Permalänk
Medlem

Nätverket eller kortet?

Hej!

Hoppas tråden ligger rätt annars uppskattar jag att mod flyttar den

Igår startade jag datorn och allt funkar som det skall förutom internet.
Mitt wifi funkar och jag sitter på en gammal dator där jag testar med en nätverkskabel och det funkar precis som vanligt.

Kan det vara något med nätverkskortet?

Spec:
Msi z77a-g41 atx
500gb seagate
intel core i3 3220 3,3ghz
8gb corsair 1600mhz vengeance lp
650ti 1024mb
xfx core edition 550w 80+ bronze

cooler master elite 430
windows 8 64-bit

Tacksam för hjälp

Permalänk
Skrivet av Tollen:

Hej!

Hoppas tråden ligger rätt annars uppskattar jag att mod flyttar den

Igår startade jag datorn och allt funkar som det skall förutom internet.
Mitt wifi funkar och jag sitter på en gammal dator där jag testar med en nätverkskabel och det funkar precis som vanligt.

Kan det vara något med nätverkskortet?

Spec:
Msi z77a-g41 atx
500gb seagate
intel core i3 3220 3,3ghz
8gb corsair 1600mhz vengeance lp
650ti 1024mb
xfx core edition 550w 80+ bronze

cooler master elite 430
windows 8 64-bit

Tacksam för hjälp

Har du testat kabeln med en annan dator?

Permalänk
Medlem

Skriv ipconfig i kommandotolken och kolla om du har fått en ip-adress

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Har du testat kabeln med en annan dator?

Jag kör på samma kabel på en annan datorn och det funkar :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Skriv ipconfig i kommandotolken och kolla om du har fått en ip-adress

Kan jag göra det på den min temporära dator eller skall jag sätta mig vid min riktiga dator som strular?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Kan jag göra det på den min temporära dator eller skall jag sätta mig vid min riktiga dator som strular?

Den som strular såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Den som strular såklart

Då jag är ganska okunnig inom detta område är det inte ''såklart'' för mig tyvärr

Permalänk
Medlem

Står media disconnected

Permalänk

Kan du stänga av datorn, starta om routern sen testa igen?

Permalänk
Medlem

Nu står det när jag provade att felsöka igen:
Det gick inte att hitta någon drivrutin för nätverkskortet.

Permalänk
Medlem

Ska jag skicka in skivan: MSI drivers & utilities ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Ska jag skicka in skivan: MSI drivers & utilities ?

Tanka den här ifrån, den kanske är nyare än på skivan.

http://www.msi.com/support/mb/Z77AG41.html#down-driver

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag har ett USBminne, kan jag inte testa att köra skivan och funkar det, sticker jag in och tar ner dem senaste ? Eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Vet inte om jag har ett USBminne, kan jag inte testa att köra skivan och funkar det, sticker jag in och tar ner dem senaste ? Eller vad tror ni?

Jo kör in skivan och markera att installera drivrutin för nätverket.

Permalänk
Medlem

Gick inte att markera :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Gick inte att markera :-/

Tänkte mest att de var dumt att installera om drivrutinerna till övriga delar. Men fanns där inget val så är det inte hela världen

Permalänk
Medlem

Nej jag tog total install eller vad det stod men det funkar fortfarande inte. Det lyser inget vid Ethernet uttaget heller, har för mig att det brukar göra det?

Permalänk
Medlem

Lyser det inte tror jag det är paj. Köp ett nytt dedikerat nätverkskort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Nej jag tog total install eller vad det stod men det funkar fortfarande inte. Det lyser inget vid Ethernet uttaget heller, har för mig att det brukar göra det?

Vad har du för nätverkskort? testa det du har i moderkortet, kan även vara så att du måste in i BIOS och sätta igång uttaget.

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Medlem

Jag använder ju det som finns på moderkortet. Jag har användt datorn i 1,5 år och-element har aldrig krånglat och plötsligt blir det såhär? Är det inte konstigt att bara just den delen gått sönder och allt annat fungerar. Dock är jag novis på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tollen:

Jag använder ju det som finns på moderkortet. Jag har användt datorn i 1,5 år och-element har aldrig krånglat och plötsligt blir det såhär? Är det inte konstigt att bara just den delen gått sönder och allt annat fungerar. Dock är jag novis på detta.

vad har du gjort med datorn? tappat, spillt cola, hällt chips etc. Har du använt kabel innan annars har jag varit med om att man måste aktivera uttaget inne i bios..

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiaz:

vad har du gjort med datorn? tappat, spillt cola, hällt chips etc. Har du använt kabel innan annars har jag varit med om att man måste aktivera uttaget inne i bios..

Nejden stod precis som vanligt på samma ställe helt orörd. Här har ju varit en del åska det sista annars kan jag inte komma på något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag gissar att du redan har klickat på Troubleshooting i Nätverkscenter i kontrollpanelen.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Medlem

Det enda som står när jag felsöker är att jag inte hittar något nätverkskort eller att jag måste installera drivrutinerna :-/

Skickades från m.sweclockers.com