Oppo Find 7 i svenska nät?

Permalänk
Medlem

Oppo Find 7 i svenska nät?

Hej!

Jag har letat runt en hel del men kan inte hitta några konkreta svar. Är det någon som vet huruvida 4/3G funkar i svenska nät för tillfället med en Find 7?
La precis en beställning och letar efter bästa operatören. Jag behöver hjälp att tolka alla dessa siffror
Såg att 3 kör 4g på fler band än andra, är det något att ha?

Mobilen:

Wikipedia:

(Klicka för större bild)
Halebop:

Tack för hjälp!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

bra fråga, jag har själv beställt en i helgen och är också lite intresserad av detta någon som vet?

Permalänk

Jag har en Find 7a som jag skriver från nu och det funkar utmärkt med 4G, iaf från 3 som jag har som operatör
Så ska väl inte vara några problem med de andra operatörerna heller

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

Jag har premium modellen, importerad från kina. Funkar felfritt i tele2:s 3g nät. Kan återkomma när tele2 fått tummen ur och ger mig access till 4g nätet som jag ansökt om förra veckan.

Verkar som om Oppo kört med ett allt i ett modem och att de flesta marknaderna har just detta modem. Enbart Indonesien och USA som fått speciella modem och dessa har ett annat modellnamn. För 7a så är det 9007x modellen som gäller medan för 7-premium är det x9077 som gäller för den internationella och kinesiska versionen.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Hej!

Jag har letat runt en hel del men kan inte hitta några konkreta svar. Är det någon som vet huruvida 4/3G funkar i svenska nät för tillfället med en Find 7?
La precis en beställning och letar efter bästa operatören. Jag behöver hjälp att tolka alla dessa siffror
Såg att 3 kör 4g på fler band än andra, är det något att ha?

Mobilen:
http://i.imgur.com/Hye9DXj.png

Wikipedia:
http://i.imgur.com/fBwN6Zn.png

(Klicka för större bild)
Halebop:
http://i.imgur.com/Ct9f3yA.png

Tack för hjälp!

Skrivet av bonafriss:

Jag har en Find 7a som jag skriver från nu och det funkar utmärkt med 4G, iaf från 3 som jag har som operatör
Så ska väl inte vara några problem med de andra operatörerna heller

Som jag kan förstå det så stödjer Oppo Find 7 3 och Telias 4G nät helt, medans Tele2/Telenors 4G nät stöds bara på 2600MHz bandet och inte 900 bandet som ger betydligt bättre täckning och är det 4G nätet av Tele2/Telenor som är utbyggt på landet och ger en mycket bättre täckningsområde än 2600MHz bandet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Då funkar halebop utmärkt.
Tackar

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Jag har premium modellen, importerad från kina. Funkar felfritt i tele2:s 3g nät. Kan återkomma när tele2 fått tummen ur och ger mig access till 4g nätet som jag ansökt om förra veckan.

Verkar som om Oppo kört med ett allt i ett modem och att de flesta marknaderna har just detta modem. Enbart Indonesien och USA som fått speciella modem och dessa har ett annat modellnamn. För 7a så är det 9007x modellen som gäller medan för 7-premium är det x9077 som gäller för den internationella och kinesiska versionen.

det låter ju bra, men måste man ansöka för att få tillgång till 4g nätet med Tele2? =/

annars så tackar man för hälpen, nu behöver man inte vara allt för orolig att man har köpt en telefon som inte kommer fungera så bra i Sverige

//Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas.andreas:

det låter ju bra, men måste man ansöka för att få tillgång till 4g nätet med Tele2? =/

annars så tackar man för hälpen, nu behöver man inte vara allt för orolig att man har köpt en telefon som inte kommer fungera så bra i Sverige

//Andreas

Bara 2600 MHz bandet stöds av Tele2/Telenors 4G nät

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

I Sverige används endast band 20 (800MHz), 8 (900MHz), 3 (1800MHz) och 7 (2600MHz). Oppo Find 7(a) har stöd för samtliga.
Vad gäller vilket nät som är bäst skulle jag säga telia eller tele2/telenor.
Telia saknar för tillfället band 8, men de har tillstånd och planer på att köra LTE där.
Tele2/telenor använder samtliga band (tror de fått igång 20 nu iaf).
Tre däremot använder bara band 20 och 7.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Nja nu snackar ni...

Tagit från Tele2 :

Näten och täckning

4G
Används till: Surfa riktigt snabbt.
Med kan komma upp i hela 80 Mbit/s. När det gäller 4G stödjer mobiltelefoner oftast inte alla frekvensband. Tele2:s 4G-nät använder följande frekvensband:

900 MHz-bandet:
Ger bra täckning i stora delar av landet, täcker 99% av befolkningen. 900 MHz bandet ger extra bra täckning inomhus. Titta på vår täckningskarta, de mörkrosa områdena är 900-bandet.

