Intel Core i5-4690K och Pentium G3258 Anniversary Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Jo, själva grejjen med processorn är att den ska överklockas och Jonas har tagit hänsyn till det i artikeln.

Det framgår som jag skrev tydligt varför de kom till den slutsatsen som de gjorde. Det betyder inte att du inte har dåliga argument, men när du skrev att det måste vara felskrivet i artikeln så är det tydligt att du inte läst den tillräckligt noga.

Själv så håller jag med artikeln i att den, i de flesta moderna spel och applicationer (som kan utnyttja flera kärnor), får anses ha ett högt pris i förhållande till prestanda.

Jag förstår självklart att det inte är felskrivet, men jag tycker att de tar hänsyn till fel saker när de drar slutsatsen. Även om processorerna är väldigt lika gör den lilla skillnaden att de är riktade till helt olika köpare. Jämfört med andra processorer som presterar liknande som en överklockad 3258 i scenarior där många trådar spelar mindre roll än hög enkeltrådad prestanda är den extremt prisvärd, och det är enligt mig en mycket mer rimlig jämförelse. Jag tycker inte att man har tagit hänsyn till marknaden den riktas till om man jämför den med en 3220 och därför listar högt pris i förhållande till prestanda som en nackdel.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanken:

Varför skulle det var svårt att komma upp i 5 Ghz undrar jag? Bara höja volten till processorern lite, om man vill säga har den bästa luftkyllingen eller vattenkyllingen?

Enligt Guru3d så spelade det ingen roll hur mycket det höjde vcore och samtidigt hade ok temp.
http://www.guru3d.com/articles_pages/core_i7_4790k_processor_...

Det var ändå problem att få upp dem stabild i högre hz. Om det har med redisignen för att få mindre "hot spots" vet jag inte men känns lite om att man hade hoppats på mer. Mycket mer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag förstår självklart att det inte är felskrivet, men jag tycker att de tar hänsyn till fel saker när de drar slutsatsen. Även om processorerna är väldigt lika gör den lilla skillnaden att de är riktade till helt olika köpare. Jämfört med andra processorer som presterar liknande som en överklockad 3258 i scenarior där många trådar spelar mindre roll än hög enkeltrådad prestanda är den extremt prisvärd, och det är enligt mig en mycket mer rimlig jämförelse. Jag tycker inte att man har tagit hänsyn till marknaden den riktas till om man jämför den med en 3220 och därför listar högt pris i förhållande till prestanda som en nackdel.

Ja fast samtidig om du köper en dator för att bara spela spel som kör bara en eller tvåkärniga spel så kan du lika gärna gå med en lägre intel model, skippa oc moderkort.
Sen som med "single core" processorerna gentemot "dual core" Så var det så att det kull att ha en jättesnabb en kärnig cpu tills det kom spel som inte startade om man hade det. Oberoende om hur OC den var. Litte samma med BF spelen även om de statar på 2. Minns ni varför folk ville ha q6600?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Hittar inget om ni har testat att överklockningen är stabil vid användande av program som nyttjar AVX2-instruktioner. Vore intressant om ni testade det.

Vore mycket intressant. På "gamla" Haswell kan det skilja 20 grader mellan AVX2-tester och andra stresstester. Vore intressant att se om det är avhjälpt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har en i5-2500 (inte K version) Och jag är sugen på att uppgradera, är det värt att uppa till en ny? (vill klocka) samt att jag streamar och renderar en del video. Men det verkar som att det inte är så stor skillnad mellan prollarna nu för tiden, så vad sägs? Ska man vänta på något "major" nytt, eller kan jag köra på å köpa den senaste i5/i7an? <.<

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Vore mycket intressant. På "gamla" Haswell kan det skilja 20 grader mellan AVX2-tester och andra stresstester. Vore intressant att se om det är avhjälpt.

Med min i7 4770k så kan jag köra runt 4,6GHz primestabil, men drar jag igång AVX2-tester så vill jag inte gå över 4GHz pga värme, lite tragiskt kan man tycka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Har en i5-2500 (inte K version) Och jag är sugen på att uppgradera, är det värt att uppa till en ny? (vill klocka) samt att jag streamar och renderar en del video. Men det verkar som att det inte är så stor skillnad mellan prollarna nu för tiden, så vad sägs? Ska man vänta på något "major" nytt, eller kan jag köra på å köpa den senaste i5/i7an? <.<

Du kan sitta lugnt i båten med den processor du har. Eventuellt har du nytta av hyperthreading i en i7:a om du renderar mkt video, men allt handlar ju om du tycker att du har tillräckligt bra prestanda idag eller inte.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Gammalt test, jag vet. Är bara nyfiken om någon vet ifall grafitkortet fysiskt tas bort vid test och effektmätning med CPUns integrerade GPU ?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av KungFredda:

Gammalt test, jag vet. Är bara nyfiken om någon vet ifall grafitkortet fysiskt tas bort vid test och effektmätning med CPUns integrerade GPU ?

Det gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S