Anmäla till ARN (Elgiganten, defekt mobil)

Permalänk
Medlem

Anmäla till ARN (Elgiganten, defekt mobil)

Hej!

Köpte i januari i år en Lumia 925 på Elgigantens internetshop. I mitten av maj märkte jag att skärmen lossnat i ovankant på mobilen. Jag lämnade då in mobilen för reparation på närmaste Elgiganten.

Bortsett från att skärmen släppt från ramen så var mobilen helt skadefri vid inlämnande för service vilket styrks av kvittot jag fick;

Efter ca 1½ vecka fick jag svar från Elgiganten att detta ärende inte täcks av garantin då de hävdar att apparaten utsatts för yttre åverkan.
Eftersom jag hanterat mobilen väldigt varsamt i min ägo och att den var rätt ny (ca 4 mån.) samt att jag även fått kvitto på att den varit skadefri vid inlämnande så har jag varit i kontakt med Elgiganten och "överklagat" deras beslut men utan resultat.

Som läget ser ut nu så ligger ett kostnadsförslag från Elgiganten där de vill att jag ska betala ca 2100:- i reparationskostnader för ny displaymodul alternativ att de kostnadsfritt skrotar mobilen (mobilen kostade ca 2200:- ny)

För att få tillbaka mobilen måste jag enligt dom betala frakt och serviceavgift eftersom jag accepterat deras serviceavtal vid inlämnande att om de anser att ärendet inte täcks av garantin så måste jag stå för frakt och serviceavgift.

Nu till mina frågor:

När jag nu ska ta ärendet vidare och anmäla detta till ARN, vem är det jag ska anmäla?
Den fysiska butiken där jag lämnade in mobilen för service och som nekat mig garanti eller Elgigantens internetbutik där mobilen är köpt?
Det borde väl vara den fysiska butiken eftersom det är dom som nekat mig garanti men samtidigt så är det ju inte den butiken som sålt varan till mig.. ?

Eftersom att jag använder mobilen som ett arbetsredskap och nu står utan mobil så kommer jag behöva hämta ut den från butik tills dess att ARN har sagt sitt (Vilket kan ta upp till 6 mån. som jag förstått).

Vad händer om jag råkar t.ex. tappa mobilen efter att jag hämtat ut den så att skärmen spricker innan ARN hinner lägga något beslut i ärendet?
Kan Elgiganten då hävda att ARNs beslut ej längre gäller eftersom det i så fall skulle finnas andra skador som tydligt inte skulle täckas av garanti?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Konsumentköplagen § 20a brukar vara tillämplig inom 6 månader eftersom det då är en Reklamation och inte en fråga om Garanti. Om du fimpat detta i samband med att du skrev på servicepapperna vet jag inte? De måste hursomhelst bevisa för dig och ev. för konsumentombudsman (som ändå bara ger butiken en rekommendation och ingen order) på vilket sätt yttre åverkan gjort att skärmen släppt och det inte beror på dålig limning.

Edit: Man brukar säga att inom 6 månader måste dom bevisa för dig att det är yttre åverkan och inte bara påstå det. Efter 6 månader måste du bevisa att det inte är det.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Entusiast

Till att börja med ska du påstå att det är en reklamation och inte ett garantiärende så blir det lättare för dig. Att skärmen släpper inom fyra månader borde rimligtvis klassas som ett ursprungligt fel enligt konsumentköplagen om inte de kan visa att telefonen utsatts för våld. Det är ALLTID butiken du ska vända dig till och ingen annan. Det är säljaren som bär hela ansvaret och de får inte skicka dig vidare. Hur de löser problemet ska du inte behöva bry dig om. Verkstaden är bara säljarens ansvar.

Så det är alltså mot Elgiganten du har en tvist och ingen annan. Konsumentköplagen säger att ett fel som visar sig inom sex månader ska anses vara ursprungligt om inte säljaren kan bevisa motsatsen. Elgiganten måste alltså kunna bevisa att telefonen utsatts för våld. Att bara säga att så är fallet när dessutom du har ett kvitto som säger att telefonen var skadefri räcker inte. De behöver dokumentera det bättre än så.

Ett tips är att läsa på lite vad som står i konsumentköplagen. Både ARN och konsumentverket har bra genomgångar om vad som gäller. Annars är lagtexten rätt lätt att följa också. Sedan hör du av dig till Elgiganten igen och förklarar att du tänker vända dig till ARN då de bryter mot konsumentköplagen. De kan inte peka på några serviceavtal då konsumentköplagen är en tvingande lag som alltså inte går att förhandla bort. Förklara också att de inte har lagt fram några bevis för att du orsakat skadan själv. Be även att få prata med de som ansvarar för reklamationer och förklara läget då säljarna i butik inte har en aning. De lär sig att skicka in allt till verkstad och mer än så vet de inte. Om du visar att du vet vad som gäller och säger att ärendet är på väg till ARN så brukar det bli lite fart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Läs på ARN:s hemsida
http://www.arn.se/konsument/

finns bra beskrivet hur du går till väga.

Ta även kontakt med konsumentombudsmannen i din kommun, de flesta har en sådan. Det kan verka onödigt men de kan komma med något råd.

Permalänk
Medlem

Tackar för snabba och bra svar.

Zotamedu du säger att det är säljaren som bär hela ansvaret, men i detta fall så har jag ju köpt telefonen via deras internetshop och således finns ingen fysisk person som sålt varan till mig. Eller är det den person som hanterat serviceärendet som räknas som säljaren i detta fall?

Kan Elgiganten på något sätt neka mig att hämta ut min telefon från deras serviceavdelning om jag inte betalar serviceavgiften och frakten?

Det känns som att om jag skulle betala serviceavgiften och frakten så har jag "accepterat" att det inte är garanti på telefonen eftersom det avtal jag ingått vid inlämnande ser ut så (står på kvittot på bilden i första inlägget).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Brallan:

Tackar för snabba och bra svar.

Zotamedu du säger att det är säljaren som bär hela ansvaret, men i detta fall så har jag ju köpt telefonen via deras internetshop och således finns ingen fysisk person som sålt varan till mig. Eller är det den person som hanterat serviceärendet som räknas som säljaren i detta fall?

Kan Elgiganten på något sätt neka mig att hämta ut min telefon från deras serviceavdelning om jag inte betalar serviceavgiften och frakten?

Det känns som att om jag skulle betala serviceavgiften och frakten så har jag "accepterat" att det inte är garanti på telefonen eftersom det avtal jag ingått vid inlämnande ser ut så (står på kvittot på bilden i första inlägget).

Förlåt om jag var lite otydlig. Jag menar att det är företaget som säljer som är ansvarig, inte personen som råkade stå i kassan vid tillfället.

Det här är anledningen till att man alltid ska tillämpa reklamationer enligt konsumentköpalagen istället för att prata om garantier. De har nästan alltid sämre villkor. Som tur är så är konsumentköplagen tvingande så de kan inte ge dig sämre villkor än lagen ger.

Konsumentköplagen finns till för att skydda konsumenter mot ursprungliga fel. Det står en del om vad som klassas som fel i lagtexten och det är en rätt generös definition. Om det är ett ursprungligt fel så har man rätt att reklamera varan i upp till tre år. De första sex månaderna har säljaren bevisbördan. De måste alltså kunna visa att det inte är ett ursprungligt fel. Resten av tiden har du bevisbördan men generellt så ställs det högre krav på bevisningen från säljaren då de anses sitta på expertkunskap som du som köpare inte har. Relevant här är §20a som lyder:

Citat:

20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Det vill säga att konsumentköplagen gäller om de inte kan visa att du har orsakat felet. Nu har du ett kvitto som säger att telefonen var oskadad när den lämnades in och verkstaden har i sin bedömning tydligen inte presenterat några bevis på att du har orsakat felet. Alltså finns det inget som säger att det inte är ett ursprungligt fel varpå de antingen ska laga den utan kostnad eller ersätta dig med en ny telefon. Garantivillkor är här helt irrelevant för konsumentköplagen går före. Avtal som strider mot lagen är för övrigt ogiltiga.

Så ring till Elgiganten och be att få tala med reklamationsavdelningen. Eller hitta ett nummer eller något på deras hemsida. Förklara läget och säg att du är beredd att gå till ARN. Det brukar få lite fart på dem. Om de fortfarande hävdar att du är skyldig till felet ber du att få se bevisen för det. Seriösa verkstäder dokumenterar faktiskt sådant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Bara motiveringen "skärm lossnat, annars skadefri" gör att dom har avslöjat sig själva. Jag har lyckats ha sönder en telefon 5 år+ där allt lossnade förutom skärmen som fortfarande fungerade efter det.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem

Den som sålt telefonen är det företag som står på kvittot, inte någon fysisk person.
Det står ett organisationsnummer på kvittot och det är den juridiska person du gjort affären med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Bara motiveringen "skärm lossnat, annars skadefri" gör att dom har avslöjat sig själva. Jag har lyckats ha sönder en telefon 5 år+ där allt lossnade förutom skärmen som fortfarande fungerade efter det.

