Häva köp, ny vara eller reparation, hur ser det ut?
Köpte en telefon till min mor men tyvärr gick den sönder under första laddningen, den tvärdog när den laddat klart och jag drog ur kontakten. Förmodligen är det något fel med det inbyggda batteriet eftersom den visar varning för låg batterinivå trots att den var fullt uppladdad.
Tänkte försöka sätta mig in i våra rättigheter så allt går rätt till imorgon.
Har jag förstått konsumentköplagen rätt så har säljaren rätt att välja mellan att byta ut telefonen eller försöka reparera?
Vi vill givetvis inte vänta på någon reparation med tanke på att vi inte ens hunnit aktivera telefonen. Om nu säljaren trilskas och inte vill byta till en ny telefon har vi då rätt att häva köpet? Antar att så är fallet men tänkte dubbelkolla med er.
Det löste sig smidigt, hade provat alla former av återställning och recovery tool men inget gick att köra eftersom den inte tog laddning och var stendöd utan laddaren inkopplad. Tack för att ni tog er tid att svara. Förhoppningsvis får butiken hem en ny lur om ett par dagar.