Permalänk
Medlem

Vilken SSD?

Tjena!

Till och börja med så brukar jag inte behöva ställa dessa "enkla" frågor på Sweclockers eftersom jag känner mig tillräckligt insatt på komponentsidan, men jag har verkligen börjat få huvudvärk av allt letande efter disk...

Jag söker alltså en SSD i 250 alternativt 180 GB-klassen. Jag är ute efter en bra disk och har kickat på Samsungs 840 Pro, eller andra märken som Intel och Plextor inte att förglömma. Men jag vet verkligen inte vilken disk som lämpar sig bäst när det gäller prestanda. Jag vill helst inte investera i något mainstream, vilket får mig att tveka på 840 Pro. Jag vet att den fått bra betyg o så, men den är i ärlighetens namn så jävla tråkig Man läser i folks signar "Samsung 840 Pro" och tänker "jaha du, en sån har du ja..."

Vet inte om jag är knäpp som tänker så...

Jag söker nödvändigtvis inte bara länkar till bra diskar, utan vill höra andras tankar och åsikter

Mvh.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tjena!

Till och börja med så brukar jag inte behöva ställa dessa "enkla" frågor på Sweclockers eftersom jag känner mig tillräckligt insatt på komponentsidan, men jag har verkligen börjat få huvudvärk av allt letande efter disk...

Jag söker alltså en SSD i 250 alternativt 180 GB-klassen. Jag är ute efter en bra disk och har kickat på Samsungs 840 Pro, eller andra märken som Intel och Plextor inte att förglömma. Men jag vet verkligen inte vilken disk som lämpar sig bäst när det gäller prestanda. Jag vill helst inte investera i något mainstream, vilket får mig att tveka på 840 Pro. Jag vet att den fått bra betyg o så, men den är i ärlighetens namn så jävla tråkig Man läser i folks signar "Samsung 840 Pro" och tänker "jaha du, en sån har du ja..."

Vet inte om jag är knäpp som tänker så...

Jag söker nödvändigtvis inte bara länkar till bra diskar, utan vill höra andras tankar och åsikter

Mvh.

Tja, om du dissar en MLC SSD som "mainstream"...då kan du köpa vad som helst.
Ta valfritt lågbudgetmärke från Kina så riskerar du inte bli "mainstream" - vilket verkar vara din största farhåga...

Där har du min åsikt och tanke.

Permalänk
Medlem

Om du verkligen inte vill vara mainstream så ska du ju ge fan i att flasha med dator-komponenter i signaturen. Och sen strunta fullständigt i vad andra har för grejer i sina burkar, eller vad de tycker om det du har i din!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Köp 3-4 riktigt billiga SSD:er och kör dom i raid, det skapar en en massa spänning och eventuella problem

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk

Valfri ssd från Samsung, Intel eller crucial kommer göra dig nöjd oavsett om det är mainstream eller inte skulle jag tro

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

okej, att bli nästintill hatad var väl inte riktigt vad jag va ute efter Endera så missförstår ni mig eller så pratar vi inte på samma nivå helt enkelt... Vad jag menar är att, det måste väl finnas fler SSD'er i toppklass än just "Samsung 840 Pro" som vääldigt många har. Då jag kommer ifrån Plextor och är van med deras prestanda och stabilitet så vill jag som sagt ha lite synpunkter på märken och modeller som skulle hålla samma klass

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tjena!

Till och börja med så brukar jag inte behöva ställa dessa "enkla" frågor på Sweclockers eftersom jag känner mig tillräckligt insatt på komponentsidan, men jag har verkligen börjat få huvudvärk av allt letande efter disk...

Jag söker alltså en SSD i 250 alternativt 180 GB-klassen. Jag är ute efter en bra disk och har kickat på Samsungs 840 Pro, eller andra märken som Intel och Plextor inte att förglömma. Men jag vet verkligen inte vilken disk som lämpar sig bäst när det gäller prestanda. Jag vill helst inte investera i något mainstream, vilket får mig att tveka på 840 Pro. Jag vet att den fått bra betyg o så, men den är i ärlighetens namn så jävla tråkig Man läser i folks signar "Samsung 840 Pro" och tänker "jaha du, en sån har du ja..."

Vet inte om jag är knäpp som tänker så...

Jag söker nödvändigtvis inte bara länkar till bra diskar, utan vill höra andras tankar och åsikter

Mvh.

intel tycker jag fungerar bra i min dator, det ända problemet jag har är att det kommer upp någon skit innan datorn startas adapter version 23.231 eller nåt..

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

okej, att bli nästintill hatad var väl inte riktigt vad jag va ute efter Endera så missförstår ni mig eller så pratar vi inte på samma nivå helt enkelt... Vad jag menar är att, det måste väl finnas fler SSD'er i toppklass än just "Samsung 840 Pro" som vääldigt många har. Då jag kommer ifrån Plextor och är van med deras prestanda och stabilitet så vill jag som sagt ha lite synpunkter på märken och modeller som skulle hålla samma klass

Jag är sugen på crucial mx100.

Kika på nordichardwares recension.
Dock en billig ssd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Om du verkligen inte vill vara mainstream så ska du ju ge fan i att flasha med dator-komponenter i signaturen. Och sen strunta fullständigt i vad andra har för grejer i sina burkar, eller vad de tycker om det du har i din!

Jag borde kanske fokusera mer på att få svar på min fråga, men när jag får ett sånt här svar så måste jag få fråga, vad har min sign med mainstream-produkter att göra? Att jag har skrivit mina komponenter i sign är för att underlätta för framtida problem med min burk, sen kan jag inte tala för alla andra p12'or...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag borde kanske fokusera mer på att få svar på min fråga, men när jag får ett sånt här svar så måste jag få fråga, vad har min sign med mainstream-produkter att göra? Att jag har skrivit mina komponenter i sign är för att underlätta för framtida problem med min burk, sen kan jag inte tala för alla andra p12'or...

