Permalänk
Medlem

Skillnad på DSL och ADSL splitter?

Hejsan!

Köpte en Netgear DGN 2200 ADSL Modem Router igår, efter att jag har haft ett sjukt gammalt Zyxel modem, som jag kände var tid att byta ut. När jag kom hem för att installera min Netgear, så märke jag att min splitter inte var av typen ADSL, utan DSL! Detta är modellen:

Z-BLOCKER CP-421SE - http://productfinder.pulseeng.com/products/datasheets/EX125.p...

Fungerar denna lika bra som en modern splitter idag? Kommer jag förlora hastighet på mitt nätverk på grund av detta? Behöver jag oroa mig?

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Dsl är "familjen" sedan har du mer i namnet som visar exakt vad man avser, troligen fungerasr ditt gamla filter bra, det är ju bara att prova med eller utan så ser du, filtret är ju främst för att förhindra störningar i telefonin, men koppla bort allt utom modemet och prova med och utan filter så vet du vad som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Teoretiskt kan det möjligen skilja pga lite fler frekvensband idag med högre hastigheter och även då med VDSL, men praktiskt tror jag inte det är någon som helst skillnad, bara att prova! Konstruktionen är densamma, att filtrera bort störningarna från det analoga telefonljudet.

Har du ingen analog telefoni behövs ingen splitter alls (utom i specialfall där routern skickar analog signal tillbaka ut genom splittern så att man kan använda gamla telefoner med IP-telefoni. T ex Telia's 789/799).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dsl är "familjen" sedan har du mer i namnet som visar exakt vad man avser, troligen fungerasr ditt gamla filter bra, det är ju bara att prova med eller utan så ser du, filtret är ju främst för att förhindra störningar i telefonin, men koppla bort allt utom modemet och prova med och utan filter så vet du vad som händer.

Tack för hjälpen! Gjorde 4 olika tester och resultatet blev detsamma, med eller utan splittern. Därför verkar det som att äldre splittrar inte gör någon skillnad, så länge telefonlinjen i telefonen är clean, vilket min också är! Faktum är att Kjell & Company säljer en ADSL-splitter som ser exakt likadant ut som min (så vidare bilden inte är en placeholder för hur varan ser ut), vilket tyder då på att den jag äger räknas och anses vara som en modern ADSL-splitter idag, trots att det står DSL på den: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Tack än en gång! Nu försvann min nojja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

..., filtret är ju främst för att förhindra störningar i telefonin, ...

Skrivet av MultiMan:

Har du ingen analog telefoni behövs ingen splitter alls

Ovan är inte sant.
En splitter har två funktioner:
1) förhindra att de högfrekventa dsl-signalerna ger störningar i telefonen
2) förhindra störningar från teleslingan efter splittern stör dsl-signalen.

En teleslinga i hemmet fungerar som en antenn och den kan fånga upp brus från t.ex micro, plasma-tv osv.
En splitter i första jack filtrerar bort detta "brus" genom att spärra bort alla högre frekvenser.
Splittern jobbar mao åt två håll: dels skickar den bara vidare "telefoni" men den blockar av allt som inte är telefoni.

Så jag rekommenderar verkligen att man alltid har en splitter, även fast man inte ens har telefoni.
Enda gången man kan skippa splitter är om man inte har någon ledning efter första jack.

OnTopic: båda dina splitters funkar