Permalänk
Medlem

Explorer slukar 700 MB minne?

Har köpt en ny dator och velar fortfarande om jag ska behålla den eller inte. Främst för att den enbart har 4 GB ram, något jag har på min tidigare dator och som räckt då.

Nu prövade jag datorn lite och hade enbart Internet Explorer öppet, fyra flikar. Då används redan 52% av minnet! Explorer använder närmare 700 MB minne i detta läge. Normalt? Med min gamla dator så använder Explorer enbart en tredjedel mängd minne med exakt samma fönster uppe. Varför?

Nu blir jag såklart tveksam om 4 GB verkligen kommer räcka. Jag vill inte installera några program på datorn ännu eftersom jag inte vet om jag ska ha kvar den, men klarar jag mig verkligen på 4 GB ram om jag uppepå internetflikarna lägger till att jag har 5-6 PDF-filer uppe, 1-3 worddokument och Spotify på samtidigt?

Permalänk
Medlem

http://www.google.se/intl/sv/chrome/browser/

http://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/new/

Du kan ju bara köpa ett ramminne och sätta i så att du får mer också.

Visa signatur

"A watcher scoffs at gravity" -Rupert Giles.

Permalänk
Medlem

Går inte att sätta in mer i den, tyvärr. Misstänkte att Chrome är bättre men vill inte ladda ner några program ännu som sagt. Och blev ju tveksam när bara internet använde så mkt minne.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju sidorna i sig som behöver minnet, för mig tar webbläsarna upp flera Gbyte i normalfallet, 8 Gbyte ram är väl lämpligt för en standarddator idag och 16 är trevligt då räcker det till det mesta man normalt gör idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur kan webbläsarna ta upp flera GB? Trodde jag aldrig.

Det jag som mest gör samtidigt är: Surfar (gärna med flera flikar), läser PDF-dokument (flera samtidigt), skriver i word-dokument (2-3 samtidigt) och lyssnar på musik via Spotify.

Tänkte att 4 GB skulle räcka till det men så är alltså inte fallet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ellie:

Hur kan webbläsarna ta upp flera GB? Trodde jag aldrig.

Det jag som mest gör samtidigt är: Surfar (gärna med flera flikar), läser PDF-dokument (flera samtidigt), skriver i word-dokument (2-3 samtidigt) och lyssnar på musik via Spotify.

Tänkte att 4 GB skulle räcka till det men så är alltså inte fallet?

Det är egentligen sidornas innehåll som tar ram, men webbläsarna tar rätt mycket ram för mig, så här ser det ut just nu, Chrome visar ju varje flik/sida som separata processer medan Firefox och Palemoon visas som en och samma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Chrome tar just nu upp typ 4GB av mina 16GB jag har i datorn så det verkar inte så farligt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellie:

Går inte att sätta in mer i den, tyvärr. Misstänkte att Chrome är bättre men vill inte ladda ner några program ännu som sagt. Och blev ju tveksam när bara internet använde så mkt minne.

Vad är det för dator ?? "Det går inte" verkar långsökt.. om det inte är någon laptop med fastlödda kretsar.
Är det minnesmoduler som sitter i slots är det bara att plocka ur och trycka i större.
Har du 32-bit Windows så måste du byta det till 64-bit först.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Vad är det för dator ?? "Det går inte" verkar långsökt.. om det inte är någon laptop med fastlödda kretsar.
Är det minnesmoduler som sitter i slots är det bara att plocka ur och trycka i större.
Har du 32-bit Windows så måste du byta det till 64-bit först.

Finns datorer som inte har stöd för mer, även om det är ovanligt idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Finns datorer som inte har stöd för mer, även om det är ovanligt idag.

Skickades från m.sweclockers.com

För sisådär 8 år sedan var det inte så ovanligt med max 8GB.. men 4GB gräns då är det väl bra gammal dator ??

Permalänk
Medlem

Jävlar vad sidorna måste använda RAM. Trodde jag aldrig. Många säger ju att "RAM-hetsen" är överdriven och att man i princip aldrig kommer upp i så hög användning. Men hur mycket flikar och hur många webbläsare har ni uppe egentligen? Just nu har jag 7 flikar uppe i Chrome på min gamla dator, det tar knappt 0,5 GB.

Den här datorn jag har köpt (dock inte för det höga priset som står på pricerunner)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1385345

Så vitt jag kan utläsa står det att 4 GB ram är max? Datorn släpptes för två år sen.

Tar mkt surf o många sidor upp mkt ram i jämförelse med t.ex. word, pdf-läsarprogram, spotify osv?

Permalänk
Medlem

700MB är ingenting; öppna 8-10 flikar med aftonbladet.se-artiklar och 16GB är slut...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellie:

Jävlar vad sidorna måste använda RAM. Trodde jag aldrig. Många säger ju att "RAM-hetsen" är överdriven och att man i princip aldrig kommer upp i så hög användning. Men hur mycket flikar och hur många webbläsare har ni uppe egentligen? Just nu har jag 7 flikar uppe i Chrome på min gamla dator, det tar knappt 0,5 GB.

