Hjälp med att stoppa spel när 5 hundar är upplockade i Java?

Permalänk
Medlem

Hjälp med att stoppa spel när 5 hundar är upplockade i Java?

Hej på er!

Jag håller på att testa att programmera ett väldigt enkla spel i Java (använder Greenfoot). För att "plocka upp" katterna använder jag koden nedan. Hur gör jag om jag vill att spelet ska avslutas när man exempelvis plockat upp 5 katter? För att stoppa spelet används: Greenfoot.stop();

if ( canSee(Dog.class) )
{
removeTouching(Dog.class);
}

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Märta:

Hej på er!

Jag håller på att testa att programmera ett väldigt enkla spel i Java (använder Greenfoot). För att "plocka upp" katterna använder jag koden nedan. Hur gör jag om jag vill att spelet ska avslutas när man exempelvis plockat upp 5 katter? För att stoppa spelet används: Greenfoot.stop();

if ( canSee(Dog.class) )
{
removeTouching(Dog.class);
}

Tack på förhand!

Ett enkelt sätt är att använda dig av en räknare som du initiarar till 0. Där du adderar +1 för varje katt du har plockat upp. Sedan kan du köra en if sats som säger att om count == 5, gör si.

Exempel.

int count = 0; if ( canSee(Dog.class) ) { removeTouching(Dog.class); count++; } if (count == 5) { Greenfoot.stop(); }

Permalänk
Medlem

Tack för svar!! Upptäckte precis att detta också fungerade om någon annan har nytta av det:

public void pickUpDog()
{
if ( canSee(Dog.class) )
{
removeTouching(Dog.class);

dogRemoveTouching = dogRemoveTouching + 1;
if (dogRemoveTouching == 4)
{
Greenfoot.stop();
}
}
}