Kommer en SSD att lösa min mammas problem?

Permalänk
Medlem

Kommer en SSD att lösa min mammas problem?

Min mamma har en gammal dator som börjat gå väldigt segt. Jag har sagt till henne att hon kanske inte behöver köpa en ny dator utan att jag tror det räcker med att köpa en SSD hårddisk för att det ska flyta på lite bättre. I princip det enda hon gör är att spela lotto och kolla lite bloggar.

Kommer datorn gå snabbare med en SSD hårddisk? Vilken rekommenderas isf? Hon vill nog komma undan så billigt som möjligt. Datorn är stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrIff:

Min mamma har en gammal dator som börjat gå väldigt segt. Jag har sagt till henne att hon kanske inte behöver köpa en ny dator utan att jag tror det räcker med att köpa en SSD hårddisk för att det ska flyta på lite bättre. I princip det enda hon gör är att spela lotto och kolla lite bloggar.

Kommer datorn gå snabbare med en SSD hårddisk? Vilken rekommenderas isf? Hon vill nog komma undan så billigt som möjligt. Datorn är stationär.

Internet och spel blir ju inte snabbare av att man sätter i en SSD. Vad har för delar i datorn?

Permalänk
Medlem

Vad är det för komponenter? men ja den kommer garanterat kännas rappare om det är en gammal relik. Men se till att installera om Win bara om det är en så pass gammal burk.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

En SSD är nog perfekt för din mamma. T.o.m. en gammal Athlon X2 eller Core2Duo känns rappare med operativet på en SSD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrIff:

Min mamma har en gammal dator som börjat gå väldigt segt. Jag har sagt till henne att hon kanske inte behöver köpa en ny dator utan att jag tror det räcker med att köpa en SSD hårddisk för att det ska flyta på lite bättre. I princip det enda hon gör är att spela lotto och kolla lite bloggar.

Kommer datorn gå snabbare med en SSD hårddisk? Vilken rekommenderas isf? Hon vill nog komma undan så billigt som möjligt. Datorn är stationär.

Hur pass gammal är burken?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Börja med att bara installera om gamla sur-windows. Bara det kommer nog upplevas som natt och dag.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Ska besöka henne senare idag och kolla upp komponenterna. Minns inte riktigt när hon köpte datorn men ungefär 6-7 år sen skulle jag tro. Och när hon köpte den var den inte särskilt ny eller dyr om jag minns rätt.

Har provat installera om Windows förut en gång men den börjar gå som ett härk relativt snabbt. Utan att ha kollat tror jag hdd har skadade sektorer.

Jag har förresten en fråga om min ssd. Är det kutym här på forumet att starta ny tråd för olika frågor även om det berör samma ämne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrIff:

Ska besöka henne senare idag och kolla upp komponenterna. Minns inte riktigt när hon köpte datorn men ungefär 6-7 år sen skulle jag tro. Och när hon köpte den var den inte särskilt ny eller dyr om jag minns rätt.

Har provat installera om Windows förut en gång men den börjar gå som ett härk relativt snabbt. Utan att ha kollat tror jag hdd har skadade sektorer.

Jag har förresten en fråga om min ssd. Är det kutym här på forumet att starta ny tråd för olika frågor även om det berör samma ämne?

Du kan ta din fråga om SSD i denna tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Du kan ta din fråga om SSD i denna tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en rookiefråga. Jag köpte en Lenovo någon månad sen som hade ssd cache. Behöver man göra något för att Windows ska använda den eller fungerar det automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrIff:

Det är en rookiefråga. Jag köpte en Lenovo någon månad sen som hade ssd cache. Behöver man göra något för att Windows ska använda den eller fungerar det automatiskt?

Den ska användas automagiskt.
Till din ursprungliga fråga så kanske lite mer RAM hade hjälpt också. Ifall datorn har 1 GB nu så är det i princip lite på smärtgränsen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv

Fråga 1. Har datorn sata koppling??
fråga 2. Minnesmängd och typ?

Permalänk
Medlem

Mer RAM och en SSD får mer eller mindre vilken PC som helst att röra på sig.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

är det dual core och minst 2 GB RAM så är det nog lönt med SSD och nyinstallation av windows, annars kanske det är dags för ny dator.

Permalänk
Avstängd

Jag tror det är dags för en ny dator om den är 7 år. Nu kommer inte längre några fixar till Windows XP. Så du bör ha ett nytt OS. Kolla på elkedjorna om de har någon billigare dator. Dustin har HP datorer som är prisvärda.
http://www.dustinhome.se/product/5010784158/hp-pavilion-110-a...

eller http://www.proshop.se/Stationar-PC-ochamp%3B-Mac/HP-Pro-3500-...

Permalänk
Medlem

Kan ju vara trasiga sektorer på hårddisken, men det känns som det finns många andra anledningar till att burken kan upplevas som seg..
Tex är det kanske läge att damma ur den? Den kanske går varm och klockar ner sig?
Den kanske har lite för lite RAM för att funka bra? Då blir det mycket laddande till hårddisk som går långsamt.
Strulande nätverk kan väl ibland även skapa nedsegningar?
Hon kanske har nån mjukvara installerad som tröttar ner den för mycket? Jag råkade på en gammal burk som råkade ha två olika antivirusprogram samtidigt tex, och den blev olidligt långsam.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlc:

Den SSDn finns billigare hos andra återförsäljare, se http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074412

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att uppgradera till 4GB RAM om det inte finns.
Sedan en SSD och nyinstallation av Windows.
Det bör göra någon skillnad.

Om det går kanske byta till en Core2Quad.. beroende helt på plattformen och vilken CPU som finns, kan ju vara AMD också.
Men endast om det går att hitta till bra pris exempelvis begagnat.
Antar att det är XP eller Vista, då är en annan ide att köra in Win7, men beror ju på om det går att få tag på till rätt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kan ju vara trasiga sektorer på hårddisken, men det känns som det finns många andra anledningar till att burken kan upplevas som seg..
Tex är det kanske läge att damma ur den? Den kanske går varm och klockar ner sig?
Den kanske har lite för lite RAM för att funka bra? Då blir det mycket laddande till hårddisk som går långsamt.
Strulande nätverk kan väl ibland även skapa nedsegningar?
Hon kanske har nån mjukvara installerad som tröttar ner den för mycket? Jag råkade på en gammal burk som råkade ha två olika antivirusprogram samtidigt tex, och den blev olidligt långsam.

Kolla upp detta!

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Alpha77:

Om det går kanske byta till en Core2Quad.. beroende helt på plattformen och vilken CPU som finns, kan ju vara AMD också.

Knappast värt om det sitter en C2D i datorn nu, då den bör räcka till det TS' mamma gör. C2Q är rätt dyra för sin ålder.

TS, vi behöver som sagt veta vilka komponenter det handlar om, framförallt moderkort, CPU och RAM. Om du inte vet det kan annan information, till exempel Windows-version, bild på chassi och hårddiskstorlek, bidra en del.

Jag har en dator med Athlon 64 X2 3500+ som jag har satt SSD i. Den blev i princip lika snabb som en modern dator för enkelt arbete.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag måste börja med att tacka för all hjälp jag fått hittills.

Det blev inget besök till min käre mor idag. Jag ringde henne och bad henne skriva ner lite saker. Detta mailade hon till mig.

Windows XP
Xeon CPU 2.40GHz
2.37GHz 1.00 GB RAM

SCSI disk device
Radeon 9600 pro family
Radeon 9600 sec pro family

ACPI uniprocessor

COMPAQ PC ST31840GLW SCSI disk device (antar att detta är hårddisken?)
Vet att hon har en till hårddisk tror det är en maxtor 500gb eller liknande.

Är detta till någon hjälp?

Edit : den var ännu äldre än jag trodde. Hon köpte den begagnad för 7 år sen.

Permalänk
Skrivet av TrIff:

Jag måste börja med att tacka för all hjälp jag fått hittills.

Det blev inget besök till min käre mor idag. Jag ringde henne och bad henne skriva ner lite saker. Detta mailade hon till mig.

Windows XP
Xeon CPU 2.40GHz
2.37GHz 1.00 GB RAM

SCSI disk device
Radeon 9600 pro family
Radeon 9600 sec pro family

ACPI uniprocessor

COMPAQ PC ST31840GLW SCSI disk device (antar att detta är hårddisken?)
Vet att hon har en till hårddisk tror det är en maxtor 500gb eller liknande.

Är detta till någon hjälp?

Edit : den var ännu äldre än jag trodde. Hon köpte den begagnad för 7 år sen.

använder den sata till diskarna?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

frågan är om den har sata portar, annars kan det bli svårt att klämma dit en ssd, vad jag vet finns det ingen ssd med pata/ide koppling. om ram minnes typen är gammal kan även den bli svår att få tag i men kan finnas på begagnat marknaden.
kanske är värt om hon har pengar att köpa en liten, billig dator? kanske en intel nuc eller bärbar.

kolla upp typen på ram minnet samt vad morderkortet heter så kan man avgöra om det har sata portar eller öppna och se hur det ser ut.

xeon är en server cpu och den bör vara dualcore om den inte är VÄLDIGT gammal.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hon säger att hon inte hittar någonstans där det står SATA i enhetshanteraren. Att be henne öppna och kolla blir en alldeles för komplicerad process för henne skulle jag tro.

