Jag får en massa SMS om missade samtal från okända nummer, men telefonen ringer aldrig.

Permalänk

Jag får en massa SMS om missade samtal från okända nummer, men telefonen ringer aldrig.

Hallå hallå,

Det händer ibland att jag får ett SMS som talar om att någon ringt. Problemet är att telefonen inte alls har ringt. Ibland får jag ett sådant meddelande i veckan, ibland ett i månaden, och ibland över tio på en dag. Nu har jag fått tio stycken på en kvart, och jag börjar undra vad fasiken det är som försiggår här.

Just nu är det ett telefonnummer från Storbritannien som påstås ha ringt mig. En gång lämnades det ett halvtimmeslångt meddelande på min telefonsvarare. Meddalandet var otydligt, och det lät som att någon hade telefonen i fickan och pratade med en vän.

Jag har fått flera SMS angående svenska nummer, men de är spridda över hela landet. Någon i Lund, nån i Uppsala, en i Stockholm och nån i Göteborg. En gång var det två bröder, konstigt nog.

Jag tagit kontakt med några av dessa individer, och ingen verkar förstå vad jag pratar om.

Är min telefon förhäxad, eller vad är det frågan om egentligen? I övrigt fungerar den bra. Om någon ringer och jag inte svarar så får jag ett sådant här SMS, och så ska det ju vara. Jag förstår bara inte varför dessa SMS dyker upp utan att det ringer. Jag har ett Tele2-abonnemang.

Permalänk
Medlem

Vad har du för telefon?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Vad har du för telefon?

Jag har nyligen bytt telefon, men problemet hade jag även med den gamla telefonen. Jag har ju samma nummer. Just nu har jag en Samsung E1200, innan dess hade jag en Nokia N73.

Permalänk
Medlem

Då vette fan..

Tänkte att de kunde ha varit 4G som spökar och inte går ner till 3G när någon ringer.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Är det helt otänkbart att någon kan ha ringt dig när du pratar i telefon, om du inte nu inte har aktiverat samtal väntar, för då skulle ju dessa komma till telesvar och ett mess kan dyka upp.

Sedan det där att du vet att ett meddelande på svararen var ca 30 min får ju mig osökt att undra, satt du och lyssnade i 30 minuter på ingenting? Jag kan förstå din nyfikenhet med tanke på vad som hänt, men ändå.

Hursom är det något som är fel, antingen har du övertagit något service-nummer av ngt slag, eller så är det knas.

Ring Tele2, om du nu inte redan gjort det, för de bör väl kunna se vilka inkommande samtal du haft.

Sedan slog mig tanken att det kanske går att skicka sådana mess utan att man ringt, säkert någon som luskat ut det, den tanken kom när du sa att du får mess från utländska nummer om att de sökt dig, det får mig att tro att de vill att du ska ringa upp dem, och det är mer sannolikt att man gör det av ren reflex om man inte besvarat ett samtal, och om de ringer riskerar de att du svarar och när du hör vad det är för skit så lär du inte ringa dem. Men detta kringgår man med ett mess, då kanske du faktiskt ringer. Om majoriteten är från utlandet så tror jag på ngt åt detta hållet, såvida inte de svenska numren har någon skum vidarekoppling som skulle kunna drabba dig, men det är lite långsökt.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det ett "riktigt nummer" eller är det ett bedrägeriförsök där de försöker få dig att ringa ett betalnummer ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det ett "riktigt nummer" eller är det ett bedrägeriförsök där de försöker få dig att ringa ett betalnummer ?

Hur ser han/man den skillnaden? För om det går att kolla upp, så fattar jag än mindre hur folk kan gå på det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Telepati:

Hur ser han/man den skillnaden? För om det går att kolla upp, så fattar jag än mindre hur folk kan gå på det.

Man får söka på till vem numret går eller om det är ett betalnummer. Man kan ju även fråga sin operatör om det finns nån teknisk störning eller om de vet vad som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man får söka på till vem numret går eller om det är ett betalnummer. Man kan ju även fråga sin operatör om det finns nån teknisk störning eller om de vet vad som händer.

Jo, men hur/var ser man att det är ett betalnummer? Brukar de vara kända så det räcker med en googling eller? Isåfall är inte bedragarna speciellt sofistikerade.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Telepati:

Jo, men hur/var ser man att det är ett betalnummer? Brukar de vara kända så det räcker med en googling eller? Isåfall är inte bedragarna speciellt sofistikerade.

Betalnummer ligger på särskilda riktnummerserier, sökte lite på nummerserier i Storbritannien och:
http://www.phonepayplus.org.uk/For-the-Public/Premium-rate-nu...
Det kanske finns fler men man får leta lite så ser man om det är ett vanligt eller betalnummer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Betalnummer ligger på särskilda riktnummerserier, sökte lite på nummerserier i Storbritannien och:
http://www.phonepayplus.org.uk/For-the-Public/Premium-rate-nu...
Det kanske finns fler men man får leta lite så ser man om det är ett vanligt eller betalnummer.

Okej, men det kan ju vara kopplat till England från något annat land, ofta brukar bedrägerier likt dessa härröra från annat folk, även om de självklart kan operera från England.

Men även om det inte skulle vara ett klassiskt betalnummer så ligger väl ett vanligt samtal dit på säkert 4-5 spänn i minuten. Vilket verkar märkligt också då någon ska ha 'fick-ringt' till Sverige i 30 min. Dyr ficka.

Tycker det låter sjukt och nästan som ett skämt.

Dessutom, får man verkligen snacka in ett så långt meddelande som 30 min? Det tror inte jag. Det bryts innan.

Permalänk

Det verkar alltså som att jag får ta och ringa Tele2 imorgon, tack för hjälpen. Jag återkommer om jag får något intressant svar.