Permalänk

Router i en villa - hjälp!

Hej, jag e en riktig amatör när det gäller router o jag vill ej tjata på kompisar om hjälp nu under sommaren då många har fullt upp m familj,resor etc.

Så jag hoppas ngn har tålamod o har tid o hjälpa mig för jag är...en riktig amatör när det gäller sånt här.
Men jag kanske lär mig något sen

Vi har haft mycket otur med vår internetanslutning från början vi byggde huset.
Först körde vi ADSL och då hade vi Telia o det krånglade hela tiden, tappar förbindelsen etc.
Sen bytte vi till bredbandsbolaget o det blev bättre än Telia men tappar går väääldigt långsamt.

Äntligen skaffade vi Stadsnät och skaffade Bahnhof. det strulade såklart men det var dom som installerade fel eller la in fel eller vad nu det var så det tog tid, nu funkar det äntligen..
Men...
När jag hade ADSL hade vi dumt nog modemet i en av sovrum så dörren måste ofta vara öppet o det gick ej flytta till hallen pga första jack var ju där, så vi fick alltid ha öppet o internet funkade alltid bra ute på tomten kunde ligga o sola o kolla, det var bara hastigheten som var låg men internet funkade iaf.

Jag såg till att de installerade fiber anslutning uttag i köket så det skulle spridas runt i huset och inte i en rum.
Köpte router som heter Wireless N600 ASUS.
Internet funkar knappt i sovrummet o ej ute heller alltså trådlöst.

Så nu blir jag galen, vi har betalt 20,000 kr o vill det ska funka, vill ngn hjälpa mig?
Ska jag byta till en annan router så måste jag VETA det nu senast imorgon då det e sista dagen jag kan lämna in routern.
Måste väl vara ngn router som har jättebra mottagning eller vad nu det heter.

Vi kör allihopa 3 mobiler, 2 ipad, 1 tv, 3 dator trådlöst så det e bra om det e bra router som klarar mycket, o det e rätt många rum och väggar här i huset och vi ska även ha övervåning sen när vi gjort klart där..

Och hoppas ni kan skriva på min "nivå" o ej på er nivå när det gäller dator, alltså skriv inte massa ord som har med nätverk o göra som jag ej hajjar
Taaack!
Med vänlig hälsning Linnea

Permalänk

hur gammalt är huset? (byggår)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bettyboop1974:

Hej, jag e en riktig amatör när det gäller router o jag vill ej tjata på kompisar om hjälp nu under sommaren då många har fullt upp m familj,resor etc.

Så jag hoppas ngn har tålamod o har tid o hjälpa mig för jag är...en riktig amatör när det gäller sånt här.
Men jag kanske lär mig något sen

Vi har haft mycket otur med vår internetanslutning från början vi byggde huset.
Först körde vi ADSL och då hade vi Telia o det krånglade hela tiden, tappar förbindelsen etc.
Sen bytte vi till bredbandsbolaget o det blev bättre än Telia men tappar går väääldigt långsamt.

Äntligen skaffade vi Stadsnät och skaffade Bahnhof. det strulade såklart men det var dom som installerade fel eller la in fel eller vad nu det var så det tog tid, nu funkar det äntligen..
Men...
När jag hade ADSL hade vi dumt nog modemet i en av sovrum så dörren måste ofta vara öppet o det gick ej flytta till hallen pga första jack var ju där, så vi fick alltid ha öppet o internet funkade alltid bra ute på tomten kunde ligga o sola o kolla, det var bara hastigheten som var låg men internet funkade iaf.

Jag såg till att de installerade fiber anslutning uttag i köket så det skulle spridas runt i huset och inte i en rum.
Köpte router som heter Wireless N600 ASUS.
Internet funkar knappt i sovrummet o ej ute heller alltså trådlöst.

Så nu blir jag galen, vi har betalt 20,000 kr o vill det ska funka, vill ngn hjälpa mig?
Ska jag byta till en annan router så måste jag VETA det nu senast imorgon då det e sista dagen jag kan lämna in routern.
Måste väl vara ngn router som har jättebra mottagning eller vad nu det heter.

Vi kör allihopa 3 mobiler, 2 ipad, 1 tv, 3 dator trådlöst så det e bra om det e bra router som klarar mycket, o det e rätt många rum och väggar här i huset och vi ska även ha övervåning sen när vi gjort klart där..

Och hoppas ni kan skriva på min "nivå" o ej på er nivå när det gäller dator, alltså skriv inte massa ord som har med nätverk o göra som jag ej hajjar
Taaack!
Med vänlig hälsning Linnea

Nummer ett som jag skulle gjort är att mäta vilken hastighet du får till routern. Mät med en dator som du om möjlighet finns ställer så nära routern du kan. Om du får OK mätvärden så är det inget fel på linan in. Du kan mäta på www.speedtest.net

Sedan kan det ju vara så simpelt att du har en router som inte riktigt orkar skicka signalerna (för liten antenn) kan vara en lösning att skaffa en med bättre räckvidd.

Permalänk
Medlem

Finns det möjlighet att dra nätverkskablar till andra delar av huset? Om det är möjligt kan man komplettera med accesspunkter utspridda i huset.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Neufar:

Nummer ett som jag skulle gjort är att mäta vilken hastighet du får till routern. Mät med en dator som du om möjlighet finns ställer så nära routern du kan. Om du får OK mätvärden så är det inget fel på linan in. Du kan mäta på www.speedtest.net

Sedan kan det ju vara så simpelt att du har en router som inte riktigt orkar skicka signalerna (för liten antenn) kan vara en lösning att skaffa en med bättre räckvidd.

Det funkar väl bra nu bara att routern inte orkar skicka signalerna till hela huset + tomten som jag förstog det iaf..

Visa signatur

GPU: -MSI GeForce GTX 770 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Kingston HyperX Fury 8gb
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem

Vilken router är det de handlar om? Asus RT-N56U, Asus RT-N53 eller Asus RT-N18U. Alla specificerade med "Wireless N600" som jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberduck:

Det funkar väl bra nu bara att routern inte orkar skicka signalerna till hela huset + tomten som jag förstog det iaf..

Tänkte att det är bra att utesluta sådana problem oavsett, men är det fiber så borde det funka bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av bettyboop1974:

det e rätt många rum och väggar här i huset och vi ska även ha övervåning sen när vi gjort klart där..

Stort hus o/e flera våningar kräver ofta mer än en trådlös sändare (sk access-punkt eller trådlös router) för bra täckning. Detta gör i sin tur att man ofta behöver en viss del trådbundet (dvs med kabel) i huset. I nybyggda hur är det i praktiken standard med trådbundet nätverk till alla rum.

I ditt/ert fall skulle jag gissa att det behövs som minimum kabel draget till en andra access-punkt (o ev en 3:e om vi pratar riktigt stora ytor).

Permalänk

Oj oj så många svar, ska läsa igenom långsamt o se om jag hajjar ngt, svarar snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av bettyboop1974:

Hej, jag e en riktig amatör när det gäller router o jag vill ej tjata på kompisar om hjälp nu under sommaren då många har fullt upp m familj,resor etc.

Så jag hoppas ngn har tålamod o har tid o hjälpa mig för jag är...en riktig amatör när det gäller sånt här.
Men jag kanske lär mig något sen

Vi har haft mycket otur med vår internetanslutning från början vi byggde huset.
Först körde vi ADSL och då hade vi Telia o det krånglade hela tiden, tappar förbindelsen etc.
Sen bytte vi till bredbandsbolaget o det blev bättre än Telia men tappar går väääldigt långsamt.

Äntligen skaffade vi Stadsnät och skaffade Bahnhof. det strulade såklart men det var dom som installerade fel eller la in fel eller vad nu det var så det tog tid, nu funkar det äntligen..
Men...
När jag hade ADSL hade vi dumt nog modemet i en av sovrum så dörren måste ofta vara öppet o det gick ej flytta till hallen pga första jack var ju där, så vi fick alltid ha öppet o internet funkade alltid bra ute på tomten kunde ligga o sola o kolla, det var bara hastigheten som var låg men internet funkade iaf.

Jag såg till att de installerade fiber anslutning uttag i köket så det skulle spridas runt i huset och inte i en rum.
Köpte router som heter Wireless N600 ASUS.
Internet funkar knappt i sovrummet o ej ute heller alltså trådlöst.

Så nu blir jag galen, vi har betalt 20,000 kr o vill det ska funka, vill ngn hjälpa mig?
Ska jag byta till en annan router så måste jag VETA det nu senast imorgon då det e sista dagen jag kan lämna in routern.
Måste väl vara ngn router som har jättebra mottagning eller vad nu det heter.

Vi kör allihopa 3 mobiler, 2 ipad, 1 tv, 3 dator trådlöst så det e bra om det e bra router som klarar mycket, o det e rätt många rum och väggar här i huset och vi ska även ha övervåning sen när vi gjort klart där..

Och hoppas ni kan skriva på min "nivå" o ej på er nivå när det gäller dator, alltså skriv inte massa ord som har med nätverk o göra som jag ej hajjar
Taaack!
Med vänlig hälsning Linnea

Steg 1,

Exakt vad heter din router? Kan du ta en bild på kartongen så vi kan se hur den ser ut och vad modellen heter?

En sån här borde räcka ganska långt om ni inte bor i en jättevilla:
Asus RT-AC66U
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2037634

vill ni lägga någon krona mer så kan ni sikta på den här:
Asus RT-AC68U
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

var inte orolig för fiberinvesteringen, fibern funkar ju säkert ypperligt.
Att få till wifi i ett hus kan vara lite lurigt, men man kan alltid dra kabel till ytterligare accespunkter och på så sätt få bra täckning överallt. I ditt fall behövs säkert .

Permalänk
Skrivet av Neufar:

Tänkte att det är bra att utesluta sådana problem oavsett, men är det fiber så borde det funka bra

Det är ju bra tänkt!

Visa signatur

GPU: -MSI GeForce GTX 770 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Kingston HyperX Fury 8gb
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk

Ja, nu har jag kopplat in o mätt eller va nu det heter
Huset byggdes 2006 så det e bara 6 år gammalt.
Med lina: 93.66 och 95.51
Trådlöst: 69.16 och 43.64 ( i samma rum som routern )
Trådlöst brukar det ej gå så fort, men nu har vi bara en dator och en mobil som surfar å wifi. När alla är vakna, kollar på tv och surfar etc så hamnar det på ca 20-30 Mbit..
Det e inga problem med hastigheten , utan när jag går ut eller ligger i min säng o kollar mobil, då måste jag koppla upp till vanliga 3g-nätet.

Router jag har heter: rt56u gigabit router dual band wireless n600 ( asus )

Hittat en annan router om ag ska byta till? många har skrivit bra om den? som heter RTN66U vad tror ni om den?
Dra dit nätverksabel, nejtack det gör vi inte, både för vi ej vill dra in en massa sladd då vi ska sälja o flytta till landet sen om par år när barnet gått ut skolan, så o vi vill ej ha massa sladd omkring heller det va ju inga problem o surfa ute förut med adsl ju , bara att det var långsamt men mottagning var jättebra så det e ju konstigt att det ej e så med Fiber?

Har Bahnhof 100/100 nu bara i 3 mån sen byter jag väl till ngt annat.
Ska jag testa med den andra routern jag skrev om?

Tack!

Förresten, vi håller på o gör där uppe, oinredd våning nu och där kommer vi såklart dra in nätverkskabel, men inte här nere tycker vi är onödigt.
Här nere på bottenvåning är det ca 97 kvm, och sovrummet ligger längst ut från köket.

