Permalänk
Medlem

Mus för palm grip

Har nyss bytt till palm grip efter många års "claw-musande". Blir numera för trött i fingrarna efter längre stunders musanvändande. Dock gör mitt nya grepp att min kära MX518 känns för liten.
Har surftittat på följande lite större möss som finns att köpa i stan. Erfarenheter och kommentarer uppskattas.

CM Storm Sentinel Advance II
QPAD 5K
Mionix Naos 8200
Logitech G602

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Av dom så är den enda jag använt en längre tid Qpad 5K - trevlig form, ruskigt dålig kvalité. Bugga sönder och bara hoppade runt med muspekaren helt på måfå när man spelade. Men dom kanske har förbättrats sen dess, vet inte riktigt.

G602 skulle jag starkt råda dig att klämma först på. G500 har liknande knappar på sidan och dom är helt förskräckliga. Går ju fan inte ens att använda och absolut inte att vila på. Om du bara använder dom för enkla "genvägar" i spel du klickar på nån gång var 10:e minut kanske det funkar, men annars rekommender jag starkt större och bättre knappar. G400 med bara 2 knappar är 100x bättre, och dom är fortfarande förskräckliga jämfört med stora kvalitéts knappar som på Deathadder. Små tröga knappar fungerar inte alls med hur jag använder min mus där tummen oftast styr nån kritisk funktion (tex dodge och weaponswap i GW2).

Naos kan jag inte minnas hur den var att känna på och Sentinel tror jag aldrig jag petat på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Av dom så är den enda jag använt en längre tid Qpad 5K - trevlig form, ruskigt dålig kvalité. Bugga sönder och bara hoppade runt med muspekaren helt på måfå när man spelade. Men dom kanske har förbättrats sen dess, vet inte riktigt.

G602 skulle jag starkt råda dig att klämma först på. G500 har liknande knappar på sidan och dom är helt förskräckliga. Går ju fan inte ens att använda och absolut inte att vila på. Om du bara använder dom för enkla "genvägar" i spel du klickar på nån gång var 10:e minut kanske det funkar, men annars rekommender jag starkt större och bättre knappar. G400 med bara 2 knappar är 100x bättre, och dom är fortfarande förskräckliga jämfört med stora kvalitéts knappar som på Deathadder. Små tröga knappar fungerar inte alls med hur jag använder min mus där tummen oftast styr nån kritisk funktion (tex dodge och weaponswap i GW2).

Naos kan jag inte minnas hur den var att känna på och Sentinel tror jag aldrig jag petat på.

Hatar också dåliga knappar med usla brytare, riktiga omron switchar som finns på höger samt vänster musknapp ska det vara på ALLA andra extra knappar, dock vet jag inte om det finns nån sån mus som har så, förutom dom vanliga tum knapparna förstås.

Håller med om att det känns skit att binda spells som man använder ofta på dom andra extra musknapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Av dom så är den enda jag använt en längre tid Qpad 5K - trevlig form, ruskigt dålig kvalité. Bugga sönder och bara hoppade runt med muspekaren helt på måfå när man spelade. Men dom kanske har förbättrats sen dess, vet inte riktigt.

Du måste ha råkat repa sensorn eller någonting. Eller så var det förmodligen bara skräp som fastnat där. Då blir det så som du beskriver. Så att musen är av dålig kvalité håller jag inte med om. Jag har använt min qpad 5k i snart 3 år och den fungerar fortfarande lika bra. Helt fantastiskt bra mus.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Har nyss bytt till palm grip efter många års "claw-musande". Blir numera för trött i fingrarna efter längre stunders musanvändande. Dock gör mitt nya grepp att min kära MX518 känns för liten.
Har surftittat på följande lite större möss som finns att köpa i stan. Erfarenheter och kommentarer uppskattas.

CM Storm Sentinel Advance II
QPAD 5K
Mionix Naos 8200
Logitech G602

Det finns ju palm-möss sedan finns det "riktiga" palm-möss så som Naos, 5K m. fl. Testa även SteelSeries Rival, den är riktigt skön om du har lite större händer.

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju också Func:s mus
Func Ms3 r2
https://www.komplett.se/func-ms3-r2-gaming-mouse/808299

Permalänk
Medlem

Jag har haft en QPAD ett tag, gillade den rätt mycket men blev snabbt dålig efter mycket spelande. Jag skapade själv en tråd här för handgrepp möss men verkar inte finnas alls någon som har bra kvalité. Råder dig att skaffa någon annan typ och lär dig den. Skaffade en logitech g500s och den är än så länge toppen. Bra robust mus för hyfsat medelstora händer. The real deal jämfört med razer etc. Gillar inte alls deras form på möss.

Permalänk
Medlem

en razer deathadder funkar nog bra, hela handen kan vila på musen så man får riktigt palm-grip

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Jag har haft en QPAD ett tag, gillade den rätt mycket men blev snabbt dålig efter mycket spelande. Jag skapade själv en tråd här för handgrepp möss men verkar inte finnas alls någon som har bra kvalité. Råder dig att skaffa någon annan typ och lär dig den. Skaffade en logitech g500s och den är än så länge toppen. Bra robust mus för hyfsat medelstora händer. The real deal jämfört med razer etc. Gillar inte alls deras form på möss.

Allt är subjektivt, personligen hatar jag alla Razerprodukter förutom deras Goliathusmusmattor och deras DeathAdder. Riktigt skön form.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

en razer deathadder funkar nog bra, hela handen kan vila på musen så man får riktigt palm-grip

Den är dock inte så stor. Testat den i affär och den passar egentligen inte alls för mig, jag har väl medelstora antar jag

Permalänk

Har en func ms3 r2 till salu den är för riktigt palmgrip

Permalänk
Medlem

Köpte en Mionix Naos 8200 men upptäckte att måttuppgifterna jag hittat inte stämde. Den skulle vara något högre än min MX518 - stämde inte. Den var lägre! Alldeles för platt. "Öppet köp" i morgon. Annars var den skön och bra bredd och längd.

Köpte istället just innan stängning en Logitech G602 på Elgiganten. Bra längd (hatar att få fingertopparna utanför/framför musknapparna), acceptabel bredd (nätt och jämnt) och lite högre. Men bara lika hög som MX518! Skulle egentligen vara nästan 8mm högre. Måttuppgifterna man hittar på nätet litar jag inte alls på.

Ska testa en QPad 5K i morgon. Får jag plats med fingrarna på den så kanske den får en chans. Annars behåller jag nog G602'an.
Har läst lite för mycket negativa kommentarer om Func-möss för att ta den till mig. F.ö, måttuppgifterna säger att Func MS3 R2 är mer än 2cm bredare än den är djup/lång. Kan det vara riktigt?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk

Ska testa en QPad 5K i morgon. Får jag plats med fingrarna på den så kanske den får en chans. Annars behåller jag nog G602'an.
Har läst lite för mycket negativa kommentarer om Func-möss för att ta den till mig. F.ö, måttuppgifterna säger att Func MS3 R2 är mer än 2cm bredare än den är djup/lång. Kan det vara riktigt?[/QUOTE]

Kan nog stämma.

Jag när jag testar musen så vilar alla fingrar på musen inkl tumme och lillfinger ett väldigt sköntgrepp för just palmgrip kan jag tänka mig.
Jag själv har brottats en del med att lista ut vilket grepp jag har och jag har väl egentligen samtliga grepp under olika omständigheter. Palm för slösurf, Claw för fps och claw/fingertip för rts och moba. Roccat Pure optical och Roccat savu är dom mössen jag valt att använda på samtilga mina datorenheter i dagens läge. Otroligt bra möss.