Seiki lovar rimligt prissatta 4K-skärmar med VA-panel, HDMI 2.0 och Displayport 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Nej inte eftersom det kommer ställa till mina färger och eftersom det också betyder att jag måste ställa om inställningarna i spel. Det hjälper dessutom marginellt mot problemen. Vad som däremot löser det mesta med obehaget att sitta och titta på en ljus skärm i ett mörkt rum är att tända en lampa så att rummet inte är mörkt. Det är den korrekta ergonomiska lösningen.

Jag brukar använda Redshift, allt får en röd ton och färgerna blir helt cp.
Men det är rätt skönt på nätterna när man programmerar, sitter på IRC, och gör sånt som ändå inte kräver korrekta färger.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av rektor:

Jag brukar använda Redshift, allt får en röd ton och färgerna blir helt cp.
Men det är rätt skönt på nätterna när man programmerar, sitter på IRC, och gör sånt som ändå inte kräver korrekta färger.

Nej fan. Flux master race. Med en timmes toning. Åhhh.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag vill minnas att det faktiskt finns, men har inget exempel på varken märke eller modell.

Jag har kollat upp maxupplösningen för min syn (medelst laseravståndsmätare och två tunna svarta streck på vitt papper) och satte upp ett kalkylark för detta för ett tag sedan, och med 4K på 28" krävs ett betrakningsavstånd på mer än 80 cm (tror jag, har inte arket tillgängligt), vilket är längre än normalt för mig. 4K på 24" vore bäst för mig. Men samtidigt är jag van 27" nu, så 24" skulle kännas väldigt litet förstås.

Men i vilket fall som är det bara nice att ha fler pixlar än vad som man ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

De får aldrig gå in i lägenheten, ditt ord emot deras, så allt är på sitt eget samvete om man är beredd att säga att man "inte har något avgiftsbelagd utrustning" för att spara drygt 2000kr per år. Att ta bort tunern gör inte minsta skillnad, de anser fortfarande att utrustningen är avgiftspliktig, så finns inte någon som helst anledning att göra det... De kommer betrakta en TV på samma sätt oavsett (Vilket är oerhört konstigt, men det är så det är).

Skrivet av gamefreak:

Har för mig att det är ändrat med att plocka bort tunern, nuförtiden slipper man inte undan tv-avgiften genom att ta bort den.

Edit: Såg att Simcon redan kommenterat det..

Då är man alltså fångad, nåväl mitt samvete kan jag hålla rent om jag tagit bort tunern.
Dock utplånas ju garantin, men den brukar ju ändå bara ligga på 1-2 år så det kvittar ju typ.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

På vilket sätt skulle tex. en 24" vara "för liten" för 4K? Om nu 28" är för litet var går då gränsen för vad som är för litet när det gäller 1080? Om du sågar ett hål i en vägg som är säg 17" och tittar ut vilken upplösning har du då?? och är hålet för litet eller upplösningen för stor?? Jisses!!

Jag antar att du inte provat en 4K-skärm i verkligheten... Problemet med 4K på t.ex. 28" är att du har en hög upplösning som begränsas av en liten (i förhållande till upplösningen) skärm. Man kan t.ex. vända på det och säga att 1280x720 är för låg upplösning för 27", skärmen begränsas av upplösningen istället. 30"+ anser jag är "sweetspot" för 4K och en 32" är verkligen perfekt. Sitter med en 24" 16:10 och en 28" 16:9 är stor med ingen "jätte"-uppgradering i fysisk skärmyta.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk oroar sig över tv-avgiften, det är ju bara säga att man inte har någon tv om dom nu skulle ringa och fråga... ;/
Sure du kan få hembesök, men inte kommer dom innanför dörren så dom kan kika efter... Ring och säg upp genast!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av houze:

Problemet är inte upplösningen i sig, utan de skalningsproblem som uppstår med vissa saker när man har för hög PPI. Vanliga Windowsprogram fungerar generellt bra med GUI-skalningen i Windows med det finns en hel del program som uppför sig konstigt. Kör WQHD på min 14" (~200 PPI) bärbara och t.ex. Adobes program är hopplösa, menyerna är så små att man får problem att navigera i dem med touchpad, VLC är ett annat exempel som saknar GUI-skalning dock är de flesta komponenter i VLC så överdrivet stora från början att det inte blir något jätteproblem men mute-knappen är mikroskopisk.

Sen är det mesta gjort för 90 PPI och vissa stör sig på skalningsartifakter som uppstår när man behöver visa bilder i t.ex. 150% istället för 100%, själv har jag inget problem med det, men vissa är nog känsligare.

Så det är inget fel på 4k upplösning, problemet är att skärmen är för liten så får man skalningsproblem vilket gör att saker ser dåliga ut eller blir svårare att jobba med därför vill många ha stora 4k skärmar. Själv tror jag 4k i 40" kan passa mig rätt bra, ~110PPI vilket är ungefär samma som en 27" WQHD-skärm.

Givetvis vore det bättre om alla GUI och allt material var producerat för skalbar PPI så man kunde använda en 4k skärm på 15" utan problem, men det lär nog dröja 5-10 år innan vi är i närheten av det, med tanke på att jättar som Adobe inte ens klarar av det idag.

Ok jag förstår dina argument. Är vi då överens om att upplösningen och skärmstorleken är ok men vissa program ligger efter i utveckling? Bättre att angripa källan till problemen än symtomen... IMHO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Antagligen kan man genom VGA kontakten använda PiP funktione, dvs du skickar huvud signalen genom Displayport och sen skickar du PiP-bilden genom VGA. Den är nog inte tänkt som huvud kontakt utan som ett alternativ när man ska använda picture-in-picture. Det betyder att man exempelvis skulle kunna koppla in sin äldre bärbara dator genom VGA för att ha den signalen i PiP medan ens stationära alltid är kopplad med Displayporten.

Nog för att skiten är gammalt som gatan innebär inte att den inte är användbar.

Som man säger i Sundbyberg, tänkte inte på det
Fast har själv inte kopplat nått med VGA sen jag hade en CRT i forntiden...

Blir mest irriterad på sådana påfund när man ser dom
och förstår inte hur nån kan komma på tanken att vilja använda det..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är väl inte så konstigt. Har man tänkt ha TVn i 5-6 år så blir det en dyrare del än inköpet av skärmen för många. Så en halvering av slutpriset är väl inte konstigt att man är intresserad av?

Jag tillhör skaran som hade uppskattat en autoreglerande funktion baserat på ljuset i rummet iaf. Det finns ju, men är ovanligt.
På dagen får jag inte rummet mörkt nog och tänker inte anpassa hela mitt boende efter en datorskärms ljus. Där får faktiskt skärmen anpassa sig efter boendet istället. I mitt fall iaf ;). Färgkorrektheten bryr jag mig mindre om än behagligheten vid användning.
Bor man själv/inte bor så trångt så går det väl an att ha ett rum anpassat för datorn/skärmen men den lyxen har jag inte i nuläget.

Jag har 3 skärmar i min pc-uppsättning och jag har alla skärmar på autoljus. Skulle ju vara en mardröm att gå in i menyer flera gånger om dagen och ställa om ljusstyrkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag förstår dig, klart man inte kan lägga mer på skärmen när man måste lägga över 20K på datorn för att kunna driva något ens på lägre inställningar i den upplösningen och frekvensen.. Eller är det bara Smooth Desktop du är ute efter, då förstår jag ännu mer att du inte vill betala så mycket

On topic: Själv tycker jag detta låter grymt bra, VA-panel känns som underdog:en som kommit tillbaka starkt. I gaming har vi 240Hz-skärmen (ja, 120 egentligen) och nu kan den säkert ta andelar från IPS/PLS på stora skärmar där TN inte fungerar så bra på grund av betraktningsvinklarna. Kombinera 240Hz-tekniken, 4K och Free/G-sync så kan det bli gamergasm. Känns dock som det är ett tag kvar tills det blir prisvärt, kanske OLED eller annan teknik hinner före..

