Permalänk

Ingen koppling till routern.

Så mina föräldrar kom och klagade att internet inte fungera, efter lite felsökande så har jag ingen aning om vad felet kan vara.

Datorn får ingen kontakt med routern, den svara inte på 198.162.1.1 och inne i routern på min dator så ser jag inget fel(jag har internet och allt fungerar fint). Prövat att byta port och kabel, samt starta om routern. skriver jag ipconfig /renew så får jag DNS fel, samma fel när winXP försöker att laga felet själv. Samma fel I safemode. Så jag prövade med att boota Ubunto på USB men får samma fel där.

Jag ser att jag kan koppla till något, samt att den försöker att koppla till något men misslyckas.

Är nätverks porten sönder eller eller något annat fel, det är en 3-5år gammal dator.

Permalänk
Medlem

För lite information för att ens komma med förslag.
Vilken form av internet?
Leverantör?
Router?
Tråd eller wifi till routern?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Som ovanstående, samt har du uppdaterat drivrutiner för datorns nätverkskort?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Kanske en dum fråga men har du kontrollerat att datorn har fått en ip-adress?

Permalänk

ADSL
Telia
Deras egna router, thechnicolor gateway TG799vn v2
drivrutiner för nätverkskort är NVIDIA nForce Networking Controller 67.72.00

Skrivet av Bengan999:

Kanske en dum fråga men har du kontrollerat att datorn har fått en ip-adress?

Den får ingen ip addres för att jag får ett DNS fel. Det är vad jag får för fel när den försöker att förnya IP adressen. Datorn värkar ha en IP adress men kan inte förnya.

Permalänk

Ok, vilken ip-adress har du fått inledningsvis (som du ser via /ipconfig) innan du försöker förnya den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

ADSL
Telia
Deras egna router, thechnicolor gateway TG799vn v2
drivrutiner för nätverkskort är NVIDIA nForce Networking Controller 67.72.00

Den får ingen ip addres för att jag får ett DNS fel. Det är vad jag får för fel när den försöker att förnya IP adressen. Datorn värkar ha en IP adress men kan inte förnya.

Vilka lampor lyser på routern? Vilka brukar lysa?

I första posten skrev du att föräldrarna hade förlorat internet, men du hade fortfarande internet, och kunde surfa in på routerns webinterface.

Har du fortfarande internet, men föräldrarna saknar på sin dator?

I kommandoprompt med admin-rättigheter skriv ipconfig /all och klistra in här. Gör det både på din dator som har internet, och den som krånglar.

Kolla i lägg till/ta bort program om det nyligen installerats något okänt program det senaste dygnet. Gratis super duper universal antivirus eller liknande.

offtopic, du verkar ha förväxlat verkar och värkar, då värkar är något kvinnor har innan de föder barn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

uppdatera till 67.8.9.0

autoconfugerad ip adress, 169.254.14.107
har en närmask och det är allt jag har.

Min,

Microsoft Windows [Version 6.1.7601] Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. All rights reserved. C:\Users\Frejoh466>ipconfig /all Windows IP Configuration Host Name . . . . . . . . . . . . : Frejoh466-PC Primary Dns Suffix . . . . . . . : Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid IP Routing Enabled. . . . . . . . : No WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No DNS Suffix Search List. . . . . . : lan Ethernet adapter Tunngle: Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected Connection-specific DNS Suffix . : Description . . . . . . . . . . . : TAP-Win32 Adapter V9 (Tunngle) Physical Address. . . . . . . . . : 00-FF-FC-54-91-60 DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes Ethernet adapter Local Area Connection: Connection-specific DNS Suffix . : lan Description . . . . . . . . . . . : Broadcom NetLink (TM) Gigabit Ethernet Physical Address. . . . . . . . . : BC-5F-F4-5C-A3-B0 DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::adac:ccf0:9924:6a56%10(Preferred) IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.64(Preferred) Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 29 juni 2014 07:18:17 Lease Expires . . . . . . . . . . : den 29 juni 2014 13:18:17 Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1 DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1 DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 247226356 DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-18-D5-00-E1-BC-5F-F4-5C-A3-B0 DNS Servers . . . . . . . . . . . : fe80::a6b1:e9ff:fedc:56c4%10 192.168.1.1 NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled Tunnel adapter isatap.lan: Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected Connection-specific DNS Suffix . : Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0 DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface: Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected Connection-specific DNS Suffix . : Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0 DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes Tunnel adapter isatap.{FC549160-D5A6-46CD-9D77-C25BA482CD18}: Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected Connection-specific DNS Suffix . : Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #2 Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0 DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes C:\Users\Fredrik>

Dold text

Deras,

Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600] (C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation C:\Documents and Settings\Klang>ipconfig IP-konfiguration för Windows Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk 3: Anslutningsspecifika DNS-suffix . : Autokonfigurerad IP-adress . . . : 169.254.14.107 Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0 Standard-gateway . . . . . . . . : C:\Documents and Settings\Klang>ipconfig /all IP-konfiguration för Windows Värddatornamn . . . . . . . . . . : Klang Primärt DNS-suffix . . . . . . . : Nodtyp . . . . . . . . . . . . . : Okänd IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej WINS-proxy aktiverat . . . . . . : Nej Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk 3: Anslutningsspecifika DNS-suffix . : Beskrivning . . . . . . . . . . . : NVIDIA nForce 10/100/1000 Mbps Ether net Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-24-21-10-E5-AA DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Ja Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja Autokonfigurerad IP-adress . . . : 169.254.14.107 Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0 Standard-gateway . . . . . . . . : C:\Documents and Settings\Klang>

Dold text
Permalänk

Dina föräldrars dator verkar inte ha fått sin ip-adress tilldelad av routern av någon anledning. Dum fråga igen, är den datorn omstartad efter det att problemet upptäcktes?

Permalänk

Yeep, flera gånger, samt kört virus scanning. Inte hittat något (detta var dock med telias egna virus skydd.

Permalänk
Medlem

IP adressen på dina föräldrars dator är ju åt helvete...

Testa att skriva i en IP adress manuellt som liknar din, typ "192.168.1.145" eller nått.
Kika i routern vad den har för DNS adresser ut på nätet o slå sen in dessa manuellt på dina föräldrars dator och se om det hjälper.

Det bör då se ut såhär:

IP 192.168.1.145
Nätmask 255.255.255.0
Standard Gateway 192.168.1.1

Önskad DNS: xxx.xxx.xxx.xxx
Alternativ DNS: xxx.xxx.xxx.xxx

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frejoh466:

uppdatera till 67.8.9.0

autoconfugerad ip adress, 169.254.14.107
har en närmask och det är allt jag har.

Min,

Microsoft Windows [Version 6.1.7601] Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. All rights reserved. C:\Users\Frejoh466>ipconfig /all Windows IP Configuration Host Name . . . . . . . . . . . . : Frejoh466-PC Primary Dns Suffix . . . . . . . : Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid IP Routing Enabled. . . . . . . . : No WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No DNS Suffix Search List. . . . . . : lan Ethernet adapter Tunngle: Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected Connection-specific DNS Suffix . : Description . . . . . . . . . . . : TAP-Win32 Adapter V9 (Tunngle) Physical Address. . . . . . . . . : 00-FF-FC-54-91-60 DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes Ethernet adapter Local Area Connection: Connection-specific DNS Suffix . : lan Description . . . . . . . . . . . : Broadcom NetLink (TM) Gigabit Ethernet Physical Address. . . . . . . . . : BC-5F-F4-5C-A3-B0 DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::adac:ccf0:9924:6a56%10(Preferred) IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.64(Preferred) Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 29 juni 2014 07:18:17 Lease Expires . . . . . . . . . . : den 29 juni 2014 13:18:17 Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1 DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1 DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 247226356 DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-18-D5-00-E1-BC-5F-F4-5C-A3-B0 DNS Servers . . . . . . . . . . . : fe80::a6b1:e9ff:fedc:56c4%10 192.168.1.1 NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled Tunnel adapter isatap.lan: Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected Connection-specific DNS Suffix . : Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0 DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface: Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected Connection-specific DNS Suffix . : Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0 DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes Tunnel adapter isatap.{FC549160-D5A6-46CD-9D77-C25BA482CD18}: Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected Connection-specific DNS Suffix . : Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #2 Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0 DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes C:\Users\Fredrik>

Dold text

Deras,

Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600] (C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation C:\Documents and Settings\Klang>ipconfig IP-konfiguration för Windows Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk 3: Anslutningsspecifika DNS-suffix . : Autokonfigurerad IP-adress . . . : 169.254.14.107 Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0 Standard-gateway . . . . . . . . : C:\Documents and Settings\Klang>ipconfig /all IP-konfiguration för Windows Värddatornamn . . . . . . . . . . : Klang Primärt DNS-suffix . . . . . . . : Nodtyp . . . . . . . . . . . . . : Okänd IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej WINS-proxy aktiverat . . . . . . : Nej Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk 3: Anslutningsspecifika DNS-suffix . : Beskrivning . . . . . . . . . . . : NVIDIA nForce 10/100/1000 Mbps Ether net Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-24-21-10-E5-AA DHCP aktiverat . . . . . . . . . : Ja Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja Autokonfigurerad IP-adress . . . : 169.254.14.107 Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0 Standard-gateway . . . . . . . . : C:\Documents and Settings\Klang>

Dold text

Om nätverkskortet är aktivt/fungerar så ska man se dess namn, eftersom det inte syns på datorn som strular så är det inte aktivt eller är trasigt, du kan kolla i bios om det är på och prova att installera om drivrutinen, eventuellt måste du skaffa ett nytt nätverkskort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har uppdaterat drivrutiner och i enhetshandlaren så ser jag den.

Jag hittar dock inte DNS server adressen, pröva med "nslookup www.google.com" på min dator och får,

Microsoft Windows [Version 6.1.7601] Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. All rights reserved. C:\Users\Frejoh466>nslookup www.google.com DNS request timed out. timeout was 2 seconds. Server: UnKnown Address: fe80::a6b1:e9ff:fedc:56c4 DNS request timed out. timeout was 2 seconds. DNS request timed out. timeout was 2 seconds. DNS request timed out. timeout was 2 seconds. DNS request timed out. timeout was 2 seconds. *** Request to UnKnown timed-out C:\Users\Frejoh466>

Permalänk
Medlem

Är det något i stl med nvidia network management installerat på XP-datorn, avinstallera det.
Stäng av eller avinstallera eventuella brandväggar.
Kolla på nätverksuttaget på datorn. Tänder det upp en led eller två när nätverkskabeln sätts i? Samma sak med routern. Indikerar den ansluten kabel?
Kan du i routerns webinterface se vilka portar som har nätverkskabel anslutna?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Kunde inte installera management, fick NAM error, och det är en telia router så det ända jag kan få är,

Klang Information Status: Inaktiv Typ: Generic Device Ansluten till: ethport2 (Ethernet) Adresserar Fysisk adress: 00:24:21:10:e5:aa Tilldelning av IP-adress: Statisk IP-adress: 192.168.1.68 Anslutningsdelning Inga spel eller tjänster är tilldelade den här enheten.

Den lyser grönt både datorn och routern.

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du prova att boota med en livelinux för att kolla om det är hård eller mjukvarufel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag prövade att bota med Xubuntu räknas det eller måste jag skaffa livelinux?

Prövade att byta router till den gamla som vi hade, får samma fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frejoh466:

Jag prövade att bota med Xubuntu räknas det eller måste jag skaffa livelinux?

Prövade att byta router till den gamla som vi hade, får samma fel.

Om du kör Xubuntu live så är det en livelinux så det räknas. men det blir samma fel att datorn inte får adress via dhcp även med ubunte elerl menar du nått annat eftersom du blandar in ett routerbyte ?
Datorn får inte ip adress oavsett router och inte heller när du kör linux ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag starta med Xubunto och fick meddelande att den inte kunde koppla till internet. Jag prövade att sätta in gamla routern och den ger mig inte häller någon IP adress.

Router: ingen IP
Gamla router: ingen IP
Xubunto boot via USB: Ingen IP

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog nått hårdvarufel i datorn i så fall och du borde prova via ett annat nätverkskort eller dator för att kolla det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Nätverks kortet sitter I moderkortet, så då är det bara att köpa nytt moderkort?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frejoh466:

Nätverks kortet sitter I moderkortet, så då är det bara att köpa nytt moderkort?

Normalt sett finns det lediga portar på moderkortet där du kan ansluta extra pci eller pcie-nätverkskort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Så köp nytt nätverks kort...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frejoh466:

Så köp nytt nätverks kort...

Eller testa med nån annan dator först så du vet om det är det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Eller testa med nån annan dator först så du vet om det är det.

Nätverkskortet sitter I moderkortet, moderkort är lite svårt att kasta runt med. Eller så vet jag inte vad du menar.

Mina föräldrar skulle åka till telia och klaga lite, så tror att dem kommer att sända ut en tekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Nätverkskortet sitter I moderkortet, moderkort är lite svårt att kasta runt med. Eller så vet jag inte vad du menar.

Mina föräldrar skulle åka till telia och klaga lite, så tror att dem kommer att sända ut en tekniker.

Fast allt indikerar att det är datorn som konstrar, inte routern / linan, så klaga på Telia, är som att klaga på Statoil när man får soppatorsk i bilen

Och en utsänd tekniker från Telia, lär inte göra ett skvatt åt datorn + kan bli en fet faktura för jobbet att åka ut när det inte är nått fel som beror på Telia.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Nätverkskortet sitter I moderkortet, moderkort är lite svårt att kasta runt med. Eller så vet jag inte vad du menar.

Mina föräldrar skulle åka till telia och klaga lite, så tror att dem kommer att sända ut en tekniker.

Men din dator som är ansluten till samma router fungerar väl korrekt? Jag frågade för säkerhets skull i mitt inlägg 12.30 då det var lite oklart vad som fungerade och inte fungerade, men du svarade inte på den frågan.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Men din dator som är ansluten till samma router fungerar väl korrekt? Jag frågade för säkerhets skull i mitt inlägg 12.30 då det var lite oklart vad som fungerade och inte fungerade, men du svarade inte på den frågan.

Min dator fungerar fint.

Så jag får väll köpa ett nätverkskort till dem, kostar ju bara 40kr+frakt.

Samt så vet man aldrig om telia har stängt av internet till dator. Det är dock konstigt att nätverkskortet i moderkortet bara dör när man startar datorn, händer ju, men jag är van vid att saker går sönder när den används och inte under uppstart.

EDIT:
Och det är dem som vill åka in och klaga. Dem köper internet från Telia, internet fungerar inte, Telias fel.

Edit2:
Manbehöver inte ha något spicielt till nätverkskort? behövs bara en ledig PCI plats + drivrutiner så fungerar det? tänkte köpa "TP-LINK PCI-kort Gigabit Ethernet 10/100/1000 Mbps TG-3269" till msi p6ngm.

Föräldrarna vet inte om garantin har gått ut, så det är väll bara att köpa nytt nätverkskort.

Permalänk
Rekordmedlem

Telia stänger inte av anslutningen till en specifik dator, kan du ta och förtydliga dig.
Har ni en teliasmart eller vad är det för enhet ?
Är du ansluten till samma router som den dator som inte kan nå internet ?
Och din dator når internet ? I så fall kan det ju omöjligen vara fel på internetanslutningen.

Annars om datorn inte når routern så är det ju fel på datorn eller routern.

Om ni når routern men inte kan komma ut på internet så är det fel på internetanslutningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.