Ber om ursäkt för min en aning barska ton. Det var inte riktigt menat som en order, vilket jag inser i efterhand att det kan ha uppfattats som.

Jag menade helt enkelt att det är redundant att snacka "mainstream-komponenter" när du, som de flesta andra, skriver dator i signatur. Vilket för övrigt är jättedumt att "underlätta" problem med, eftersom du ändrar din signatur hela tiden och andra som letar samma problem kanske missar vilka komponenter det faktiskt rör sig om när de hittar till dina fel-sökningstrådar.

Som konsument är "mainstream" din bästa vän. Väl beprövade produkter under hård kritik gör att du får mest valuta för pengarna.

För att svara lite mer på din fråga så är det bara att välja ett märke som är någorlunda stort, så får du bra prestanda! Kingston, Intel, etc. Seagate är väl någorlunda "udda" på marknaden, men jag tvivlar på att de är annat än bra de också.

Men jag vidhåller min åsikt om att du bör köra på det som är säkrast att ge valuta för pengarna! Att hålla på och oroa dig över vad din egen burk innehåller i förhållande till andras kommer bara bli en negativ upplevelse i längden.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ber om ursäkt för min en aning barska ton. Det var inte riktigt menat som en order, vilket jag inser i efterhand att det kan ha uppfattats som.

Jag menade helt enkelt att det är redundant att snacka "mainstream-komponenter" när du, som de flesta andra, skriver dator i signatur. Vilket för övrigt är jättedumt att "underlätta" problem med, eftersom du ändrar din signatur hela tiden och andra som letar samma problem kanske missar vilka komponenter det faktiskt rör sig om när de hittar till dina fel-sökningstrådar.

Som konsument är "mainstream" din bästa vän. Väl beprövade produkter under hård kritik gör att du får mest valuta för pengarna.

För att svara lite mer på din fråga så är det bara att välja ett märke som är någorlunda stort, så får du bra prestanda! Kingston, Intel, etc. Seagate är väl någorlunda "udda" på marknaden, men jag tvivlar på att de är annat än bra de också.

Tack nu fick jag lite att tänka på

EDIT: om jag skulle köra på en 840 pro, borde jag vänta till Samsung släpper en ny eller är det för lång väntan för det tror ni?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Köp en OCZ revodrive! Då är du inte mainstream!

Visa signatur

AMD phenom II X6 1090t 3,9ghz|Corsair H60 2xnoctua p12|12gb corsair vengeance 1600|AMD Saphire R9 290 Tri-X|XFX 850w 80+ Bronze|OCZ aghility III 60gb,Samsung EVO 256gb|WD green 2tb|WD caviar blue 1,5tb|F-D R4 titanium grey|

Besök oss påwww.Dirtyswedes.com en svensk BF4 klan!

Permalänk
Medlem

Konungen är död – leve konungen!

Permalänk
Medlem

Nu är jag inget fan av Seagates mekaniska diskar, men det kan ju vara en helt annan historia när det kommer till SSD:er!

Denna verkar sjukt prisvärd imo

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Avstängd

HyperX 3K SSD 240GB 2.5" w/Watchdogs kanske? Den ska vara lite roligare och mindre standard. Annars går både 840 och 840 Pro bra de också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Konungen är död – leve konungen!

Mera test: http://www.anandtech.com/show/8216/samsung-ssd-850-pro-128gb-...

Permalänk
Medlem

Har tills idag varit inne på Plextors M5 Pro Xtreme, men jag tror att fokus just nu ligger hos Samsungs nya 850 Pro

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av YamahaDGX630:

Har tills idag varit inne på Plextors M5 Pro Xtreme, men jag tror att fokus just nu ligger hos Samsungs nya 850 Pro

Jag satsar nog på en billig .5TB, ssd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Samsung kanske känns lite mainstream, men man kan inte förneka att samsung har lyckats få till en SSD som är otrolig rent utsakt, har 2x 256 840s, för tillfället 540mb/s läs/skrivhastighet, 850 ska tydligen prestera ännu bättre men har inte kollat benchmarks / IRL tester en.

Skit i ifall de känns mainstream att ha just en *sån* SSD, är väl endå kvalitén du är ute efter och inte vad andra tycker ^^

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Mainstream är väl de som köper en billig SSD, får problem och måste uppdatera programvara. Vi som kör Samsung & Intel och lägger några extra kronor och slipper bekymmer, uppdatera firmeware (Se trådar) är väl knappast mainstream bland snåla kunder. För att inte vara mainstream finns ju pro-modeler med en helt annan prislapp.

Permalänk
Inaktiv

Crucial är svaret du väntar på. Mx 100 eller vad de nu heter. Billig men du får en större och bättre för pengarna.
Bästa köp idag, men i morgon gäller nått annat typ M2 PCIx4

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Mainstream är väl de som köper en billig SSD, får problem och måste uppdatera programvara. Vi som kör Samsung & Intel och lägger några extra kronor och slipper bekymmer, uppdatera firmeware (Se trådar) är väl knappast mainstream bland snåla kunder. För att inte vara mainstream finns ju pro-modeler med en helt annan prislapp.

Crucial är ju idag både billiga och stabila med bra firmwares annars, väldigt bra säkerhet för datan på diskarna med deras senaste MX100 som kommer från dyrare modeller. Okej du kanske inte får det senaste skriket i prestanda men det behövs sällan ändå. Skulle själv å andra sidan riskera en SSD från något budgetmärke som har återkommande firmwareproblem...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.