Edit: alltså det kanske är lika bra hon köper en ny så slipper hon fundera så mycket mer på det här?

Jag hittade en rekonditionerad dator för 1900:-. Är den prisvärd?

Office2010/Win7P/GT630
Cel E3300
1 GB RAM
500 GB HDD
Kortläsare
DVD-brännare
Ljudkort
Nätverkskort
Intel G41 grafikkort
Win 7 Pro nyinstallerat -original-

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrIff:

Hon säger att hon inte hittar någonstans där det står SATA i enhetshanteraren. Att be henne öppna och kolla blir en alldeles för komplicerad process för henne skulle jag tro.

Edit: alltså det kanske är lika bra hon köper en ny så slipper hon fundera så mycket mer på det här?

Jag hittade en rekonditionerad dator:

Office2010/Win7P/GT630
Cel E3300
1 GB RAM
500 GB HDD
Kortläsare
DVD-brännare
Ljudkort
Nätverkskort
Intel G41 grafikkort
Win 7 Pro nyinstallerat -original-

1GB minne är för lite. Webläsare och flashspel drar mer nuförtiden. Det är viktigare med minst 2GB RAM än en SSD för enklare surf och flashspel på nätet.

EDIT: Den datorn låter också för gammal. Det finns mycket bättre alternativ.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrIff:

Hon säger att hon inte hittar någonstans där det står SATA i enhetshanteraren. Att be henne öppna och kolla blir en alldeles för komplicerad process för henne skulle jag tro.

Edit: alltså det kanske är lika bra hon köper en ny så slipper hon fundera så mycket mer på det här?

Jag hittade en rekonditionerad dator för 1900:-. Är den prisvärd?

Office2010/Win7P/GT630
Cel E3300
1 GB RAM
500 GB HDD
Kortläsare
DVD-brännare
Ljudkort
Nätverkskort
Intel G41 grafikkort
Win 7 Pro nyinstallerat -original-

Kan ju bara vara jag, men det känns som att Windows 7 med 1GB RAM kommer gå väldigt väldigt långsamt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrIff:

Jag måste börja med att tacka för all hjälp jag fått hittills.

Det blev inget besök till min käre mor idag. Jag ringde henne och bad henne skriva ner lite saker. Detta mailade hon till mig.

Windows XP
Xeon CPU 2.40GHz
2.37GHz 1.00 GB RAM

SCSI disk device
Radeon 9600 pro family
Radeon 9600 sec pro family

ACPI uniprocessor

COMPAQ PC ST31840GLW SCSI disk device (antar att detta är hårddisken?)
Vet att hon har en till hårddisk tror det är en maxtor 500gb eller liknande.

Är detta till någon hjälp?

Edit : den var ännu äldre än jag trodde. Hon köpte den begagnad för 7 år sen.

Kan vara en Netburst Xeon. Är det så så kan ingen SSD i världen rädda den. Ladda hem CPU-Z och se vad det programmet säger.

Mitt råd är att köpa ny dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrIff:

Hon säger att hon inte hittar någonstans där det står SATA i enhetshanteraren. Att be henne öppna och kolla blir en alldeles för komplicerad process för henne skulle jag tro.

Edit: alltså det kanske är lika bra hon köper en ny så slipper hon fundera så mycket mer på det här?

Jag hittade en rekonditionerad dator för 1900:-. Är den prisvärd?

Office2010/Win7P/GT630
Cel E3300
1 GB RAM
500 GB HDD
Kortläsare
DVD-brännare
Ljudkort
Nätverkskort
Intel G41 grafikkort
Win 7 Pro nyinstallerat -original-

1 Gb RAM tar slut innan du har fått upp Windowsloggan.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrIff:

Hon säger att hon inte hittar någonstans där det står SATA i enhetshanteraren. Att be henne öppna och kolla blir en alldeles för komplicerad process för henne skulle jag tro.

Edit: alltså det kanske är lika bra hon köper en ny så slipper hon fundera så mycket mer på det här?

Jag hittade en rekonditionerad dator för 1900:-. Är den prisvärd?

Office2010/Win7P/GT630
Cel E3300
1 GB RAM
500 GB HDD
Kortläsare
DVD-brännare
Ljudkort
Nätverkskort
Intel G41 grafikkort
Win 7 Pro nyinstallerat -original-

Jag skulle säga nej, man får en core i5 med 4GB Ram för lite mer än dubbla pengen, http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/188522-d...

Är det för mycket pengar så skulle jag ha letat efter en begagnad dator med åtminstone core i3 eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Varför inte installera Linux på den istället för att köpa en SSD? Om den bara används till lotto och att kolla bloggar ska Linux utan problem räcka för det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I