EDIT: KLAR! Första vattenloopsbygget, hjälp en nolla

Permalänk
Medlem

EDIT: KLAR! Första vattenloopsbygget, hjälp en nolla

Okey, jag börjar nästan ångra att jag gav mig in på det här. Det var sjukt mycket mer komplicerat än jag trodde och det finns dessutom NOLL jävla instruktioner till radiatorer eller block t ex, de förutsätter att det här är minst andra gången du gör det här...

Jag har på tre-fyra timmar lyckats installera en radiator och en chassifläkt efter att ha gjort fel ett antal gånger, igen. MANUAL, hatar de nya kunder?

Nåväl, har packat upp moderkortet nu, monterat cpu och ska ge mig på cpu-blocket. Det medföljer tre stycken av vad jag bara kan gissa är backplates som ska sitta på baksidan av moderkortet, igen - är inte ens benämnt i "manualen".

Behöver jag montera av denna och sedan fästa den nya på baksidan? Medföljer 8st plastringar som ska fästas på båda sidor så jag antar att det är så jag ska göra? Har som sagt redan monterat cpu'n, behöver jag göra om det?

Känner mig rätt korkad eftersom det antagligen är så enormt uppenbart hur man ska göra? Men vill verkligen inte göra något fel då jag lagt ut en ganska saftig summa pengar på hårdvara i form av vattenkylning, chassi, moderkort och cpu...

Hjälp, snälla :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Börja med och berätta vad det är för block du köpt och ja backplate skall användas. Brukar finnas hål i den som ska matcha den som sitter på redan.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Börja med och berätta vad det är för block du köpt och ja backplate skall användas. Brukar finnas hål i den som ska matcha den som sitter på redan.

Ja, sorry. Alphacool NexXxoS XP3 Acetal är blocket, moderkortet (om det spelar någon roll) är ett ASUS Maximums Hero VII och CPU 4790k

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vad förutom blocket förstår du inte hur du ska göra?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Ja, sorry. Alphacool NexXxoS XP3 Acetal är blocket, moderkortet (om det spelar någon roll) är ett ASUS Maximums Hero VII och CPU 4790k

Manualer brukar gå att hitta på tillverkarens hemsida, som den här t.ex.

edit: Det framgår om installationen i manualen, finns också en användbar bild att gå efter.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

följer det med "noll jävla instruktioner" så måste det endera saknas i det du köpt, eller så är alphacool ruttna å skicka med saker till sina block. Jag har ek blocks i min maskin och med dom följde det tydliga "ikea-instruktioner" hur sakerna ska fästas.

Radiatorerna kan jag hålla med omatt det inte följer speciellt mycket instruktioner, menär det alphacoolradiatorer så ska du koppla en slang i vardera "benet", vilken sida på varje ben du sätter slangfästet i spelar ingen roll, så länge in & ut är på varsitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Manualer brukar gå att hitta på tillverkarens hemsida, som den här t.ex.

edit: Det framgår om installationen i manualen, finns också en användbar bild att gå efter.

Tack för svar, jag har inga problem med att förstå hur jag monterar blocket, min fråga var angående de tre olika backplatsen som kommer med i påsen varav en är med på bild som jag postade och två på bild i manualen. Jag gissar som sagt på att jag måste ta bort det som sitter förskruvat på moderkortet från bild ett. För någon som är helt färsk så blir man mer osäker än vad man kanske borde vara, även om man har skruvat ihop mängder med datorer genom åren

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Tack för svar, jag har inga problem med att förstå hur jag monterar blocket, min fråga var angående de tre olika backplatsen som kommer med i påsen varav en är med på bild som jag postade och två på bild i manualen. Jag gissar som sagt på att jag måste ta bort det som sitter förskruvat på moderkortet från bild ett. För någon som är helt färsk så blir man mer osäker än vad man kanske borde vara, även om man har skruvat ihop mängder med datorer genom åren

jag tycker att det mesta när jag byggde min första loop var ganska så självklart hur man skulle montera, det ända jag behövde var att kolla hur alla plastringar skulle sitta på blocket sen var det bara att börja montera och fylla

Sen ska man inte ge sig in på vattenkylning utan att läsa lite om det först, jag tror jag spenderade två veckor på research innan jag beställde mina delar!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Tack för svar, jag har inga problem med att förstå hur jag monterar blocket, min fråga var angående de tre olika backplatsen som kommer med i påsen varav en är med på bild som jag postade och två på bild i manualen. Jag gissar som sagt på att jag måste ta bort det som sitter förskruvat på moderkortet från bild ett. För någon som är helt färsk så blir man mer osäker än vad man kanske borde vara, även om man har skruvat ihop mängder med datorer genom åren

Glöm inte bort det som i instruktioner på engelska kallas nylon washers! Vilket på svenska blir... Äh, en bild säger mer än tusen ord!

Olika vattenblock skruvas fast på lite olika sätt så försök få en uppfattning om var dessa behövs innan du skruvar ihop fästanordningen för CPU-blocket. Det är viktigt att ingen del av CPU-blockets fästanordning av metall är direkt pressad mot ytan av moderkortets PCB. Det är lätt hänt att en hårt fastskruvad metalldel krossar moderkortets PCB till minneskanalerna varpå det förstörs eller orsakar kortslutning *Vips!* så fungerar inte DIMM 2 och DIMM 3 längre.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

jag tycker att det mesta när jag byggde min första loop var ganska så självklart hur man skulle montera, det ända jag behövde var att kolla hur alla plastringar skulle sitta på blocket sen var det bara att börja montera och fylla

Sen ska man inte ge sig in på vattenkylning utan att läsa lite om det först, jag tror jag spenderade två veckor på research innan jag beställde mina delar!

Jo, så är det nog Jag tror mycket av det logiska försvann när jag monterade fläktarna fel, fick göra om det ett par gånger och blev bitter och började dricka bira istället

Skrivet av Isse00:

Glöm inte bort det som i instruktioner på engelska kallas nylon washers! Vilket på svenska blir... Äh, en bild säger mer än tusen ord!
http://carbon-trader.com/images/dzus/DZUS-WASHERS-500.jpg

Olika vattenblock skruvas fast på lite olika sätt så försök få en uppfattning om var dessa behövs innan du skruvar ihop fästanordningen för CPU-blocket. Det är viktigt att ingen del av CPU-blockets fästanordning av metall är direkt pressad mot ytan av moderkortets PCB. Det är lätt hänt att en hårt fastskruvad metalldel krossar moderkortets PCB till minneskanalerna varpå det förstörs eller orsakar kortslutning *Vips!* så fungerar inte DIMM 2 och DIMM 3 längre.

Tack för tipset, men den har jag full koll på och där ser man ju också i manualen att de ska användas på vadera sida moderkortsplåt. Det som däremot fortfarande gör mig något förbryllad är denna - ska jag använda den? I så fall vart?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jo, så är det nog Jag tror mycket av det logiska försvann när jag monterade fläktarna fel, fick göra om det ett par gånger och blev bitter och började dricka bira istället

Tack för tipset, men den har jag full koll på och där ser man ju också i manualen att de ska användas på vadera sida moderkortsplåt. Det som däremot fortfarande gör mig något förbryllad är denna - ska jag använda den? I så fall vart?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/63927959/bracket.JPG

Knåpade själv ihop min första loop nyligen. Tyckte det gick förvånansvärt smidigt då jag var lite orolig innan.
Det som inte passar kan du lägga undan.

Kolla lite på YouTube hur man kopplar ihop allt så ska det nog gå bra för dig. Det är så mycket lättare att se och höra hur det ska göras, än att läsa massa olika svar på ett forum.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Knåpade själv ihop min första loop nyligen. Tyckte det gick förvånansvärt smidigt då jag var lite orolig innan.
Det som inte passar kan du lägga undan.

Kolla lite på YouTube hur man kopplar ihop allt så ska det nog gå bra för dig. Det är så mycket lättare att se och höra hur det ska göras, än att läsa massa olika svar på ett forum.

Ja då, jag har kollat runt en hel del på YT. Av mina drygt fyra timmar igår som jag spenderade med att bygga så gick nog 1,5h ungefär åt att leta efter videos Jag var nog mest otålig och trött, hade dessutom begravt min käre morfar dagen innan så var en aning disträ emellanåt. Det går nog bättre idag, får hoppas jag kommer hem från jobbet innan 20 bara så jag har lite bra ljus att jobba i

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Tack för tipset, men den har jag full koll på och där ser man ju också i manualen att de ska användas på vadera sida moderkortsplåt. Det som däremot fortfarande gör mig något förbryllad är denna - ska jag använda den? I så fall vart?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/63927959/bracket.JPG

Tycker det ser ut som en backplate. Hålen som jag paint:at är förmodligen de som kommer användas för socket 1150.

Dold text
Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Tycker det ser ut som en backplate. Hålen som jag paint:at är förmodligen de som kommer användas för socket 1150.

Jo, så känns det ju men ska jag använda både Intel-plåten och denna? Intel-plåten finns ju med på bild medans denna inte omnämns alls?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Jo, så känns det ju men ska jag använda både Intel-plåten och denna? Intel-plåten finns ju med på bild medans denna inte omnämns alls?

Är det denna du menar med intel-plåten?

Dold text

Om jag inte är helt ute och cyklar, är det väl den som håller fast själva cpu blocket? Att den sitter på ovansidan,Som på den här bilden. Har själv aldrig hållit på med vattenkylning, men det verkar inte skilja mycket mellan montering av luftkylare och vattenblock.

Dold text
Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jo, så känns det ju men ska jag använda både Intel-plåten och denna? Intel-plåten finns ju med på bild medans denna inte omnämns alls?

Ja, sätt gummit under plåten.

edit: tror jag sett fel. Skriver från mobilen på bussen. Strunta i vad jag sa.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AltUnderCtrl:

Är det denna du menar med intel-plåten?

Om jag inte är helt ute och cyklar, är det väl den som håller fast själva cpu blocket? Att den sitter på ovansidan,Som på den här bilden. Har själv aldrig hållit på med vattenkylning, men det verkar inte skilja mycket mellan montering av luftkylare och vattenblock.

Så är det ju givetvis Tack för detta, då är den stora historian backplate och intel-tjofräset alltså den jag monterar på ovansidan. Hade man ju sett om man inte varit blind igår.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Är lite kluven till hur jag bör montera fläktarna och vad som blir effektivast... Mest för top-raden där jag trodde att suga in luft uppifrån för att kyla radiatorn vore bäst, men efter att ha googlat runt lite så verkar de flesta rekommendera att blåsa ut luften. Nedan har jag tre bildexempel, är det utblås back och upp som gäller eller är finns det några fördelar att göra på ett annat sätt?

Fram sitter 2st 140mm chassifläktar på 1000rpm och på 240-radiatorn sitter 2st 120mm på 1200rpm, samma fläktar som kommer fästas på radiatorn i toppen.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Är lite kluven till hur jag bör montera fläktarna och vad som blir effektivast... Mest för top-raden där jag trodde att suga in luft uppifrån för att kyla radiatorn vore bäst, men efter att ha googlat runt lite så verkar de flesta rekommendera att blåsa ut luften. Nedan har jag tre bildexempel, är det utblås back och upp som gäller eller är finns det några fördelar att göra på ett annat sätt?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/63927959/airflow.PNG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/63927959/airflow1.png

https://dl.dropboxusercontent.com/u/63927959/airflow2.png

Fram sitter 2st 140mm chassifläktar på 1000rpm och på 240-radiatorn sitter 2st 120mm på 1200rpm, samma fläktar som kommer fästas på radiatorn i toppen.

In nere och fram och ut bak och i toppen är standard och brukar ge bäst luftflöde (din bild 2). Man brukar dock vilja ha lite övertryck i chassit för att inte damm ska sugas in genom alla små öppningar, men eftersom du inte har fläktfilter i taket eller bak kan du bara skita i det. Det kommer bli dammigt även om du har övertryck om du inte har fläktfilter vid alla "intakes" (svenskan försvann ).

EDIT: Eller har du dammfilter? Jag kanske såg fel. Om du har dammfilter uppe tycker jag du ska köra in uppe och i fronten och ut där bak (bild 1).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

In nere och fram och ut bak och i toppen är standard och brukar ge bäst luftflöde (din bild 2). Man brukar dock vilja ha lite övertryck i chassit för att inte damm ska sugas in genom alla små öppningar, men eftersom du inte har fläktfilter i taket eller bak kan du bara skita i det. Det kommer bli dammigt även om du har övertryck om du inte har fläktfilter vid alla "intakes" (svenskan försvann ).

EDIT: Eller har du dammfilter? Jag kanske såg fel. Om du har dammfilter uppe tycker jag du ska köra in uppe och i fronten och ut där bak (bild 1).

Ja, det är ett dammfilter men det är fäst med magneter så man kan ta bort det om man vill. Frågan är vad som kyler bäst? Är det någon större skillnad?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Ja, det är ett dammfilter men det är fäst med magneter så man kan ta bort det om man vill. Frågan är vad som kyler bäst? Är det någon större skillnad?

