Dåligt att starta om router för mycket?

Permalänk
Medlem

Dåligt att starta om router för mycket?

Hejsan hejsan!

Jo det är så att jag undrar om det är dåligt/farligt att starta om routern för mycket? För jag har ett väldigt störande problem som ingen tycks veta vad det beror på. Vissa dagar när jag startat datorn, så kan jag inte ansluta till steam nätverket, Battlelog (för det mesta), Leauge of Legends eller Battle.net klienten. Alltså nästan ingen form utav service. Internet har jag full access till. Allt ifrån Sweclockers till Youtube fungerar, men inga services som sagt.

Enda sen jag först fick detta problem, så har jag både byt router OCH dator. Det konstiga är att det bara är jag som verkar ha det problemet. Fungerar helt felfritt för min bror. Internetsladden är kopplad direkt till modemet.

Anledningen till varför jag frågar om det är farligt att starta om routern för mycket, är för att det enda sättet att återgärda problemet, är genom att starta om routern. Ibland har det funkat med att avaktivera och sedan aktivera brandväggen igen.

Permalänk
Medlem

Det är ingen fara att starta om den mycket, dock låter det ju som att någon setting är knas, kör du med något program som bror din inte kör med? någon sleep funktion t.ex. som kanske inte gillas eller så?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Försök att hitta felet och åtgärda det istället för att behandla symtomet.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Försök att hitta felet och åtgärda det istället för att behandla symtomet.

Just det som är det svåra. Har haft det här problemet ett bra tag och jag har försökt flera gånger att hitta felet, men har hittills inte lyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Det är ingen fara att starta om den mycket, dock låter det ju som att någon setting är knas, kör du med något program som bror din inte kör med? någon sleep funktion t.ex. som kanske inte gillas eller så?

Sleep funktion? Enda sleep funktion jag har på, är skärmsläckaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Just det som är det svåra. Har haft det här problemet ett bra tag och jag har försökt flera gånger att hitta felet, men har hittills inte lyckats.

Du skriver två väldigt intressanta saker

  1. Det konstiga är att det bara är jag som verkar ha det problemet

  2. är för att det enda sättet att åtgärda problemet, är genom att starta om routern

Du skriver att du har byt router OCH dator utan att problemet försvinner.
Har du kontrollera inställningarna på din brors dator och jämfört dem med dina?
Använder du DHCP eller statiska IP adresser?
När du försöker att ansluta till steam och det inte går, använder din bror också steam samtidigt?
Har du testat att ansluta dator direkt till internet och koppla ur alla andra?

EDIT: Kanske läsa lite på denna sida
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=6370-QPHJ...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du skriver två väldigt intressanta saker

  1. Det konstiga är att det bara är jag som verkar ha det problemet

  2. är för att det enda sättet att åtgärda problemet, är genom att starta om routern

Du skriver att du har byt router OCH dator utan att problemet försvinner.
Har du kontrollera inställningarna på din brors dator och jämfört dem med dina?
Använder du DHCP eller statiska IP adresser?
När du försöker att ansluta till steam och det inte går, använder din bror också steam samtidigt?
Har du testat att ansluta dator direkt till internet och koppla ur alla andra?

EDIT: Kanske läsa lite på denna sida
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=6370-QPHJ...

Hur får jag reda på om jag använder DHCP eler statiska IP adresser?

När jag försöker ansluta till steam nätverket och det inte går, så är det slumpmässigt ifall det fungerar eller inte. När min bror har steam på så funkar det ibland och ibland inte. När hans dator är avstängd, så är det samma sak där. Funkar ibland och ibland inte.
Jag har inte kontrollerat inställningarna på min brors dator, nej.

Sen så är det ju som sagt inte bara steam, utan också Battlelog, Uplay, LoL, WoW etc. Det jag tycker är konstigt, är att det ibland fixar sig genom att avaktivera/aktivera brandväggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Hur får jag reda på om jag använder DHCP eler statiska IP adresser?

När jag försöker ansluta till steam nätverket och det inte går, så är det slumpmässigt ifall det fungerar eller inte. När min bror har steam på så funkar det ibland och ibland inte. När hans dator är avstängd, så är det samma sak där. Funkar ibland och ibland inte.
Jag har inte kontrollerat inställningarna på min brors dator, nej.

Sen så är det ju som sagt inte bara steam, utan också Battlelog, Uplay, LoL, WoW etc. Det jag tycker är konstigt, är att det ibland fixar sig genom att avaktivera/aktivera brandväggen.

Börja med att läsa på sidan jag länkade till. Se om det hjälper.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Börja med att läsa på sidan jag länkade till. Se om det hjälper.

Har försökt att testa med lite allt möjligt. Men inte ens när min brors dator på eller ikopplad, så har jag fortfarande samma problem. Har det som sagt inte hela tiden. Ibland är det ett par gånger i veckan och ibland kan det vara 1 gång i veckan det händer, eller så går det flera veckor.

Permalänk
Medlem

Ja det är skadligt. "För mycket" är per definition "för mycket".