Häva köp, ny vara eller reparation, hur ser det ut?

Permalänk
Medlem

Häva köp, ny vara eller reparation, hur ser det ut?

Köpte en telefon till min mor men tyvärr gick den sönder under första laddningen, den tvärdog när den laddat klart och jag drog ur kontakten. Förmodligen är det något fel med det inbyggda batteriet eftersom den visar varning för låg batterinivå trots att den var fullt uppladdad.

Tänkte försöka sätta mig in i våra rättigheter så allt går rätt till imorgon.
Har jag förstått konsumentköplagen rätt så har säljaren rätt att välja mellan att byta ut telefonen eller försöka reparera?

Vi vill givetvis inte vänta på någon reparation med tanke på att vi inte ens hunnit aktivera telefonen. Om nu säljaren trilskas och inte vill byta till en ny telefon har vi då rätt att häva köpet? Antar att så är fallet men tänkte dubbelkolla med er.

Permalänk
Medlem

Ingen riktig återförsäljare skulle försöka reparera denna om telefonen inte ens använts, bara byta ut den.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Är det en Samsung så har de DOA Garanti på 14 dagar och då får man utan strul en ny lur direkt
Är säkert fler tillverkare som kör något liknande!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Det löste sig smidigt, hade provat alla former av återställning och recovery tool men inget gick att köra eftersom den inte tog laddning och var stendöd utan laddaren inkopplad. Tack för att ni tog er tid att svara. Förhoppningsvis får butiken hem en ny lur om ett par dagar.