HJÄLP! sitter på LAN - inget internet

Permalänk

HJÄLP! sitter på LAN - inget internet

Tjo alla swec!

Lite brått nu, har satt upp lan men vissa har inte internet (utan anledning?). Har haft detta problemet själv förut och då har jag fått hjälp genom (vad jag tror) att de fixade en statisk ip-adress. Försöker göra detta men tycker inte jag hittar tillräckligt bra beskrivningar på nätet, eller funkar det helt enkelt.

Till frågan, någon snäll själ som kan ta sig tid att rädda ett gäng ungdomars lan?

Permalänk
Medlem

Får alla en IP-adress? Vad har ni för router samt hur många är ni?

Vill du sätta fasta adresser på alla så gör det.

Sätt routerns IP som gateway och DNS, antar att det är 192.168.0.1 eller liknande.
Sätt sedan 192.168.0.2 på första datorn, 192.168.0.3 på andra och följ serien till sista datorn.

Permalänk
Medlem

Tror nästan du får berätta vad du använder för hårdvara innan du kan få mer hjälp.
Router? Modem? Switch?

Omöjligt att veta annars var problemet ligger.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Tjo alla swec!

Lite brått nu, har satt upp lan men vissa har inte internet (utan anledning?). Har haft detta problemet själv förut och då har jag fått hjälp genom (vad jag tror) att de fixade en statisk ip-adress. Försöker göra detta men tycker inte jag hittar tillräckligt bra beskrivningar på nätet, eller funkar det helt enkelt.

Till frågan, någon snäll själ som kan ta sig tid att rädda ett gäng ungdomars lan?

Kö visa dhcp och vissa sin gamla fasta ip?
Mer info tack

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av HerrNilsson:

Får alla en IP-adress? Vad har ni för router samt hur många är ni?

Vill du sätta fasta adresser på alla så gör det.

Sätt routerns IP som gateway och DNS, antar att det är 192.168.0.1 eller liknande.
Sätt sedan 192.168.0.2 på första datorn, 192.168.0.3 på andra och följ serien till sista datorn.

Nej bara de som har internet har en ipv4-adress. Kollade, kan HES 3106 vara rätt?

Problemet är ju det att vi inte riktigt vet hur vi ska göra, lite mer dumförklaring krävs helt enkelt. Nej det är inte liknande ip men är det bara ipv4-adressen man ska ändra slutet på för att skapa statisk ip? Vad ska det stå i resten av fälten som t ex standard gateway? I cmd visar DNS och gateway olika men bara sista siffran så hur ändrar jag isåfall så de blir samma om det är vad jag ska göra?

Skrivet av Maskaren:

Tror nästan du får berätta vad du använder för hårdvara innan du kan få mer hjälp.
Router? Modem? Switch?

Omöjligt att veta annars var problemet ligger.

Switcharna vet vi redan att det inte är problem med, Router/modem är HES 3106.

Skrivet av griid_83:

Kö visa dhcp och vissa sin gamla fasta ip?
Mer info tack

Som sagt, kan behövas lite mer dumförklaring, förstår inte alla förkortningar, vad de gör, vart man hittar dom osv. Hur ser man t ex om någon kör på fast ip, på samma ställe som man ändrar den? Isåfall har nog ingen en fast ip, varken de som lyckas ansluta till internet och de som inte kan.

Permalänk
Medlem

Installera TeamViewer på en dator som har internetuppkoppling så kan någon här visa direkt på skärmen vad ni ska ändra på alla datorerna så det funkar.
Hade själv gärna hjälpt er om jag inte satt på jobbet och tyvärr inte har tid med det (rörligt arbete) men det skulle bara ta 2-3 minuter att visa direkt på skärmen vad ni ska ändra.

Permalänk
Medlem

http://portforward.com/networking/static-win7.htm

Använde den när jag bytte till statisk IP

Permalänk
Skrivet av Appel99:

http://portforward.com/networking/static-win7.htm

Använde den när jag bytte till statisk IP

Har verkligen svårt att förstå vad som är felet, ändrar sista siffran på ipv4 och behåller gateway och nätmask som det visar på cmd när jag skrivit in "ipconfig/all". Sen kan man sätta vad man vill på DNS-servern eller, borde alla, även de som är ansluten till en annan switch ha samma som de andra? Kvittar det också vilken nätmask man skriver in och borde alla använda samma nätmask?

Förlåt om jag verkar lite tjurig men det har pågått ett tag och hänt förut utan framgång..

Permalänk
Medlem

Se till att koppla in en router efter bredbandswitchen (HES 3106) så att routern delar ut IP till alla datorer.
Nu är det ett par datorer som snor alla IP (5st?) ni får från ISPen.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Om era ipnummer inte börjar på 192.168.x.x så har ni antagligen begränsat antal ipnummer från din ISP.
Ni behöver aktivera DHCP i modemet eller skaffa en router. Har en av datorerna 2 nätverkskort så kan ni göra den till internetdelare ifall ni inte hinner köpa en router.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Så jahopp, Jenza väckte något i huvet på mig så vi fick det att funka i alla fall, tack alla för er tid! :*