Permalänk

Är statisk men vill ha DHCP

Hej!

Försöker fixa så att min server ha DHCP istället för statisk men vet inte hur man gör.

På min vanliga dator så står det så här:

Och på min server så här:

Jag vill få så att det blir likadant som på min vanliga dator då ett program inte funkar pga detta.
Någon som vet hur man gör?

Tack!

Permalänk
Medlem

Statisk eller DHCP ställer jag in i min router hur den ska hantera vissa enheter.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Statisk eller DHCP ställer jag in i min router hur den ska hantera vissa enheter.

Vilken router har du?

Jag har Telia router, TG 789vn. Har letat men inte hittat nåt sådant.

Permalänk
Medlem

Om en klient säger att den har en statisk ip så är den satt på klienten och inte i routern.

Jo man kan tilldela en klient en fast ip i routern men klienten kommer ändå känna av den som dhcptilldelad.

Du skriver inte vad du har för OS på din server så...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Om en klient säger att den har en statisk ip så är den satt på klienten och inte i routern.

Jo man kan tilldela en klient en fast ip i routern men klienten kommer ändå känna av den som dhcptilldelad.

Du skriver inte vad du har för OS på din server så...

Windows 7. Har försökt med att ändra det i OS:et... Funkar dock inte.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut hos dej om du jämför med nedanstående länk ?

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Varför vill du köra DHCP? Att köra DHCP på en server är ingen bra idé. Om du tex öppnar portar i routern och servern byter IP så slutar det att fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Varför vill du köra DHCP? Att köra DHCP på en server är ingen bra idé. Om du tex öppnar portar i routern och servern byter IP så slutar det att fungera

Smartaste i ts situation är nog att sätta statiskt via routern, så servern tror den har dhcp - programmet fungerar - samt att den faktiskt har statisk ip som en server ska ha.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Hur ser det ut hos dej om du jämför med nedanstående länk ?

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-tcp-ip-sett...

Likadant.

Skrivet av niclasc:

Varför vill du köra DHCP? Att köra DHCP på en server är ingen bra idé. Om du tex öppnar portar i routern och servern byter IP så slutar det att fungera

Programmet jag ska köra kräver att portar öppnas och när man jämför med min dator och server så funkar det bara om det är DHCP. Det hjälper nämligen inte om jag öppnar portar när den är på statisk.

Skrivet av morxy49:

Smartaste i ts situation är nog att sätta statiskt via routern, så servern tror den har dhcp - programmet fungerar - samt att den faktiskt har statisk ip som en server ska ha.

Hur menar du? I programmet står det "Network access - Direct". Medans i min vanliga dator står det "Network Access - NAT". Jag måste ha som min vanliga dator för att det ska fungera.

Förlåt för sena svar!

Permalänk
Medlem

Om du kör servern virtuellt skulle jag börja här istället, port forwards har inget att göra med hur adressen är tilldelad:

http://www.howtogeek.com/122641/how-to-forward-ports-to-a-vir...

Permalänk
Medlem

DHCP har ingenting med portar att göra och om du kör router med nat/pat och tilldelar 10.*.*.* 192.168.*.* eller 172.16.*.* adresser så spelar det ingen roll eftersom det är interna adresser i ditt lan som ej går ut på internet, därför spelar varken statiskt eller dhcp någon roll.

Antagligen så har du testat internt där trafiken går genom en router switch modul eller genom en switch där portarna i routern inte spelar någon roll, så det funkar för dig internt men inte personer ute på nätet som kommer till din router.

Du måste öppna portarna vilket du troligen ej gjort, inte de portar som programmet kör, eller så behöver du köra port forwarding. Problemet ligger iaf någon annanstans och om du ej specifierar exact vad det är eller om det är virtuellt så kan det vara svårt att ge exakt hjälp.

Permalänk
Skrivet av Bader:

Om du kör servern virtuellt skulle jag börja här istället, port forwards har inget att göra med hur adressen är tilldelad:

http://www.howtogeek.com/122641/how-to-forward-ports-to-a-vir...

Skrivet av VexedRelic:

DHCP har ingenting med portar att göra och om du kör router med nat/pat och tilldelar 10.*.*.* 192.168.*.* eller 172.16.*.* adresser så spelar det ingen roll eftersom det är interna adresser i ditt lan som ej går ut på internet, därför spelar varken statiskt eller dhcp någon roll.

Antagligen så har du testat internt där trafiken går genom en router switch modul eller genom en switch där portarna i routern inte spelar någon roll, så det funkar för dig internt men inte personer ute på nätet som kommer till din router.

Du måste öppna portarna vilket du troligen ej gjort, inte de portar som programmet kör, eller så behöver du köra port forwarding. Problemet ligger iaf någon annanstans och om du ej specifierar exact vad det är eller om det är virtuellt så kan det vara svårt att ge exakt hjälp.

Den är inte virtuell.

Vad menar du? Jag har inte gjort något annorlunda med server som jag gjort med min vanliga dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Likadant.

Programmet jag ska köra kräver att portar öppnas och när man jämför med min dator och server så funkar det bara om det är DHCP. Det hjälper nämligen inte om jag öppnar portar när den är på statisk.

Om det ser "likadant" ut så är det lika...
Dvs du har redan ställt in den för dhcp.

Dessutom så behöver du inte dhcp för att få till en fungerande portforward, snarast tvärtom.
Till enheter som man vill göra en portforward till så fördrar man att de har en statisk ip.
Så glöm det där med dhcp...

Jag skulle tro att de här i stället handlar om ett portforward problem.
Vad är det du egentligen vill göra? Vilka portar handlar det om?
Exakt vad är det som inte funkar när du försöker göra en portforward till din server?

Permalänk
Skrivet av madtop:

Om det ser "likadant" ut så är det lika...
Dvs du har redan ställt in den för dhcp.

Dessutom så behöver du inte dhcp för att få till en fungerande portforward, snarast tvärtom.
Till enheter som man vill göra en portforward till så fördrar man att de har en statisk ip.
Så glöm det där med dhcp...

Jag skulle tro att de här i stället handlar om ett portforward problem.
Vad är det du egentligen vill göra? Vilka portar handlar det om?
Exakt vad är det som inte funkar när du försöker göra en portforward till din server?

Jag ska installera en Minecraft server och använder ett program som heter McMyAdmin. När jag installerar det så ser det ut så här:

Det går inte att ansluta till minecraft servern även om man portforwardar.

På min vanliga dator som det står att den har DHCP i router ser det ut så här:

Det går att ansluta till server om man portforwardar.

Permalänk
Medlem

Eeeh, jag har ingen koll på "McMyAdmin" och vad den gör (och det är jag tacksam för).
Men jag är fullkomligt övertygad om att du kan skita i att den säger "direct".

Så återigen till frågan om portforward:
Får du några felmeddelanden eller liknande när du gör en portforward i routern?
Har du koll på vad din minecraft-server har för ip (så du vet vart du ska portforwarda)
Du vet att du endast kan forwarda till en host på en specifik port (25565)? Dvs du kan INTE ha en portforward till två datorer samtidigt.
Hur vet du att din portforward inte funkar? Hur testar du? Är servern nåbar på sin privata adress (192.168....)?

Permalänk
Skrivet av madtop:

Eeeh, jag har ingen koll på "McMyAdmin" och vad den gör (och det är jag tacksam för).
Men jag är fullkomligt övertygad om att du kan skita i att den säger "direct".

Så återigen till frågan om portforward:
Får du några felmeddelanden eller liknande när du gör en portforward i routern?
Har du koll på vad din minecraft-server har för ip (så du vet vart du ska portforwarda)
Du vet att du endast kan forwarda till en host på en specifik port (25565)? Dvs du kan INTE ha en portforward till två datorer samtidigt.
Hur vet du att din portforward inte funkar? Hur testar du? Är servern nåbar på sin privata adress (192.168....)?

Ska testa lite med det du pratar om. Pratade med telia precis och dom uppdaterade mitt modem. Nu är min server likadan som min vanliga dator på routern. Så jag testar att forwarda direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

*TEXT*

Dessutom så behöver du inte dhcp för att få till en fungerande portforward, snarast tvärtom.
Till enheter som man vill göra en portforward till så fördrar man att de har en statisk ip.
Så glöm det där med dhcp...

Man kan med fördel på routern tilldela en klient en statisk ip-adress som ligger inom/utanför dhcp-scopet , då behöver man bara titta på ett ställe(routern) vilka enheter som har vilka ip-adresser.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av madtop:

Eeeh, jag har ingen koll på "McMyAdmin" och vad den gör (och det är jag tacksam för).
Men jag är fullkomligt övertygad om att du kan skita i att den säger "direct".

Så återigen till frågan om portforward:
Får du några felmeddelanden eller liknande när du gör en portforward i routern?
Har du koll på vad din minecraft-server har för ip (så du vet vart du ska portforwarda)
Du vet att du endast kan forwarda till en host på en specifik port (25565)? Dvs du kan INTE ha en portforward till två datorer samtidigt.
Hur vet du att din portforward inte funkar? Hur testar du? Är servern nåbar på sin privata adress (192.168....)?

Skrivet av mr_sQuinty:

Man kan med fördel på routern tilldela en klient en statisk ip-adress som ligger inom/utanför dhcp-scopet , då behöver man bara titta på ett ställe(routern) vilka enheter som har vilka ip-adresser.

Nu funkar det! Tack för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Man kan med fördel på routern tilldela en klient en statisk ip-adress som ligger inom/utanför dhcp-scopet , då behöver man bara titta på ett ställe(routern) vilka enheter som har vilka ip-adresser.

Blir lite nyfiken...
Hur kan du från routern tilldela en klient en statisk adress som ligger utanför dhcp-scopet?

Antingen tilldelar du en klient en adress mha dhcp eller så sätter du en adress statiskt i "klienten".
Det finns inte en chans att du i routern kan tilldela en klient en adress som ligger utanför dhcp-scopet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Blir lite nyfiken...
Hur kan du från routern tilldela en klient en statisk adress som ligger utanför dhcp-scopet?

Man sätter fast ip på klienten utanför dhcp-scopet.
Detta för att den inte skall krocka med dhcp-utdelningen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av madtop:

Blir lite nyfiken...
Hur kan du från routern tilldela en klient en statisk adress som ligger utanför dhcp-scopet?

Antingen tilldelar du en klient en adress mha dhcp eller så sätter du en adress statiskt i "klienten".
Det finns inte en chans att du i routern kan tilldela en klient en adress som ligger utanför dhcp-scopet.

Det går att få samma effekt genom att låsa ipnummret mot macadressen, men naturligtvis är det ju tilldelning via dhcp men enheten får samma ip varje gång och dhcpservern delar inte ut adressen till nån annan enhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Blir lite nyfiken...
Hur kan du från routern tilldela en klient en statisk adress som ligger utanför dhcp-scopet?

Antingen tilldelar du en klient en adress mha dhcp eller så sätter du en adress statiskt i "klienten".
Det finns inte en chans att du i routern kan tilldela en klient en adress som ligger utanför dhcp-scopet.

De routrar jag har haft har man enkelt kunnat tilldela fasta adresser utanför DHCP-rangen genom att de fasta adresserna mot MAC-adresserna för de nätverkskort som används av dessa datorer.

Exempel från en Asus RT-N66U
(ni får leta efter motsvarande inställningar i er router om den har stöd för detta, typiskt finns de under "LAN"-nånting och "DHCP"-nånting i menyerna)

Inställningar ovan delar ut fasta adresser till tre angivna MAC-adresser och övriga får adresser mellan 192.168.75.100 till 192.168.75 254. Allt genom att ha "DHCP" inställt på alla klienter datorer.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

192.168.75.100 till 192.168.75 254. Allt genom att ha "DHCP" inställt på alla klienter datorer.

Men då ligger de, per definition, inom det scope som dhcp-servern administrerar.
Självklart kan inte servern ansvara för adresser som ligger utanför dess administrativa ansvar (utanför dess scope).