Features" eller liknande. Då skall processorn klocka ned sig i idle.

Mvh

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokkestar:

Hej.

Du kan testa att aktivera "Intel C-state(s)" i BIOS, under "CPU Features" eller liknande. Då skall processorn klocka ned sig i idle.

Mvh

Hej, nu har jag provat det, men den vill fortfarande inte klocka ned sig i idle, iaf inte enligt Core temp.

Här är en bild på c-state inställningara:

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem förut. Det löste sig för mig när jag ändrade energiinställningarna i windows från prestanda till balanserat.

Visa signatur

i5 2500k@4.5GHz kyld av Noctua NH-D14| MSI GTX 670 Power edition i SLI| Asus P8P67 WS revolution| 8gb Corsair vengeance 1600MHz| Corsair TX 850W| 1TB WD "black"| Samsung 250gb SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tykorkye:

Jag hade samma problem förut. Det löste sig för mig när jag ändrade energiinställningarna i windows från prestanda till balanserat.

Gjorde ingen skillnad tyvärr.

Tittade i hwinfo istället nu, och då märkte jag att när jag kör processorn stock så står alla kärnor på 1600mhz under idle, men när jag har överklockat processorn så hoppar frekvenserna hela tiden på alla kärnor från 1600 till 4000MHz.

Så ska det väl inte vara?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag kan inte heller få min prolle att gå ner i klock uner idle (3570k) även med stockinställningar och tycker det bara är onödigt att den ska vara på 3,6 hela tiden (eller 4,2 om jag håller den klockad)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Gjorde ingen skillnad tyvärr.

Tittade i hwinfo istället nu, och då märkte jag att när jag kör processorn stock så står alla kärnor på 1600mhz under idle, men när jag har överklockat processorn så hoppar frekvenserna hela tiden på alla kärnor från 1600 till 4000MHz.

Så ska det väl inte vara?

Om du har något program som ligger och kör korta sekvenser i bakgrunden kan det bli så. Försök se vad som finns i gång med hjälp av task manager och se om du kan hitta något program som tar några procent lite då och då.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Gjorde ingen skillnad tyvärr.

Tittade i hwinfo istället nu, och då märkte jag att när jag kör processorn stock så står alla kärnor på 1600mhz under idle, men när jag har överklockat processorn så hoppar frekvenserna hela tiden på alla kärnor från 1600 till 4000MHz.

Så ska det väl inte vara?

Min hoppar mellan 1.6-4.5 hela tiden, men det märks bara när jag kollar CPU-z eller Core Temp. Det är inget som märks annars. Kolla under CPU Features (tror jag den heter), den nedersta menylänken i BIOS, där finns också C States som vad jag vet måste aktiveras.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Om du har något program som ligger och kör korta sekvenser i bakgrunden kan det bli så. Försök se vad som finns i gång med hjälp av task manager och se om du kan hitta något program som tar några procent lite då och då.

Jo jag har lite program igång som tar lite resurser ibland, men är det inte konstigt att den klockar ner sig om man kör den stock, men om den är överklockad så vägrar den?

Skrivet av netbuddy:

Min hoppar mellan 1.6-4.5 hela tiden, men det märks bara när jag kollar CPU-z eller Core Temp. Det är inget som märks annars. Kolla under CPU Features (tror jag den heter), den nedersta menylänken i BIOS, där finns också C States som vad jag vet måste aktiveras.

Märker inte heller av det, men tycker det är märligt, känns som att det sliter på processorn, eller är det ingen fara att den hoppar från 1.6-4GHz helat iden?
C states är aktiverat.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jo jag har lite program igång som tar lite resurser ibland, men är det inte konstigt att den klockar ner sig om man kör den stock, men om den är överklockad så vägrar den?

Märker inte heller av det, men tycker det är märligt, känns som att det sliter på processorn, eller är det ingen fara att den hoppar från 1.6-4GHz helat iden?
C states är aktiverat.

Njä, tror inte att det sliter nämnvärt. Jag har också märkt att den ligger oftare på 3.5-4.5 än på 1.6, men jag tror inte du behöver vara orolig. Jag tror at orsaken till detta är för att på stock så står multipeln på Auto, när du överclockar så står den på det värde du sätter och därför inte klockar ner sig lika ofta. Detta fenomen kan kanske undvikas om man klockar Turbo istället, men jag testade aldrig om så var fallet. När jag klockade Turbo så hade jag multipeln på Auto och max Turbo på 45.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jo jag har lite program igång som tar lite resurser ibland, men är det inte konstigt att den klockar ner sig om man kör den stock, men om den är överklockad så vägrar den?

Märker inte heller av det, men tycker det är märligt, känns som att det sliter på processorn, eller är det ingen fara att den hoppar från 1.6-4GHz helat iden?
C states är aktiverat.

Speedstep ska du ha på som du har (C-states kan ställa till problem vad jag läst)

Inne på energialternativ ska du scrolla ner så du hittar "Energisparfunktioner för processorn" ändra minsta processorstillstånd till 0% eller 5%, max 100% då ska den klocka ner sig vid idle utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Speedstep ska du ha på som du har (C-states kan ställa till problem vad jag läst)

Inne på energialternativ ska du scrolla ner så du hittar "Energisparfunktioner för processorn" ändra minsta processorstillstånd till 0% eller 5%, max 100% då ska den klocka ner sig vid idle utan problem

Fast Speedstep finns inte i MSI BIOS, vet inte om det är den som heter EIST?

Edit: Jo, det är den: http://www.intel.com/cd/channel/reseller/asmo-na/eng/203838.h...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Fast Speedstep finns inte i MSI BIOS, vet inte om det är den som heter EIST?

Edit: Jo, det är den: http://www.intel.com/cd/channel/reseller/asmo-na/eng/203838.h...

A just det, bara asus som kallar det för speedstep tror jag, sorry

Permalänk
Skrivet av Jokkestar:

Hej.

Du kan testa att aktivera "Intel C-state(s)" i BIOS, under "CPU Features" eller liknande. Då skall processorn klocka ned sig i idle.

Mvh

Du har PM angående datorn.

Visa signatur

Citera för svar