Permalänk
Medlem

Systemkamera - 3-4000~

Hejsan allihopa!

Jag har haft en del läran av hur man använder systemkamera så jag kan lite grann om det. Men det som jag inte kan är vilka kameror som är bra för priset 3000-4000kr ungefär. Så jag undrar ifall ni kunde hjälpa mig? En kamera som är så helst bra och ska tillkomma med objekt om det är möjligt?

Ni kan även lära mig här genom att ge mig lite mer information.

OBS. Jag reser dock om 6 dagar! Så lär behöva det innan dess.

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Utan närmare information om vad du ska använda kameran till eller vilka egenskaper du värdesätter så föreslår jag, eftersom jag själv gillar traditionella spegelreflexkameror, denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2472869

Annars finns det ganska mycket spegellöst under 4000kr om du kan tänka dig det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Utan närmare information om vad du ska använda kameran till eller vilka egenskaper du värdesätter så föreslår jag, eftersom jag själv gillar traditionella spegelreflexkameror, denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2472869

Annars finns det ganska mycket spegellöst under 4000kr om du kan tänka dig det.

Ska mest använda det t.ex. för mig som ska spela in Basket klipper på mig själv. Sedan göra bilder när man är i semester för det mesta. Vet inte riktigt vad jag ska säga. Det ska helt enkelt vara en kamera som hela familjen kan använda

EDIT: http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/D320...

hittade här för 2990kr. Hur är den?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Kanske du ska satsa på en avancerad kompaktkamera som typ Sony RX100,den är ju inte stor och klumpig så den passar bra att släpa med sig på semester och tar nästan lika bra bilder som en systemare.

Permalänk
Medlem

Jag för ett slag för spegellösa kameror, då dessa är smidiga vid resande. Tex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2430138

Precis på gränsen och saknar sökare, men annars bra. Finns annars canon M, nex-3, nex-5 i din prisklass som spegellös.

Permalänk
Medlem

Tackar väldigt mycket för er information. Glömde berätta då att det är inte resande som på många nya ställen utan oftast till familjen. Det vill säga i Polen. Och kan hända att vi åker till stan, olika museum, Zoo och såna saker. Kanske det hjälper er med information?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på en bra kompakt spegellös kamera.
Jag har rest i nästan ett år nu och jag har släpat med mig en Nikon D5100 med 18-55 objektiv. Min resekamrat har släpat med sig en kompaktkamera, vet inte modell men den gick på runt 300 euro tyckte jag hon sa. Hennes kamera vinner definitivt om man ska jämföra zoom och över lag så är bildkvaliteten nästan lika bra som min kamera. Min är dock bättre på att filma, mer flexibel i kluriga ljussituationer och det är även trevligt ibland med manuell fokus, manuella inställningar osv som inte finns på kompaktkameran.

Ska du inte fota seriös och för att lära dig fotografering så kör på en kompaktkamera. Det blir billigare i slutändan och i stort sett lika bra resultat samt att den är jäkligt mycket smidigare att ta med sig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Finns inte en bättre spegellös kamera som passar dina behov än denna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1351138

Permalänk
Medlem
Skrivet av drbarris:

Finns inte en bättre spegellös kamera som passar dina behov än denna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1351138

Vad är det som gör den så bra jämfört med andra?

Permalänk
Medlem

Anledningen varför jag valde en spegellös kamera var för att jag inte ville komma i situationer då jag helt enkelt skippade kameran i väskan för att den var för stor/tung. Jag ville kunna ha med den hela tiden utan känna att jag bär på halva min packning hela tiden. Men åh andra sidan reser jag sällan med mer än en ryggsäck.

Men är du intresserad av foto och vill bygga upp ett fotointresse så ska du ha en systemkamera, eller iaf en spegellös. Annars funkar kompaktkamera utmärkt. Du tar fortfarande bra bilder med kompaktkamera men det är inte din hobby. Och en systemkamera behöver alltid några fler objektiv. Personligen vill jag ha flera objektiv, bland annat ett fast vidvinkel, ett 50mm, ett mellan 70-100mm som är fast, ett teleobjektiv samt ett smidigt kitobjektiv när man bara tar med ett objektiv. Kostnaderna ökar helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Hmm, Jag vet inte riktigt vad som är skillnaden mellan spegellös kamera och system, Jo att en ser större ut och en lite mindre. men hur som helst. Allt började med att jag gick på kurser om fotografering och att man i princip behövde systemkamera för att kunna lära sig och själv har jag bara en gammal 2005 digitalkamera som jag inte längre kommer långt med. Jag har lärt mig väldigt mycket (Fick använda vänninas systemkamera
men olyckligvist blev det problem mellan oss så vi hade inte kontakt längre och hade ingen systemkamera längre) Men fick lära mig
väldigt mycket som med ISO, F() osv saker. Göra närbilder, Skärpa, Lång skärpa och massor med såna saker som jag tyckte var väldigt kul att jobba med, samt att nu när jag endast har så gammalt digital kamera tänkte jag varför inte köpa systmekamera o fylla den med nya minne! Så därför tänkte jag också att ha en systemkamera för jag kan en hel saker och att kanske det kan bli en hobby i framtiden:)