Samma här, sony Ericsson K800i.
Slängde skiten i golvet så mobilen delade på sig och kamera delen saknas fortfarande.
Men mobilen fungerar perfekt än, förutom kameran..

Tillbaka till OnT. Garanti ärenden med felgiganten jag haft gör att jag undviker skojarna som pesten, inga dyra historier men räcker för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk

Det kommer inte vara värt allt besvär och jobb du kommer att få lägga ner i tid och skrivelser, tro mig har själv drivit ett linkande fall tog ett år och jag förlorade då ARN trodde mer på butiken en på mig. Så försöka glömma det bara efter allt är det bara typ två krog rundor

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem

Be om bevis på att det faktiskt är yttre påverkan.
Kan de inte det borde du automatiskt få rätt i och med att det är deras skyldighet om köpet är gjort inom 6 månader.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Kontakta ditt försäkringsbolag och be dom hjälpa dig, brukar vara rätt effektivt.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Inom 6 månader efter köp har säljaren bevisbördan för ursprungligt fel. Om du reklamerar varan och hävdar ursprungligt fel, måste de bevisa att så inte var fallet, alltså att du till exempel har tappat den i golvet.

Efter 6 månader är det tvärtom, därav hänvisar de "alltid" till fuktskada eller liknande, eftersom du inte kan motbevisa det.

Permalänk
Medlem

Hur har detta gått? Vore intressant att veta.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Förmodligen drivs butiken av samma bolag som driver internethandeln, men det finns några butiker som drivs på franschise fast det är oväsentligt när den inte är köpt hos någon franschisetagare. De som står på kvittot du ska vända dina krav till, där står det förmodligen Elgiganten AB Org.nr: 556471-4474. Både på hemsidan och deras egna (inte de 28 franschisen, där ska deras företagsnamn och Org.nr stå) butiker.

Detta är typiska tillverkningsproblem och alltså så kallade ursprungsfel. Det är reklamation man ska åberopa innan det är aktuellt att dra in vägledande instanser som ARN. ARN bryr sig inte riktigt om garantifrågor heller då det inte regleras i lag, de kan ge vägledande svar när villkoren inte framgått vid köp.

Permalänk
Medlem

TS skriver att mobilen användes som ett arbetsredskap, men framgår inte om den är ett företag eller en privatperson som står för köpet.

Detta är ganska avgörande för hur ärendet kommer behandlas, av Elgiganten, ARN och vilka lagar som gäller, osv.
Men giltig fabriksgaranti ska självklart gälla oavsett.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det låter bara som de vill komma undan. Vad du kan göra innan du går till konsumentombudsmannen eller kontaktar ARN är att hävda din rätt i butiken. De brukar oftast ge med sig då eftersom de inte vill bli dragna inför ARN, särskilt inte med ett fall där du har solklar rätt.
Egentligen räcker det med att säga att de har bevisbördan på sig att mobilen utsatts för yttre påfrestningar och att du går till ARN om de inte åtgärdar problemet. Om de tar fram något tafatt "bevis" på det för att slingra sig så kan du bara langa fram den lappen där det faktiskt står att ingen yttre åverkan har skett.
Om de skulle neka dig att få tillbaka mobilen så har du all rätt att häva köpet. De kan inte "straffa" dig eller vad man ska säga på det sättet.

Permalänk
Avstängd

"Verkstaden" om vi nu ska skalla den för det består av ungdomar som jobbar för 100-120kr per timme åt ett bemanningsföretag som i sin tur fakturerar 200kr per timme. För att få jobb så kan dessa bemanningsföretag känna sig pressade att neka ett stort antal reparationer som skulle gått på garantin och istället kräva en "lösensumma" för apparaten dom fått in på reparation, detta tjänar både verkstaden och återförsäljaren på. Det är tyvärr så det ser ut, och det är anledningen till att man inte ska handla på Elgiganten eller Media Markt.

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Kontakta ditt försäkringsbolag och be dom hjälpa dig, brukar vara rätt effektivt.

Kan du utveckla?