Den här datorn jag har köpt (dock inte för det höga priset som står på pricerunner)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1385345

Så vitt jag kan utläsa står det att 4 GB ram är max? Datorn släpptes för två år sen.

Tar mkt surf o många sidor upp mkt ram i jämförelse med t.ex. word, pdf-läsarprogram, spotify osv?

nä det står att det är 4GB i den inte att det är det som är max.
Sitter det tex 2*2 i den så kan man juh byta det till 4*4 eller 8*8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

nä det står att det är 4GB i den inte att det är det som är max.
Sitter det tex 2*2 i den så kan man juh byta det till 4*4 eller 8*8.

Så "maximal minnesmängd 4 GB" innebär inte att det är just maximalt "tillåtna" minnesmängd?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ellie:

Jävlar vad sidorna måste använda RAM. Trodde jag aldrig. Många säger ju att "RAM-hetsen" är överdriven och att man i princip aldrig kommer upp i så hög användning. Men hur mycket flikar och hur många webbläsare har ni uppe egentligen? Just nu har jag 7 flikar uppe i Chrome på min gamla dator, det tar knappt 0,5 GB.

Den här datorn jag har köpt (dock inte för det höga priset som står på pricerunner)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1385345

Så vitt jag kan utläsa står det att 4 GB ram är max? Datorn släpptes för två år sen.

Tar mkt surf o många sidor upp mkt ram i jämförelse med t.ex. word, pdf-läsarprogram, spotify osv?

Du kan ju enkelt se hur mycket varje flik/sida tar i Chrome eftersom de körs som en egen process, 327 Mbyte tar den "största" för mig, men är du bara inne på rena htmlsidor med text blir de ju mycket mindre, men Flashsidor tar en hel del.

Skrivet av Ellie:

Så "maximal minnesmängd 4 GB" innebär inte att det är just maximalt "tillåtna" minnesmängd?

Det kan finnas en begränsning i hårdvaran, det får du kolla i manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

700MB är ingenting; öppna 8-10 flikar med aftonbladet.se-artiklar och 16GB är slut...

Va? Skojar du med mig? Vet att jag framstår som ganska okunnig, vilket är just för att jag är okunnig Öppnade 8 fönster med aftonbladet nu (utöver de tre jag redan hade öppna) och totalt använder Chrome 0,9 GB just nu. Jag har inget annat öppet på datorn förutom detta och 66% används av mitt 4 GB-minne.

Permalänk
Medlem

Men... Frågan kvarstår.... Kommer 4 GB ram räcka eller är det rent av idiotiskt att köpa en dator med så lite?

Hmm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellie:

Har köpt en ny dator och velar fortfarande om jag ska behålla den eller inte. Främst för att den enbart har 4 GB ram, något jag har på min tidigare dator och som räckt då.

Nu prövade jag datorn lite och hade enbart Internet Explorer öppet, fyra flikar. Då används redan 52% av minnet! Explorer använder närmare 700 MB minne i detta läge. Normalt? Med min gamla dator så använder Explorer enbart en tredjedel mängd minne med exakt samma fönster uppe. Varför?

Nu blir jag såklart tveksam om 4 GB verkligen kommer räcka. Jag vill inte installera några program på datorn ännu eftersom jag inte vet om jag ska ha kvar den, men klarar jag mig verkligen på 4 GB ram om jag uppepå internetflikarna lägger till att jag har 5-6 PDF-filer uppe, 1-3 worddokument och Spotify på samtidigt?

Jag använde 4GB ram ända tills för några veckor sedan, du kommer sällan komma över 80% användning av ram (2spel igång, 10 fönster med 5-8 flikar var)

Windows reserverar rätt effektivt 2GB, sedan så används inte så mycket mer sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellie:

Va? Skojar du med mig? Vet att jag framstår som ganska okunnig, vilket är just för att jag är okunnig Öppnade 8 fönster med aftonbladet nu (utöver de tre jag redan hade öppna) och totalt använder Chrome 0,9 GB just nu. Jag har inget annat öppet på datorn förutom detta och 66% används av mitt 4 GB-minne.

1-1,5GB per flik med aftonbladet.se-artiklar i IE11 är inget ovanligt för mig. Minnesanvändningen för dessa processer ökar också med tiden, även om sidan verkar färdigladdad. Vet inte varför det sker, men det händer bara med ett fåtal sajter av de jag regelbundet besöker (varav aftonbladet är klart värst).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Jag använde 4GB ram ända tills för några veckor sedan, du kommer sällan komma över 80% användning av ram (2spel igång, 10 fönster med 5-8 flikar var)

Windows reserverar rätt effektivt 2GB, sedan så används inte så mycket mer sen.

