The XG6746 is a manageable Gigabit Ethernet layer 2 switch

Permalänk

The XG6746 is a manageable Gigabit Ethernet layer 2 switch

http://temp1.intenogroup.com/store/tabid/88/categoryid/5/prod...

Hittar ingen information om det på nätet. Men undrar hur man kommer åt management interfacet på denna switchen? Har fått en sådan i fiberskåpet installerat ihop med att jag valde 250/100mbits bahnhof. Och vill gärna kunna se statusen och inställningarna i den.

Den rullade idag över bredband2 hela dagen (de bröt internet för en timma sen) och de ska gå över till bahnhofs nät. Men undertiden denna switchen låg på bredband2 så fick jag inte loopback att fungera. Dvs Wlan routern kunde inte prata med mina Lan anslutna datorer. Och Lan datorerna kunde inte se wlan routern. Så kan man inte ha det. Loopback är säkert vad som är satt till off.

Edit: följefråga...
Har någon här på swec någon erfarenhet med dessa inteno switchar? Jag skulle vilja veta om det är något man ska se upp med och byta ut? Eller om det är en bra switch som bara fungerar dag ut och dag in. För mig är stabilitet viktigt. Därför jag gick ifrån bredband2 som inte lämnade den stabiliteten jag eftersökte. Den tidigare konverter var mycket bättre byggd hade en TP link tror jag den hette i plåt chassi. Fick sen denna som ser ganska ok ut. Men mycket mer elektronik i den. Så lite elektronik i en konverter som möjligt brukar jag gilla.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Jag tror den är managerbar på det sättet att din ISP kan managera den. Du kommer inte kunna göra det, och det är också syfteslöst då det bara är en lager2 enhet. Alla inställningar du vill kunna leka med, som DHCP, NAT osv ligger på lager3 och 4, dvs högre än switchen jobbar i.

Du får köra en egen router helt enkelt om du vill leka med inställningar.

Edit:
Jag tror inte du riktigt vet vad loopback används till. Hur sitter allt fysiskt kopplat, och vad är det du försöker åstadkomma?

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

avhjälpt felet än så länge genom att flytta runt sakerna på nätverket. Men skulle fortfarande vilja veta vart management interfacet ligger. Ringde först inteno och fråga dom hur man skulle ansluta till den. Fick svaret ring bahnhof. Så jag ringde dom. Och där fick jag till svaret ring quadracom. Så det gjorde jag. Och där fick jag till svaret att efter som det är en friköpt bostadsrätts förening så skulle jag fråga ordförande. Och inte fasiken vet ordförande de heller :S Företag gillar verkligen att bolla runt än.

Någon som har tips på en bra ip och port scanner eller liknande för att söka reda på ipn och porten som har admin interfacet på i switchen?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svchost.exe:

Hej hej finns helt klart ett management interface för att komma åt dom från webläsaren. Har haft en inteno tidigare likadan. Men kommer inte ihåg ipn faktiskt. Fanns ett helt web gränssnitt i den.

Jag har nätverket så här

Inteno > netgear GS105 > Netgear Wifi router
från netgear GS105 går även en kabel till smoothwall routern. Som sen går till en switch vidare till nätverket.

jag har kameror på wifi routern av skälet att jag inte vill ha sladdar.

Servern ligger på kablade nätverket bakom smoothwall routern. Kör VNC

1. går jag in på stationära datorn och försöker komma åt servern via dens public adress så får jag inget svar.

2. går jag in på wlanet och försöker komma åt kameran via dens public adress får jag inget svar.

3. går jag in på lanet och försöker komma åt wlan anslutna kameran som ligger på en annan router så svarar den.

4. tar jag mobilen och ansluter den via wlan ser den mitt lan. Men inte mitt wlan. Dvs kamerorna är inte synliga.

5. kopplar jag upp telefonen via wifi så ser jag alla enheterna.

dvs de sakerna på samma router som enheten som försöker ansluta med public ip ligger på får nekade requests.

Det låter som du har dina enheter på flera olika nät och använder flera NAT funktioner och dhcp servrar i ditt lan, en "wifirouter" ger den effekten och man bör ju ställa om den så att den bara agerar accesspunkt och switch om enheterna ska ligga på samma nät.
Jag tror du borde se över din adressering så kommer det nog att bli bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du har dina enheter på flera olika nät och använder flera NAT funktioner och dhcp servrar i ditt lan, en "wifirouter" ger den effekten och man bör ju ställa om den så att den bara agerar accesspunkt och switch om enheterna ska ligga på samma nät.
Jag tror du borde se över din adressering så kommer det nog att bli bra.

Jag har 2st DHCP servrar. 2st routrar. helt korrekt.

ena routern tar endast hand om Wifi enheter

andra routern tar endast hand om kablade enheter

Anledningen till jag valde att separera ut det på detta viset var att jag tidigare haft problem med intrång just på wifi nätverket. Jag har WPA2-SPK och MAC id lås. Men det har inte stoppat personer från att ta sig in. Och när dom låg på samma nät och den bara agera acesspunkt tidigare så kom ju personena åt de fasta datorerna från wifi. Och det slutade med att dom var så snälla och raserade tre av mina burkar.

Jag lärde mig av misstaget och har nu lagt wifi routern själv på en egen publik ip adress. Så tar dom sig in skall dom inte kunna göra någon direkt skada på lanet.

Jag är lite allergisk emot wifi just av anledningen att bor man i Stockholm som jag gör så finns det många grannar som ser den. Och finns det många yngre i husen runt om så får man räkna med att bli ett mål för de personerna som inte vill betala för eget internet och vill ha allt gratis.

Hade en granne jag faktiskt hittade som tog sig in trots WPA2 och MAC id lås. Gick och knacka på och fråga vad han hade för ensak att vara inne på mitt nätverk. Hittade han via hans dator hade hans efternamn som dator id.

Hur som haver är det ju inte säkerheten jag oroar mig över längre. Då det felet är avhjälpt en gång för alla. det som jag försöker komma fram till är hur man kommer åt admin interfacet i switchen.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.