2600 MHz-bandet:
Ger bra täckning i alla städer och möjliggör de högsta hastigheterna. Täcker 60% av befolkningen. Titta på vår täckningskarta, de ljusrosa områdena 2600-bandet.

800 MHz-bandet:
Är under planering och utrullning. Kommer att nå samma täckning som 900 MHz-bandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

I Sverige används endast band 20 (800MHz), 8 (900MHz), 3 (1800MHz) och 7 (2600MHz). Oppo Find 7(a) har stöd för samtliga.
Vad gäller vilket nät som är bäst skulle jag säga telia eller tele2/telenor.
Telia saknar för tillfället band 8, men de har tillstånd och planer på att köra LTE där.
Tele2/telenor använder samtliga band (tror de fått igång 20 nu iaf).
Tre däremot använder bara band 20 och 7.

Vad jag kan läsa ifrån: http://europe.oppostyle.com/find-7/79-find-7a-white.html

FDD-LTE Bands B1/3/7/20
TD-LTE Band B40
UMTS/HSDPA/HSUPA/HSPA+/HSPA+42 (850, 900, 1900, 2100MHz)
GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900MHz)
802.11a/b/g/n Wi-Fi (802.11n 2.4GHz and 5GHz)
Wi-Fi Direct
Bluetooth
NFC

Jag kan inte se att Oppo Find 7A har stöd för Tele2s 900 MHz band

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag kan läsa ifrån: http://europe.oppostyle.com/find-7/79-find-7a-white.html

FDD-LTE Bands B1/3/7/20
TD-LTE Band B40
UMTS/HSDPA/HSUPA/HSPA+/HSPA+42 (850, 900, 1900, 2100MHz)
GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900MHz)
802.11a/b/g/n Wi-Fi (802.11n 2.4GHz and 5GHz)
Wi-Fi Direct
Bluetooth
NFC

Jag kan inte se att Oppo Find 7A har stöd för Tele2s 900 MHz band

Jag utgick från att TS bild stämde, skulle nog kollat upp det själv.
Då borde ju telia vara det bästa valet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag utgick från att TS bild stämde, skulle nog kollat upp det själv.
Då borde ju telia vara det bästa valet.

Telia eller 3s 4G nät stöds fullt ut, men bara delar av Tele2/Telenors stöds

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag utgick från att TS bild stämde, skulle nog kollat upp det själv.
Då borde ju telia vara det bästa valet.

Det är inget som säger att Telias 4G-näten skulle vara ett bättre val över Tele2. Om 900MHz och 2600MHz ska användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Telia eller 3s 4G nät stöds fullt ut, men bara delar av Tele2/Telenors stöds

3 har ju inte LTE 3 (1800MHz), så då borde väl Telia vara bäst som använder tre av telefonens fyra band?

EDIT: Eller har inte telia det heller? De kanske bara har tillstånd men inget nät där?

Skrivet av RobCar:

Det är inget som säger att Telias 4G-näten skulle vara ett bättre val över Tele2. Om 900MHz och 2600MHz ska användas.

Det visade ju sig att telefonen inte hade stöd för 900MHz, så då är ju inte tele2/telenor vidare värst intressanta.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

3 har ju inte LTE 3 (1800MHz), så då borde väl Telia vara bäst som använder tre av telefonens fyra band?

EDIT: Eller har inte telia det heller? De kanske bara har tillstånd men inget nät där?

Det visade ju sig att telefonen inte hade stöd för 900MHz, så då är ju inte tele2/telenor vidare värst intressanta.

Vad jag vet så har inte Telia byggt, eller iallafall inte öppnat upp för allmänheten, på 1800 MHz.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet så har inte Telia byggt, eller iallafall inte öppnat upp för allmänheten, på 1800 MHz.

Okej, så tre eller telia är alltså bäst för Oppo Find 7. Härligt, nu blev man lite mer uppdaterad på frekvensbandsfronten också.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

För att byta samtalsämne helt och hållet: hur är proceduren med att beställa en Find7?Bara att göra det på deras hemsida eller?

Permalänk
Skrivet av biorrith:

För att byta samtalsämne helt och hållet: hur är proceduren med att beställa en Find7?Bara att göra det på deras hemsida eller?

Ja det är som att köpa från vilken sida som helst online

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

någon som bor i Halmstad och har telenor.hur funkar den i halmstad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick hem min Oppo Find 7a i måndags. Har Tele2 som operatör. Har väldiga problem med att få igång 4G på den. Befinner mig huvudsakligen i Kungsbacka ooch Göteborg. Någon annan som har liknande problem?

EDIT: Såg att mina APN-inställningar var felinställda. Har nu fullt fungerande 4G.

Visa signatur

ASUS PRIME AP201 WHITE | TUF Z390M-PRO GAMING | Intel Core i7 9700K 3,6Ghz | Corsair 16GB CL15 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC | Corsair RM 850W 80+ Gold | 870 EVO SATA SSD 4TB | 970 EVO 500GB NVME
CITERA SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA