Handla från Amazon.com

Permalänk

Handla från Amazon.com

Tjena Clockers!

Nu är det så att jag ska köpa ny mus o lite annat tjohej och kikade på Amazon.com av misstag, skulle gå in på co.uk men iaf, efter att jag gjort min varukorg o allt va frid och fröjd så märkte jag mitt misstag och gick istället in på .uk och då blev nästan dubbelt så dyrt, antar att dollarn är svag just nu (har ingen som helst koll på ekonomin) Så nu undrar jag om det läggs på någon tullavgift eller dylikt eftersom att jag handlar utanför EU eller är det så att prislappen på sidan är det jag kommer betala?

Permalänk
Medlem

Ibland kommer man undran men räkna med att betala moms på 25% om du beställer från USA. Kolla också upp fraktskillnaden från Amazon. Det kan skilja en hel del. Antar att du redan kollat på www.prisjakt.se för att se att det inte finns likvärdiga priser där. Tänk på att när du köper från tex. Amazon så kan returer vid problem vara mer omständiga och dyra jämfört med returer till svenska företag.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av 2infinity:

Ibland kommer man undran men räkna med att betala moms på 25% om du beställer från USA. Kolla också upp fraktskillnaden från Amazon. Det kan skilja en hel del. Antar att du redan kollat på www.prisjakt.se för att se att det inte finns likvärdiga priser där. Tänk på att när du köper från tex. Amazon så kan returer vid problem vara mer omständiga och dyra jämfört med returer till svenska företag.

Lycka till!

Det är fraktfritt och skitbra men om nått verkar för bra för o va sant.. Momsen bör väl vara inräknad i priset
På sidan? Hur funkar det om jag inte kommer undan? Får jag en faktura i lådan? Och vad tror du den skulle kunna hamna på?

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelActivate:

Det är fraktfritt och skitbra men om nått verkar för bra för o va sant.. Momsen bör väl vara inräknad i priset
På sidan? Hur funkar det om jag inte kommer undan? Får jag en faktura i lådan? Och vad tror du den skulle kunna hamna på?

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Är det verkligen fraktfritt till Sverige? Skickar dom ens till Sverige?? Från Amazon.com?

Momsen är inte inräknad. Eftersom du beställer utanför EU så ska du betala moms på det du köper. Även tull och andra avgifter kan tillkomma.

Gärna en länk till det du tänkt köpa så får du bättre hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelActivate:

Det är fraktfritt och skitbra men om nått verkar för bra för o va sant.. Momsen bör väl vara inräknad i priset
På sidan? Hur funkar det om jag inte kommer undan? Får jag en faktura i lådan? Och vad tror du den skulle kunna hamna på?

Tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tittar på Amazon.com så är inte moms inräknad i priset. Så som jag förstår det inte ens amerikansk moms, då denna varierar från stat till stat. Svensk moms får du oftast betala i samband med uthämtning utav paketet, plus en mindre tullavgift och Postens (*) import/tulldeklarationsavgift om 100:-.

För att inte bli besviken, räkna på: Pris på vara + eventuell fraktavgift x 1.25 (moms) + 100:- Importdeklarationsavgift (Posten)
Tullen tar också en viss avgift, men exakt procentsats samt med vilka begränsningar kan jag inte.

Permalänk

Det är definitivt inte fraktfritt till Sverige (om de inte ändrat något alldeles nyligen), däremot har de fraktfritt inom USA.
Men jag har beställt flera gånger från amazon.com, då främst böcker då mycket elektronik inte får skickas till EU/Sverige pga. olika certifieringsregler osv.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Om du tittar på Amazon.com så är inte moms inräknad i priset. Så som jag förstår det inte ens amerikansk moms, då denna varierar från stat till stat. Svensk moms får du oftast betala i samband med uthämtning utav paketet, plus en mindre tullavgift och Postens (*) import/tulldeklarationsavgift om 100:-.

För att inte bli besviken, räkna på: Pris på vara + eventuell fraktavgift x 1.25 (moms) + 100:- Importdeklarationsavgift (Posten)
Tullen tar också en viss avgift, men exakt procentsats samt med vilka begränsningar kan jag inte.

Är det inte så illa att momsen läggs på efter alla avgifter? Så (vara + frakt + tull + Importdeklarationsavgift) x 1,25(moms)

Permalänk

aha nej hörni när jag klickar vidare till "Checkout" och ska betala så står det att det blivit fel och att musen inte kan skickas till min valda destination. Dumt att det inte står "Us only" eller något på produktsidan, så det sög

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Är det inte så illa att momsen läggs på efter alla avgifter? Så (vara + frakt + tull + Importdeklarationsavgift) x 1,25(moms)

Jo så är det, alltså (vara+frakt)*tull*moms och sen postens avgift på 100 spänn. Tull har jag för mig varierar mellan 0-14% beroende på typ av vara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jo så är det, alltså (vara+frakt)*tull*moms och sen postens avgift på 100 spänn. Tull har jag för mig varierar mellan 0-14% beroende på typ av vara

Skickades från m.sweclockers.com

Varans pris + Frakt = Får inte överstiga 1300 kr = Ingen tull = 25% moms

Är priset över 1300 kr så tillkommer det alltid tull + moms

UPS är snabba hit, men verkligen långsamma när paketet har landat. Väntar fortfarande på mitt paket....tog 2 dagar att frakta över paketet till Sverige...tagit 6 dagar(still counting...) i Sverige + flertals samtal...

Kommer dra en reklamation, då jag betalade extra, för att få hit varan snabbt...snigelposten framstår ju som snabba nu.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Varans pris + Frakt = Får inte överstiga 1300 kr = Ingen tull = 25% moms

Är priset över 1300 kr så tillkommer det alltid tull + moms

UPS är snabba hit, men verkligen långsamma när paketet har landat. Väntar fortfarande på mitt paket....tog 2 dagar att frakta över paketet till Sverige...tagit 6 dagar(still counting...) i Sverige + flertals samtal...

Kommer dra en reklamation, då jag betalade extra, för att få hit varan snabbt...snigelposten framstår ju som snabba nu.

Sant sant, glömde det, tack så mycket!

Ja reklamera tycker jag absolut du skall göra! Konstigt, sist jag beställde med UPS tog det 3 dagar till dörren från Hong Kong, och då var det tullat och klart med. Dyrt som fan att tulla med dem, men antar snabbhet kostar. Verkar som att många har problem med UPS nu för tiden, tråkigt :/

Permalänk
Medlem

Tycker att Expressfrakt från USA brukar fungera smidigt till skillnad mot t.ex. USPS Priority Mail som det kan ta ett par veckor för att ta sig till Sverige, sedan kan det ligga ytterligare ett par veckor hos tullen. Detta för en tjänst som USPS säger ska ta 6-10 dagar. Väntar själv på varor som ligger stilla hos tullen i Malmö, går kanske UPS gods också via dem? USPS Express brukar gå via Arlanda och för mig har de alltid varit snabba med förtullning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Sant sant, glömde det, tack så mycket!

Ja reklamera tycker jag absolut du skall göra! Konstigt, sist jag beställde med UPS tog det 3 dagar till dörren från Hong Kong, och då var det tullat och klart med. Dyrt som fan att tulla med dem, men antar snabbhet kostar. Verkar som att många har problem med UPS nu för tiden, tråkigt :/

Ja, jag anmälde mig till någon sajt som hette 71lbs

Vette fan ifall det fungerar

Hämtade iaf. ut mitt paket idag. Tråkigt blir det när det tar sådan tid. Enligt deras kundsupport så var det pga. att de hade alldeles för många paket att köra ut.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |