Ångerrätt på Blocket.se annons

Permalänk

Ångerrätt på Blocket.se annons

Hej!

Har uppstått ett litet problem med Blocket.se. Försökte igår lägga in en annons som privatperson som var mer lik reglerna för företagsannons vilket innebär att den blir nekad och de vill att jag ska göra om den till detta. Problemet är då att dessa är dyrare och de pengar som jag betalt för annonsen lägger sig som ett tillgodo på min användare. Dessa pengar kan ej användas som delbetalning för en dyrare annons vilket innebär att de är låsta till jag vill köpa andra annonser. Varit i kontakt med Blocket och de vägrar släppa pengarna, perfekt ju, låsa upp pengar för folk.

Detta är kanske inte världens största problem, och jag skulle kanske läst igenom deras avtal. Dock tycker jag det är riktigt fult gjort, tycker bara de kan skicka tillbaka pengarna som vilket annat vettigt företag hade gjort. Någon som vet vad jag kan göra åt saken? Tycker distansavtalslagen borde gälla? Ingen annons finns ju ute så det är inte som att jag utnyttjar det systemet på något vis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av datornörden:

Hej!

Har uppstått ett litet problem med Blocket.se. Försökte igår lägga in en annons som privatperson som var mer lik reglerna för företagsannons vilket innebär att den blir nekad och de vill att jag ska göra om den till detta. Problemet är då att dessa är dyrare och de pengar som jag betalt för annonsen lägger sig som ett tillgodo på min användare. Dessa pengar kan ej användas som delbetalning för en dyrare annons vilket innebär att de är låsta till jag vill köpa andra annonser. Varit i kontakt med Blocket och de vägrar släppa pengarna, perfekt ju, låsa upp pengar för folk.

Detta är kanske inte världens största problem, och jag skulle kanske läst igenom deras avtal. Dock tycker jag det är riktigt fult gjort, tycker bara de kan skicka tillbaka pengarna som vilket annat vettigt företag hade gjort. Någon som vet vad jag kan göra åt saken? Tycker distansavtalslagen borde gälla? Ingen annons finns ju ute så det är inte som att jag utnyttjar det systemet på något vis.

Blocket är helt galet, någon borde köra igång en konkurrent med bättre villkor för både privatpersoner och företag. Blocket sätter det i system att neka annonser och behålla pengarna som något slags jävla tillgodo...
Jag har själv annonserat genom Blocket och fått annonser stoppade massa gånger för att sedan utan förändring få igenom samma annons. Har slutat använda Blocket helt, bättre att annnonsera via Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av datornörden:

Hej!

Har uppstått ett litet problem med Blocket.se. Försökte igår lägga in en annons som privatperson som var mer lik reglerna för företagsannons vilket innebär att den blir nekad och de vill att jag ska göra om den till detta. Problemet är då att dessa är dyrare och de pengar som jag betalt för annonsen lägger sig som ett tillgodo på min användare. Dessa pengar kan ej användas som delbetalning för en dyrare annons vilket innebär att de är låsta till jag vill köpa andra annonser. Varit i kontakt med Blocket och de vägrar släppa pengarna, perfekt ju, låsa upp pengar för folk.

Detta är kanske inte världens största problem, och jag skulle kanske läst igenom deras avtal. Dock tycker jag det är riktigt fult gjort, tycker bara de kan skicka tillbaka pengarna som vilket annat vettigt företag hade gjort. Någon som vet vad jag kan göra åt saken? Tycker distansavtalslagen borde gälla? Ingen annons finns ju ute så det är inte som att jag utnyttjar det systemet på något vis.

Vill dom du ska göra företags annons gäller inte distans lagen

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Vill dom du ska göra företags annons gäller inte distans lagen

Men när han genomförde köpet och accepterade villkoren gjorde han det som privatperson, inte företag. Dock avsäger man sig rätten till distansavtalslagen när man tar del av deras tjänst, TS har i det här fallet inte fått tagit del av tjänsten så han borde få pengarna tillbaka.

Edit: Du borde kunna få svar på vad som behöver ändras för att den ska godkännas som privat-annons och få igenom den.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk

Stämmer att jag accepterade villkoren som privatperson. Tänkte inte tanken att lägga det som företag ens. Var måttligt irriterad över saken igår så skrev ett par mail till dem.

Citat:

Datornörden
Hej!

Då min annons ej blev inlagd pga. att jag ej valt att det är en företagsannons och ni sedan skickar pengarna som tillgodo på mitt konto och jag inte kan använda dessa till min företagsannons skulle jag vilja använda mig av distansköplagen för att få tillbaka dessa igen. Kan ni lösa detta? Tycker det är riktigt fult av er att köra det som tillgodo för att ni ska säkra upp dessa pengarna hos er.

Blocket
Hej datornörden

När en annons nekas publicering på blocket får man pengarna tillgodo, alltså gör ingen återbetalning.

Du har fått 140 kronor tillgodo som du kan använda vid framtida annonsering från samma mejladress. När du gör det följer du instruktionerna som vanligt. Du kommer att få ett mejl från Blocket där du blir ombedd att klicka på en länk för att verifiera annonsen.

Systemet kommer alltså att känna av att du har pengar tillgodo och du behöver inte ringa och betala igen. Tillgodot är giltigt i upp till ett år och ett mindre tillgodo kan inte användas som delbetalning av en dyrare annons.

Tveka inte att höra av dig om du har ytterligare frågor!
Ha en fortsatt bra dag!

Hälsningar,

Datornörden
Är inte det väldigt märkligt? Jag är inte intresserad av att ha pengar
liggande på _ert_ konto för att de sedan efter ett år kan försvinna om jag
inte använder dessa? Perfekt för er, skit för mig. Är ni inte intresserad
av vad era kunder tycker? Andra företag kan erbjuda återbetalning av sina
pengar imed ångerrätt. Jag har inte fått min annons utlagd alltså har jag
inte fått min tjänst jag betalt för. Hade ni bara smidigt kunna lösa
tillgodopengarna till min ändrade annons hade inte detta problem uppstått.
Varför krångla på detta vis mer än för er vinnings skull?

Blocket
Hej igen

När du ändra en annons från privat till företag så blir det ett högre pris.

Du har 140 kr tillgodo och annonsen du nu lade in kostar 195 kr. Tyvärr kan inte ett mindre tillgodohavande användas som en delbetalning av en dyrare annons. Du måste ringa och betala den nya annonsen om du vill skicka den vidare till granskning och publicering. Ditt mindre tillgodohavande kommer att ligga kvar tills du lägger in en annons som motsvarar din tillgodosumma eller en mindre summa.

Har du några fler frågor och funderingar så tveka inte på att återkomma,
Ha en fortsatt härlig dag!

Hälsningar,

Kanske inte formulerade mig perfekt och hade läst på allt men var som sagt ganska irriterad över hur krångligt det kan vara.

Tänkte till lite och kopierade över annonstext och allt till en helt ny annons för att kunna använda mig av tillgodopengarna. Det enda jag tog bort från annonstexten var "ex. moms" från priserna. Får förklara det för köparna istället. Det löste sig iallafall till slut så skönt det! Tycker dock fortfarande det är riktigt fult av Blocket att göra på detta viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av datornörden:

Stämmer att jag accepterade villkoren som privatperson. Tänkte inte tanken att lägga det som företag ens. Var måttligt irriterad över saken igår så skrev ett par mail till dem.

Kanske inte formulerade mig perfekt och hade läst på allt men var som sagt ganska irriterad över hur krångligt det kan vara.

Tänkte till lite och kopierade över annonstext och allt till en helt ny annons för att kunna använda mig av tillgodopengarna. Det enda jag tog bort från annonstexten var "ex. moms" från priserna. Får förklara det för köparna istället. Det löste sig iallafall till slut så skönt det! Tycker dock fortfarande det är riktigt fult av Blocket att göra på detta viset.

Skicka och fråga hur du ska göra för att sätta in 55kr till på tillgodokontot så du kan utnyttja summan.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Som sagt så löste jag det genom att ta bort "ex. moms". Får förklara för köpare att det är + moms på priserna istället bara.

Permalänk
Medlem

Du säljer alltså något som företag men vill trots detta annonsera i en privatannons istället för i en företagsannons!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Jo, det kan jag erkänna var ett misstag. Tänkte inte på att ändra det då jag aldrig gjort det innan. Är min far som har gård så skulle sälja lite maskiner bara. Du tycker dock att det är helt rätt att de behåller pengarna själva då istället för att skicka tillbaka dessa så att jag kan lägga in en annons på RÄTT sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av datornörden:

Jo, det kan jag erkänna var ett misstag. Tänkte inte på att ändra det då jag aldrig gjort det innan. Är min far som har gård så skulle sälja lite maskiner bara. Du tycker dock att det är helt rätt att de behåller pengarna själva då istället för att skicka tillbaka dessa så att jag kan lägga in en annons på RÄTT sätt?

Absolut inte. Deras villkor är helt sjuka. De borde absolut ge dig möjlighet att antingen betala mellanskillnaden till en företagsannons eller ge dig pengarna tillbaka.

Jag skulle vilja se dessa villkor prövas rättsligt, dock skulle detta fall inte vara perfekt då frågan om annonsköparen handlade i egenskap av företag eller privatperson försvårar. Då privatkonsumenter erhåller ett starkare skydd mot oskäliga avtalsvillkor vore det ideala om en privatperson som får sin annons nekad stämmer dem.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Det hade varit spännande! Det är för lite pengar för att det ska bli något av det men är man många borde det kunna bli något av det. Drygt att behöva lägga tid på sån skit när det egentligen är enkelt att lösa med lite vilja.

Permalänk

för att lösa det smidigt för dig så kan du ju hitta ngn annons som kostar 55 kr+ och skriva en annons som är rent åt helvetet, denna blir nekad du får pengarna på ditt tillgodo konto och har nu tillräckligt med pengar för att ta den andra annonsen:P

Dock så håller jag med om att det är sjukt dåligt av dom

Visa signatur

----

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Blocket är helt galet, någon borde köra igång en konkurrent med bättre villkor för både privatpersoner och företag. Blocket sätter det i system att neka annonser och behålla pengarna som något slags jävla tillgodo...
Jag har själv annonserat genom Blocket och fått annonser stoppade massa gånger för att sedan utan förändring få igenom samma annons. Har slutat använda Blocket helt, bättre att annnonsera via Google.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla annonser granskas manuellt, vissa bryr sig om vad man släpper igenom, andra inte och bara matar på.
Hjälper ju inte att lönen är helt värdelös heller, nog därför du kan "tvinga" igenom den till slut, ingen bryr sig sålänge statistiken ser bra ut.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte bidra med så mycket men min erfarenhet är följande:

Att prata med Blockets kundservice är lite som att prata med en vägg. Fast mer frustrerande.

/Erik

Permalänk
Medlem

Lagligen så gäller ångerrätten även på blocket, de påstår att deras avtal gäller men lagen går före. Tyvärr är det meninglöst att tjafsa med dom då de aldrig betalar ut pengarna och ARN inte bryr sig om småsummor. Bättre att spara dom där till en annan annons.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Saken är det att blocket håller på att gå i konkurs nästan, en av anledningarna till att det är svindyrt att lägga upp annonser numera, 40:- för en vanlig annons istället för 15:-. Istället för att sparka folk och omorganisera försöker dem täcka upp förluster med högre annonseringspriser, vilket bara mer skrämmer iväg potentiella kunder.

Ingen använder blocket längre, folk använder lokala grupper på Facebook etc för att köpa/sälja en hel del, tradera får mer trafik med.

Så nej dem kommer klo sig till varenda liten krona dem kan av dig och vägra släppa taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Saken är det att blocket håller på att gå i konkurs nästan, en av anledningarna till att det är svindyrt att lägga upp annonser numera, 40:- för en vanlig annons istället för 15:-. Istället för att sparka folk och omorganisera försöker dem täcka upp förluster med högre annonseringspriser, vilket bara mer skrämmer iväg potentiella kunder.

Ingen använder blocket längre, folk använder lokala grupper på Facebook etc för att köpa/sälja en hel del, tradera får mer trafik med.

Så nej dem kommer klo sig till varenda liten krona dem kan av dig och vägra släppa taget.

Detta tror jag inte på en sekund. Det läggs upp tusentals annonser på blocket varje dag så pengar är nog inget problem om de inte har nåt sidoprojekt som suger upp all förtjänst, och några direkta konkurrenter har de inteförutom tradera. Priserna har varit på den nivån de är nu de senaste tre-fyra åren, det var länge sen en annons kostade 15kr.
Facebook använder jag själv för att köpa och sälja grejer, men det är så gott som alltid lokalt och traiken är rätt låg.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Saken är det att blocket håller på att gå i konkurs nästan, en av anledningarna till att det är svindyrt att lägga upp annonser numera, 40:- för en vanlig annons istället för 15:-. Istället för att sparka folk och omorganisera försöker dem täcka upp förluster med högre annonseringspriser, vilket bara mer skrämmer iväg potentiella kunder.

Ingen använder blocket längre, folk använder lokala grupper på Facebook etc för att köpa/sälja en hel del, tradera får mer trafik med.

Så nej dem kommer klo sig till varenda liten krona dem kan av dig och vägra släppa taget.

Skrivet av killawife:

Detta tror jag inte på en sekund. Det läggs upp tusentals annonser på blocket varje dag så pengar är nog inget problem om de inte har nåt sidoprojekt som suger upp all förtjänst, och några direkta konkurrenter har de inteförutom tradera. Priserna har varit på den nivån de är nu de senaste tre-fyra åren, det var länge sen en annons kostade 15kr.
Facebook använder jag själv för att köpa och sälja grejer, men det är så gott som alltid lokalt och traiken är rätt låg.

Ingen större risk för konkurs; 304 MSEK i vinst för räkenskapsåret 2013 och en kassalikviditet på runt 150 %.

http://mobil.allabolag.se/viewcompany.php?orgnbr=5566103429

Det handlar snarare om att dom har en monopolliknande ställning och kan göra/bete sig som dom vill utan några direkta konsekvenser.

/Erik

Permalänk
Avstängd

Förstår inte hur b locket Ab tänker.. Ett tillgodo belopp borde väl i all sin bemärkning att använda som dellikvid för en dyrare annons, annars är det ju inte ett tillgodo belopp. Jag hade hotat med att kontakta kundombudsmannen, det handlar om ett litet belopp men ändå så använder sig företag systematiskt av sådana här mini bedrägerier, Många bäckar små blir till slut en flod.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Saken är det att blocket håller på att gå i konkurs nästan, en av anledningarna till att det är svindyrt att lägga upp annonser numera, 40:- för en vanlig annons istället för 15:-. Istället för att sparka folk och omorganisera försöker dem täcka upp förluster med högre annonseringspriser, vilket bara mer skrämmer iväg potentiella kunder.

Ingen använder blocket längre, folk använder lokala grupper på Facebook etc för att köpa/sälja en hel del, tradera får mer trafik med.

Så nej dem kommer klo sig till varenda liten krona dem kan av dig och vägra släppa taget.

Nej, du har fel. Sluta sprida felaktiga rykten.

Kolla gärna sidor som tex;

http://www.allabolag.se/5566103429/Blocket_AB

Och läs lite bland siffrorna, där ser du att det är ett väldigt välmående bolag med stadigt ökade intäkter.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.