Anmäla till ARN (Elgiganten, defekt mobil)
Hej!
Köpte i januari i år en Lumia 925 på Elgigantens internetshop. I mitten av maj märkte jag att skärmen lossnat i ovankant på mobilen. Jag lämnade då in mobilen för reparation på närmaste Elgiganten.
Bortsett från att skärmen släppt från ramen så var mobilen helt skadefri vid inlämnande för service vilket styrks av kvittot jag fick;
Efter ca 1½ vecka fick jag svar från Elgiganten att detta ärende inte täcks av garantin då de hävdar att apparaten utsatts för yttre åverkan.
Eftersom jag hanterat mobilen väldigt varsamt i min ägo och att den var rätt ny (ca 4 mån.) samt att jag även fått kvitto på att den varit skadefri vid inlämnande så har jag varit i kontakt med Elgiganten och "överklagat" deras beslut men utan resultat.
Som läget ser ut nu så ligger ett kostnadsförslag från Elgiganten där de vill att jag ska betala ca 2100:- i reparationskostnader för ny displaymodul alternativ att de kostnadsfritt skrotar mobilen (mobilen kostade ca 2200:- ny)
För att få tillbaka mobilen måste jag enligt dom betala frakt och serviceavgift eftersom jag accepterat deras serviceavtal vid inlämnande att om de anser att ärendet inte täcks av garantin så måste jag stå för frakt och serviceavgift.
Nu till mina frågor:
När jag nu ska ta ärendet vidare och anmäla detta till ARN, vem är det jag ska anmäla?
Den fysiska butiken där jag lämnade in mobilen för service och som nekat mig garanti eller Elgigantens internetbutik där mobilen är köpt?
Det borde väl vara den fysiska butiken eftersom det är dom som nekat mig garanti men samtidigt så är det ju inte den butiken som sålt varan till mig.. ?
Eftersom att jag använder mobilen som ett arbetsredskap och nu står utan mobil så kommer jag behöva hämta ut den från butik tills dess att ARN har sagt sitt (Vilket kan ta upp till 6 mån. som jag förstått).
Vad händer om jag råkar t.ex. tappa mobilen efter att jag hämtat ut den så att skärmen spricker innan ARN hinner lägga något beslut i ärendet?
Kan Elgiganten då hävda att ARNs beslut ej längre gäller eftersom det i så fall skulle finnas andra skador som tydligt inte skulle täckas av garanti?
Tack på förhand