Permalänk
Medlem

Elektrisk stöt från nätverkskabel?

Min grabb säger att han får stötar när han handskas med nätverkskablar, dvs när han sätter in en TP-kabel i datorn eller routern. Jag känner ingenting med mina gammelmanshänder (40+). Är det trams eller ligger något bakom?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Skrivet av QL:

Min grabb säger att han får stötar när han handskas med nätverkskablar, dvs när han sätter in en TP-kabel i datorn eller routern. Jag känner ingenting med mina gammelmanshänder (40+). Är det trams eller ligger något bakom?

Är datorerna anslutna till ojordade eluttag?

I så fall kan det uppstå potentialskillnad vilket kan leda till stötar.

EDIT: Grabbens mjukare/fuktigare hud gör att hans egen resistans är mindre din, som kanske har lite torrare/grövre hud på händerna.
Det kan vara anledningen till att han märker av stötarna medans du inte känner något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Är datorerna anslutna till ojordade eluttag?

I så fall kan det uppstå potentialskillnad vilket kan leda till stötar.

Nja, själva nätverkskablarna (oskärmade) är det nog ingen fara med. De är balanserade, högohmiga och "flytande", dvs de har ingen kontakt med vare sig jord, nolla eller fas.

Däremot så kan det vara så att chassit på en router eller dator kan ha en en annan potential än t.ex ett vattenrör eller "jorden". Och det fixas genom ansluta utrustning via ett jordat uttag.

Eller ännu hellre: skaffa en jordfelsbrytare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Är datorerna anslutna till ojordade eluttag?

I så fall kan det uppstå potentialskillnad vilket kan leda till stötar.

EDIT: Grabbens mjukare/fuktigare hud gör att hans egen resistans är mindre din, som kanske har lite torrare/grövre hud på händerna.
Det kan vara anledningen till att han märker av stötarna medans du inte känner något.

Så är det. Kåken är från 68, d.v.s. jordade eluttag enbart i våtutrymmen. Själv är jag torr om händerna. Jag har svårt att öppna påsar vid fruktdisken t.ex.. Måste blåsa på fingrarna.

Kan han känna signalspänningen i nätverkskabeln?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Nja, själva nätverkskablarna (oskärmade) är det nog ingen fara med. De är balanserade, högohmiga och "flytande", dvs de har ingen kontakt med vare sig jord, nolla eller fas.

Däremot så kan det vara så att chassit på en router eller dator kan ha en en annan potential än t.ex ett vattenrör eller "jorden". Och det fixas genom ansluta utrustning via ett jordat uttag.

Eller ännu hellre: skaffa en jordfelsbrytare.

Jordfelsbrytare har jag installerat i elcentralen, men som sagt är de flesta eluttagen ojordade.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Skärmade nätverkskablar ska man klippa sönder i småbitar och kasta bort!

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Skärmade nätverkskablar ska man klippa sönder i småbitar och kasta bort!

Jaha, är det det som är orsaken!? Det uppstår en potentialskillnad till följd av skärmen?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Skrivet av QL:

Så är det. Kåken är från 68, d.v.s. jordade eluttag enbart i våtutrymmen. Själv är jag torr om händerna. Jag har svårt att öppna påsar vid fruktdisken t.ex.. Måste blåsa på fingrarna.

Kan han känna signalspänningen i nätverkskabeln?

Tveksamt, snarare inducerad spänning som uppstår i datorchassiet.

En dator fungerar på det sättet att spänningen hela tiden svänger i den (allt prat om GHz hit och dit) och eftersom de flesta chassin är gjorda i metall så uppstår det induktion.
Detta är en av anledningarna till att det egentligen är krav på jord där man ansluter datorer. (jorden leder bort den inducerade strömmen och ser på så sätt till att det inte uppstår några potentialskillnader)

Permalänk
Medlem

Testa att nudda chassit och dra med fingret ovansidan. Om det finns spänning så känns det om man gör så men inte annars om man bara lägger handen på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Tveksamt, snarare inducerad spänning som uppstår i datorchassiet.

En dator fungerar på det sättet att spänningen hela tiden svänger i den (allt prat om GHz hit och dit) och eftersom de flesta chassin är gjorda i metall så uppstår det induktion.
Detta är en av anledningarna till att det egentligen är krav på jord där man ansluter datorer. (jorden leder bort den inducerade strömmen och ser på så sätt till att det inte uppstår några potentialskillnader)

Jaha, jordade eluttag är kanske lösningen.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Skrivet av QL:

Jaha, jordade eluttag är kanske lösningen.

Tja, kanske, men om det är så att du/ni använder skärmade kablar så testa att byta dem mot oskärmade. (prova billigaste lösningen först)
Har ni redan oskärmade kablar men problemet uppstår ändå, så är det nog jordade uttag som gäller.

Inte många som tänker på det när de köper en dator idag, att det faktiskt är krav på jordade uttag där du tänker ansluta den (gäller ej datorer utan metallchassin, t.ex laptop eller liknande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Testa att nudda chassit och dra med fingret ovansidan. Om det finns spänning så känns det om man gör så men inte annars om man bara lägger handen på.

Ja, jag vet om den där vibrerande känslan som ibland uppstår när man stryker över blanka ytor på vissa elektriska apparater. I det här fallet känner jag inte det dock. Det kan ju bero på att jag har blivit så förbaskat okänslig och torr att ingenting längre påverkar gubben

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Jaha, är det det som är orsaken!? Det uppstår en potentialskillnad till följd av skärmen?

Kör du med skärmade kablar? I sådana fall byt ut dem omgående! Det är inget man ska använda om man inte vet exakt vad man håller på med. Skärmade kablar ska anslutas till en och samma jordpunkt i båda ändar och med jämna mellanrum efter kabelns sträckning. Med andra ord så ska det även dras med en jordledare när man drar kabeln.

En skärmad kabel som inte hanteras korrekt kan ge upphov till konstiga krypspänningar, speciellt om de dras vid sidan av elledningar. De fungerar även som antenner.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Tja, kanske, men om det är så att du/ni använder skärmade kablar så testa att byta dem mot oskärmade. (prova billigaste lösningen först)
Har ni redan oskärmade kablar men problemet uppstår ändå, så är det nog jordade uttag som gäller.

Inte många som tänker på det när de köper en dator idag, att det faktiskt är krav på jordade uttag där du tänker ansluta den (gäller ej datorer utan metallchassin, t.ex laptop eller liknande).

Alla kablar är skärmade. Oskärmade kablar är kanske att föredra. Man lär så länge man lever.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Kör du med skärmade kablar? I sådana fall byt ut dem omgående! Det är inget man ska använda om man inte vet exakt vad man håller på med. Skärmade kablar ska anslutas till en och samma jordpunkt i båda ändar och med jämna mellanrum efter kabelns sträckning. Med andra ord så ska det även dras med en jordledare när man drar kabeln.

En skärmad kabel som inte hanteras korrekt kan ge upphov till konstiga krypspänningar, speciellt om de dras vid sidan av elledningar. De fungerar även som antenner.

Mvh
Mattias

Tack för den informationen. Räcker det inte med att man ansluter hela härket till samma jordpunkt?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Skrivet av QL:

Tack för den informationen. Räcker det inte med att man ansluter hela härket till samma jordpunkt?

Jo, det är ju så man skall göra.
Bara det att alla apparater och skärmar skall vara anslutna till samma jordpunkt.

Lättare att bara låta bli skärmade kablar, de gör ingen nytta som helst i bostäder i alla fall.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg för längesen när man skulle ha ett litet LAN med polarna och man körde med Koaxialkabel. Dom kablarna kunde man få sig ett par riktigt fina stötar av.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Tack för den informationen. Räcker det inte med att man ansluter hela härket till samma jordpunkt?

Om du vill dra jordkabel vid sidan av alla tpkablar så visst. Men det är för det mesta bara krångel.

Att ansluta alla datorer till en och samma jordpunkt räcker tyvärr inte då en ethernet ansluting inte direktkopplad till varken jord eller el.

Har du korta egengjorda kablar så kan det räcka att ansluta den tunna ledaren som finns med skölden till jord(inte utan att ha allt annat ansutet till jord). Inget jag skulle rekomendera dock.

