hur vet jag vilket moderkort jag borde köpa?

Permalänk
Medlem

hur vet jag vilket moderkort jag borde köpa?

Hej! Mitt gamla moderkort har med högst sannolikhet räknat sina sista dagar och jag ska nu köpa ett nytt moderkort.

Jag undrar vilket moderkort jag borde köpa för ett
Grafikkort: GeForce N560GTX-Ti samt
Processor: Intel Core i5-2500K 3.3GHz
Nätagg: HKC USP5550

vad för prisklass borde jag titta på och hur vet jag vilket moderkort passar bra med dessa delar?

Tack på förhand!
MVH,
Homan

Permalänk
Medlem

Spelar ingen större roll vilket moderkort du köper om du inte tänkt ge dig på en hög överklock.
köpte mig ett 1100:- moderkort och det har fungerat helt utmärkt, men mitt krav var SLI och CF så det finns billigare.
Så köp du vilket som i princip, och jag tror att 2500k ska ha 1155 moderkort om jag inte misstar mig.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Spelar ingen större roll vilket moderkort du köper om du inte tänkt ge dig på en hög överklock.
köpte mig ett 1100:- moderkort och det har fungerat helt utmärkt, men mitt krav var SLI och CF så det finns billigare.
Så köp du vilket som i princip, och jag tror att 2500k ska ha 1155 moderkort om jag inte misstar mig.

Hej Majo, tack så mycket för ditt svar;

Ja, det ska vara 1155 socket.

Jag har inte tänkt mig att överklocka. Men säljaren på butiken sa att mitt gamla moderkort (ASUS P8H61) var alldeles för dåligt för mitt grafikkort och att jag förmodligen inte får ut lika mycket av min prestanda som jag skulle kunna pga moderkortet.

Han påstod också att när man har ett sämre moderkort med ett bättre grafikkort så slits moderkortet mycket snabbare och lättare går sönder.

Är detta lögn eller stämmer det?

Tack på förhand,

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mucous:

Hej Majo, tack så mycket för ditt svar;

Ja, det ska vara 1155 socket.

Jag har inte tänkt mig att överklocka. Men säljaren på butiken sa att mitt gamla moderkort (ASUS P8H61) var alldeles för dåligt för mitt grafikkort och att jag förmodligen inte får ut lika mycket av min prestanda som jag skulle kunna pga moderkortet.

Han påstod också att när man har ett sämre moderkort med ett bättre grafikkort så slits moderkortet mycket snabbare och lättare går sönder.

Är detta lögn eller stämmer det?

Tack på förhand,

I detta fallet grym lögn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mucous:

Hej Majo, tack så mycket för ditt svar;

Ja, det ska vara 1155 socket.

Jag har inte tänkt mig att överklocka. Men säljaren på butiken sa att mitt gamla moderkort (ASUS P8H61) var alldeles för dåligt för mitt grafikkort och att jag förmodligen inte får ut lika mycket av min prestanda som jag skulle kunna pga moderkortet.

Han påstod också att när man har ett sämre moderkort med ett bättre grafikkort så slits moderkortet mycket snabbare och lättare går sönder.

Är detta lögn eller stämmer det?

Tack på förhand,

Är ju så klart en ren lögn, du borde gå tillbaks och kräva bevis för hans påstående eller be honom byta jobb!

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mucous:

Hej Majo, tack så mycket för ditt svar;

Ja, det ska vara 1155 socket.

Jag har inte tänkt mig att överklocka. Men säljaren på butiken sa att mitt gamla moderkort (ASUS P8H61) var alldeles för dåligt för mitt grafikkort och att jag förmodligen inte får ut lika mycket av min prestanda som jag skulle kunna pga moderkortet.

Han påstod också att när man har ett sämre moderkort med ett bättre grafikkort så slits moderkortet mycket snabbare och lättare går sönder.

Är detta lögn eller stämmer det?

Tack på förhand,

Det moderkortet är ju inte så gammalt. Ett nytt moderkort kommer inte ge dig mer prestanda. Däremot om du köper ett "Z" moderkort så kommer du kunna överklocka och det kan ge mera prestanda om grafikkortet i begränsar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Billigt som klockar bra:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/172329-asus_z...

Det bör få upp din processor i åtminstone 4.5GHZ utan större ansträngning, men då kan du behöva en bättre kylare än stockkylaren.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

I detta fallet grym lögn.

