Fel på DELL-skärm inköpt ifrån CDON

Permalänk
Avstängd

Fel på DELL-skärm inköpt ifrån CDON

Då skärmen nu är mer än ett år gammal så är garantitiden förbi... det handlar nu alltså om en reklamation.

Men visst är det ju CDON som ska sköta det? Eller ska man vända sig direkt till DELL?

Vilket rekommenderar ni?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GaMeR2K5:

Då skärmen nu är mer än ett år gammal så är garantitiden förbi... det handlar nu alltså om en reklamation.

Men visst är det ju CDON som ska sköta det? Eller ska man vända sig direkt till DELL?

Vilket rekommenderar ni?

Du kan inte ens reklamera mot Dell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Du kan inte ens reklamera mot Dell.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är ju klart... reklamera kan man ju bara göra hos säljaren. Tillverkaren är ju ansvarig för garantiärenden... och eventuellt vanliga reparationsärenden.

Får väl se vad CDON säger. Det är inte jag som köpte skärmen... och jag rekommenderade att köpa den direkt ifrån DELL eftersom man hört så mycket om just CDON.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Dom Dell-skärmarna jag köpt har haft 3år på platsen utbyte.

De flesta tillverkarna brukar ha 3år garanti.

Om nu inte Cdon gråimporterar eller nåt så skall det inte vara några problem.

Kolla med Dell direkt.

Permalänk
Medlem

Jag bytte min skärm direkt med Dell. Sjukt smidigt och sjukt bra kund bemötande. Kom bara hem en snubbe med en ny skärm och tog med sig den gamla.
Kommer inte ihåg hur jag kom i kontakt med dom men har dom inte en egen tråd på forumet?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kajlie:

Jag bytte min skärm direkt med Dell. Sjukt smidigt och sjukt bra kund bemötande. Kom bara hem en snubbe med en ny skärm och tog med sig den gamla.
Kommer inte ihåg hur jag kom i kontakt med dom men har dom inte en egen tråd på forumet?

De har en representant på forumet dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej, det är ju klart... reklamera kan man ju bara göra hos säljaren. Tillverkaren är ju ansvarig för garantiärenden... och eventuellt vanliga reparationsärenden.

Får väl se vad CDON säger. Det är inte jag som köpte skärmen... och jag rekommenderade att köpa den direkt ifrån DELL eftersom man hört så mycket om just CDON.

http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/1...

Där är tråden. Testa atrt skriva där.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast

Har de levererat fel vara så är det ett fel enligt konsumentköplagen. Problemet är väl att du väntat ett år för att en reklamation ska godkännas måste den lämnas in inom skälig tid från det att felet visade sig. Så det är lite av en definitionsfråga om felet visar sig nu när du upptäckte det eller om det alltid varit där. Borde dock gå att få igenom.

Reklamation ska i första hand riktas mot säljaren. Speciellt i det här fallet då du fått fel skärm. Det är nog inte Dell intresserade av att lösa men de har väldigt bra support på trasiga skärmar har jag märkt. Så du ska i första hand prata med CDON och ingen annan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Har de levererat fel vara så är det ett fel enligt konsumentköplagen. Problemet är väl att du väntat ett år för att en reklamation ska godkännas måste den lämnas in inom skälig tid från det att felet visade sig. Så det är lite av en definitionsfråga om felet visar sig nu när du upptäckte det eller om det alltid varit där. Borde dock gå att få igenom.

Reklamation ska i första hand riktas mot säljaren. Speciellt i det här fallet då du fått fel skärm. Det är nog inte Dell intresserade av att lösa men de har väldigt bra support på trasiga skärmar har jag märkt. Så du ska i första hand prata med CDON och ingen annan.

Nej inte fel vara. Fel på skärmen.

Min bror har köpt den här skärmen till vår mor... 2013-05-30 för att vara exakt. Så den är nu lite drygt ett år gammal. Felet uppenbarade sig först i torsdags eftermiddag förra veckan. Det var som en "inbränning" i skärmen först, på den vänstra sidan. Och skärmen var "flimrig" och mer "pixlig" på vänstra sidan... på den högra sidan såg den helt normal ut.

Hm... kollade nu på DELL's hemsida och det ser ut att vara 3 års garanti på den här skärmen också. Det var ju en trevlig överaskning... ska kontakta dem imorgon och se vad de säger.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GaMeR2K5:

Nej inte fel vara. Fel på skärmen.

Min bror har köpt den här skärmen till vår mor... 2013-05-30 för att vara exakt. Så den är nu lite drygt ett år gammal. Felet uppenbarade sig först i torsdags eftermiddag förra veckan. Det var som en "inbränning" i skärmen först, på den vänstra sidan. Och skärmen var "flimrig" och mer "pixlig" på vänstra sidan... på den högra sidan såg den helt normal ut.

Hm... kollade nu på DELL's hemsida och det ser ut att vara 3 års garanti på den här skärmen också. Det var ju en trevlig överaskning... ska kontakta dem imorgon och se vad de säger.

Ah, jag kan tydligen inte lästa ord i rätt ordning längre...

Egentligen ska reklamationer gå direkt till säljaren men av erfarenhet vet jag att CDON är skit att ha att göra med. Hade problem med en Dellskärm som fick en grön linje efter en vecka. De skickade en ny direkt till dörren och plockade upp den trasiga. Sjukt smidigt.

Ett problem kan dock vara om nästa skärm också krånglar. Var ett fall för inte så längesedan på Sweclockers där en användare föll mellan stolarna när han gick direkt till tillverkaren. Han hade problem med en skärm, gick direkt till tillverkaren och fick en ny. Sedan blev det fel på den också. Då tyckte tillverkaren att de gjort sitt och när han vände sig till säljaren sa de att de inte hade med saken att göra för det var inte samma skärm de hade sålt till honom. Så jag hade helt klart snackat med CDON först och om de bråkade hade jag gått vidare till Dell.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men när man reklamerar så har jag fått för mig att man går till tillverkaren och inte återförsäljaren efter att garantitiden är förbi. Minns att det var så jag gjorde när min tv gick sönder efter 2år och 2 dagar (2 dagar efter garantitiden). Samsung visserligen, men det var inga problem för mig iaf att gå direkt till tillverkaren i detta fallet iaf.

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk

Hej GaMeR2K5

Prøv at send mig dit servicetag & lidt billeder i en privat besked, så ser jeg gerne om jeg kan hjælpe dig med en eventuel ombytning.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkaaaa:

Rätta mig om jag har fel men när man reklamerar så har jag fått för mig att man går till tillverkaren och inte återförsäljaren efter att garantitiden är förbi. Minns att det var så jag gjorde när min tv gick sönder efter 2år och 2 dagar (2 dagar efter garantitiden). Samsung visserligen, men det var inga problem för mig iaf att gå direkt till tillverkaren i detta fallet iaf.

Reklamationer bör alltid gå via säljaren. Då köparen inte har ingått något avtal med tillverkaren är inte konsumentköplagen tillämplig (såvida inte säljaren försvunnit från marknaden vilket gör att reklamationen kan riktas mot tidigare säljled). Tillverkaren kan visserligen sköta ärenden av denna typ själva, antingen genom en produktgaranti de åtagit sig eller genom goodwill, men juridiskt så är din möjlighet att ställa krav större mot säljaren än mot tillverkaren.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DellCare:

Hej GaMeR2K5

Prøv at send mig dit servicetag & lidt billeder i en privat besked, så ser jeg gerne om jeg kan hjælpe dig med en eventuel ombytning.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Hade redan ringt till er/DELL-supporten innan jag såg det här meddelandet.

Ny skärm är redan på väg hit med UPS.

Detta kallar jag suverän service. Stort tack till DELL.

Jag hade ju tänkt hela tiden att det bara var 1 års garanti... men det är ju en hel del produkter som har längre garantitid.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Hade redan ringt till er/DELL-supporten innan jag såg det här meddelandet.

Ny skärm är redan på väg hit med UPS.

Detta kallar jag suverän service. Stort tack till DELL.

Jag hade ju tänkt hela tiden att det bara var 1 års garanti... men det är ju en hel del produkter som har längre garantitid.

Super, jeg er glad for at høre, at der er en ny skærm på vej til dig.

Skulle du en anden gang have brug for hjælp, eller have nogen spørgsmål, kan du altid kontakte mig her på siden.

Ha en bra sommer.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.