Det är detta mönster jag tycker mig se också. Jag öppnade flera olika webläsare med flera olika flikar var (med alla de sidor jag normalt besöker), flera word-dokument, flera pdf-dokument, sökte igenom datorn med virusprogrammet och spelade musik samtidigt. Mer än så gör jag aldrig samtidigt på min dator. Låg ändå på 60-70% användning av mitt 4 GB-ram minne.

Men samtidigt så envisas folk (som jag tycker har mycket mer datorkunskap än jag) att hävda att 4 GB ram-minne är alldeles för lite, och knappt räcker till "normalt användande" med ett fåtal, enkla program igång samtidigt. Så jag tänker att det är nåt jag missat eller nåt jag inte fattar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ellie:

Men... Frågan kvarstår.... Kommer 4 GB ram räcka eller är det rent av idiotiskt att köpa en dator med så lite?

Hmm.

Om ramet tar slut så använder datorn pagefilen eller om det gäller webbläsare så kan den låta bli att ladda hela sidan och ta den bit för bit i stället, det fungerar fortfarande men det går långsammare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är 4GB RAM i datorn om den levererades med det, det går inte att byta och det är monterat och fastlött direkt på moderkortet. Med 4GB RAM är det inga problem att webbläsare, med lite flikar och tillägg öppna/aktiva drar 1-2GB minne. Det är inget hinder när vi talar normala användare under 20 flikar. Du kan fortfarande öppna andra program som fotoredigering, Office, Visual Studio, musikspelare eller vad du vill och köra samtidigt, i värsta fall så kommer programmet som inte aktivt används att swappa och det krävs lite tyngre scenarion för att det ska ta stopp vid ett par program öppna. Även om man gillar IE11 så kan det vara bra idé att köra någon flash eller reklamblockerare. Flera sidor med flash är sällan bra idé. I princip tar webbläsarna så mycket minne de kan, har du mer minne så kommer du uppmuntra programmen att använda mer, och det beror också på hur länge man har programmen öppna, då de brukar vara ganska dåliga på att släppa minne den väl tagit.

Vill du verkligen ha mer så finns samma dator med 8GB, men det är ju förra generationens maskin/processor. UX32 och UX301/302 samt UX31LA har ersatt denna modell mer eller mindre. Fast nu är ju datorn köpt och urpackad, så du måste övertala butiken att ta förlust på den om du vill byta. Nu verkar inte minnesmängden så intressant heller. De säljer troligen bara 8GB-modellen idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vill du verkligen ha mer så finns samma dator med 8GB, men det är ju förra generationens maskin/processor. UX32 och UX301/302 samt UX31LA har ersatt denna modell mer eller mindre. Fast nu är ju datorn köpt och urpackad, så du måste övertala butiken att ta förlust på den om du vill byta. Nu verkar inte minnesmängden så intressant heller. De säljer troligen bara 8GB-modellen idag.

Tack för det utförliga svaret. Då är väl minnesmängden ganska oväsentlig i mitt fall.

Jag har fortfarande öppet köp, det var helt okej att jag packade upp den och körde lite. Det var ett skyltex så antar det är därför.

Grejen är att UX32 (de andra har jag inte kikat på, ska kolla upp dem) är något tjockare och väger 150 gram mer och jag gillar verkligen den lätta känslan med 1,3 kg. UX31 känns mer gedigen i konstruktionen också, inte lika plastig som UX32. Jag vill dessutom inte pröjsa över 8000 kr heller...

Men ska tillbaka och klämma lite på UX32:an imorgon, kanske funkar trots lite mer tyngd och plastigare känsla. Det är denna UX32 jag funderat på om jag ska lämna tillbaka UX31:an: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2242028
Kanske ett bättre alternativ eg?

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig skaffa mindre än 16GB idag, har 8GB i nuvarande burk och jag får minst 2 varningar varje vecka om att minnet är slut och så börjar spel eller program att krasha.
Dock så ligger min datoranvändning knappast i snitt med medelsvensson då jag sitter uppe med ~20 flikar i chrome och har ett gäng andra program uppe konstant.
T.ex så drar nuvarande 20 flikar i Chrome 4.4GB av mina 8GB ram.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Kör 4GB Ram, visst spelar man och lyssnar på youtube samtidigt kan RAM minnet ta slut, även om det är ovanligt.

Men för att bara googla känner jag att 4 GB är tillräkligt.

Permalänk

Själv sitter jag på 28GB ram och känner att lite mer hade varit bra

har varit uppe och nosat i mina 28GB ett par gånger och känner att en 40GB~ hade varit lagom, då kan jag nyttja mina virtuella maskiner bättre

4GB hade jag nog inte satt mig med i dag på en surf maskin/arbets dator. hade ivf velat ha 6GB eller 8 för att vara på den säkra sidan!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti