Ansluta till VPN-server i samma lokala nätverk

Permalänk
Medlem

Ansluta till VPN-server i samma lokala nätverk

Har en router Tp-link TL-ER6120. Denna har inbyggd VPN-server.

I routern har jag delat mitt nätverk i två VLAN för att inte vissa maskiner i VLAN2 ska ha tillgång till vissa saker i VLAN1
Dock vill jag att enstaka maskiner i VLAN2 ska kunna ansluta till VLAN1 vid behov. Det tänkte jag borde fungera med VPN-anslutningen jag har uppsatt... men icke...

Kan inte ansluta till routerns VPN-server när jag är i dess lokala nätverk. Utifrån går bra, men i lanet är det tvärstopp.
Har provat med L2TP, PPTP och ipsec utan framgång.

Är det någon som kan hjälpa mig med detta?

Permalänk
Medlem

VPN-terminering på insidan av routern? Ytterst tveksamt om du kan få det att funka. Access-listor i ngn form torde vara lämpligt (om routern stödjer det...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoktGrus:

Har en router Tp-link TL-ER6120. Denna har inbyggd VPN-server.

I routern har jag delat mitt nätverk i två VLAN för att inte vissa maskiner i VLAN2 ska ha tillgång till vissa saker i VLAN1
Dock vill jag att enstaka maskiner i VLAN2 ska kunna ansluta till VLAN1 vid behov. Det tänkte jag borde fungera med VPN-anslutningen jag har uppsatt... men icke...

Kan inte ansluta till routerns VPN-server när jag är i dess lokala nätverk. Utifrån går bra, men i lanet är det tvärstopp.
Har provat med L2TP, PPTP och ipsec utan framgång.

Är det någon som kan hjälpa mig med detta?

Enl. spec. så har din router bara stöd för port-VLAN, du behöver kunna "tagga" VLAN för att kunna routa trafik mellan dem.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net