Det kommer knappast spela större roll när du vattenkyler. Med luftkylning är det viktigare. Bara man låter luften komma ut också, inte bara trycka in i alla hål är det inga problem.
Då du har ett dammfilter är bild 1 det solklara valet. Övertryck är underbart att ha i burken.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Ja, det är ett dammfilter men det är fäst med magneter så man kan ta bort det om man vill. Frågan är vad som kyler bäst? Är det någon större skillnad?

Det är väl mer att du vill leda värmen ut ur datorn så gott som möjligt. Att trycka all varmluft in i burken kommer göra allt som inte är vattenkylt jävligt varmt.

Permalänk
Medlem

Kyler bäst gör väl insug fram och i botten och utsug bak och i toppen då varm luft stiger och automatiskt vill till toppen

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det kommer knappast spela större roll när du vattenkyler. Med luftkylning är det viktigare. Bara man låter luften komma ut också, inte bara trycka in i alla hål är det inga problem.
Då du har ett dammfilter är bild 1 det solklara valet. Övertryck är underbart att ha i burken.

Haha, och jag har en annan som säger soklart bild 2. Smashing! Övertryck är bra för damm vill jag minnas att jag läst, har jag båda som drar ut luften så blir det balanserat eller? 4 fläktar som blåser ut och fyra som suger in.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Kan illustrera detta imorrn, sitter på mobilen just nu

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Är lite kluven till hur jag bör montera fläktarna och vad som blir effektivast... Mest för top-raden där jag trodde att suga in luft uppifrån för att kyla radiatorn vore bäst, men efter att ha googlat runt lite så verkar de flesta rekommendera att blåsa ut luften. Nedan har jag tre bildexempel, är det utblås back och upp som gäller eller är finns det några fördelar att göra på ett annat sätt?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/63927959/airflow.PNG

https://dl.dropboxusercontent.com/u/63927959/airflow1.png

https://dl.dropboxusercontent.com/u/63927959/airflow2.png

Fram sitter 2st 140mm chassifläktar på 1000rpm och på 240-radiatorn sitter 2st 120mm på 1200rpm, samma fläktar som kommer fästas på radiatorn i toppen.

Jag skulle rekommendera att du suger in luft genom toppen, kall luft genom radiatorn är vad du vill ja. Även insug i fronten, räcker med en utfläkt bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

Kyler bäst gör väl insug fram och i botten och utsug bak och i toppen då varm luft stiger och automatiskt vill till toppen

Så fort fläktar är inblandade kan man ta och skita i att varm luft stiger för det kommer inte påverka ett smack.

Skrivet av trickysaer:

Haha, och jag har en annan som säger soklart bild 2. Smashing! Övertryck är bra för damm vill jag minnas att jag läst, har jag båda som drar ut luften så blir det balanserat eller? 4 fläktar som blåser ut och fyra som suger in.

Inget chassi är hermetiskt tätt så övertycket kommer balansera ut sig själv genom att blåsa ut luft genom alla små hål i chassit. Bild 3 skulle också fungera, men mitt val är ändå bild 1. Det känns bara fel att dra in luft från baksidan av datorn.

EDIT: Och som thereal skrev, det kommer bli svalare komponenter med "kall" luft till radiatorn.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Det är väl mer att du vill leda värmen ut ur datorn så gott som möjligt. Att trycka all varmluft in i burken kommer göra allt som inte är vattenkylt jävligt varmt.

Både CPU och GPU kommer att vattenkylas, så det som blir lite varmt kanske skulle väl i så fall vara ram då

Skrivet av V1pArzZ:

Kyler bäst gör väl insug fram och i botten och utsug bak och i toppen då varm luft stiger och automatiskt vill till toppen

Okey, ja det är ju iofs logiskt. Så bild 2 då?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Haha, och jag har en annan som säger soklart bild 2. Smashing! Övertryck är bra för damm vill jag minnas att jag läst, har jag båda som drar ut luften så blir det balanserat eller? 4 fläktar som blåser ut och fyra som suger in.

du vill ha fler insugsfläktar än utsugsfläktar men det går inte på dehär chassit för då pajar du luftflödesvägen och skapar virvlar och hemskheter bild 2

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

du vill ha fler insugsfläktar än utsugsfläktar men det går inte på dehär chassit för då pajar du luftflödesvägen och skapar virvlar och hemskheter bild 2

Nu hänger jag inte med, blir det virvlar och pajat flöde på bild ett eller två?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2