Haha, mjo, är ute efter att ha 4K upplösning och hyfsat njutbar upplevelse i spel och surfing. 5000 kr är min gräns dock för 28". Också intresserad av VA panelen för har har enorma problem med svart färg på min TN. Får hopppas att man får en 60-120 Hz 28" Seiki för 5000 kr då.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Ja, hade det inget med Freesync att göra. Typ variabel uppdateringsfrekvens?

Jo, det med. Men även lär 4K fungera vettigt utan ful lösningar med 1.3.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Jag brukar använda Redshift, allt får en röd ton och färgerna blir helt cp.
Men det är rätt skönt på nätterna när man programmerar, sitter på IRC, och gör sånt som ändå inte kräver korrekta färger.

Nyss spelade du ju spel på natten. Marknaden är minimal eftersom det inte riktigt löser något problem som inte hade kunnat lösas enklare genom att bara tända en lampa. De flesta skärmar som har ljusmätare använder den för att kunna kalibrera skärmen så den ger korrekta färger. Det finns dock folk som byggt egna ljusmätare och använder inbyggda funktioner i Windows för att ställa om skärmen beroende på omgivande ljusförhållanden. http://sven.killig.de/BLUntrl/

Eller så tänder du en lampa och skaffar ett par gula glasögon om du är orolig för din melatoninnivå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Nej fan. Flux master race. Med en timmes toning. Åhhh.

Jag känner till f.lux men använder det inte.
Jag föredrar Redshift då det är open source.
Dessutom så finns Redshift i Ubuntus repository, så det är enklare för mig att installera.

Skrivet av Zotamedu:

Nyss spelade du ju spel på natten. Marknaden är minimal eftersom det inte riktigt löser något problem som inte hade kunnat lösas enklare genom att bara tända en lampa. De flesta skärmar som har ljusmätare använder den för att kunna kalibrera skärmen så den ger korrekta färger. Det finns dock folk som byggt egna ljusmätare och använder inbyggda funktioner i Windows för att ställa om skärmen beroende på omgivande ljusförhållanden. http://sven.killig.de/BLUntrl/

Eller så tänder du en lampa och skaffar ett par gula glasögon om du är orolig för din melatoninnivå.

Jag nämnde aldrig något om spel, det var du som gjorde det.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av rektor:

Jag känner till f.lux men använder det inte.
Jag föredrar Redshift då det är open source.
Dessutom så finns Redshift i Ubuntus repository, så det är enklare för mig att installera.

Fair enough! Sidan laddar dock extremt långsamt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av rektor:

Datorskärmarna är för stora på 28, 32 och 40 tum. Dom borde göra en 24".

Dags att släppa sargen nu, 24 tum är så 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Men i vilket fall som är det bara nice att ha fler pixlar än vad som man ser.

Jadå, absolut!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jadå, absolut!

Förutsatt att man klarar av att driva dem..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kan dom inte ha en ljussensor som höjer ljusstyrkan när det är ljust, och sänker den när det är mörkt?

Man vill ju inte sett med full ljusstyrka på natten när det är mörkt i rummet.

Varför är det inga skärmar som har ljussensor för automatisk justering av ljusstyrka?
Min mobil och platta har ju det...

För att det är satans påfund med ljussensorer. Det är det värsta jag vet när skärmen ändrar ljusstyrka så fort man rör på sig. Eller om man råkar hålla för sensorn och så blir skärmen kolsvart.
Har stängt av sensorn på både telefon, plattan och laptopen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Förutsatt att man klarar av att driva dem..

Fast att driva dem i photoshop, premiere eller typ chrome är inte så jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Fast att driva dem i photoshop, premiere eller typ chrome är inte så jobbigt.

Jodå, håller med, men ursprungskommentaren var i vilket fall som helst

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jodå, håller med, men ursprungskommentaren var i vilket fall som helst

Ja, sant.