Microsoft har sänkt no-ip DDNS helt. Vad tycker vi om detta?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Microsoft har sänkt no-ip DDNS helt. Vad tycker vi om detta?

Tjena!

Om det inte är någon som märkt det än så har MS tydligen sänk alla no-ip DDNS adresser för att de tycker det kommer för mycket spam från dessa adresser.

Med andra ord sänkte de alla mina hemsidor samt alla mina mobila enheter som skickas ut till kunder för att göra fjärrconfar med.

Får de göra såhär?

MOD, byt till rätt område om det är så att jag lagt det fel.

Här finns en länk till noip.com's uttalande om detta:
https://www.noip.com/blog/2014/06/30/ips-formal-statement-mic...

Permalänk
Rekordmedlem

De har ju domstolsbeslut på det enligt den kommentar från no-ip du länkar så de har nog juridiken på sin sida.
a federal court order

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det är ändå riktigt surt med tanke på att jag nu inte kan koppla upp mig mot kunder längre.

Märkte dock att de premium adresser (de man får om man betalar för tjänsten) fungerar.

Så det går ju att lösa iaf, men fortfarande riktigt drygt med tanke på att jag har några modem som cirkulerar hos kunder som måste bli hemskickade för omconf nu istället för att göra sitt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det är ändå riktigt surt med tanke på att jag nu inte kan koppla upp mig mot kunder längre.

Märkte dock att de premium adresser (de man får om man betalar för tjänsten) fungerar.

Så det går ju att lösa iaf, men fortfarande riktigt drygt med tanke på att jag har några modem som cirkulerar hos kunder som måste bli hemskickade för omconf nu istället för att göra sitt jobb.

Så du använder en gratistjänst i ditt företag och gnäller på när den slutar fungera? Om du är så beroende av funktionen så kanske det är dags att börja betala?

Det står även i deras villkor att man endast får skapa ett gratiskonto och att man endast får använda det för personligt bruk.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av niclasc:

Så du använder en gratistjänst i ditt företag och gnäller på när den slutar fungera? Om du är så beroende av funktionen så kanske det är dags att börja betala?

Det står även i deras villkor att man endast får skapa ett gratiskonto och att man endast får använda det för personligt bruk.

Jag betalar, men då jag satte upp allt så använde jag mig av no-ip.org adresser, som verkar vara låsta nu.
Såg ingen anledning till att ändra det när jag börjat med det. Och med tanke på att alla modem är ute på vift så är det svårt att confa om dom nu.

Har testat att ändra till premium adresserna på den hårdvara jag har hemma och det fungerar iaf.

Permalänk
Medlem

Här är Microsofts syns på saken:
http://blogs.technet.com/b/microsoft_blog/archive/2014/06/30/...

En konstig grej i No-IPs uttalande är att det är daterat 30-jun och anger att de precis fått reda på att Microsoft lämnat in en stämning. Stämningen är dock inlämnad till domstol 19-jun och det finns en kallelse från samma datum.
Om inte domstolen av någon anledning väntat med att skicka kallelsen så borde No-IP vetat om stämningen före 30-jun.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Xellofan:

Här är Microsofts syns på saken:
http://blogs.technet.com/b/microsoft_blog/archive/2014/06/30/...

En konstig grej i No-IPs uttalande är att det är daterat 30-jun och anger att de precis fått reda på att Microsoft lämnat in en stämning. Stämningen är dock inlämnad till domstol 19-jun och det finns en kallelse från samma datum.
Om inte domstolen av någon anledning väntat med att skicka kallelsen så borde No-IP vetat om stämningen före 30-jun.

Ja, jag började också fundera lite på det där. Eftersom det är domstolen som beslutat att det ska sänkas så kanske man borde ha förvarnat sina kunder om detta?

Permalänk
Medlem

Vi har en del servrar som använder no-ip och dom gick ner idag efter detta så det är inte bra alls

Permalänk
Medlem

Microsoft som grovt missbrukar det amerikanska korrupta lagsystemet. De stänger av åtkomst till 4 miljoner legala subdomäner för att komma åt ca 2k som nu används utav botnät för att bland annat sprida virus genom. Och detta helt utan att först kontakta No-IP, eller ens försöka sköta det hela snyggt. Det är ändå världens största leverantör av gratis DDNS, klart som fan att även buset använder det.

Och att Microsoft gör det med en så kallad "Ex-Parte"-ansökan där den andre parten inte meddelas eller har rätt att försvara sig innan är absurt. Det är till för när det finns stor risk att motparten kommer att förstöra alla bevis och försöka fly landet när det framkommer.

Och hur fan kan den domaren tycka att det är en bra idé att lämna över kontrollen av i princip hela företag till inte till lämplig myndighet eller poliser, utan till ett privatägt mer eller mindre konkurrerade företag, som sedan väljer att blockera all trafik till tjänsten. Har man tillräckligt med pengar i USA så har man tydligen laglig rätt att göra precis hur fan man vill.

Det finns nog några mailadresser på hotmail som sprider spam och virus, ska vem fan som helst då fritt få ta över kontrollen av hela hotmail och sedan blockera alla konton och inte bara de få dåliga konton. Absurt!

(Har förlorat ett antal timmars sömn i natt tack vare detta, och behöver skriva av mig. Men det är fortfarande helt sjukt. Detta drabbar långt många fler personer än det hjälper)

Permalänk
Medlem

Jag kan bara stämma in i klagosången som en av de drabbade. Använder no-ip.biz för att fjärrstyra min stationära med SplashTop och har även en Minecraft-Server på den.
Tvivlar lite på att de ska komma tillbaka online inom en snar framtid. USA:s rättsväsende...

PS
Inte för att det diskuteras utförligt här, men har någon tips på en alternativ gratis DDNS?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Zinkit:

Jag kan bara stämma in i klagosången som en av de drabbade. Använder no-ip.biz för att fjärrstyra min stationära med SplashTop och har även en Minecraft-Server på den.
Tvivlar lite på att de ska komma tillbaka online inom en snar framtid. USA:s rättsväsende...

PS
Inte för att det diskuteras utförligt här, men har någon tips på en alternativ gratis DDNS?

Annars kan du ju betala till no-ip, jag betalade drygt 100kr för ett år. Använder mig nu av no-ip.net istället för .org till mina hosts och det fungerar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem

Hade det inte lösts smidigare om man endast raderat de adresserna som förstört. För att sedan öppnat en kanal mellan ms och no-ip där de i framtiden kan stänga tveksamma subdomäner.

Kör själv en no-ip.org så får lite extra jobb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av huttala:

Annars kan du ju betala till no-ip, jag betalade drygt 100kr för ett år. Använder mig nu av no-ip.net istället för .org till mina hosts och det fungerar hur bra som helst.

Man kan köpa en riktig domän och peka den vart man vill för mindre pengar och dessutom få mailfunktion, en .nu kostar just nu 10kr för ett år med domänpaket på https://www.citynetwork.se/ har man en server hemma så finns det möjlighet för den att uppdatera dnspekaren om man har dynamisk ip och den skulle ändras.
En .se kostar 95kr/år i normalpris med domänpaket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har ändrat till en som de påstår fungerar fortfarande och det gick bra, tur jag kollar upp vilken dyn ip jag har på servern då och då ifall nåt liknande det här händer...

no ip har ju tidigare mejlat när månaden närmar sig sitt slut och sedan gjort så man inte kunnat fjärransluta och då har man kunnat gå in och återaktivera men för nån månad sen bytte de visst metod och det gick bra att fjärransluta ända tills de låste adressen (så man måste betala) ska framöver försöka skaffa en ytterligare gratistjänst som ligger 14 dagar förskjutet mot no ip så jag slipper betala

jag betalar för hårdvara och internetlina det får räcka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Microsoft som grovt missbrukar det amerikanska korrupta lagsystemet. De stänger av åtkomst till 4 miljoner legala subdomäner för att komma åt ca 2k som nu används utav botnät för att bland annat sprida virus genom. Och detta helt utan att först kontakta No-IP, eller ens försöka sköta det hela snyggt. Det är ändå världens största leverantör av gratis DDNS, klart som fan att även buset använder det.

Och att Microsoft gör det med en så kallad "Ex-Parte"-ansökan där den andre parten inte meddelas eller har rätt att försvara sig innan är absurt. Det är till för när det finns stor risk att motparten kommer att förstöra alla bevis och försöka fly landet när det framkommer.

Och hur fan kan den domaren tycka att det är en bra idé att lämna över kontrollen av i princip hela företag till inte till lämplig myndighet eller poliser, utan till ett privatägt mer eller mindre konkurrerade företag, som sedan väljer att blockera all trafik till tjänsten. Har man tillräckligt med pengar i USA så har man tydligen laglig rätt att göra precis hur fan man vill.

Det finns nog några mailadresser på hotmail som sprider spam och virus, ska vem fan som helst då fritt få ta över kontrollen av hela hotmail och sedan blockera alla konton och inte bara de få dåliga konton. Absurt!

(Har förlorat ett antal timmars sömn i natt tack vare detta, och behöver skriva av mig. Men det är fortfarande helt sjukt. Detta drabbar långt många fler personer än det hjälper)

MS kan inte missbruka ett korrupt lagrum eftersom ett sådant i sin natur saknar normer för vad som anses moraliskt riktigt
Däremot, vad jag kan förstå av MS-bloggen så har No-IP fått flera chanser att agera men genom aktiva passivitet själva grovt missbrukat ditt, mitt och alla andras förtroende.

Despite numerous reports by the security community on No-IP domain abuse, the company has not taken sufficient steps to correct, remedy, prevent or control the abuse or help keep its domains safe from malicious activity.

Domaren lämnade inte över kontrollen över företaget, utan enbart kontrollen över domänerna. En av anledningarna med det interimistiska beslutet är kanske att - precis som du säger - säkra bevis som annars kanske går förlorade?

On June 26, the court granted our request and made Microsoft the DNS authority for the company’s 23 free No-IP domains, allowing us to identify and route all known bad traffic to the Microsoft sinkhole and classify the identified threats.

MS konkurrerar mig veterligen varken "mer eller mindre" med No-IP, så jag har svårt att se något samband mellan pengar och inlaga i det här fallet. Att polisiära myndigheter använder sig av externa experter hör dessutom inte till ovanligheten. I det här fallet handlar det nog mer om att MS bidrar med att identifiera och bekämpa hot globalt. Låter som ett betydligt bättre beslut än att polisen låter saker samla damm i bevisrummet, eller?

The new threat information will be added to Microsoft’s Cyber Threat Intelligence Program (CTIP) and provided to Internet Service Providers (ISPs) and global Computer Emergency Response Teams (CERTs) to help repair the damage caused by Bladabindi-Jenxcus and other types of malware.

Utbredningen av attacker är ofta exponentiell så jag tror det är ytterst svårt för oss att veta om det hjälper fler än det drabbar och vad det kostar i både tid och pengar. MS kommer knappast till domstolsförhandlingarna utan väl underbyggda argument som någon domare lättvindig godtar hur som helst. Sen får vi hoppas att MS inte kastar sten i glashus och lever som dom lär med hotmail/outlook.

If free Dynamic DNS providers like No-IP exercise care and follow industry best practices, it will be more difficult for cybercriminals to operate anonymously and harder to victimize people online.

Jag sover gott (vaken just nu pga beredskap ) för jag använder inga gratisalternativ i produktionsmiljö som jag inte kan ta ansvar för. Allt annat vore tjänstefel i min mening. Privat har jag upplevt samma sak med DynDNS när det blev 100% kommersiellt. Visst, viss irritation infann sig men mer än så var det inte och så tror jag det kommer vara för majoriteten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

No-ip's abuse-avdelning är notoriskt omöjlig att att samarbeta eller ens få en dialog med. Deras generella kommentar till det mesta kan beskrivas som "Fuck you, we don't care". Så jag är inte förvånad över att det här skedde.
Personligen känns det som att de tjänar grova pengar på att deras tjänster används i till mycket tveksamma implementationer och att de mycket väl vet om det.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Will S wrote:
In other news, Windows Defender finally found a peice of malware it will detect and identify.

Artikel på arstechnica.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Genesis:

Microsoft som grovt missbrukar det amerikanska korrupta lagsystemet. De stänger av åtkomst till 4 miljoner legala subdomäner för att komma åt ca 2k som nu används utav botnät för att bland annat sprida virus genom. Och detta helt utan att först kontakta No-IP, eller ens försöka sköta det hela snyggt. Det är ändå världens största leverantör av gratis DDNS, klart som fan att även buset använder det.

Och att Microsoft gör det med en så kallad "Ex-Parte"-ansökan där den andre parten inte meddelas eller har rätt att försvara sig innan är absurt. Det är till för när det finns stor risk att motparten kommer att förstöra alla bevis och försöka fly landet när det framkommer.

Och hur fan kan den domaren tycka att det är en bra idé att lämna över kontrollen av i princip hela företag till inte till lämplig myndighet eller poliser, utan till ett privatägt mer eller mindre konkurrerade företag, som sedan väljer att blockera all trafik till tjänsten. Har man tillräckligt med pengar i USA så har man tydligen laglig rätt att göra precis hur fan man vill.

Det finns nog några mailadresser på hotmail som sprider spam och virus, ska vem fan som helst då fritt få ta över kontrollen av hela hotmail och sedan blockera alla konton och inte bara de få dåliga konton. Absurt!

(Har förlorat ett antal timmars sömn i natt tack vare detta, och behöver skriva av mig. Men det är fortfarande helt sjukt. Detta drabbar långt många fler personer än det hjälper)

Det går i princip inte att skicka spam genom hotmail, är du ny användare utan rykte får du inte skicka så många mail per dygn. Är du gammal användare med bra rykte kan du skicka fler men inga stora mängder inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Från vad jag förstått så skulle Microsoft lägga beslag på domänen för att filtrera ut ~2000 misstänkta botnät, men släppa igenom trafik från domän som hade rent mjöl i säcken så att säga. Detta har inte hänt, och det är anledningen till att jag blev upprörd över detta. Microsoft ska inte klanta sig så att 4 miljoner domän som faktiskt bedriver vettig verksamhet blir nedstängda.

Finns ett uttalande från MS där dom erkänner att ett tekniskt fel inträffat: http://www.pcworld.com/article/2450140/microsoft-admits-techn...

Men likt förbannat så kan folket i min klan fortfarande inte komma in på min teamspeakserver, utan jag har istället behövt skapa ett nytt domän som inte blev övertaget, och sedan jaga folk med den nya serveradressen. Vad sysslar folket på MS med egentligen? Hur kan ett av världens största IT-företag klanta sig så här mycket när ett mindre och betydligt mindre erfaret företag som no-ip kan hålla tjänsterna uppe? Det skulle jag vilja veta.

Sen är mitt fall ändå väldigt lindrigt, jag har hand om en mindre teamspeakserver för en liten world of tanks-klan. Jag vill inte ens föreställa mig hur det skulle vara ifall man integrerat no-ip i en affärslösning, eller har hand om en större teamspeak-server för en större klan där man kanske inte har kontakt med alla som hänger på servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thuban:

Sen är mitt fall ändå väldigt lindrigt, jag har hand om en mindre teamspeakserver för en liten world of tanks-klan. Jag vill inte ens föreställa mig hur det skulle vara ifall man integrerat no-ip i en affärslösning, eller har hand om en större teamspeak-server för en större klan där man kanske inte har kontakt med alla som hänger på servern.

Å andra sidan tycker jag att man får skylla sig själv om man har en affärsverksamhet som bygger på gratistjänster från no-ip. Det finns andra - och seriösare - aktörer än dem.
Det är lite som att företagare gnäller på att one.com har usel support och upptid på sina tjänster. De är skitbilliga av en anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Å andra sidan tycker jag att man får skylla sig själv om man har en affärsverksamhet som bygger på gratistjänster från no-ip. Det finns andra - och seriösare - aktörer än dem.
Det är lite som att företagare gnäller på att one.com har usel support och upptid på sina tjänster. De är skitbilliga av en anledning.

