Flytta operativsystem från HDD till ny SDD?

Permalänk
Medlem

Flytta operativsystem från HDD till ny SDD?

Ska skaffa en SDD disk och undrar om jag kan flytta mitt operativsystem från HDD:n till SDD:n, utan att ominstallera hela datorn. Jag har nämligen ingen Windows skiva eller något sånt, och skulle därför behöva köpa nytt windows i så fall..

Här är ett kit som kopierar hårddisken typ:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/tillbehr/vriga-t...

Undrar om jag kan kopiera över bara själva operativsystemet och inte alla filer och allting på datorn med det? Eller om den kopierar över hela alltet från den gamla.. Skulle nämligen vilja ha en fesh start. (Skulle dessutom inte få plats med innehållet på nuvarande hårddisk på den nya.)

Eller finns det alternativa sätt att göra på, för att bara flytta över operativsystemet?

Tack på förhand!

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afsky:

Ska skaffa en SDD disk och undrar om jag kan flytta mitt operativsystem från HDD:n till SDD:n, utan att ominstallera hela datorn. Jag har nämligen ingen Windows skiva eller något sånt, och skulle därför behöva köpa nytt windows i så fall..

Här är ett kit som kopierar hårddisken typ:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/tillbehr/vriga-t...

Undrar om jag kan kopiera över bara själva operativsystemet och inte alla filer och allting på datorn med det? Eller om den kopierar över hela alltet från den gamla.. Skulle nämligen vilja ha en fesh start. (Skulle dessutom inte få plats med innehållet på nuvarande hårddisk på den nya.)

Eller finns det alternativa sätt att göra på, för att bara flytta över operativsystemet?

Tack på förhand!

Flyttar du över, så blir det likadant som du har nu. Vill du ha det nytt och uppstädat, så måste du ominstallera på något sätt.

Om systemet ligger på en egen partition så kan du kopiera bara den och låta resten ligga kvar på data-partitionen så länge. Om alla data-filer m.m. ligger på samma ställe som windows, alltså en enda stor partition på hårddisken, så får du med allt när du kopierar också.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Om du har Windows 7 så kan du ladda hem en ISO via denna sida http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du har Windows 7 så kan du ladda hem en ISO via denna sida http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Problemet är att jag inte har en nyckel.. :S Min kompis fixade min dator och då lade han på ett windows... Misstänker att det inte var helt lagligt. I och med att det inte finns någon nyckel...... Men man kanske kan köpa nyckel separat? Frågan är då för hur mycket, och om det binds till datorn. Alltså moderkortet. Så om jag skulle vilja byta moderkort eller installera ett anant operativsystem på detta moderkort är det då kört... Så som jag uppfattat det.

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Flyttar du över, så blir det likadant som du har nu. Vill du ha det nytt och uppstädat, så måste du ominstallera på något sätt.

Om systemet ligger på en egen partition så kan du kopiera bara den och låta resten ligga kvar på data-partitionen så länge. Om alla data-filer m.m. ligger på samma ställe som windows, alltså en enda stor partition på hårddisken, så får du med allt när du kopierar också.

Allt jag har på datorn ligger på en och samma hårddisk såatteh... :/

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem

Om du är student så kan du fixa nytt operativ billigt: http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/878230-...

Eller använda en kloningsmjukvara: typ: http://www.todo-backup.com/products/home/download.htm

PS Google is your friend DS

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Fick en flummig idé som jag inte alls vet funkar...

Kan man ominstallera windows, alltså på samma hårddisk som den jag har nu, utan att ha produktnyckel och det? Alltså, säg att jag ominstallerar min nuvarande håddisk, så den är fresh, och sen kopierar den till SDD:n?
Förutsatt att man kan omistallera på samma hårddisk utan produktnyckel. Bara spånar nu. Sorry om korkad, lol.

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afsky:

Fick en flummig idé som jag inte alls vet funkar...

Kan man ominstallera windows, alltså på samma hårddisk som den jag har nu, utan att ha produktnyckel och det? Alltså, säg att jag ominstallerar min nuvarande håddisk, så den är fresh, och sen kopierar den till SDD:n?
Förutsatt att man kan omistallera på samma hårddisk utan produktnyckel. Bara spånar nu. Sorry om korkad, lol.

Och vad hade du tänkt att ange som produktnyckel?
Oberoende på vilken typ av licensmodell som kommer ändock att behöva ange produktnyckel vid ominstallation.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Om du i startmenyn bara söker på "System" och öppnar den (ska vara den som bara heter "System") så borde du se din produktnyckel längst ner.

Edit: sorry, läste det fel, är något annat random nummer längst ner där.

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Om du i startmenyn bara söker på "System" och öppnar den (ska vara den som bara heter "System") så borde du se din produktnyckel längst ner.

Den hjälper inte då det är en uppslagen nyckel. Den som man matar in är i formatet xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx-xxxxx som in sin tur ger ett Produktid i System informationen.

Men helt krast så är det väl bara att köpa sig en riktig licens eller gå över till Linux.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

Om du gör en ny och fresh installation så måste du även skriva in och aktivera en licensnyckel.

Om du vill använda Windows lagligt och även ha möjlighet att senare flytta operativsystemet till en ny dator eller nytt moderkort så kan du köpa en Retail version av windows http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2262595 enligt många rykten kommer alla som har köpt Windows 8/8.1 få gratis uppgradering till Windows 9.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

köper du en ssd disk i sk kit så medföljer allt du behöver för att flytta från en hdd till en ssd-drive utan krångel tex denna :http://www.dustinhome.se/product/5010748430/samsung-840-evo-1...

Permalänk
Medlem

Förmodade att jag var tvungen att skriva in produktnyckeln ändå men värt att fråga.

Tänker mig då att jag skall köpa en licens. Frågan är bara vart man köper den?? Hittar ingenstans att köpa bara produktnyckeln. (Alltså om jag vill köra från iso filen länkad ovan i tråden)
Tänker mig att köpa bara själva produktnyckeln och inte hela kittet gör det kanske billigare?
Alternativt funderar jag på att skaffa retail version, men det hittar jag inte heller någonstans. Jag vill ha windows 7, och inte Windows 8 så... Men när man kollar på microsofts hemsida är det som att windows 7 aldrig ens funnits.
Enda jag hittar är OEM version från tredje part, typ dustin, cdon osv. Men blir ju lite jobbigt om jag i framtiden vill byta moderkort.

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tchjaffa:

köper du en ssd disk i sk kit så medföljer allt du behöver för att flytta från en hdd till en ssd-drive utan krångel tex denna :http://www.dustinhome.se/product/5010748430/samsung-840-evo-1...

Det var faktiskt den jag kollade på men på en annan sida Och denna har tillbehör med, det hade inte förra så det är bra. Men överflyttningsgrejen, flyttar den över ALLT på datorn då? För jag har liksom ca 400 GB använt utrymnme nu, och får ju inte över allt på SDD disken då.. :S

Visa signatur

Moderkort: MSI FM2-A55M-E33 mATX Processor: AMD Athlon II X4 750K 3,4 Ghz FM2 Grafikkort: MSI GeForce GT440 1024MB Internminne: ADATA 4GB (1x4GB) CL9 1333Mhz Premier SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB HDD: 1TB Seagate/Samsung Barracuda 7200rpm

Permalänk
Hedersmedlem

#TRÅD LÅST#

§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)