Skickades från m.sweclockers.com

Säker på att ett 560Ti inte kräver minst PCI-E 3.0 då för att inte tappa bandbredd?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Säker på att ett 560Ti inte kräver minst PCI-E 3.0 då för att inte tappa bandbredd?

Inget grafikkort behöver PCI-E 3.0 ännu, men det spelar ingen roll för din processor stöder inte det ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Säker på att ett 560Ti inte kräver minst PCI-E 3.0 då för att inte tappa bandbredd?

Tror knappt ens att pci-e 2.0 i 8x ger nån nämnvärd prestanda förlust.
Dags att du läser på lite om pci-e 2.0 och 3.0 ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Inget grafikkort behöver PCI-E 3.0 ännu, men det spelar ingen roll för din processor stöder inte det ....

Skrivet av Maho:

Tror knappt ens att pci-e 2.0 i 8x ger nån nämnvärd prestanda förlust.
Dags att du läser på lite om pci-e 2.0 och 3.0 ^^

Hah, men kom igen nu! Jag har en artikel till er båda som jag tycker ni borde studera!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar;

OK, jag tyckte att det lät konstigt.

Min budget ligger på runt 1000 kr. Vad är för- / nackdelen med t.ex. H, Z eller B serien ?
Jag sysslar inte så mycket med överklockning men kan tänka mig att göra det om prisskillnaden är låg och det är mer värt. Men om jag köper ett moderkort från Z serien, räcker mitt nätagg till?

Tack på förhand,

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Hah, men kom igen nu! Jag har en artikel till er båda som jag tycker ni borde studera!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Trådskaparen kanske inte hänger med i dina sjukt dåliga skämt, vilket kan leda till förvirring från hans sida.
Men så långt tänkte du inte va?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mucous:

Tack så mycket för alla svar;

OK, jag tyckte att det lät konstigt.

Min budget ligger på runt 1000 kr. Vad är för- / nackdelen med t.ex. H, Z eller B serien ?
Jag sysslar inte så mycket med överklockning men kan tänka mig att göra det om prisskillnaden är låg och det är mer värt. Men om jag köper ett moderkort från Z serien, räcker mitt nätagg till?

Tack på förhand,

Spelar ingen roll vilket moderkort du köper, skillnaden mellan hur många watt din dator drar med olika
moderkort är väldigt liten.
Vill du kunna överklocka, ta ett Z moderkort.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av trickysaer:

Säker på att ett 560Ti inte kräver minst PCI-E 3.0 då för att inte tappa bandbredd?

Nu när du säger det så krävs nog även sata 6gb/s för att inte gpu ska få problem med bussar som flaskar :-s

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Billigt som klockar bra:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/172329-asus_z...

Det bör få upp din processor i åtminstone 4.5GHZ utan större ansträngning, men då kan du behöva en bättre kylare än stockkylaren.

Tack för tipset!
Detta blir mycket billigare än vad jag tänkt, vilket är härligt.

Med bättre kylare menar du då en till fläkt? Denna fråga kan verka lite dum. Ber så mycket om ursäkt för det.

Permalänk
Skrivet av mucous:

Hej Majo, tack så mycket för ditt svar;

Men säljaren på butiken sa att mitt gamla moderkort (ASUS P8H61) var alldeles för dåligt för mitt grafikkort och att jag förmodligen inte får ut lika mycket av min prestanda som jag skulle kunna pga moderkortet.

Han påstod också att när man har ett sämre moderkort med ett bättre grafikkort så slits moderkortet mycket snabbare och lättare går sönder.

Är detta lögn eller stämmer det?

Tack på förhand,

Det låter mycket skumt. PCI-e 2.0 räcker gott och väl till det grafikkortet. Och om nu moderkortet går sönder så köper du ju alltid ett nytt då istället.

Skrivet av DavidtheDoom:

Nu när du säger det så krävs nog även sata 6gb/s för att inte gpu ska få problem med bussar som flaskar :-s

Skickades från m.sweclockers.com

Sen när använder grafikkort sata-bussar?
Edit: fattade inte att du trollade först.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu när du säger det så krävs nog även sata 6gb/s för att inte gpu ska få problem med bussar som flaskar :-s

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av trickysaer:

Hah, men kom igen nu! Jag har en artikel till er båda som jag tycker ni borde studera!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Ser ut som att det kan bli dyrare än vad jag tänkt. Jag vill ju inte förlora grafik för min inbyggda FleshLight.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mucous:

Ser ut som att det kan bli dyrare än vad jag tänkt. Jag vill ju inte förlora grafik för min inbyggda FleshLight.

Oj oj oj, ve o fasa!