Vill oxo ha sån router som ej e krånglig när jag ska överföra foto/filmer till min nas såklart.
Vill tillägga att min mans dator ligger precis nära min sovrum så där kommer det väl ej funka bra heller, o TV också förresten

Men tcker ni det kommer va så stor skillnad mot den jag har nu och den jag kanske köper?så då tar jag chansen, de har ju öppet köp så jag köper gärna 4 st router o testar alla

Permalänk
Medlem

Den är bättre. En fråga kör ni med 5Ghz eller 2.4, 5Ghz brukar få problem vid första gipsskivan känns det som.

https://www.komplett.se/asus-rt-ac66u-11ac-n1750-router-demo/...

Såg den här på kompletts demosida

Permalänk

Va? Var ser man sånt?öh?
Alltså 5 hz känner ju igen det, det ser man via routerns sida ellerhur?

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver antagligen använda flera accesspunkter kopplade till routern om du ska få bra täckning med wifi, ett annat men lite sämre alternativ är att använda en router med utbytbara antenner och då förse den ,ed bättre antenner, detta ökar samtidigt känsligheten för störningar från grannar eftersom radioräckvidden ökar vilket faktiskt är en nackdel i de flesta fall om man vill ha ett snabbt wifinät, därför är flera accesspunkter med kort räckvidd det som ger bäst prestanda, det kräver lite kabeldragning men klienterna ansluts trådlöst.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=473

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Frekvens 2,4 GHz
Dölj ssid
Trådlöst automatisk b/g pro e bockad
Kaalbandbredd 20/40 mhz
Kanal Automatisk
Utökningskanal Automatisk

Ngt mer ?

Permalänk
Medlem

Om man nu vill ha ny och bättre router, ska man nog inte grunna på dessa i tråden upptagna med lite äldre standard.
Snart kommer flesta nya mobila enheter ha AC standard, så självklart bör man ha en sådan router också.

Tex http://www.inet.se/produkt/5404465/asus-rt-ac66u-ac1750-dual-...
Utanpå liggande antenner ger oftast bättre räckvidd också.

Men det kan fortfarande bli nödvändigt med någon ytterligare accesspunkt för att få det heltäckande, kanske 2 st till och med.

Men om man grunnar på och väljer routerns placering i huset på ett bra sätt, så kan denne kanske fungera utmärkt utan accesspunkter.

Den ska placeras där den gör störst nytta, inte var det är "bekvämast" att ha den.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du ladda hem Inssider och posta en skärmdump från det
http://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html
(Går du till deras egen sida finns bara version 4 som inte är gratis, skillnaden är stöd för 802.11ac)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter som att mottagningen inte räcker över hela huset. Finns flera sätt att förlänga signalen på. Ett av de enklaste sätten och där ni behöver dra minst kablar och krångla minst är att t.ex installera en sån här vid den nuvarande routern och en längre bort i huset.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1904744

https://www.komplett.se/tp-link-tl-wpa4220kit-wifi-powerline-...

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk

Laddar o installerar nu, men det går ju ej o bif bild här ju, måste lägga bild ngn annanstans o länka den hit ju...om jag nu ska göra screendump...

http://www.ladda-upp.se/bilder/rigjcrkcuyqkmf/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bettyboop1974:

Laddar o installerar nu, men det går ju ej o bif bild här ju, måste lägga bild ngn annanstans o länka den hit ju...om jag nu ska göra screendump...

Använd tex www.ladda-upp.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ser ni bilden?

Skrivet av HenKenny:

Låter som att mottagningen inte räcker över hela huset. Finns flera sätt att förlänga signalen på. Ett av de enklaste sätten och där ni behöver dra minst kablar och krångla minst är att t.ex installera en sån här vid den nuvarande routern och en längre bort i huset.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1904744

https://www.komplett.se/tp-link-tl-wpa4220kit-wifi-powerline-...

?? Så du menar man ska ha en sådan som man kopplar med nätverkssladd då? Jag har ju ej ngn nätverksladd inne i sovrummet etc, hur funkar den menar du?

Aha nu fattar ja jag vi har en sådan dlink man kopplar i kontakt jack o sen har sladd inkopplat mellan kontaktjack och bärbara dator....men om man ska sitta ute då? och surfa t.ex via mobil då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bettyboop1974:

Aha nu fattar ja jag vi har en sådan dlink man kopplar i kontakt jack o sen har sladd inkopplat mellan kontaktjack och bärbara dator....men om man ska sitta ute då? och surfa t.ex via mobil då?

Med ett par sånan pluggar så kopplar man:

Din vanliga router -> Sladd -> Ena dosan (i ett eluttag)

Dosan skickar signal genom vanliga el ledningarna hemma.

Andra dosan (i ett annat eluttag) -> Trådlöst till dator/telefon etc
Eller
Andra dosan (i ett annat eluttag) -> Sladd till dator etc

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bettyboop1974:

Ser ni bilden?

Ja den går att klicka upp, du kan även länka in den så den syns direkt, så här

Det ser ju rätt bra ut wifimässigt med få grannar, ev kan du prova att använda kanal 11 och se vad som händer.

Skrivet av bettyboop1974:

?? Så du menar man ska ha en sådan som man kopplar med nätverkssladd då? Jag har ju ej ngn nätverksladd inne i sovrummet etc, hur funkar den menar du?

Kan du mäta med Inssider på de ställen du tänk använda datorn så ser du signalnivåerna.

Skrivet av bettyboop1974:

Aha nu fattar ja jag vi har en sådan dlink man kopplar i kontakt jack o sen har sladd inkopplat mellan kontaktjack och bärbara dator....men om man ska sitta ute då? och surfa t.ex via mobil då?

Vill du ha täckning utomhus är det bästa att montera en accesspunkt ute under takfoten, kanske kan det även duga med en på vinden om ni ändå håller på att bygga där, men har ni plåttak så skärmar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att ni har mer än en router inkopplad? I din mätning syns det en annan sändare på Kanal1+5 o den har så hög signalstyrka att du i princip måste sitta i samma rum som den. Verkar komma från Netgear.

Permalänk

Har nu köpt ASUS RT N66U hoppas den är bra?
Så får vi se vad som händer
Är det ngt i inställningar jag ska ändra så jag vet?
Med vänlig hälsning Linnea

Netgear...ska kolla... Ja netgear är en router eller vad nu det är från Viasat så man kan kolla på tv i en annan rum, netgear ligger bredvid routern o e kopplad till den. o TV är i vardagsrummet o hämtar playfilmer trådlöst..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bettyboop1974:

Netgear...ska kolla... Ja netgear är en router eller vad nu det är från Viasat så man kan kolla på tv i en annan rum, netgear ligger bredvid routern o e kopplad till den. o TV är i vardagsrummet o hämtar playfilmer trådlöst..

Kan du beskriva hur hela nätverket ser ut och är kopplat ?
"Netgear" kan inte agera trådlös klient om det är den som syns i Inssider som enheten utan ssid, om den är i klientläge skulle den inte synas som en accesspukt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Öh..
Ska försöka så gott jag kan.
I köket är det en router som jag köpt, alltså rtn66u o den e kopplad till fiber stadsnät.
En "router" från viasat som är kopplat till rtn66u som skickar trådlöst till en annan router från viasat i vardagsrummet som är kopplat till dekoder.
2 dator, 3 mobiler, 2 surfplattor. Alla körs via wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bettyboop1974:

Öh..
Ska försöka så gott jag kan.
I köket är det en router som jag köpt, alltså rtn66u o den e kopplad till fiber stadsnät.
En "router" från viasat som är kopplat till rtn66u som skickar trådlöst till en annan router från viasat i vardagsrummet som är kopplat till dekoder.
2 dator, 3 mobiler, 2 surfplattor. Alla körs via wifi.

Är nog inte en router från Viasat, utan en trådlös brygga...