Edit: redigerat för att förhindra missförstånd.

Permalänk
Skrivet av Mayth:

Har du korta egengjorda kablar så kan det räcka att ansluta den tunna ledaren som finns med skölden till jord. Inget jag skulle rekomendera dock.

Absolut inte, blanda aldrig jordat och ojordat inom samma avgränsningsområde (rum...), då kan det plötslig börja handla om ganska kraftiga strömmar man kan bli utsatt för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Absolut inte, blanda aldrig jordat och ojordat inom samma avgränsningsområde (rum...), då kan det plötslig börja handla om ganska kraftiga strömmar man kan bli utsatt för!

Att man ska blanda det har jag inte påstått. Fullt medventen om att man inte ska göra det.

Kan dock erkänna att min formulering kan uppfattas så nu när du sa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Om du vill dra jordkabel vid sidan av alla tpkablar så visst. Men det är för det mesta bara krångel.

Att ansluta alla datorer till en och samma jordpunkt räcker tyvärr inte då en ethernet ansluting inte direktkopplad till varken jord eller el.

Har du korta egengjorda kablar så kan det räcka att ansluta den tunna ledaren som finns med skölden till jord. Inget jag skulle rekomendera dock.

Jordkabel "vid sidan av" alla tp-kablar? Varför det? Kan man inte låta själva skärmen vara jord?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Nja, själva nätverkskablarna (oskärmade) är det nog ingen fara med. De är balanserade, högohmiga och "flytande", dvs de har ingen kontakt med vare sig jord, nolla eller fas.

Däremot så kan det vara så att chassit på en router eller dator kan ha en en annan potential än t.ex ett vattenrör eller "jorden". Och det fixas genom ansluta utrustning via ett jordat uttag.

Eller ännu hellre: skaffa en jordfelsbrytare.

Jordfelsbrytare är ingen ersättning för jord/PE-ledare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Jordkabel "vid sidan av" alla tp-kablar? Varför det? Kan man inte låta själva skärmen vara jord?

Skärmen räcker inte för att leda den ström som kan uppstå. Den är bara där för att förhindra att den når tp-kabeln.

Skärmade kablar är till för installationer när man har högspänningsledningar i närheten. Och då pratar vi 1KV +. I normala fall räcker den tvinning som är i osköldade kablar.

Permalänk
Skrivet av Mayth:

Att man ska blanda det har jag inte påstått. Fullt medventen om att man inte ska göra det.

Kan dock erkänna att min formulering kan uppfattas så nu när du sa det.

Jovars, eftersom trådskaparen har sagt att det handlade om ojordade uttag till datorerna.

Skrivet av QL:

Jordkabel "vid sidan av" alla tp-kablar? Varför det? Kan man inte låta själva skärmen vara jord?

Skall man göra det rätt och riktigt skall skärmade kablar anslutas mot jord i båda ändar (enligt föreskrifter), för att kunna nå det målet när man bygger nätverk med skärmad kabel och patch-uttag drar man med jordtråd för att kunna ansluta i patch-uttagen.
I hemma miljö vet jag inte riktigt....
Datorerna skall ju för det första vara jordade (krav som jag nämnt tidigare) och sätter man då en kabel mellan dem så blir ju ändå kabeln ansluten mot jord i båda ändar.
Kanske inte så man kopplar alltid, man har ju oftast en switch som man kopplar mot och hemma-switchar brukar ju inte behöva anslutas mot jord (liten svart transformator används som en galvanisk separation),
men man kan ju hoppas på att det i switchen i alla fall sitter ett litet metallbleck som gör att skärmade kablar får skärmen ihopkopplad, finns inte det så får man ju lösa det på annat sätt,
men du ser, det blir ju lite omständligt att tänka på allt detta / försöka lösa det...

Bättre att bara använda oskärmade kablar.
Skärmade kablar ger absolut noll och ingen vinst i hemmamiljö!