OnT:
Valfritt Z77 duger fint

Ger högre andrahandsvärde. Satsa annars på h77 eller b75 om du skiter i sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Oj oj oj, ve o fasa!

OnT:
Valfritt Z77 duger fint

Ger högre andrahandsvärde. Satsa annars på h77 eller b75 om du skiter i sånt.

Många tack för dina tips

Både H77 och B75 är ASRock. Någon spec anledning? Bättre än ASUS?

Men om jag förstod rätt behövs inte PCIe-3?

Tack igen

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: alla var inte ASRock, såg inte de andra märkena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Trådskaparen kanske inte hänger med i dina sjukt dåliga skämt, vilket kan leda till förvirring från hans sida.
Men så långt tänkte du inte va?

Låter ju snarare som att det är du som grinar för att du inte förstod mitt fantastiskt roliga skämt som jag säkert kommer vinna priser för

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mucous:

Många tack för dina tips

Både H77 och B75 är ASRock. Någon spec anledning? Bättre än ASUS?

Men om jag förstod rätt behövs inte PCIe-3?

Tack igen

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: alla var inte ASRock, såg inte de andra märkena.

Tyckte du sa att du inte skulle klocka nyss, har du ändrat dig? Annars länkade jag ett billigt moderkort som du klarar dig med. ASRock var en gång i tiden en del av ASUS som tillverkade budget-kort som sedan blev en egen tillverkade helt har jag för mig Hade lite dåligt rykte i början men är idag en rätt populär tillverkare av moderkort bland överklockare. Folk debatterar fram och tillbaka om tillverkare, jag har genom åren haft ett moderkort ifrån i princip alla tillverkare och de enda som dött är ASUS och MSI, därmed inte sagt att de idag är något man inte kan lita på. Man ska ha ganska oflyt för att få problem med ett moderkort egentligen.

Nej, du behöver absolut inte PCI-E 3.0! Ska du överklocka trots allt så satsa på ett Asrock-kort, brukar vara billigare generellt sett men ändå erbjuda väldigt bra överklockningsmöjligheter

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Tyckte du sa att du inte skulle klocka nyss, har du ändrat dig? Annars länkade jag ett billigt moderkort som du klarar dig med. ASRock var en gång i tiden en del av ASUS som tillverkade budget-kort som sedan blev en egen tillverkade helt har jag för mig Hade lite dåligt rykte i början men är idag en rätt populär tillverkare av moderkort bland överklockare. Folk debatterar fram och tillbaka om tillverkare, jag har genom åren haft ett moderkort ifrån i princip alla tillverkare och de enda som dött är ASUS och MSI, därmed inte sagt att de idag är något man inte kan lita på. Man ska ha ganska oflyt för att få problem med ett moderkort egentligen.

Nej, du behöver absolut inte PCI-E 3.0! Ska du överklocka trots allt så satsa på ett Asrock-kort, brukar vara billigare generellt sett men ändå erbjuda väldigt bra överklockningsmöjligheter

Wow tack fint svar. Verkar som att jag har oflyt då. Har suttit rätt mycket och försökt fixa min dator men den har jättekonstiga problem. Det tillhör en annan tråd dock.

Nej du har rätt; jag har inget behov av att överklocka. Då kör jag nog med ett sådant kort du länkade tidigare. (Y)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Tyckte du sa att du inte skulle klocka nyss, har du ändrat dig? Annars länkade jag ett billigt moderkort som du klarar dig med. ASRock var en gång i tiden en del av ASUS som tillverkade budget-kort som sedan blev en egen tillverkade helt har jag för mig Hade lite dåligt rykte i början men är idag en rätt populär tillverkare av moderkort bland överklockare. Folk debatterar fram och tillbaka om tillverkare, jag har genom åren haft ett moderkort ifrån i princip alla tillverkare och de enda som dött är ASUS och MSI, därmed inte sagt att de idag är något man inte kan lita på. Man ska ha ganska oflyt för att få problem med ett moderkort egentligen.

Nej, du behöver absolut inte PCI-E 3.0! Ska du överklocka trots allt så satsa på ett Asrock-kort, brukar vara billigare generellt sett men ändå erbjuda väldigt bra överklockningsmöjligheter

Någon märkvärdig skillnad på H61M-K / M-F / M-A etc?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mucous:

Någon märkvärdig skillnad på H61M-K / M-F / M-A etc?

Skickades från m.sweclockers.com

Så insatt i moderkort är jag inte Bara kolla specifikationerna på respektive och jämföra

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2