Permalänk

Internetkrångel med Router

Hej,

Sitter med Bahnhof 100/10 statsnät. Internet fungerar fint 24/7 när jag kör trådat direkt till datorn, men när man kör med router funkar det i ca. 1 dygn sen lägger det ner, måste hålla på och starta om och reseta routern etc, ibland hjälper inte ens det utan jag ger upp helt och kör trådat istället . Testat 3st olika routrar, samma problem, har en helt ny Asus RT-N56U också. Är det nån routerinställning jag missat? Kör allt på default.

Tänkte fråga er kunniga här innan jag ringer supporten

// Timmy

Permalänk
Rekordmedlem

Du beskriver lite konstigt, har du wifiproblem eller vad är det du syftar på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Instämmer med mrqaffe. Man kan, faktum är att de flesta gör det, "köra trådat" från router till dator (visst man kan även "köra trådat" utan något i mellan uttaget i väggen och datorn); så när du säger att du "kör med router" menar du då trådlöst, Wi-Fi. Vad är det som ansluts till routern, trådat eller ej?

Permalänk

Oj var lite het på gröten...

Det är alltså med router inkopplad problemet uppstår, när jag kör trådat direkt från väggen till dator utan router fungerar det fint 24/7

Både Wi-Fi och LAN-portarna dör efter 24 timmar (begränsad anslutning i windows) . Har pillat lite med inställningarna på router men blir inte klokare. IP-lån har 1-2 dagar kvar när problemet uppstår så det är inte det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Både Wi-Fi och LAN-portarna dör efter 24 timmar (begränsad anslutning i windows) . Har pillat lite med inställningarna på router men blir inte klokare. IP-lån har 1-2 dagar kvar när problemet uppstår så det är inte det iaf.

Har du provat med annan kabel? Eller kör du samma direkt från väggen som när du kör med router?

Är det prick 24 timmar efter en omstart som det slutar fungera? gissningsvis så är ip-lånet du pratar om en 192.168.x.x eller 10.0.x.x adress du hittat under anslutningsinformationen i windows och inte den ip som routern får från isp?

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Rekordmedlem

Med begränsad anslutning brukar det betyda att man har lan men inte wan, kan du logga in i routern när det sker ? och i så fall kan du läsa av vad som händer på wanporten? Det kan ju vara routern som inte uppdaterar sitt wan ip så att förbindelsen då bryts.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Med begränsad anslutning brukar det betyda att man har lan men inte wan, kan du logga in i routern när det sker ? och i så fall kan du läsa av vad som händer på wanporten? Det kan ju vara routern som inte uppdaterar sitt wan ip så att förbindelsen då bryts.

Tveksamt att det är routern som krånglar om han testat 3 st olika med samma problem.

Kan dock ej felet uppstå om kabeln har problem och vad jag antar är billiga konsumentroutrar/switchar inte klarar av att hantera den felande kabeln?

Routern kör på tills någon treshhold uppnås av tillåtna antal fel och stänger därefter ner porten.

edit:nvm, såg nu att han sagt att samma fel uppstår trådlöst när han kör med router.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Hedersmedlem

*Bumpinlägg raderad*

Jag har tagit bort ett s.k. bumpinlägg. Bumpning resulterar i ett orättvist forum och irriterade medlemmar.

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt

moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Med begränsad anslutning brukar det betyda att man har lan men inte wan, kan du logga in i routern när det sker ? och i så fall kan du läsa av vad som händer på wanporten? Det kan ju vara routern som inte uppdaterar sitt wan ip så att förbindelsen då bryts.

Skrivet av Wishy:

Har du provat med annan kabel? Eller kör du samma direkt från väggen som när du kör med router?

Är det prick 24 timmar efter en omstart som det slutar fungera? gissningsvis så är ip-lånet du pratar om en 192.168.x.x eller 10.0.x.x adress du hittat under anslutningsinformationen i windows och inte den ip som routern får från isp?

Japp 192.168.x... i Windows. Vet inte om jag läst fel innan, men precis kopplat in routern och det står att IP-lån varar 24 timmar, så det kanske är det som är problemet? IP-lånet som ej vill förnyas automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Japp 192.168.x... i Windows. Vet inte om jag läst fel innan, men precis kopplat in routern och det står att IP-lån varar 24 timmar, så det kanske är det som är problemet? IP-lånet som ej vill förnyas automatiskt?

Kan du som mrQaffe frågade gå in på 192.168.1.1 i din webläsare och komma åt routern när din internetanslutning slutat fungera?

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SuperFlugan:

Japp 192.168.x... i Windows. Vet inte om jag läst fel innan, men precis kopplat in routern och det står att IP-lån varar 24 timmar, så det kanske är det som är problemet? IP-lånet som ej vill förnyas automatiskt?

Ja det kan vara nått strul när dhcp ska förnyas, men som sagt försök logga in o kolla vad som händer när du får fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Wishy:

Kan du som mrQaffe frågade gå in på 192.168.1.1 i din webläsare och komma åt routern när din internetanslutning slutat fungera?

Skrivet av mrqaffe:

Ja det kan vara nått strul när dhcp ska förnyas, men som sagt försök logga in o kolla vad som händer när du får fel.

Skall testa imorron när det slutar fungera, någon inställning jag ska ändra på isåfall?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SuperFlugan:

Skall testa imorron när det slutar fungera, någon inställning jag ska ändra på isåfall?

Dhcp på wansidan sköts av ispn, du ska ju bara ha dhcp aktiverat i routern. Du kan ju däremot kolla efter firmwareuppdateringar, men att flera routrar verkar få snarlika problem kan ju tyda på att ispn har nått fel, för det var väl inte samma modell på alla routrar du provat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Wishy:

Kan du som mrQaffe frågade gå in på 192.168.1.1 i din webläsare och komma åt routern när din internetanslutning slutat fungera?

Skrivet av mrqaffe:

Dhcp på wansidan sköts av ispn, du ska ju bara ha dhcp aktiverat i routern. Du kan ju däremot kolla efter firmwareuppdateringar, men att flera routrar verkar få snarlika problem kan ju tyda på att ispn har nått fel, för det var väl inte samma modell på alla routrar du provat ?

Jag ändrade IP-lån i routern så det varar 1 vecka nu, att starta om datorn 1 gång per vecka kan jag leva med
Tack Wishy & mrqaffe för ni tog er tid att hjälpa!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SuperFlugan:

Jag ändrade IP-lån i routern så det varar 1 vecka nu, att starta om datorn 1 gång per vecka kan jag leva med
Tack Wishy & mrqaffe för ni tog er tid att hjälpa!

Det dhcplån du påverkst är det mellan dator och router, ispn lån är ju till wansidan, har du provat 3 olika routrar så låter det snarare som att felet är på wansidan eller i din dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det dhcplån du påverkst är det mellan dator och router, ispn lån är ju till wansidan, har du provat 3 olika routrar så låter det snarare som att felet är på wansidan eller i din dator.

Hepp det hjälpte inte, det lade ner igen :/
Vad göra? Ringa support?
Har 2 datorer som är trådade till routern, tror inte Wi-Fi fungerar heller men ska dubbelkolla imorron när det lägger ner igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperFlugan:

Hepp det hjälpte inte, det lade ner igen :/
Vad göra? Ringa support?
Har 2 datorer som är trådade till routern, tror inte Wi-Fi fungerar heller men ska dubbelkolla imorron när det lägger ner igen.

Jag skulle definitivt råda dig till att kontakta supporten för detta. Låter helt klart som något är fel på din ISP's tjänst.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SuperFlugan:

Hepp det hjälpte inte, det lade ner igen :/
Vad göra? Ringa support?
Har 2 datorer som är trådade till routern, tror inte Wi-Fi fungerar heller men ska dubbelkolla imorron när det lägger ner igen.

Kan du inte försöka läsa av vad som hänt på wanporten när det strular ? Kolla om den har adress eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Wishy:

Jag skulle definitivt råda dig till att kontakta supporten för detta. Låter helt klart som något är fel på din ISP's tjänst.

Okej.

Skrivet av mrqaffe:

Kan du inte försöka läsa av vad som hänt på wanporten när det strular ? Kolla om den har adress eller inte.

Vad ska jag göra? Gå in i routern via webläsaren? I windows står det 169.x som IP när det inte fungerar.

Permalänk
Avstängd

Nu kan jag inget om fiber,men vad kör du med för modem/konverter i grunden?Alltså första enheten in till dig från din operatör?
Det är väl ganska ökänt att operatörerna skickar ett ganska billigt modem/router som standard?Aka den jag kör med telias thomson gateway 789 nånting som många har problem med:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du inte försöka läsa av vad som hänt på wanporten när det strular ? Kolla om den har adress eller inte.

Skrivet av SuperFlugan:

Vad ska jag göra? Gå in i routern via webläsaren? I windows står det 169.x som IP när det inte fungerar.

Jag håller med mrqaffe att det hade varit det mest logiska att noga undersöka vad routern visar.

En 169-adress, i APIPA-området, betyder att nätverkskortet inte hittar en DHCP-server, t.ex. i en router, eller inte får svar, då tilldelar den sig själv den (privata) adressen. Då är det inte så konstigt om inget fungerar, varken nätverk eller internetanslutning.

Du sade tidigare att det fungerade bra utan router, vilket antyder att kabeln till routern fungerar (som jag antar att du använder när du testade direkt utan router), återstår då kabeln från router till dator, men verkar inte så sannolikt. Vidare antyder det att operativsystemet är inställt för att bli tilldelad adress, och att det fungerar, så det borde peka på någon inställning i routern i kombination med operativsystemet.

Skrivet av jonas1972:

Nu kan jag inget om fiber,men vad kör du med för modem/konverter i grunden?Alltså första enheten in till dig från din operatör?
Det är väl ganska ökänt att operatörerna skickar ett ganska billigt modem/router som standard?Aka den jag kör med telias thomson gateway 789 nånting som många har problem med:-)

Har hört talas om en del problem ja; men alla har inte något modem eller konverter (whatever) när de har "fiber"; en dosa med ett par kontakter kan vara allt som finns.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SuperFlugan:

Okej.

Vad ska jag göra? Gå in i routern via webläsaren? I windows står det 169.x som IP när det inte fungerar.

Då vet vi att problemet uppstår mellan routern och datorn och inte på wansidan. däremot är det konstigt om det blir samma fel med olika routrar eller var det samma modell på alla ? om det blir samma fel med olika routrar så är felet troligen i datorn, för att kolla om det är i mjukvara skulle du kunna köra en livelinux och se om det fungerar eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.