Permalänk
Medlem

Om det är så att de skärmade kablarna är monterade i vägg så köp en kort bit tp-kabel och en hona-hona så bryter du jordloopen och märker om det löser problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Jovars, eftersom trådskaparen har sagt att det handlade om ojordade uttag till datorerna.

Skall man göra det rätt och riktigt skall skärmade kablar anslutas mot jord i båda ändar (enligt föreskrifter), för att kunna nå det målet när man bygger nätverk med skärmad kabel och patch-uttag drar man med jordtråd för att kunna ansluta i patch-uttagen.
I hemma miljö vet jag inte riktigt....
Datorerna skall ju för det första vara jordade (krav som jag nämnt tidigare) och sätter man då en kabel mellan dem så blir ju ändå kabeln ansluten mot jord i båda ändar. Kanske inte så man kopplar alltid, man har ju oftast en switch som man kopplar mot och hemma-switchar brukar ju inte behöva anslutas mot jord (liten svart transformator används som en galvanisk separation), men man kan ju hoppas på att det i switchen i alla fall sitter ett litet metallbleck som gör att skärmade kablar får skärmen ihopkopplad, finns inte det så får man ju lösa det på annat sätt, men du ser, det blir ju lite omständligt att tänka på allt detta / försöka lösa det...

Bättre att bara använda oskärmade kablar.
Skärmade kablar ger absolut noll och ingen vinst i hemmamiljö!

Tänk på att ethernetporten är galvaniskt isolerad från allt annat. Oftast är de inte ens anslutna till jord. I de flesta fall är det enbart premium hårdvara som är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Skärmen räcker inte för att leda den ström som kan uppstå. Den är bara där för att förhindra att den når tp-kabeln.

Skärmade kablar är till för installationer när man har högspänningsledningar i närheten. Och då pratar vi 1KV +. I normala fall räcker den tvinning som är i osköldade kablar.

Skulle det uppstå så hög ström att skärmen inte kan leda den. Är det flera Ampere vi talar om?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Nja, själva nätverkskablarna (oskärmade) är det nog ingen fara med. De är balanserade, högohmiga och "flytande", dvs de har ingen kontakt med vare sig jord, nolla eller fas.

Däremot så kan det vara så att chassit på en router eller dator kan ha en en annan potential än t.ex ett vattenrör eller "jorden". Och det fixas genom ansluta utrustning via ett jordat uttag.

Eller ännu hellre: skaffa en jordfelsbrytare.

JFB förändrar inget när det gäller potentialskillnader och jordströmmar.

Skrivet av Nebudchanezzer:

Tveksamt, snarare inducerad spänning som uppstår i datorchassiet.

En dator fungerar på det sättet att spänningen hela tiden svänger i den (allt prat om GHz hit och dit) och eftersom de flesta chassin är gjorda i metall så uppstår det induktion.
Detta är en av anledningarna till att det egentligen är krav på jord där man ansluter datorer. (jorden leder bort den inducerade strömmen och ser på så sätt till att det inte uppstår några potentialskillnader)

Nej, så fungerar det inte. Däremot har man ett nätfilter som p g a sin uppbyggnad kan ge en spänning på ca 110volt i chassit, med mycket låg ström, p g a läckage mellan fas och jord genom kondensatorerna. (om chassit inte är jordat då)

Undvik alltid att använda skärmade nätverkskablar, vet man inte om exakt varför man behöver det eller hur det fungerar så skall man inte ha det.

Det är absolut en större risk för fel. Precis som många tips på forumet är fullständigt katastrofala när kunskapen inte existerar inom detta.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Skulle det uppstå så hög ström att skärmen inte kan leda den. Är det flera Ampere vi talar om?

Om man har otur ja. Dock skulle jag inte tro det vid hemmabruk.

Råder dig dock att byta ut dem till UTP.

Permalänk
Skrivet av Mayth:

Tänk på att ethernetporten är galvaniskt isolerad från allt annat. Oftast är de inte ens anslutna till jord. I de flesta fall är det enbart premium hårdvara som är det.

Men det gäller inte skärmen, den är ansluten till chassit som i sin tur skall vara anslutet till jord (sitter ett litet metallbleck runt uttaget med ett par piggar som fjädrar mot rj45:an)