Uppgradera reciever till gammal hemmabio

Permalänk
Medlem

Uppgradera reciever till gammal hemmabio

Jag har en hemmabio från tidigt 2000-tal som jag skulle vilja göra lite mer modern. Recievern saknar moderna kontakter som hdmi och kan bara ta in stereo via rca och optisk. Dock klarar den 5.1 om man ser på en dvd.

Eftersom systemet ska ha varit rätt highend (för en icke-audiofil i alla fall) en gång i tiden funderar jag på om det är värt att bara köpa en ny reciever. Högtalarna har någon speciell kontakt där de kopplas till recievern men de går nog att ta bort.

Är det ens värt att uppgradera recievern? Vill gärna kunna se bluray och få 5.1 till spel och tv. Budget runt 2000.

Länk till recievern.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1616

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Klart att du kan köpa en ny förstärkare. Men det kommer inte att göra så mycket för ljudet dör dig.
Högtalarna som är med i det där systemet är inga höjdare men dom funkar så länge.

Här är en billig och helt ok förstärkare som räcker mer än väl för att driva högtalarna du har nu och du får alla ingångar du behöver just nu.
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-htr-2866-svart-receive...

Permalänk
Medlem

Hdmi och möjlighet till surroundljud från flera olika källor som du eftersöker är just det du får utav en ny reciever så om det är värt det eller inte är upp till dig. Du kommer dessutom få en hel drös av moderna funktioner som t.ex. kalibrering, spotify, streaming m.m. beroende på vilken reciever du väljer.
Någon markant uppgradering av ljudet får du inte men däremot öppnar du ju upp för att uppgradera högtalarna i framtiden om det faller dig in.
Nackdelen som jag ser det är att du skulle bli av med din skivspelare om du köper en ny reciever utan combifunktionen som din gamla har.

2000kr är det absoluta budgetsegmentet så du får scanna runt bland de olika märkena och se om det är någon du fastnar för, generellt sett är dom väldigt lika varandra. Pioneer kanske? länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Hdmi och möjlighet till surroundljud från flera olika källor som du eftersöker är just det du får utav en ny reciever så om det är värt det eller inte är upp till dig. Du kommer dessutom få en hel drös av moderna funktioner som t.ex. kalibrering, spotify, streaming m.m. beroende på vilken reciever du väljer.
Någon markant uppgradering av ljudet får du inte men däremot öppnar du ju upp för att uppgradera högtalarna i framtiden om det faller dig in.
Nackdelen som jag ser det är att du skulle bli av med din skivspelare om du köper en ny reciever utan combifunktionen som din gamla har.

2000kr är det absoluta budgetsegmentet så du får scanna runt bland de olika märkena och se om det är någon du fastnar för, generellt sett är dom väldigt lika varandra. Pioneer kanske? länk

Skrivet av Byss:

Klart att du kan köpa en ny förstärkare. Men det kommer inte att göra så mycket för ljudet dör dig.
Högtalarna som är med i det där systemet är inga höjdare men dom funkar så länge.

Här är en billig och helt ok förstärkare som räcker mer än väl för att driva högtalarna du har nu och du får alla ingångar du behöver just nu.
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-htr-2866-svart-receive...

Tack! Förstår att ljudet inte kommer bli bättre men jag är rätt nöjd med dem ändå. Nu har man lite mer att tänka på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D