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baarry:

Hmm, Jag vet inte riktigt vad som är skillnaden mellan spegellös kamera och system, Jo att en ser större ut och en lite mindre. men hur som helst. Allt började med att jag gick på kurser om fotografering och att man i princip behövde systemkamera för att kunna lära sig och själv har jag bara en gammal 2005 digitalkamera som jag inte längre kommer långt med. Jag har lärt mig väldigt mycket (Fick använda vänninas systemkamera
men olyckligvist blev det problem mellan oss så vi hade inte kontakt längre och hade ingen systemkamera längre) Men fick lära mig
väldigt mycket som med ISO, F() osv saker. Göra närbilder, Skärpa, Lång skärpa och massor med såna saker som jag tyckte var väldigt kul att jobba med, samt att nu när jag endast har så gammalt digital kamera tänkte jag varför inte köpa systmekamera o fylla den med nya minne! Så därför tänkte jag också att ha en systemkamera för jag kan en hel saker och att kanske det kan bli en hobby i framtiden:)

I en spegellös så har man en elektronisk sökare och i en spegelreflex så sitter det en snedställd spegel bakom gluggen med den kan du se rakt igenom objektivet när du tittar i sökaren.

Permalänk
Medlem

Funderar väldigt starkt på att köpa Nikon D3200 + 18-55/3,5-5,6 VR II.
Vad finns det för undringar om den?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baarry:

Funderar väldigt starkt på att köpa Nikon D3200 + 18-55/3,5-5,6 VR II.
Vad finns det för undringar om den?

Det är en ganska vanlig nybörjarkamera,inget fel på den förutom att objektivet inte är så ljusstarkt men det gäller ju de flesta billigare zoomar,gillar man kort skärpedjup eller ska fota i sämre ljus ska du kolla efter nåt annat objektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Det är en ganska vanlig nybörjarkamera,inget fel på den förutom att objektivet inte är så ljusstarkt men det gäller ju de flesta billigare zoomar,gillar man kort skärpedjup eller ska fota i sämre ljus ska du kolla efter nåt annat objektiv.

Hur mycket kan en objekt kosta runt?

Visa signatur

| Asus Z97-AR | 1 TB Samsung Spinpoint HD103SJ + Samsung EVO 840 250GB| Intel i7 4790K, 4.00GHZ | Noctua NH-D14 | Corsair HX 750W/80+/Modulära kablar | Fractal DesignDefine R2, Silver | DVD+RW Samsung 22X DL Svart LightScribe | Corsair 4GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL-7-8-7-20/1.65V + Corsair Veng. 2x4GB| GTX 970 MSI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baarry:

Hmm, Jag vet inte riktigt vad som är skillnaden mellan spegellös kamera och system, Jo att en ser större ut och en lite mindre. men hur som helst.

En systemkamera är, per definition, en kamera som är en del i ett system med många olika objektiv och andra tillbehör. De spegellösa kameror som det pratas om är är åxå systemkameror. Skillnaden är att själva kamerahuset kan byggas lite tunnare då man inte behöver plats för någon spegel.
Det kan skilja lite hur stor sensorn är i de spegellösa kamerorna, med exempelvis Sony NEX som har samma storlek på sensorn som Nikon D3200, medan exempelvis Nikon 1 har förhållandevis liten sensor.
De spegellösa systemen är inte lika stora (i mängd tillbehör) som Nikon F och Canon EOS, men framför allt m4/3 har ett ganska stort utbud som räcker till för det mesta. Sensorn är mindre än i de traditionella spegelreflexkamerorna, men tillräckligt stor för att ändå ge bra bildkvalitet.

Sen finns det ju, som några varit inne på så finns det ju åven ganska komptetenta kompaktkameror. där Sony RX100-serien sticker ut. De lite seriösare kompakterna har ju även de manuella inställningar, även om de i regel inte har någon mekanisk zoom eller manuell fokus, som man hittar på de flesta systemkamerors objektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baarry:

Hur mycket kan en objekt kosta runt?

Det kan kosta hur mycket som helst, men skulle man ha ett alternativ till kitobjektivet som är ljusstarkare skulle jag titta på Sigma 17-50/2.8 OS HSM, som kostar strax under 4000kr, eller något sådant.
Man kan istället tänka att köpa ett objektiv som kompletterar kitobjektivet och då skulle, om man köper en D3200, Nikon 35/1.8 för dryga 1500kr kunna vara ett vettigt alternativ.

Permalänk
Medlem

Sen finns ju även "bridge kameror" som man kan säga är systemkameror med ett objektiv som inte går att byta ut. De är tänkta lite som allt i ett lösningar men de bättre är förstås ganska dyra.
Bäst i klassen av bridge kameror (och också långt över budget) är Panasonic FZ1000 (släpps i dagarna) och Sony RX10 men det finns mycket billigare.

Permalänk
Medlem

Kan även vara på sin plats att nämna att du såklart får en dubbelt så bra kamera för samma pris om du köper begagnat.