Jag betalar för min och min gick ner ändå ner. Du har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiKaN:

Jag betalar för min och min gick ner ändå ner. Du har fel.

Ok, jag läste i tråden att de betalande fungerade. Då ber jag om ursäkt vad gäller den biten, men det förändrar inte min syn på no-ip rent generellt. Dvs att man får man vad betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiKaN:

Jag betalar för min och min gick ner ändå ner. Du har fel.

Du tänker i kors. Det har framförts synpunkter på att folk använt en gratistjänst i affärsverksamhet. De synpunkterna blir inte fel för att din tjänst gick ner.

Permalänk
Medlem

Det verkar som ni missar min poäng. Ni diskuterar kring det som att det är no-ip som tagit ner tjänsten. Det är det inte, det är Microsoft som misslyckats med att sätta upp den igen.

Sen, så har Talisker en poäng med att man inte bör använda gratisalternativ som no-ip i affärslösningar. Men att man då får skylla sig själv? Det är inte bara du som "service provider" som får lida, dina kunder åker med på släpet också. Och så ska det inte behöva vara.

Permalänk
Skrivet av Thuban:

Det verkar som ni missar min poäng. Ni diskuterar kring det som att det är no-ip som tagit ner tjänsten. Det är det inte, det är Microsoft som misslyckats med att sätta upp den igen.

Sen, så har Talisker en poäng med att man inte bör använda gratisalternativ som no-ip i affärslösningar. Men att man då får skylla sig själv? Det är inte bara du som "service provider" som får lida, dina kunder åker med på släpet också. Och så ska det inte behöva vara.

Ja. Det är den som beslutar att använda en gratis tjänst av en annan leverantör. Om man tillhandahåller en tjänst skall man även se till att man kan ställa krav på de tjänster man nyttjar för att leverera den, se det som en livscykel för IT. Nu är det slutanvändaren som kommer ställa kravet på leverantören av tjänsten, och den som har beslutat att använda tjänsten kan inte göra något åt det, exempel kräva pengar på grund av SLA och det som finns skrivet på kontraktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindhunter:

Ja. Det är den som beslutar att använda en gratis tjänst av en annan leverantör. Om man tillhandahåller en tjänst skall man även se till att man kan ställa krav på de tjänster man nyttjar för att leverera den, se det som en livscykel för IT. Nu är det slutanvändaren som kommer ställa kravet på leverantören av tjänsten, och den som har beslutat att använda tjänsten kan inte göra något åt det, exempel kräva pengar på grund av SLA och det som finns skrivet på kontraktet.

Absolut, en kedja är inte starkare än sin svagaste länk brukar man ju säga.

Jag tror att du belyste problemet spot on där. Slutanvändaren kommer att hålla den som levererar tjänsten ansvarig, men den som levererar tjänsten kan inte annat göra än att säga "Ja, det här var klantigt av mig, jag skulle varit bättre förberedd. Men det finns inget jag kan göra nu annat än att uppdatera alla drabbade med en ny tillfällig adress att använda.". Det här är precis vad jag har fått göra och jag misstänker att även många andra människor där ute har fått gå ut med liknande uttalanden mot sina kunder/användare.

Permalänk
Medlem

När man äntligen, efter så många år, fixar sig en noip.me-adress så händer detta -_- Tur man kunde skapa en ny liknande utan problem!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Talisker00:

Ok, jag läste i tråden att de betalande fungerade. Då ber jag om ursäkt vad gäller den biten, men det förändrar inte min syn på no-ip rent generellt. Dvs att man får man vad betalar för.

"Man får vad man betalar för"...
Det är inte no-ip som klantat sig, jag har ALDRIG haft problem med no-ip tidigare. Nu när Microsoft tvingar in sig själva på ett hörn så går allt åt helvete. Jag betalar även för tjänsten.

Permalänk
Medlem

Är det inte skönt att någon tar ansvar och bekämpar bot-näten som NO-IP i flera år struntat i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Är det inte skönt att någon tar ansvar och bekämpar bot-näten som NO-IP i flera år struntat i?

Ja, kriget mot botar och spam rättfärdigar en hel del faktiskt ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||