HDD krashar systemet

Permalänk
Medlem

HDD krashar systemet

Hej,

Har en seagate barracuda 2TB HDD i mitt system som en lagringsdisk. Den har funkat bra i cirka 2 år nu.
Häromdagen höll jag på att tanka lite torrents under natten. När jag vaknar ser jag något felmeddelande på flera torrents och den har slutat ladda ner. Minns inte riktigt felmeddelandet nu men det var i stil med att path not avalible eller nåt.
När jag öppnar "den här datorn" ser jag att hårddisken verkar unmountad. Startar om och hårddisken finns inte där eller i partition manager.
Stänger av datorn och sätter på igen och då återkommer disken och just det problemet sker inte igen.

Däremot när jag försöker flytta en av de torrentsen jag hunnit ladda ner precis innan, så hänger sig datorn och jag måste göra en hard reset.. Det hänger hela explorer med så ctrl + alt + del funkar inte. Men röra musen funkar men går inte högerklicka nånstans eller öppna nåntning. Andra animationer funkar under tiden tills man försöker göra något..
Jag upptäcker att detta är konsistent och jag kan knappt använda disken nu.

Testat en full kontroll i parted magic men inga fel upptäcks.
I windows kan jag köra en snabb kontroll i disk-felsökarn utan problem men kör jag på den andra längre varianten krashar det varje gång.
Laddar ner trial av hdsentinel och kört snabbkontrollen där (1 mins test) och inga fel där heller..
Har öppnat datorn och alla kablar sitter på plats som de ska.

Vad är fel? Vad gör jag...?

Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

ok har nu förstått detta problem:

Jag ahr kört med en liten pagefile för jag har 32GB ram.
Filerna jag försöker flytta mellan diskarna är 40GB+ och så fort raminnet tatt slut har det hängt sig.
Nu har jag satt på windows managed pagefile och det har slutat crasha.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

ok har nu förstått detta problem:

Jag ahr kört med en liten pagefile för jag har 32GB ram.
Filerna jag försöker flytta mellan diskarna är 40GB+ och så fort raminnet tatt slut har det hängt sig.
Nu har jag satt på windows managed pagefile och det har slutat crasha.

Låter mycket märkligt att det du kopierar mellan 2 st HDD'er skulle gå via pagefilen - skumt.

Är du säker på att diskarna är friska?

Permalänk
Hedersmedlem

Testa diskarna: http://www.seagate.com/support/downloads/item/seatools-win-ma...

Helst långa testet så att skivorna testas fullt ut. Troligen har du haft en huvudkrasch, låter som det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Testa diskarna: http://www.seagate.com/support/downloads/item/seatools-win-ma...

Helst långa testet så att skivorna testas fullt ut. Troligen har du haft en huvudkrasch, låter som det.

Det går väl via ramminnet? Och när ram är slut går det sen via paggefilen. Så fick jag förklarat för mig.
Ska testa ena disken när jag kommer hem men andra är en splitter ny intel ssd. Men ser inte att det skulle vara något fel på disken då allt funkar nu när pagefile e på windows managed

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Just det.. såg att jag nästan ständigt får hard faults i aktivitetshanterarn med. Även i idle. Aldrig upptäckt det innan.
Nu kört memtest hela natten med 0 errors

Visa signatur

Citera för svar!